https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vaclavske-namesti-bez-aut-mozna-uz-za-pul-roku?ids%5Bx532818a94e610931ca834b32170c5587%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřVáclavské náměstí bez aut? Možná už za půl roku

19.9.2011 08:01 | PRAHA (Ekolist.cz)
Architekt Jakub Cigler, předseda Sdružení Nového Města pražského Jan Adámek, starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký a jeho zástupce Daniel Hodek (zleva)
Architekt Jakub Cigler, předseda Sdružení Nového Města pražského Jan Adámek, starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký a jeho zástupce Daniel Hodek (zleva)
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Pražské Václavské náměstí bez aut, zato plné lidí a pouličních kaváren, tak si představují budoucnost zdejší podnikatelé. Alespoň na jeden den si náměstí bez benzínové dopravy mohli vyzkoušet všichni návštěvníci v rámci pražského Dne bez aut. Místní by ale rádi srdce Prahy viděli bez aut častěji.
 

Během deštivého nedělního odpoledne 18. září se Václavské náměstí příliš neveselilo, na procházku se vydali především zahraniční turisté. Přesto si pár odvážlivců vyzkoušelo elektrokola, vozítka pro děti, prohlédli si výstavu fotografií nebo pouliční divadlo na chůdách. Lidé se mohli zastavit celkem na patnácti místech. Nejvíce si ale užívaly páry a skupinky lidí, které se mohly vyfotit uprostřed prázdných silnic s dominantou Národního muzea přesně za zády.

„Zradilo nás trochu počasí, ale dopoledne tu byly stovky lidí, hodně z nich Pražanů,“ řekl novinářům předseda Sdružení Nového Města pražského Jan Adámek. Sdružení více než třiceti podnikatelů se snaží omezit automobily, které centrem jen projíždějí a také usiluje o urbanistickou změnu Václavského náměstí.

Náměstí bez aut by mohlo být ale mnohem dřív než po plánované důkladné přestavbě. Podle radnice Prahy 1 je ve hře několik možností. Jednak náměstí pravidelně uzavírat pro automobilovou dopravu, jednak zakázat vjezd automobilům, které místem jen projíždějí. „Minimálně polovina aut sem jezdí zbytečně. Chtějí se jen projet přes Václavák, protože se to může,“ říká zástupce starosty Prahy 1 Daniel Hodek. To by se mělo změnit jednoduchým zákazem vjezdu, zatímco přístup na náměstí by byl jen na povolení. To by získaly všechny firmy i místní obyvatelé, kterých zde prý bydlí stále dost. Právě takový krok plánuje navrhnout starosta první pražské části Oldřich Lomecký. Podle něj se vyřízení může stihnout do půl roku. Další možností by bylo zrušit možnost nájezdu pro automobily na náměstí z Jindřišské ulice, stejně jako to dnes funguje z druhé strany, z Vodičkovi ulice.

Dokud bylo hezky, lidé si prázdné náměstí užívali
Dokud bylo hezky, lidé si prázdné náměstí užívali
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Druhou variantou je pravidelná uzavírka náměstí během letních měsíců. „Mohl by to být jeden den v měsíci,“ přibližuje Lomecký, zřejmě třetí neděle v měsíci. Podle něj je nesložitější uzavírku technicky připravit, její opakování je pak mnohem jednodušší. Den bez aut se tak stal ostrým testem, který ukázal, že se žádný dopravní kolaps nekoná. Podle Sdružení Nového Města pražského by mohlo být náměstí bez aut častěji a uzávěrky by mohly být dvoudenní. „Třeba v létě každý týden a po celý víkend,“ říká Jan Adámek. Inspirovat by se Václavské náměstí mělo na náměstí Republiky, kde vznikl bulvár pro pěší a díky tomu vznikly i kavárny na ulicích. „Kde je poptávka, vznikne přirozeně i nabídka,“ říká Lomecký. Podle něj by i přitažlivé náměstí přitáhlo podnikatele. „Nebyli by to prodejci cetek, alkoholu nebo provozovatelé kasín,“ říká Lomecký.

Vrcholem snažení by se měla stát kompletní přestavba náměstí. Pro tu by měla být příští rok vydáno územní rozhodnutí. Pak se může začít s přípravnými pracemi. „Stavba by mohla začít v roce 2013 či 2014,“ slíbil starosta Lomecký. Začít by se mělo zřejmě v horní části náměstí.

V budoucnu by náměstí bylo nepřístupné pro auta projíždějících návštěvníků, měly by se rozšířit chodníky i střední pás a měla by přibýt ještě jedna řada stromů po celé délce náměstí. Zmizet by měly naopak parkovací místa pro automobily. Radnice Prahy 1 se definitivně rozhodla, že nepočítá s návratem tramvají v podélném směru. „Nechceme náměstí hyzdit dráty, dopravu tu mohou obstarat elektrobusy,“ říká Lomecký.

Stavba bude podle architekta Jakuba Ciglera nesmírně složitá, už jen protože pod povrchem vedou dvě linky metra a dva kolektory. Jeho kancelář připravila projekt revitalizace Václavského náměstí. Architekt připomněl, že prostor byl původně vytvořen jako místo pro koňský trh, ale po staletí už plní úplně jinou funkci. A právě s dlouhodobou vizí, jak bude prostor žít, musí architekt pracovat. „Dnes je umrtven zeleným pásmem uprostřed náměstí, který neumožňuje žádný rozvoj. Chodníky jsou naopak úzké a je to spíše parkoviště než náměstí,“ říká Ciegler.


reklama

Den bez aut na Václavském náměstí

předchozí    další
Václavské náměstí během Dne bez aut 2011.
Václavské náměstí během Dne bez aut 2011.
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Václavské náměstí během Dne bez aut 2011.
Starosta první pražské části Oldřich Lomecký si prohlíží vizualizaci Václavského náměstí bez aut
Václavské náměstí během Dne bez aut
Václavské náměstí během Dne bez aut
Václavské náměstí během Dne bez aut
Václavské náměstí během Dne bez aut
Václavské náměstí během Dne bez aut
Václavské náměstí během Dne bez aut
 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Problém spočívá v tom, - 19. 9. 2011 - Jan Šimůnek

že omezení vjezdu, a tedy i dopravní obsluhy, odtud vyžene zbytek bydlících a také část firem. Protože je docela idiotské, aby člověk bydlící v centru velkoměsta měl dopravní obslužnost na nižší úrovni, než kdyby bydlel někde "na samotě u lesa". Na Praze 1 už došlo z důvodu dopravních omezení k poklesu cen nemovitostí, což je mj. špatná zpráva pro jejich majitele (u většího domu může být rozdíl na úrovně desetin až jednotek milionu Kč, a to už je docela slušná díra v peněžence - a jen proto, že si pár levičáckých aktivistů vyřvalo nějaký nesmysl.
Přitom právě před tím řada architektů a urbanistů zvučných jmen na začátku 90. let varovala: Že je Praha jedním z mála evropských velkoměst, jehož centrum je živé = normálně tam bydlí a pracují běžní občané, zatímco ve většině jiných měst už byli vytlačeni vysokým nájemným a četnými omezeními, takže tam sídlí jen pochybné firmy (a ty tam většinou mají jen "kancelář s prestižní adresou" a reálně sídlí jinde) a pár podniků pro turisty. Dnes se centra některých metropolí draze a málo účinně revitalizují = dostávají se právě z těch s*ček, do nichž pochybní eko- antiauto- aktivisté, společně s pár podřadnými architekty, tlačí Prahu

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist