Vídeň pustila do ulic první vodíkový autobus. Pasažéry začne vozit v lednu
První vídeňská vodíková čerpací stanice otevřela své brány ve čtvrtek 9. prosince a jako první vozidlo zde natankoval vodíkový autobus Hyundai ELEC CITY Fuel Cell. Právě tento autobus nyní bude ve Vídni podroben testovacímu provozu. Nejprve v garážích dopravního podniku a následně i po celém městě, bez cestujících a se závažími. První pasažéři se v novince svezou od 10. ledna. Během zkušebního provozu lze cestovat zdarma bez jízdenky, ovšem za dodržení platných epidemických opatření. Rozpis veřejných jízd zveřejní Wiener Linien na svém webu počátkem ledna.
Do roku 2024 chce Vídeň pořídit celkem deset vodíkových autobusů pro linku 39A vedoucí terénem se značným převýšením na severu metropole, část potřebných příprav v autobusové garáži Leopoldau už proto probíhá i nyní. „Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značný potenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozu elektrobusy, nabízí se vodíkové autobusy především na náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ uvedl ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. Podle Wiener Linien už nyní 80 procent cestujících jezdí bez emisí, respektive v prostředcích s elektrickým pohonem – tramvajích a v metru, proto jsou nyní na řadě i autobusy.
Stavba právě otevřené městské vodíkové stanice začala v létě a podílel se na ní městský správce infrastruktury Wiener Netze, dopravní podnik Wiener Linien i dodavatel energií Wien Energie, který bude stanici na severovýchodním okraji města v městské části Floridsdorf provozovat. Pumpa nabízí dva stupně tankování, a to na 350 a 700 barů, vedle autobusu zde proto mohou tankovat i řidiči nákladních vozů.
Vídeňská radnice už připravuje stavbu druhé stanice, a to ve čtvrti Simmering v jižní části města. Městský podnik Wien Energie zde totiž plánuje zřídit zařízení na elektrolýzu, ve kterém chce produkovat vodík. Zahájení stavebních prací na elektrolytickém zařízení o výkonu 2,5 megawattů je naplánováno na druhé pololetí roku 2022 a produkce má začíto rok později. Potřebný proud mají dodávat obnovitelné zdroje.
Přečtěte si také |
Plyn budoucnosti. Jak daleko je Česko na cestě k jeho využití?Popsané projekty jsou součástí vodíkové strategie městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají dopravní podnik, dodavatel energií i správce infrastruktury. Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska a mimo jiné proto zkoumá, pro jaké další účely lze vodík smysluplně využít, a jak jej lze spolehlivě ukládat a transportovat. Díky zapojení jmenovaných podniků může městský koncern zajistit celý řetězec od výroby přes distribuci až po spotřebu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (65)
Viktor Šedivý
10.12.2021 12:42Pavel Hanzl
10.12.2021 14:27 Reaguje na Viktor ŠedivýCo vás na tom překvapuje?
Slavomil Vinkler
10.12.2021 14:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.12.2021 15:13 Reaguje na Slavomil VinklerJaroslav Studnička
10.12.2021 15:20 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.12.2021 16:35 Reaguje na Jaroslav StudničkaPoslední věta předposledního odstavce.
Ale zase cením, že jste mě ihned neoznačil za blba.
Jaroslav Studnička
10.12.2021 19:18 Reaguje na Pavel HanzlViktor Šedivý reaguje na současnost, nebo možná na leden 2022. O tom, jak se vyrábí vodík pro první městskou čerpací stanici na vodík a pro tento první autobus, není ani zmínka.
Plány do budoucna jsou tak ve vztahu k příspěvku zcela irelevantní.
Pavel Hanzl
10.12.2021 20:16 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
10.12.2021 22:49 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 09:54 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 09:53 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Bobr
11.12.2021 19:20 Reaguje na Viktor ŠedivýPrioritou samozrejmě může být nízkoemisní doprava ve Vídni, ale ta účinnost by mě zajímala.Osobně si myslím, že na podstatně vyšší účinnost by se dostali s trolejbusem, který by v sobě měl integrované baterie pro přejíždění úseků bez trolejí.
Pavel Hanzl
10.12.2021 14:30Lepší bude syntetické palivo, ale nevím, kde to vázne.
Slavomil Vinkler
10.12.2021 14:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.12.2021 15:12 Reaguje na Slavomil VinklerBřetislav Machaček
10.12.2021 16:25 Reaguje na Pavel Hanzljedou ty uhláky a jaderky. A ta cena plynu půjde
ještě více nahoru, až zbydou jenom paroplyny.
To bude paráda! Prostě zelený ráj na Zemi.
Pavel Hanzl
10.12.2021 16:38 Reaguje na Břetislav MachačekUhláky i jaderky mají taky své odstávky, když jedou 80% v roce, je to považované za dobré.
Emil Novák
10.12.2021 21:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.12.2021 08:44 Reaguje na Emil NovákKdyž jedete s autem se stokoňovým motorem 23% cesty s výkonem 9 koní, taky nestojíte.
Záleží přece, kde mají ty větřáky dané maximum, pokud při rychlosti větru třeba 130 km/h, tak je to jasné.
Pavel Hanzl
11.12.2021 08:45 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
11.12.2021 14:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.12.2021 19:01 Reaguje na Emil NovákSamozřejmě musí být zálohován, jádro jede stejně na 80%.
"V období zimních měsíců bývá standardní koeficient využití instalovaného výkonu (capacity factor) offshore větrných elektráren 45 – 60 %. Plovoucí větrný park norského energetického koncernu Statoil však dosáhl za první tři měsíce svého provozu (listopad 2017 – leden 2018) využití instalovaného výkonu 65 %.
https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/prvni-ctvrtleti-provozu-plovouci-vetrne-farmy-hywind-predcilo-ocekavani
Emil Novák
11.12.2021 19:41 Reaguje na Pavel HanzlProblém je právě v tom, že když přestane foukat, tak vyrábí jednotky procent všechny ty zdroje najednou. Když je v odstávce nebo vypadne jeden jaderný blok, tak stále ještě dohromady vyrábí na 75 % nebo více. To vážně nejste schopný pochopit ten rozdíl?
Jaroslav Studnička
10.12.2021 23:06 Reaguje na Pavel HanzlAktuálně v Německu fouká tak, že využitelnost VtE je pouhých 5,9% instalovaného výkonu a pokrývají tragických 5,8% spotřeby v Německu.
Ano, veškeré zařízení má své odstávky pro opravy, údržbu, atd. Roční koeficient využití nad 80% u našich jaderných bloků je skvělý.
U uhelných bloků to nelze takto hodnotit, protože nad baseload vyrábí ve službách, kdy se musí podřídit prioritnímu výkupu z OZE.
Pavel Hanzl
11.12.2021 08:49 Reaguje na Jaroslav StudničkaOdhadl bych, že tohe pochopili budovatelé těchto zdrojů už dávno (nebo myslíte že jim to doposud nedošlo???)
Proto se vyvíjí akumulace, pí. Drábová tvrdí, že právě tohle bude ta čtvrtá (nebo pátá?) průmyslová revoluce.
Jaroslav Studnička
11.12.2021 12:25 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 12:25 Reaguje na Jaroslav StudničkaDV
11.12.2021 09:57 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 09:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.12.2021 16:41 Reaguje na Slavomil VinklerTudy prostě vede cesta.
Ten výpočet je ale z doby, kdy byl plyn za hubičku, dneska jsou už vysmátí předem.
Břetislav Machaček
10.12.2021 16:59 Reaguje na Pavel Hanzljak podražil po zobchodování na burze s provizí
pro překupníky. Kdo odebírá přímo a na základě
dlouhodobých smluv(Maďaři), tak je vysmátý taky
a bez dotovaných OZE nesmyslů.
Pavel Hanzl
10.12.2021 20:19 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Studnička
10.12.2021 19:24 Reaguje na Pavel HanzlSolek nic nestaví.
Solek bude stavět první elektrolyzér o výkonu 96 MWp. Zahájení výstavby má být v příštím roce.
Pavel Hanzl
10.12.2021 20:20 Reaguje na Jaroslav StudničkaJá vím, pro ropáka je pojem blízká budoucnost zcela mimo možnosti chápání.
Jaroslav Studnička
10.12.2021 22:55 Reaguje na Pavel HanzlVaše textace: "Dnes naše firma Solek staví obrovské elektrolyzéry v Chile"
Realita: Solek bude stavět JEDEN elektrolyzér o výkonu 96 MWp a tato jediná stavba bude zahájena během příštího roku.
Pavel Hanzl
11.12.2021 08:52 Reaguje na Jaroslav StudničkaDV
11.12.2021 10:05 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 10:26 Reaguje na Jaroslav StudničkaDV
11.12.2021 09:59 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 10:01 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 10:24 Reaguje na Pavel HanzlDV
11.12.2021 14:15 Reaguje na Pavel Hanzlsolárně baronářský Solek???
