Vědci: Na Slovensku je kolem 1000 medvědů, populace zřejmě není přemnožená

22.8.2022 16:17 | BRATISLAVA/PRAHA (ČTK)
Medvěd hnědý v Pyrenejích ve Francii.
Západokarpatská populace medvěda hnědého má kolem tisícovky jedinců a v poslední dekádě se moc nezměnila. Medvědi na Slovensku tak zřejmě nejsou přemnoženi. Vyplývá to ze sčítání, na kterém spolupracoval česko-slovenský tým. Střety medvěda s člověkem nejsou na Slovensku ojedinělé a slovenští lesníci požadují regulaci medvědů, které označují za přemnožené. Téma ožilo na Slovensku poté, co loni v červnu došlo k prvnímu případu úmrtí člověka po útoku medvědem v novodobých dějinách země.

Po celém světě už je zhruba jen 200 000 medvědů hnědých. Jejich slovenská populace podle vědců představuje unikátní genetickou linii, poněkud izolovanou od zbytku karpatského oblouku.

Experti ze slovenské Státní ochrany přírody republiky při aktuálním výzkumu nasbírali během dvou vegetačních sezón přes 2000 vzorků, především medvědí srsti a trusu. Vědci z PřF UK pak provedli analýzy DNA, které umožnily odhadnout početnost a genetickou strukturu slovenské populace medvědů. "Výsledek srovnání této studie s předchozím genetickým sčítáním lze shrnout tak, že na Slovensku pravděpodobně nedochází v poslední dekádě k výrazným změnám velikosti populace medvěda hnědého," uvedl Pavel Hulva z katedry zoologie PřF UK.

"Z hlediska evoluční genetiky existuje koncept minimální životaschopné populace, tedy populace, která má šanci dlouhodobě přežívat i přes ztrátu variability vlivem genetického driftu a působením dalších náhodných událostí, jako jsou např. epidemie," popsal Hulva. "Stanovení prahové hodnoty je obtížné, číslo okolo 1000 jedinců pro západokarpatskou populaci, která je navíc unikátní fylogeografickou linií, však rozhodně není výrazně nad ní," zdůraznil pak vědec.

Podle aktuálního odhadu měla v letech 2020 až 2021 západokarpatská populace 1056 jedinců. Interval spolehlivosti při modelování velikosti populace se pohyboval mezi 1012 až 1275 zvířaty. Odhady z genetického sčítání jsou podle odborníků v dobré shodě s daty z klasického dlouhodobého monitoringu pomocí přímého pozorování nebo pobytových stop. Dřívější genetická studie, zaměřená na léta 2013 až 2014, podle expertů odhadla slovenskou populaci medvědů na 1214 jedinců. Tým nicméně upozornil, že výsledky těchto dvou genetických výzkumů nejsou přímo porovnatelné, neboť jejich autoři použili odlišný způsob sběru dat i statistiky. Tým tak pracuje na sjednocení statistické analýzy obou studií, aby bylo možné výsledky lépe srovnat.

Podle Hulvy celý koncept údajného přemnožení medvědů je z odborného hlediska problematický. "Početnost vrcholových predátorů v přírodě není regulována jinými organismy, v jejich populacích se proto vyvinuly samoregulační mechanismy, jako je například pomalý vývoj, teritorialita, reprodukční inhibice nebo infanticida čili zabíjení mláďat," vysvětlil zoolog.

Hulva upozornil, že ačkoliv je standardní medializovat výsledky studií až po jejich vydání ve vědeckém časopise, v tomto případě tým udělal výjimku - právě kvůli potřebě informovat veřejnost. Podle vědců lze předpokládat, že odhady aktuální i starší studie se i při případných úpravách metodiky během publikace zásadně nezmění. Rozdíly v početnosti by měly být v řádu statistické chyby.

Tým zároveň upozornil, že zjištěná data nepopírají, že medvěd může být člověku nebezpečný. Podle vědců ale pravděpodobnost interakce medvěda s člověkem představuje velmi složitý soubor otázek, na kterých experti na ochranu přírody pracují. Jde třeba o snahu zamezit adaptaci medvědů na lidský faktor, mimo jiné omezit jim přístup k lidské potravě. Za klíčové odborníci považují také dobré povědomí o preventivních opatření potřebných v lokalitách, kde medvědi žijí.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Zbyněk Šeděnka

22.8.2022 18:30
Celá ta studie je pitomost. Podle Lesů Slovenské republiky žilo v roce 2021 na Slovensku asi 2760 medvědů a za posledních 20 let se jejich populace zhruba ztrojnásobila. A ti by o výskytu medvědů měli určitě vědět hodně víc než skupina vědátorů, kteří akorát posbírali pár stovek hovínek.

23.8.2022 09:14
Zajímalo by mě kdo je autorem tohoto článku schovávající se za „anonymní vědce“? No a pan docent Hulva? Přírodovědec a zoolog jeho formátu snad toto nemá zapotřebí. Stal se snad „podrž taškou“ ministra Budaje? Toho Budaje co veřejně prohlásil, že medvědů se netřeba bát protože to jsou vegetariáni. Ochranáři se odvolávají na monitoring stavu početnosti medvědů prostřednictvím analýzy DNA ze vzorků sebraného trusu a srsti. Nevadí panu docentovi, že ty vzorky nepocházejí ani z třetiny území na kterém se medvěd na Slovensku vyskytuje? Nevadí mu, že početnost medvědů odvozují ze vzorků kterých bylo jen +- 2 tisíce? Takže málo vzorků z omezené plochy.
Samoregulační mechanismy v populaci medvědů jsou také zajímavé. Reprodukční inhibice na Slovensku asi nějak nefunguje protože oproti minulé době nejsou nyní vzácností trojčata či dokonce čtyřčata. Pomalý vývoj ? Že by medvíďata nyní na Slovensku dospívala později než dříve? Teritorialita která se dá spojit i s tou infanticidou. Medvědice s medvíďaty se v blízkosti lidí objevují proto, že tam mají více potravy nebo je to dáno spíš tím, že odcházejí mimo teritoria větších samců , protože teritoria jsou obsazena a další místo v „medvědích revírech již prostě není. Proto se nyní medvědi dostávají i mimo jejich přirozené oblasti v horách. Nyní se procházejí již i mezi vinicemi.
Ministr ŽP Budaj kritizoval svého předchůdce za zadaní zpracování monitoringu UK a UK za dlouhý termín dodání výsledků monitoringu. Pro katedru zoologie PřF UK to je asi dobrý kšeft a tak proč Budajovi nevyhovět alespoň s tvrzením, že medvěd na Slovensku není přemnožen a za vše si nakonec mohou tam žijící lidé.
BM

Břetislav Machaček

23.8.2022 09:20
Nelepší přehled o množství medvědů mají lidé v přírodě žijící a pracující.
Ti nesbírají hovínka se zvonečky a rolničkami po sežraných turistech, ale
potkávají je denně v lese a v okolí svých bydlišť. Ti jim poví pouze jedno,
že to co bylo vzácnost(medvěd), je nyní běžné zvíře a že jich je minimálně
tři až pětkrát více než před třiceti roky. Oni by vědcům vysvětlili svůj názor na množství medvědů, ale jich se nikdo neptá, jakpak se jim s nimi
žije. V některých oblastech je minulostí se jen tak toulat krajinou beze
zbraně, nebo nechat běhat děti po lese za barákem a sbírat lesní plody.
Tam už je dnes "MEDVĚDOVO" a není radmo pokoušet osud!

23.8.2022 09:28
Stále a stále jedna a ta samá závažná a neodpustitelná chyba!.

Proč se patlali s nějakým výzkumem. Kdyby se zeptali místních myslitelů a odborníků, ušetřili by čas a peníze.

23.8.2022 09:44 Reaguje na Petr Eliáš
Vy si fakt myslíte, že pouze to, že je někdo vědec s titulem, mu zaručuje patent na jedině správný názor?
Před časem tu proběhla zpráva o "úžasném" objevu, že kosatky usmrcují žraloky bílé. Kdyby si páni vědci, a to je nikterak nechci snižovat, dali tu práci a snížili se blahosklonně k ústům obyčejných námořníků, zjistili by, že to je již dávno známé. A přesně tak to funguje i s těmi medvědy.

23.8.2022 09:53 Reaguje na pavel peregrin
Evidentně si ten článek nepochopil. Což mě nepřekvapuje.

23.8.2022 13:32 Reaguje na Petr Eliáš
Vědci-1000 medvědů, proti tomu názory "myslitelů" o podstatně větším počtu. Asi jsem to pochopil.

23.8.2022 13:47 Reaguje na pavel peregrin
Ne soudruhu, nepochopil jsi ten článek o kosatkách. ;)

23.8.2022 13:33 Reaguje na Petr Eliáš
Pomalý v chápání a porozumění psanému textu jsi evidentně ty a mě to rovněž vůbec nepřekvapuje.

23.8.2022 09:53 Reaguje na Petr Eliáš
Vy opravdu nevíte proč se ochranáři, vědci, ekologové patlají s výzkumem , v tomto případě medvědů a proč těch medvědů nebude nikdy dost? Ochranářské" nepustíme co jsme jednou chytli" je tu již dlouho. Přidejte si k tomu pořekadlo, že "kapr si rybník nevypustí" a budete doma.

23.8.2022 09:55 Reaguje na Jarek Schindler
Stejně tak dlouho tu jsou tyhle vaše fabulace. :-)

23.8.2022 10:05 Reaguje na Petr Eliáš
A něco k článku byste neměl? Bylo by to asi užitečnější než to vaše "žvanení" o ničem.

23.8.2022 10:11 Reaguje na Jarek Schindler
Já s článkem souhlasím a líbí se mi. A až studie vyjde oficiálně, tak si ji rád přečtu. ;) Vy, na druhou stranu, pak budete moci výsledky studie rozporovat. Jistě máte plno informací a dat, takže to pro vás nebude problém vydat nějakou tu studii. :-)

23.8.2022 11:36 Reaguje na Petr Eliáš
No vidíte a já souhlasím pouze s tím, že napřed měl být presentován oficiální výsledek monitoringu a teprve potom články o něm. Můj nesouhlas a důvody máte napsány i výše. No a výsledek? Již někdy v květnu jsem v diskuzi napsal názor , že bych se nedivil pokud by to současné číslo bylo nižší než číslo pocházejíc z roku 2014. Jediné co mě tedy překvapilo je zdůvodnění toho nižšího počtu. Odlišný způsob sběru dat a najednou tu nemáme ani počet před osmi lety. Kde se asi ztratil ten osmiletý přírůstek? Oni se ti medvědi přestali rozmnožovat? Nebo snad, že by byl úbytek větší než přirůst? To by se o těch tisících zdechlých medvědech něco vědělo. No a ještě před pár měsíci měl být optimální počet medvědů na Slovensku aby nedošlo ke ztrátě té unikátní fylogeografické linie asi 850 medvědů. Nyní jich bude potřeba už tisícovka.

23.8.2022 12:05 Reaguje na Jarek Schindler
No vidíte. A proto říkám, že byste měl vytvořit svou vlastní studii. Můžete v ní použít data z 2014 (1) a za chvíli budete mít i data z letoška. Nebo můžete použít vlastní data z terénu. To asi záleží na vás.

1) http://slovakwildlife.org/pdf/program-starostlivosti-medveda-hnedeho-slovensku.pdf

23.8.2022 12:33 Reaguje na Petr Eliáš
Proč bych to měl dělat? Mě to na rozdíl od některých vědců a slovenských ochranářů neživí. Proč dáváte odkaz na slovenskou "Péči o medvěda"? Mě stačí ta naše "péče" a manévry které nastanou, když se nějaký medvěd zapomene a přejde omylem k nám. Je zajímavé, že spárkatou jsou ochranáři schopni spočítat a deklarovat její přemnožení u nás i na Slovensku ale o medvědech či vlcích se pouze domnívají.
Jedna věc je ale na tom slovenském programu zajímavá. Je to obrázek č.1- mapa rozšíření medvěda v EÚ. Při pohledu na ni mi je konečně jasné proč "vědci" považují slovenskou populaci za " poněkud izolovanou od zbytku karpatského oblouku". Dlouho jsem se tak nepobavil.

23.8.2022 12:55 Reaguje na Jarek Schindler
Proč? Protože tu šermujete tím, že to spočítali blbě, že se Hulva stal podržtaškou a že je to pro UK dobrý kšeft. A pak sem ještě dáte odkaz na článek chlapa, který odhaduje počet medvědů pomocí trojčlenky a o kterém i Imrich Šuba tvrdí, že píše populistické články.

Proto místo těch vašich fabulací udělejte vlastní výzkum.

P.S. Bavit se můžete, ale zatím jste toho tady moc neukázal. :-)

23.8.2022 19:11 Reaguje na Petr Eliáš
Řekl bych, že ten chlap s trojčlenkou toho ví o medvědech víc než všichni okolo. Imrich Šuba. To myslíte Imricha Šubu ředitele kanceláře SPK? Můžete dát odkaz na ta jeho tvrzení? Já od něj nic podobného totiž nečetl. UK a 343920 Eur za " Vypracovanie štúdií odhadu početnosti chránených druhov veľkých šeliem " jak zni smlouva není pro UK dobrým kšeftem?
Měl bych tu ještě slova jednoho slovenského zoologa a ochranáře Lukáše Lončíka: "Medvědí populace na Slovensku roste, na což má zásadní vliv pěstování vysokoenergetických plodin, zejména pak kukuřice, díky čemuž samice medvěda dokáže v podtatranské oblasti odchovat více mláďat než v minulosti. „Nelze však mluvit o tom, že by populace medvěda hnědého byla v území Tater na hranici únosnosti“. Takže pán zoolog z TANAPU se asi mýlil. Podle vědců a nynější studie početnosti se populace naopak snižuje o 200 medvědů. (Z 1256 na 1056). Tedy přesně Budajovo zadání. Znovu se ptám, oni se ti medvědi nerozmnožují? Takže co z toho co jsem napsal by mělo být tou fabulací. Vlastní výzkum, proč ne. Jen mi na to dejte těch 8,5 mil. eček co na tento špás jde z fondů EU. Třeba by ta černá díra nebyla tak černá a z medvědů by něco měli i polovníci a místní samosprávy. Zatím to ochranářské blouznění podporuje pouze kafilerie.
Hu

Hunter

23.8.2022 10:48
Je to samozřejmě účelový nesmysl. Už v letech 2013-14 podle výsledků genetických testů, prováděných na TUV Zvolen, byl počet medvědů něco kolem 1200 ks, přičemž sběr vzorků pocházel z omezeného území. Tento současný výzkum trpí stejnou chybou, sběr vzorků pochází z mnohem menšího území. Navíc naprostý nesmysl je, že by infanticida apod. zlikvidoval každoroční přírustek v populaci, zejména pak v situaci, kdy narozdíl od dob předchozích jsou pozorovány medvědice běžně vodící 2-3 medvíďata. Reálný odhad populace vzhledem k populační dynamice v posledních letech je někde mezi 4-8 tis. ks.

23.8.2022 11:49 Reaguje na Hunter
Řekl bych celkem reálný propočet od ing. Ďuríka. www.lesmedium.sk/o-com-sa-pise/analyza-medved-na-slovensku-v-cislach?fbclid=IwAR17q4GiQ510RvXc724mPk3DtsVsJ8M2KVamumCmvRAcSSSqwX4zuUCDhes
Hu

Hunter

23.8.2022 11:56 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, propočty ing. Ďuríka lze považovat za mnohem reálnější než ty nesmysly o 1000 ks prezentované v tomto článku.

Zbyněk Šeděnka

23.8.2022 14:35 Reaguje na Hunter
Je zajímavé, že pan Ďurík uvádí zhruba takové počty které prezentují Lesy Slovenské republiky. I tak je to úplně někde jinde než zjistili "vědci" ve studii, prezentované článkem.

TOPlist TOPlist