https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/viden-pustila-do-ulic-prvni-vodikovy-autobus.pasazery-zacne-vozit-v-lednu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vídeň pustila do ulic první vodíkový autobus. Pasažéry začne vozit v lednu

10.12.2021 15:34 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Autobus na vodík, který začíná svůj zkušební provoz ve Vídni.
Autobus na vodík, který začíná svůj zkušební provoz ve Vídni.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | M. Helmer / Wien energie
Hlavní město Rakouska začalo s začala s testovacím provozem vodíkového autobusu a zároveň otevřelo i první městskou čerpací stanici na vodík. Pasažéři se autobusem na vodík svezou od 10. ledna 2022, zatím bude vozit jen závaží. V dalších letech chce Vídeň převést jednu celou linku MHD na vodíkový pohon, začít surovinu samostatně vyrábět a stát se klíčovým technologickým hráčem.
 

První vídeňská vodíková čerpací stanice otevřela své brány ve čtvrtek 9. prosince a jako první vozidlo zde natankoval vodíkový autobus Hyundai ELEC CITY Fuel Cell. Právě tento autobus nyní bude ve Vídni podroben testovacímu provozu. Nejprve v garážích dopravního podniku a následně i po celém městě, bez cestujících a se závažími. První pasažéři se v novince svezou od 10. ledna. Během zkušebního provozu lze cestovat zdarma bez jízdenky, ovšem za dodržení platných epidemických opatření. Rozpis veřejných jízd zveřejní Wiener Linien na svém webu počátkem ledna.

Veřejná čerpací stanice na vodík ve Vídni.
Veřejná čerpací stanice na vodík ve Vídni.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | M. Helmer / Wien energie

Do roku 2024 chce Vídeň pořídit celkem deset vodíkových autobusů pro linku 39A vedoucí terénem se značným převýšením na severu metropole, část potřebných příprav v autobusové garáži Leopoldau už proto probíhá i nyní. „Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značný potenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozu elektrobusy, nabízí se vodíkové autobusy především na náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ uvedl ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. Podle Wiener Linien už nyní 80 procent cestujících jezdí bez emisí, respektive v prostředcích s elektrickým pohonem – tramvajích a v metru, proto jsou nyní na řadě i autobusy.

Stavba právě otevřené městské vodíkové stanice začala v létě a podílel se na ní městský správce infrastruktury Wiener Netze, dopravní podnik Wiener Linien i dodavatel energií Wien Energie, který bude stanici na severovýchodním okraji města v městské části Floridsdorf provozovat. Pumpa nabízí dva stupně tankování, a to na 350 a 700 barů, vedle autobusu zde proto mohou tankovat i řidiči nákladních vozů.

Vídeňská radnice už připravuje stavbu druhé stanice, a to ve čtvrti Simmering v jižní části města. Městský podnik Wien Energie zde totiž plánuje zřídit zařízení na elektrolýzu, ve kterém chce produkovat vodík. Zahájení stavebních prací na elektrolytickém zařízení o výkonu 2,5 megawattů je naplánováno na druhé pololetí roku 2022 a produkce má začíto rok později. Potřebný proud mají dodávat obnovitelné zdroje.

Popsané projekty jsou součástí vodíkové strategie městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají dopravní podnik, dodavatel energií i správce infrastruktury. Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska a mimo jiné proto zkoumá, pro jaké další účely lze vodík smysluplně využít, a jak jej lze spolehlivě ukládat a transportovat. Díky zapojení jmenovaných podniků může městský koncern zajistit celý řetězec od výroby přes distribuci až po spotřebu.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (65)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

10.12.2021 12:42
A ve Vídni funguje nějaká jiná chemie a fyzika, takže tam zvládají levnou bezemisní výrobu vodíku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 14:27 Reaguje na Viktor Šedivý
Samozřejmě. Dělá se z fv panelů, což je dnes nejlevnější elektřina, možná i z větru, který fouká i v noci.
Co vás na tom překvapuje?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2021 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslíte? Rakousko tahá dost ee ze zahraničí mj. dukovan.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 15:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Píšou to v článku a nemám důvod jim nevěřit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.12.2021 15:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to asi neumíte číst. Nic takového v článku není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 16:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Potřebný proud mají dodávat obnovitelné zdroje."
Poslední věta předposledního odstavce.
Ale zase cením, že jste mě ihned neoznačil za blba.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.12.2021 19:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že jste to nepochopil...
Viktor Šedivý reaguje na současnost, nebo možná na leden 2022. O tom, jak se vyrábí vodík pro první městskou čerpací stanici na vodík a pro tento první autobus, není ani zmínka.
Plány do budoucna jsou tak ve vztahu k příspěvku zcela irelevantní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:16 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ten článek je o plánech do budoucnosti. A ta jiná fyzika a chemie bude fungovat i tehdy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.12.2021 22:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste ovšem nereagoval na článek, ale na komentář a ten se netýkal budoucnosti, ale přítomnosti.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 09:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Obnovitelný zdroj se jmenuje ropy, plyn i uhlí. Neobnovitelný zdroj se jmenuje FV panely. Je to jasně černé na bílém napsáno mezi řádky.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 09:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby to bylo nejlevnější, tak si tímto vyrábíte vodík, kterým topíte v plynovém kotli. Panely nemáte, vodíkem netopíte, takže je jasné, že LŽETE.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

11.12.2021 19:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Já tam postrádám jednu zásadní informaci a tou je celková účinnost pohonu se započítáním výroby vodíku.Tedy elektrická práce na vstupu elektrolyzéru =100%, mechanická práce odebraná z kol autobusu =? .
Prioritou samozrejmě může být nízkoemisní doprava ve Vídni, ale ta účinnost by mě zajímala.Osobně si myslím, že na podstatně vyšší účinnost by se dostali s trolejbusem, který by v sobě měl integrované baterie pro přejíždění úseků bez trolejí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 14:30
Ovšem tlakovat nádrž na 700 barů (atmosfér) je dost děsivé, případná exploze by byla zničující i když by vodík nechytnul. Navíc se při tlakování spotřebuje dost energie.
Lepší bude syntetické palivo, ale nevím, kde to vázne.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2021 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikde, jen na ceně. Dělat palivo ze zeleného vodíku a zachyceného CO2 není levné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 15:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co je dnes levného? Plyn je na čtyřnásobku a ropa půjde s ním. Nejlevnější byla už dávno FVE, za ní větr, dnes se to ještě zvýraznilo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2021 16:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Na panelech leží sníh a vítr nefouká. Ještě že
jedou ty uhláky a jaderky. A ta cena plynu půjde
ještě více nahoru, až zbydou jenom paroplyny.
To bude paráda! Prostě zelený ráj na Zemi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 16:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Uás leží sníh jen pár dní v roce a na severu fučí asi 360 dní do roka.
Uhláky i jaderky mají taky své odstávky, když jedou 80% v roce, je to považované za dobré.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.12.2021 21:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Další stokrát opakovaná lež. Na severu nefučí asi 360 dní do roka. Např. letos je výkon německých offshore VtE 23 % času nižší než 10 % jejich maximálního výkonu v tom roce. Tzn. prakticky čtvrtinu času je jich výkon zanedbatelný a musí se téměř plně zálohovat něčím jiným. Přestaňte tu vyprávět pohádky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 08:44 Reaguje na Emil Novák
Pokud má VE jen o 10% nižší výkon než maximální, neznamená to přece, že je bezvětří.
Když jedete s autem se stokoňovým motorem 23% cesty s výkonem 9 koní, taky nestojíte.
Záleží přece, kde mají ty větřáky dané maximum, pokud při rychlosti větru třeba 130 km/h, tak je to jasné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako, má výkon jen 10% a ne snížení.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, jestliže máte zdroj elektřiny, který vyrábí v jednotkách procent maxima, tak je vám v tu chvíli takový zdroj k ničemu, protože těch zbývající 90-100 % musíte nahradit něčím jiným, jinak to skončí rozpadem sítě. Analogie s autem je tedy úplně nesmyslná, tam se nic nenahrazuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 19:01 Reaguje na Emil Novák
Ten zdroj není k ničemu, protože vyrobí 60% elektřiny. To je vám pořád málo?
Samozřejmě musí být zálohován, jádro jede stejně na 80%.

"V období zimních měsíců bývá standardní koeficient využití instalovaného výkonu (capacity factor) offshore větrných elektráren 45 – 60 %. Plovoucí větrný park norského energetického koncernu Statoil však dosáhl za první tři měsíce svého provozu (listopad 2017 – leden 2018) využití instalovaného výkonu 65 %.
https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/prvni-ctvrtleti-provozu-plovouci-vetrne-farmy-hywind-predcilo-ocekavani
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 19:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Buď neumíte číst nebo záměrně překrucujete to co jsem napsal. Psal jsem že je "v tu chvíli takový zdroj k ničemu", tak tu nemávejte ročním koeficientem využití.
Problém je právě v tom, že když přestane foukat, tak vyrábí jednotky procent všechny ty zdroje najednou. Když je v odstávce nebo vypadne jeden jaderný blok, tak stále ještě dohromady vyrábí na 75 % nebo více. To vážně nejste schopný pochopit ten rozdíl?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.12.2021 23:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Vám možná tak fučí v uších...
Aktuálně v Německu fouká tak, že využitelnost VtE je pouhých 5,9% instalovaného výkonu a pokrývají tragických 5,8% spotřeby v Německu.

Ano, veškeré zařízení má své odstávky pro opravy, údržbu, atd. Roční koeficient využití nad 80% u našich jaderných bloků je skvělý.
U uhelných bloků to nelze takto hodnotit, protože nad baseload vyrábí ve službách, kdy se musí podřídit prioritnímu výkupu z OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 08:49 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já tu čtu pořád dokola, že OZE nedávají stabilní výkon.
Odhadl bych, že tohe pochopili budovatelé těchto zdrojů už dávno (nebo myslíte že jim to doposud nedošlo???)
Proto se vyvíjí akumulace, pí. Drábová tvrdí, že právě tohle bude ta čtvrtá (nebo pátá?) průmyslová revoluce.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 09:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Žádná akumulace se nevyvíjí, nelžete tady.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.12.2021 12:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, někdo to chápe. Vy ovšem mezi ně nepatříte.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 12:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
5,8 procent spotřeby ELEKTRICKÉ energie, nikoli 5,8 procent spotřeby energií. Většinu energie Německo získává z ropy, plynu a uhlí jinými toky, než přes elektřinu.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Lžete, nejsevernější bod ČR je Šluknovský výběžek. A skoro bnych řekl, že je tam dnes bezvětří.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 09:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, a vodík je na pětinásobku zemního plynu. Dražší zemní plyn, znamená dražší vodík. Víte, jaká je vlastnost veličiny zvané konstanta?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 16:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Dnes naše firma Solek staví obrovské elektrolyzéry v Chile, poháněné soláry, vodík z nich by měl být levnější než ze zemního plynu.
Tudy prostě vede cesta.
Ten výpočet je ale z doby, kdy byl plyn za hubičku, dneska jsou už vysmátí předem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2021 16:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten plyn z Ruska podražil nepatrně v poměru k tomu,
jak podražil po zobchodování na burze s provizí
pro překupníky. Kdo odebírá přímo a na základě
dlouhodobých smluv(Maďaři), tak je vysmátý taky
a bez dotovaných OZE nesmyslů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Zase špatně, jak dycky. Burza ceny vždycky srazí nejníže (proto ji taky vymysleli a Maďaróni měli plyn snad dvojnásobně dražší, než my. Teď se to možná srovnalo, to nevím.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.12.2021 19:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Vám pojem minulost, přítomnost a budoucnost opravdu nic neříká...
Solek nic nestaví.
Solek bude stavět první elektrolyzér o výkonu 96 MWp. Zahájení výstavby má být v příštím roce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:20 Reaguje na Jaroslav Studnička
To je za tři týdny.
Já vím, pro ropáka je pojem blízká budoucnost zcela mimo možnosti chápání.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.12.2021 22:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Přečtěte si ještě jednou toto vlákno ať pochopíte, co píšete za nesmyslné příspěvky.

Vaše textace: "Dnes naše firma Solek staví obrovské elektrolyzéry v Chile"

Realita: Solek bude stavět JEDEN elektrolyzér o výkonu 96 MWp a tato jediná stavba bude zahájena během příštího roku.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 08:52 Reaguje na Jaroslav Studnička
Elektrolyzér o výkonu 96 MW je teda pěkný macek a příští rok je za chvíli.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:05 Reaguje na Pavel Hanzl
96 MW není obrovský elektrolyzér, nelžete. A elektrolyzér je jednotné číslo, nikoli množné. lháři negramotný.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
96 MWp je celkový objem instalovaného výkonu firmou Solek v Chile. Těžko toto napojí 100 MW elektrolyzér.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 09:59 Reaguje na Pavel Hanzl
LŽETE, Solek žádné elektrolyzéry nestaví, a už vůbec ne obrovské. První elektrolyzér, plně funkční, byl použit v dopravě už okolo roku 1860. Psal o tom Jules Verne v knize Pět neděl v balonu.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Firma Solek žádné elektrolyzéry stavět nemůže, protože to neumí. Firma Solek je všehovšudy pár uštípávačů drátů, a pár helferů, kteří umí instalovat rámy na čínské panely a natahovat k nim dráty, vy hloupý lháři.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Díval jsem se do obchodního rejstříku, a u firmy Solek nefiguruje žádné jméno Pavel Hanzl. Je tedy zřejmé, že Vaše používání přivlastnovacího zájmena v souvislosti s Vámi, a firmou Solek je irelevatní. Takže to dokazuje, že Hanzl je nejenom lhář, ale i zloděj.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 14:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslíte tenhle zlodějský
solárně baronářský Solek???

Solek začínal v době solárního boomu před rokem 2010 budováním solárních parků v Česku. Poté, co vláda ve snaze zbrzdit rozsáhlou podporu solární energetiky začala fotovoltaiku dodatečně zdaňovat, prodala firma své české projekty a zaměřila se na Jižní Ameriku. Dnes má hlavní základnu v Chile, kde provozuje soláry o celkovém výkonu 100 megawattů (MW).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 16:48
Je těžké některým lidem něco vysvětlit, ale zkusím to:
projektanti a stavitelé OZE skutečně ví, že někdy nefouká a v noci slunce taky nesvítí.
Nemusíte se tady s tím pořád ohánět, připadám si jak u blbých na dvorku.
Každý zdroj energie se musí zálohovat, OZE ale více, jsou více nestabilní.
Dnes to jde převážně přes plynové elektrárny, pokud ušetříme třeba 60-70% plynu, není to přece špatné.
Do budoucna se počítá s tím, že OZE budou výkonově v přebytku a jejich přetoky se budou ukládat, aby se mohly využít jako záloha.
Je to fakt tak složitý??
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2021 17:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdysi se říkalo, že "SE" je čínský bůh srandy. Zatím je korelace, čím více OZE tím vyšší cena.
Kdy bude lépe?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2021 19:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
A tak to taky bude, protože pokud ze stabilního zdroje
udělám zdroj záložní, tak při stejných nákladech na údržbu
a obsluhu musí za tu vyrobenou energii účtovat více. To
je to o čem tu opakovaně píšu. Zálohy by měl provozovat
majitel nespolehlivých OZE , zakalkulovat do ceny z OZE
náklady na zálohy a prodávat energii stabilní za reálnou
cenu bez dotací. Pouze slízávají smetanu a vícenáklady
platí včetně dotací spotřebitel. Prostě tunel jako hrom
a podvod na spotřebitele, kteří platí nespolehlivost OZE.
Nic míň, nic víc, stačí pouze výstup stabilního výkonu
s reálnou cenou a porovnat ji s jinými zdroji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Tohle se přece dávno dělá, dodavatelé fv elektřiny dodávají 24 hodin normáně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.12.2021 21:25 Reaguje na Pavel Hanzl
V Hanzlově vesmíru nepochybně. V tom našem dodavatelé fv elektřiny dodávají když zrovna fv elektrárna vyrábí elektřinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 08:56 Reaguje na Emil Novák
Náš vesmír je silně zaprděný a 100 let za opicema.
Solárníci si parky doplňují bateriovými úložišti a pak můžou dodávat 24 hod denně. To ale jede zatím třeba ve Šanělsku, nebo ve slunnějších oblastech.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Váš vesmír určitě. Elektrolyzér je starší zařízení, než Parsonsova turbína :)
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 15:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Přestaňte si vymýšlet, solárníci si žádné parky bateriovými úložišti nedoplňují, a těch pár výjimek si za to nechá patřičně zaplatit. V Německu probíhají samostatné aukce na fotovoltaiku s akumulací na 4 hodiny provozu a vysoutěžená cena je stabilně 40 €/MWh NAD tržní cenu elektřiny, tj. pokud vezmeme průměrnou spotovou cenu za rok 2021, tak cena takové elektřiny vychází na cca 130 €/MWh. Tak tu přestaňte vyprávět pohádky, když vůbec nevíte o čem mluvíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:24 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ta korelace je nesmyslná, právě u nás se zdražovaly energie už před touhle krizí, protože máme z OZE kulový.
V té době se dotovaly OZE na 50 eur, aby solárníci nebankrotovali, je to stále nejlevnější energie.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nikde-nezdrazuje-elektrina-tak-rychle-jako-v-cesku-proc-133070
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.12.2021 21:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Oblíbená Hanzlova posté opakovaná lež, nikde se OZE "v té době" na 50 eur nedotovaly, i v Německu je průměrná dotace přes 100 Eur na MWh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 08:57 Reaguje na Emil Novák
"Aktuální ceny jsou důsledkem naší závislosti na fosilních palivech a neschpnosti ji řešit přechodem k nízkouhlíkové energetice." O. Sklenář Respekt 45 2021
"Na většině trhů nyní představuje OZE nejlevnější dostupný zdroj energie." IEA
"V Česku stát investuje, například prostřednictvím ČEZ, do fosilního průmyslu stovky miliónů eur."
Může to bolet Martin Uhlíř Respekt 45 2021
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:00 Reaguje na Emil Novák
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/ve-spojenem-kralovstvi-dansku-se-zacinaji-objevovat-prvni-vetrne-parky-bez-podpory

"Vysoutěžené ceny se podle regulátora pohybovaly mezi 51,8 a 54,5 EUR/MWh, jejich vážený průměr činil 53,3 EUR/MWh". čistě solární elektřina.
"Výše vysoutěžených cen byla mezi 116,7 a 164 EUR/MWh, vážený průměr dosáhl 148,5 EUR/MWh". biomasa
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/listopadova-nemecka-aukce-oze-byla-opet-ve-znameni-slunce-biomasu-stale-neni-zajem
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 15:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, i kdybyste sem nakopíroval 100 nesouvisejících odkazů, tak to na vaší lži nic nemění. Ani jeden z nich neuvádí nic o tom, že "té době se dotovaly OZE na 50 eur".
Kolik v Německu OZE vyrobí a kolik za to spotřebitelé zaplatí, máte uvedeno v následujícím odkazu. Dával jsem vám ho již několikrát. Kestli si z toho neumíte spočítat průměr na vyrobenou MWh, tak se vůbec nevměšujte do diskuse o energetických tématech:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 07:51 Reaguje na Pavel Hanzl
A tu "nesmyslnou" korelaci krásně ukazuje následující graf: https://ibb.co/cvY6mzv
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:07 Reaguje na Emil Novák
To je hezký, ale ta závislost tam samozřejmě je, ale úplně jiná. Na zhruba na výši HDP na obyvatele, spíše na koupěschopnosti,tj. výšce životní úrovně.
Logicky. tam, kde jsou energetici lépe placení, je dražší elektřina. Ale vstupuje do toho více faktorů.
Navíc je to z roku 18, dnes to bude asi dost jinak.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 15:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, graf jasně ukazuje, že korelace mezi cenou elektřiny a podílem slunce a větru na výrobě elektřiny nejen existuje, ale je i velice silná, takže rozhodně není nesmyslná, jak jste tvrdil vy. Opět další důkaz že jste úplně mimo. Kecy o tom, že existují i jiné korelace, to nezachráníte. Dnes to bude v podstatě úplně stejné jako v roce 2018, nic zásadního se na tom nemění.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.12.2021 17:54 Reaguje na Emil Novák
Korelace neznamená kauzalita. :-)

https://www.idnes.cz/technet/veda/manipulace-grafy-statistika.A151023_164547_veda_pka
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.12.2021 19:35 Reaguje na Petr Eliáš
Já jsem o kauzalitě nic nepsal, tak mi to nepodsouvejte. Vyvracel jsem tvrzení o "nesmyslné korelaci". Graf ukazuje, že ta korelace existuje a je velmi silná, takže rozhodně není nesmyslná, jak tvrdí Hanzl.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.12.2021 15:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Lucembursko, Norsko, Nizozemí, Island nebo Irsko mají HDP na hlavu vyšší než Německo nebo Dánsko, a přesto mají cenu elektřiny výrazně nižší, takže tahle vaše "teorie" kulhá na obě nohy.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Projektanti a stavitelé to samozřejmě vědí, a vědí, že to, co dělají je šidítko, a je to k ničemu, ale dostávají za to zaplaceno, z peněz ukradených spotřebitelům. Je to obdobné, jako když drogový dealer samozřejmě ví, že fet škodí zdraví.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 10:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenomže těmi OZE neušetříte žádných 60-70 procent plynu, ale spíše tak mínus 50 procent. OZE znamenají vyšší, nikoli nižší spotřebu plynu.
Odpovědět

12.12.2021 22:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Fajn a kým úložiská nie sú vybudované tak sa majú nechať pracovať postavené elektrárne, HLAVNE nízkoemisné teda jadrové v našom pásme. Je to tak zložité pre germánov pochopiť ? Nemecko bude potrebovať úložiská pre cca 100 TWh pre dlhé zimné obdobie. To bude trvať vybudovať desiatky rokov. Ale bohužiaľ, keď miesto technikov sú mladí väčšinou humanitne vzdelaní, tak miesto rozumu nastupuje ideologia.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist