https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-pardubicich-ma-padnout-vzrostly-jasan-kvuli-podzemnimu-parkovisti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Pardubicích má padnout vzrostlý jasan kvůli podzemnímu parkovišti

1.7.2024 20:52 | PARDUBICE (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Kvůli modernizaci nádražní budovy v Pardubicích potřebuje Správa železnic pokácet vzrostlý jasan. Místo něj má být vjezd do podzemního parkoviště. Aktivisté postup města kritizují, podle nich bylo možné strom zachránit. ČTK to řekl Miroslav Seiner ze spolku Chráníme stromy.
 
"Je to opět kácení stromu kvůli parkovišti a kvůli autům. Město se mohlo vyjádřit, že tam vjezd na parkoviště nebude a Správa železnic by k tomu musela najít jiné řešení. Dovolím si říct, že město vodí občany za nos," řekl Seiner. Spolek podle něj založil elektronickou petici.

Město modernizovalo prostor před nádražím před několika lety, práce skončily v roce 2017, vzrostlý jasan jasanolistý tam přečkal rekonstrukci a další stromy se tam sázely. Teď jasan stojí v místě, kde chce Správa železnic stavět vjezd do podzemního parkoviště.

"Investor má platné stavební povolení na rekonstrukci budovy, nyní žádá o vydání povolení ke kácení dřeviny. Pro tuto žádost však musí ještě dodat městskému obvodu příslušné podklady, podle kterých vydá městský obvod I stanovisko," řekl primátor Jan Nadrchal (ANO). Investor má čas do srpna, do té doby se politici vyjadřovat nebudou, dodal.

Správa železnic jednala o přesazení jasanu na jiné místo, ale s nejistým výsledkem, že se strom ujme. Proto raději navrhuje náhradní výsadbu jinde. "Z pohledu Správy železnic by šlo o postup s jistějším výsledkem, umožňující investovat ušetřené prostředky do větší výsadby nové zeleně nejen u nádraží, ale i jinde ve městě," řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Všechno mohlo být podle Seinera jinak, protože si městská rada v roce 2020 dala podmínku, že se jasan kácet nebude. Stojí na městských pozemcích. Později rada schválila, že se záměrem podzemních parkovišť souhlasí a jasná podmínka o tom, že se strom kácet nesmí, už ve smlouvě nebyla. "Jasan má jen projít standardním řízením o kácení," dodal Seiner.

Služební parkoviště pod nádražní halou pro zhruba 60 aut bude mít automatické zakladače, založení jednoho auta potrvá tři minuty. "Na začátku pracovní doby tam přijedou auta, budou stát na chodníku, kde chodí lidi," řekl Seiner. Místo je podle něj pro parkoviště nevhodné. Naproti nádraží má vzniknout velký obchodní a administrativní komplex, kde bude i parkování, tam by mohli lidé ze Správy železnic parkovat, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EB

Emil Bernardy

2.7.2024 09:16
Jasan,nebo javor......
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 11:09 Reaguje na Emil Bernardy
nebo dokonce pajasan:). jsem se skoro bál, že jde o ten obrovský "mateřský" pajasan hned u podjezdu pod tratí naproti Kávovinám:)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.7.2024 11:42 Reaguje na Lukas B.
v textu výše obojí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.7.2024 11:29
Pokácení stromu má jistě nějakou uhlíkovou stopu. Je ale třeba vzít v úvahu, zda alternativní řešení vedoucí k zachování stromu nebude mít uhlíkovou stopu výrazně vyšší.

Samozřejmě je třeba i zvažovat, zda takové řešení je vůbec potřeba a zda by to nešlo řešit koncepčně zcela jinak.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

2.7.2024 12:17
Obecně je strom vždycky první, kdo musí ustoupit. Stavaři kácejí s lehkostí sobě vlastní. Argumentuje se vždycky tím, že se vysadí několik jiným nových. přitom se využívá falešně aplikovatelné představy, že nové je vždycky lepší než to staré (masáž reklamami dělá svoje).
Strom je ten, kdo nás má šanci přesahovat, propojovat generace... => důležitá součást veřejného prostoru ukazující, že je i něco stabilnějšího, než naše okamžité nápady na změny.
Ano, jsem moc rád, že se v Pardubicích za ten strom postavili. Držím palce!
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 13:04 Reaguje na Jindřich Duras
nebyl bych v tomhle takovým absolutistou, tohle by se mělo vždycky řešit ad hoc a porovnávat varianty (ekonomicky, společensky, klidně i podle té pošahané uhlíkové stopy). ne snad že by se mělo kácet bezhlavě, ale zase nemůžeme každý strom zbožštit a prohlásit za nedotknutelný.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.7.2024 15:06 Reaguje na Jindřich Duras
Já chápu primárně strom jako obnovitelné úložiště uhlíku a zdroj výborného obnovitelného konstrukčního materiálu. Taktéž zpříjemňuje místní životní prostředí, poskutuje stín a případně i ovoce.

Myslím, že takový pragmatický přístup ke stromům je docela vyvážený. Proto s panem Lukasem souhlasím - nepřehánět!
Odpovědět
PK

Pavel Karel

2.7.2024 18:35
"Služební parkoviště pod nádražní halou pro zhruba 60 aut bude mít automatické zakladače, založení jednoho auta potrvá tři minuty. "Na začátku pracovní doby tam přijedou auta, budou stát na chodníku, kde chodí lidi,"...takže nesmysl vyhrazený novodobé šlechtě z řad úředníků, politiků, oligarchů...na veřejnost už zase (dávno) s..e pes...
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

3.7.2024 14:19
Začátek podstaty je o kousek jinde. Pardubice byly městem "na kole", cca 30 let dozadu. Teď jsou městem aut. Bylo zcela běžné, někde až masové, že děti do ZDŠ jezdily na kolech. To se s námi stalo.

A měnší rozdíl je v tom, že dneska někdo volá "rychleji & více" a jiný "pomaleji & méně". I došlo na demokratický mechanismus a na jeho konci ze Smlouvy vypadla klíčová věta, o které VÝSLOVNĚ jednala Rada.
"Vodit za nos" je politicky nekorektní zástěrka. ing. Macela a jeho politický šéf by se měli odporoučet, aby se společnost mohla nazývat slušnou. Ne kvůli jednomu stromu, ale kvůli svému jednání.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist