https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/verejna-doprava-v-lucembursku-bude-od-nedele-zdarma
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Veřejná doprava v Lucembursku bude od neděle zdarma Video

28.2.2020 00:26 (ČTK)
Lucembursko se v neděli stane první zemí světa, v níž budou moci lidé veřejnou dopravou cestovat zdarma. / Ilustrační foto
Lucembursko se v neděli stane první zemí světa, v níž budou moci lidé veřejnou dopravou cestovat zdarma. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lucembursko se v neděli stane první zemí světa, v níž budou moci lidé veřejnou dopravou cestovat zdarma. Opatření, které už v závěru roku 2018 schválila vláda premiéra Xaviera Bettela, se bude týkat tramvají, autobusů i vlaků. Cílem je přesvědčit místní i cizince, aby místo aut dali přednost hromadné dopravě, informoval list Lëtzebuerger Journal.
 

Zdarma bude veřejná doprava na celém území velkovévodství, které má necelých 2600 kilometrů čtverečních a tedy jen zhruba polovinu rozlohy Olomouckého kraje. Cestující od neděle nebudou muset kontrolorům předkládat jízdenky. Stačit bude, když u sebe budou mít platný doklad totožnosti.

Bezplatně budou moci lucemburský systém hromadné dopravy využívat i cizinci. Podle francouzského listu Le Figaro je jedním z cílů opatření i to, aby z aut do vlaků a autobusů přesedlo 200.000 Belgičanů, Francouzů a Němců, kteří denně do Lucemburska s 600.000 obyvateli dojíždí za prací. Zpoplatněná dál zůstane jen první třída ve vlacích.

Zrušení jízdného vyjde Lucembursko podle odhadů na 41 milionů eur ročně (asi jednu miliardu Kč).

Vláda západoevropské monarchie hodlá také masivně investovat do rozvoje veřejné dopravy, vybudovat chce ale i více parkovišť u nádraží. Cílem je počet takových parkovacích míst do pěti zdvojnásobit. Masivně chce kabinet premiéra Xaviera Bettela investovat i do cyklostezek. Na silnicích by pak měly vzniknout pruhy, do nichž budou smět vjet jen auta s nejméně třemi cestujícími.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

29.2.2020 16:15
Zkoušelo se to už v řadě zemí a vesměs s výsledkem negativním. Socani prostě nechtějí pochopit, že pokud je něco v souladu s jejich nesmyslnou a zločinnou ideologií, a v praxi to nefunguje, tak je nutno něco udělat s tou ideologií.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

29.2.2020 16:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Proč by doprava zdarma nemohla fungovat? Ono je koneckonců jednodušší a průhlednější, když se z veřejných peněz zaplatí veškeré náklady, než když část je placena z veřejných rozpočtů a část z peněz od cestujících.
Odpovědět
ig

29.2.2020 21:02
Těším se na statistiky za rok. Celkem by mě zajímalo jak se to projeví.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

1.3.2020 13:41 Reaguje na
Ono se to za jeden rok neprojeví. Jediné co by pomohlo určitě a hned, by byl zákaz parkování těm, co v místě nebydlí a důsledné odtahování a citelné pokutování porušovatelů zákazu. prostě, auto nechte doma, když máte veřejnou dopravu zadarmo.
Odpovědět
ig

1.3.2020 13:54 Reaguje na Jiří Daneš
Represemi by to šlo už teď. Dáte napříč přes silnice betonové zátarasy a do města nevjede nikdo :-) O cenu se tady nejedná, vždyť třeba v Praze je jízdenka levnější než čtvrt hodiny parkování v centru, sám její cenu vůbec neřeším, když mi někdy přijde lepší jet tramvají tak koupit jízdenku přes mobilní aplikaci je otázka pár vteřin a cenově to vyjde lépe než vlastním autem.

Ale zajímalo by mě, co s tím udělá ta cena obecně. Mnoho lidí tvrdí, že MHD zdarma přesvědčí veřejnost, aby dávala víc přednost MHD než automobilům, já zase tvrdím, že to bude mít jen malý vliv. Dokonce vidím (aspoň v Praze) důvody pro zápornou korelaci, třeba by se mi nechtělo posílat děti samotné metrem, které tak bude plné bezdomovců prolezlých všemi možnými nemocemi od alkoholismu po otevřenou tuberkulózu. Takže by mě upřímně zajímalo, jaká je pravda a tu ukáže jen zkušenost z reálného provozu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist