https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-pondeli-zacina-lednova-vyzva-do-prace-na-kole-pesky-nebo-poklusem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V pondělí začíná Lednová výzva Do práce na kole, pěšky nebo poklusem

19.1.2023 10:34 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Upevnit své zdraví a zároveň pomoct přírodě mohou lidé při Lednové výzvě Do práce na kole, pěšky nebo poklusem, která se uskuteční příští týden, tj. od 23. do 29. ledna. Pátý ročník akce organizuje opět spolek AutoMat, který tím vybízí veřejnost k takzvané udržitelné dopravě i v zimních měsících.
 

"Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou," řekla Anna Kociánová z AutoMatu.

Zájemci se mohou bezplatně registrovat na webu, a to až do úterý 24. ledna včetně. Během daného týdne pak cestují do práce takzvaně bezmotorově, tedy pěšky nebo na kole. Organizátoři zdůrazňují, aby lidé své cesty zaznamenávali do systému, a mohli tak soutěžit o zajímavé ceny. Hodnotit se bude pravidelnost cest účastníků, jelikož podle spolku je právě pravidelnost udržitelných cest zásadní pro lidské zdraví i pro životní prostředí.

Smyslem výzvy je podle pořadatelů upozornit na 'neúnosnou, přesto leckdy nedotknutelnou' automobilovou dopravu ve městech. "Trvale udržitelné město je takové, které dává vyvážený prostor všem způsobům dopravy a bere ohledy na všechny její účastníky a účastnice - nejen úhlem pohledu motoristy," sdělila koordinátorka výzvy Dominika Lenthárová.

Lednová výzva se koná od zimy 2019. Loni se účastnilo 1854 lidí z celé České republiky. Dohromady ujeli 31.300 kilometrů na kole a ušli 9700 kilometrů pěšky, přičemž průměrně připadlo 9,5 kilometru na jednu cestu na kole a 3,5 kilometru na jednu pěší cestu. Podle organizátorů tak lidé díky pohybu ušetřili 5,3 tun oxidu uhličitého, které by jinak během jízdy vypustila jejich auta.

Spolek se tématu udržitelné dopravy věnuje dlouhodobě. "V AutoMatu například přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili - zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras," doplnila Kociánová.

V květnu bude spolek pořádat tradiční Květnovou výzvu, která potrvá celý měsíc. Registrace do Květnové výzvy začnou 1. února.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

20.1.2023 00:09
Tak k tomu nepotřebuji žádnou výzvu.
Zvlášť v zimě !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.1.2023 17:15
V zimě po silnicích zúžených neodhrabaným sněhem bez sjízdných krajnic jede
na kole pouze sebevrah a cyklostezky prohrábnuté nejsou už vůbec. Takže to
je BLBĚ vybraný termín nejenom pro cyklisty, ale i pěší, až budou klouzat
po zledovatělých chodnících spěchajíc do práce. Být to květen, bych to
nekritizoval, ale leden? Konkrétně na Ostravsku dnes ráno 15 cm sněhu a
cyklostezky tak leda pro běžky a nikoliv pro kola.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 20:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, vy chgacharsští špindírové jste jaksi zaostalí. V civilizovaném světě jezdí do školy na kole normálně děti navštěvující 1. stupěň základní školy.
Odpovědět
ZK

Zan K.

24.1.2023 17:22
Otázkou je také síť cyklostezek a jejich bezpečnost. Zatím jich není tolik, co bylo kdysi chodníků mezi městy a obcemi. Tím spíše, že mnohé lokality a pozemky stačili naši radní a starostové "výhodně prozprodat" převážne majetným cizincům...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist