V modernizovaných učebních plánech bude asi větší důraz na ochranu klimatu
Současné vzdělávací programy se problematice věnují jen okrajově. Průzkumy ukazují, že mladí lidé chtějí klima chránit, ale neví, co pro to mohou udělat.
"Potřebujeme vybavit mladé lidi veškerými znalostmi, dovednostmi i postoji, které jim dovolí nejen porozumět tomu, co se to kolem nich děje, ale také se do této transformace co nejdříve plnohodnotně zapojit," uvedl Daniš. Podle něj se v příštích desetiletích v souvislosti s ochranou klimatu změní všechna odvětví společnosti jako nikdy dříve. Skupina pro klimatické vzdělávání, kterou koordinuje, proto ve své aktuální publikaci Klima se mění - a co my? doporučuje označit klimatické vzdělávání za prioritu, zařadit téma do různých předmětů a zajistit podporu učitelů, kvalitní učebnice a programy pro výuku.
Podle výzkumu katedry enviromentálních studií na Masarykově univerzitě a organizace Green Dock se společností Člověk v tísni má víc než 70 procent mladých lidí ve věku 15 až 20 let kvůli změně klimatu obavy z budoucnosti. Třetina českých dospívajících zažívá ve spojení se změnou klimatu bezmoc, strach, smutek či vztek, zjistili autoři výzkumu. Podle nich jsou ale zároveň hlubší znalosti o problematice mezi mladými slabé a pouze asi čtvrtina uvádí, že díky škole ví, jak mohou k ochraně klimatu přispět.
Napětí mezi přáním dětí chránit klima a nevědomostí, jak to udělat, potvrzují i další průzkumy. Třeba výzkumná zpráva z projektu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni ukázala, že středoškoláci vnímají změnu klimatu jako největší globální problém. Většina z nich ovšem nevěří svým možnostem ovlivnit řešení problémů ve společnosti.
Ministerstvo školství v první polovině září oznámilo, že ustanovilo expertní panel, který by měl do dubna 2022 připravit podklady k velké revizi učiva pro základní školy. Nový rámcový vzdělávací program (RVP), který vymezuje minimum pro náplň učiva, by měl vzniknout v následujících dvou letech.
Představitelé téměř 200 zemí světa se minulý týden na klimatické konferenci ve skotském Glasgow dohodli na postupném odklonu od používání uhlí k výrobě elektrické energie. Součástí dohody je i závazek některých států zvrátit do roku 2030 úbytek světových lesů a snížit únik metanu do atmosféry. Cílem má být zastavení globálního oteplování a nárůst teploty nejvýš o 1,5 stupně Celsia ve srovnání s předindustriální dobou.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Miroslav Vinkler
18.11.2021 18:44Richard Vacek
18.11.2021 18:54 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
18.11.2021 20:39 Reaguje na Miroslav VinklerLukas B.
19.11.2021 14:49 Reaguje na Miroslav Vinklerza plyšáku (to mi bylo necelých 16 let) jsem pak byl šokovaný, kolik mých spolužáků (na slušném gymnáziu, žádnej učňák s polgramotnými pablby) v okamžicích euforie ze svobody, kdy najednou bylo možno mluvit na veřejnosti jako doma, bylo ještě dokonale indoktrinovaných a vůbec nechápali, proč se jako demonstruje a co ty davy v ulicích jako chtějí a tvrdili, že západní německo, amerika a kapitalismus jsou peklo a divže nebyli ochotni bránit socialismus.
Vladimir Mertan
18.11.2021 19:34Pavel Hanzl
18.11.2021 20:38 Reaguje na Vladimir MertanPavel Hanzl
18.11.2021 20:39Břetislav Machaček
19.11.2021 10:13děti ve škole. Učitelé nás učili cokoliv, co měli nařízeno a tak
budou učit i to, čemu mnozí ani sami nevěří. Hlavní je vždy cíl a
o čistotu, jak se k němu dojde nejde. Škola života však otevře
oči i zmanipulovaným dětem, pokud to ale není choroba mozku.
P.S.: Včera mi jeden kamarád psychiatr poslal posudek na jednoho
zdejšího zaníceného diskutéra a není to nic potěšujícího.
Pan trpí stupňující se demencí, chorobnou lživostí a taky
narcisismem nutícím ho komentovat cokoliv i bez potřebných
znalostí. Odhadl ho na frustrovaného člověka odtrženého od
reálného světa žijícího v bublině zdejší diskuse. Rada pro
dotyčného je vyhledat odbornou pomoc, dokud nebude pozdě
a když už bude na webu 24 hodin bez přestávky. Je to pro
něho droga a ta se odrazí na celkovém vyčerpání mozku a i
organizmu. Prý ať neotálí a nechá se vyšetřit.