Solek začínal v době solárního boomu před rokem 2010 budováním solárních parků v Česku. Poté, co vláda ve snaze zbrzdit rozsáhlou podporu solární energetiky začala fotovoltaiku dodatečně zdaňovat, prodala firma své české projekty a zaměřila se na Jižní Ameriku. Dnes má hlavní základnu v Chile, kde provozuje soláry o celkovém výkonu 100 megawattů (MW).
Pavel Hanzl
10.12.2021 16:48projektanti a stavitelé OZE skutečně ví, že někdy nefouká a v noci slunce taky nesvítí.
Nemusíte se tady s tím pořád ohánět, připadám si jak u blbých na dvorku.
Každý zdroj energie se musí zálohovat, OZE ale více, jsou více nestabilní.
Dnes to jde převážně přes plynové elektrárny, pokud ušetříme třeba 60-70% plynu, není to přece špatné.
Do budoucna se počítá s tím, že OZE budou výkonově v přebytku a jejich přetoky se budou ukládat, aby se mohly využít jako záloha.
Je to fakt tak složitý??
Slavomil Vinkler
10.12.2021 17:49 Reaguje na Pavel HanzlKdy bude lépe?
Břetislav Machaček
10.12.2021 19:06 Reaguje na Slavomil Vinklerudělám zdroj záložní, tak při stejných nákladech na údržbu
a obsluhu musí za tu vyrobenou energii účtovat více. To
je to o čem tu opakovaně píšu. Zálohy by měl provozovat
majitel nespolehlivých OZE , zakalkulovat do ceny z OZE
náklady na zálohy a prodávat energii stabilní za reálnou
cenu bez dotací. Pouze slízávají smetanu a vícenáklady
platí včetně dotací spotřebitel. Prostě tunel jako hrom
a podvod na spotřebitele, kteří platí nespolehlivost OZE.
Nic míň, nic víc, stačí pouze výstup stabilního výkonu
s reálnou cenou a porovnat ji s jinými zdroji.
Pavel Hanzl
10.12.2021 20:27 Reaguje na Břetislav MachačekEmil Novák
10.12.2021 21:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.12.2021 08:56 Reaguje na Emil NovákSolárníci si parky doplňují bateriovými úložišti a pak můžou dodávat 24 hod denně. To ale jede zatím třeba ve Šanělsku, nebo ve slunnějších oblastech.
DV
11.12.2021 10:06 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
11.12.2021 15:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.12.2021 20:24 Reaguje na Slavomil VinklerV té době se dotovaly OZE na 50 eur, aby solárníci nebankrotovali, je to stále nejlevnější energie.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nikde-nezdrazuje-elektrina-tak-rychle-jako-v-cesku-proc-133070
Emil Novák
10.12.2021 21:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.12.2021 08:57 Reaguje na Emil Novák"Na většině trhů nyní představuje OZE nejlevnější dostupný zdroj energie." IEA
"V Česku stát investuje, například prostřednictvím ČEZ, do fosilního průmyslu stovky miliónů eur."
Může to bolet Martin Uhlíř Respekt 45 2021
Pavel Hanzl
11.12.2021 09:00 Reaguje na Emil Novák"Vysoutěžené ceny se podle regulátora pohybovaly mezi 51,8 a 54,5 EUR/MWh, jejich vážený průměr činil 53,3 EUR/MWh". čistě solární elektřina.
"Výše vysoutěžených cen byla mezi 116,7 a 164 EUR/MWh, vážený průměr dosáhl 148,5 EUR/MWh". biomasa
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/listopadova-nemecka-aukce-oze-byla-opet-ve-znameni-slunce-biomasu-stale-neni-zajem
Emil Novák
11.12.2021 15:24 Reaguje na Pavel HanzlKolik v Německu OZE vyrobí a kolik za to spotřebitelé zaplatí, máte uvedeno v následujícím odkazu. Dával jsem vám ho již několikrát. Kestli si z toho neumíte spočítat průměr na vyrobenou MWh, tak se vůbec nevměšujte do diskuse o energetických tématech:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
Emil Novák
11.12.2021 07:51 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.12.2021 09:07 Reaguje na Emil NovákLogicky. tam, kde jsou energetici lépe placení, je dražší elektřina. Ale vstupuje do toho více faktorů.
Navíc je to z roku 18, dnes to bude asi dost jinak.
Emil Novák
11.12.2021 15:13 Reaguje na Pavel HanzlPetr Eliáš
12.12.2021 17:54 Reaguje na Emil Novákhttps://www.idnes.cz/technet/veda/manipulace-grafy-statistika.A151023_164547_veda_pka