Plyn budoucnosti. Jak daleko je Česko na cestě k jeho využití?
13.10.2021 17:00 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Model vodíkového auta Hyundai Nexo u plničky.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ÚJV Řež
Modely vozidel na vodík v ÚJV Řež.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ÚJV Řež
Vodík pro začátečníky
Přes svůj obrovský potenciál pro průmysl i energetiku byl vodík dlouho na okraji pozornosti energetiky. Jeho nevýhodou je, že ho v přírodě téměř nenajdeme v čisté a využitelné podobě. Vodík je totiž velmi reaktivní plyn a vyskytuje se převážně ve sloučeninách. Pro masivnější využití se získává například z vody nebo metanu. Jeho přednosti jsou ale značné, a proto je jeho využití v posledních letech na vzestupu. Vodík může skvěle sloužit pro skladování energie, a udržet ji bez velkých ztrát po dobu měsíců. To je obrovská výhoda ve srovnání s akumulátory, které elektrickou energii efektivně skladují pouze v rámci dnů. Pro schopnost konzervovat elektrickou energii se s vodíkem počítá jako se způsobem, kam ukládat energii vyráběnou z obnovitelných zdrojů, jejíž přísun není stabilní. Zatím tuto funkci plnily především přečerpávací vodní elektrárny, které mají ale řadu nevýhod. Jednou z nich je, že je to velké vodní dílo, které zatopí velkou plochu původní krajiny.Elektrolytická výroba vodíku pro akumulaci energie.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ABB
Barvy vodíku
Vodík se dnes získává různými způsoby a podle toho se rozlišují různé druhy vodíku. K jejich označení se používají barvy.Hnědý a šedý vodík
Většina vodíku se dnes získává z fosilních paliv jako je uhlí a zemní plyn. Vodíku pocházejícímu z uhlí se říká „hnědý“, vodíku ze zemního plynu „šedý“. Získává se jako druhotný produkt nejrůznějších průmyslových procesů. Nejrozšířenější je tzv. parní reformace, to je zahřívání na vysoké teploty spolu s vodou. Většina dnešní produkce vodíku je šedá.Jedním ze způsobů získávání vodíku je i pyrolýza metanu. Na snímku společnost BASF v německém Ludwigshafenu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | BASF
Modrý vodík
Šedý a hnědý vodík lze trochu vylepšit tím, že se produkovaný oxid uhličitý zachytává technologií CCS (Carbon Capture and Storage) a CCU (Carbon Capture and Use). Tím vznikne takzvaný modrý vodík, který pak v celkové bilanci vychází díky odfiltrování emisí lépe, přestože je jeho zdrojem zemní plyn nebo metan.Zelený vodík
Hlavním cílem vodíkových technologií je ale zbavit se závislosti na fosilních palivech a vyrábět tzv. zelený vodík. Ten vzniká elektrolýzou vody, kdy se rozděluje molekula vodíku od molekuly kyslíku za využití elektřiny. Pokud je energie pro tento proces získaná z obnovitelných zdrojů, je proces považovaný za „zelený“, a vzniká tedy „zelený vodík“. Poptávka po vodíku globálně rapidně roste. Podle Pavla Řežábka, hlavního ekonoma ČEZ, má vodík a návazné produkty elektrolýzy potenciál zaujmout až čtvrtinu dekarbonizačního trhu. Celková instalovaná kapacita elektrolyzérů činila v roce 2020 méně než 1 GW. V roce 2030 to má být kolem 40 GW.Výroba vodíku elektrolýzou.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ABB
Vodík v Evropě
„RWE už nyní připravuje výstavbu elektrolyzéru o velikost 100 MW v německém Lingenu, chce ho spustit do roku 2024 a výhledově ho chce rozšířit až na 300 MW,“ popisuje Pavel Řežábek z ČEZu, jak s vodíkem počítají konkurenti na energetickém trhu. Vedle toho RWE prý ještě uzavřelo smlouvu s ukrajinským Naftogazem, že jim bude dodávat zelený vodík. E.on se připravuje na přepravu čistého vodíku, konkrétně se za tím účelem pustil do přeměny části plynovodu v Severním Porýní – Vestfálsku. Engie připravuje spolu se společností Total výstavbu závodu na výrobu zeleného vodíku v jihovýchodní Francii o kapacitě 5 tun denně. Shell plánuje provoz elektrolyzéru o 10 MW v Porýní s roční kapacitou 1300 tun zeleného vodíku. A Equinor spolu se skotským SSE Thermal připravují vodíkové úložiště ve velké Británii o kapacitě 320 GWh, které doplní plánovanou vodíkovou elektrárnu o kapacitě 900 MW.Česká vodíková strategie
Česká vláda schválila letos v létě Vodíkovou strategii ČR, podle níž mají být vodíkové technologie jedním z hlavních nástrojů pro dosažení cílů snižovaní emisí skleníkových plynů. Nepočítá se ale s tím, že bychom byli velkým producentem zeleného vodíku.
Středoevropský vodíkový koridor.
Zdroj | Středoevropský vodíkový koridor
Transportní dálnice
Zároveň by se Česká republika podle provozovatele přenosové soustavy plynu NET4GAS mohla stát významným hráčem na poli přepravy vodíku z jihu na sever a z východu na západ. „Vodík bude potřeba skladovat a ve větších množstvích dopravovat na větší vzdálenosti, především ze zahraničí. To už se nebude dít v tlakových lahvích, ale bude se to dít plynovody. V horizontu pěti deseti let bude naše plynárenská soustava muset být na tuto výzvu připravena,“ počítá s novou rolí plynovodů i Lukáš Janura.Přečtěte si také |
Čtyři středoevropské plynárenské společnosti chtějí vybudovat vodíkovou "dálnici" napříč střední EvropouVodík v ČR
Zřejmě nejvíce se u nás vodíkové technologie řeší právě ve výzkumném ústavu v Řeži. Vyvinuli zde hybridní vodíkový autobus (TriHyBus), který byl v provozu od roku 2009 do 2014, a byl nasazován v ulicích Neratovic. Kromě autobusu se dnes ústav v Řeži podílí na vývoji vodíkového nákladního auta ve spolupráci s Tatrou, zprovoznili neveřejnou plnicí stanici v Neratovicích a prototyp vodíkové plničky pro malá vozidla, který bude sloužit například pro obslužnou manipulační techniku.Motor autobusu TriHyBus při tankování.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ÚJV Řež
Auta na vodík v ČR
V Česku dnes jezdí asi 10 vodíkových aut a žádný autobus. Tomu odpovídá i vodíková infrastruktura: zatím jsou u nás v provozu jen dvě tankovací stanice, obě jsou neveřejné, jedna v Řeži, druhá v Neratovicích. Letos by se měly zprovoznit dvě veřejné: na Barrandově a v Litvínově, a je zajištěno financování dalších devíti. Akční plán čisté mobility nicméně předpokládá, že za devět let u nás bude na vodík jezdit 40 000 – 50 000 aut, 870 vodíkových autobusů a bude je možno naplnit v 80 plnicích stanicích. „Je to velice ambiciózní cíl, ale dosažitelný,“ myslí si o českých plánech na využití vodíku Aleš Doucek, vedoucí vodíkového oddělení v ÚJV Řež.Přečtěte si také |
Palivové články prototypu vodíkového nákladního vozu vydrží až 28 letreklama
Dále čtěte |
Ministerstvo dalo na projekty komunitní energetiky 98,7 milionu korun. Vznikla platforma pro sdílení zkušeností
Zákon, který umožní snížit podporu OZE, míří ke schvalování
Stát dá z rozpočtu na podporu obnovitelných zdrojů příští rok opět 8,5 miliardy korun
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Miroslav Vinkler
13.10.2021 06:34To by litr benzínu musel stát 60-70 Kč, aby se vodík v dopravě vyplatil.
Což při kvalitě duševních projevů členů Evropské komise vyloučeno není.
Odpovědět
Což při kvalitě duševních projevů členů Evropské komise vyloučeno není.
JŘ
Jaroslav Řezáč
13.10.2021 10:43 Reaguje na Miroslav Vinklerpokud vidíte různé souvislosti a situace, budeme rádi i za svíčky a ještě víc, když je nebudeme muset dopravovat přes půl světa...
Odpovědět
JO
Jarka O.
13.10.2021 17:19 Reaguje na Miroslav VinklerTu cenu benzínu plánují zcela jistě. A umělé palivo vyrobené v Chile v SRN taky nebude levnější.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
5.11.2021 17:33 Reaguje na Miroslav VinklerCena zeleného vodíku jde stále dolů, benzínu nahoru.
Někde se to protne, ovšem vodík má na kilo dvojnásobné množství energie a pokud bude v provedení syntetického paliva, bude to tekutina.
Navíc palivový článek má vyšší účinnost než pístový motor, já to vidím optimisticky.
Pouze problém je, že nastane to, čím ropáci stále straší:
naše ekonomika zbankrotuje, my nebudeme mít ani na předražený benzín, natož na normální auto a lidé povstanou proti EU, které bude ekonomicky úplně někde jine a nebude chápat, proč má být viníkem. Viděli jsme to po sametovce, obávám se, že se obloukem vracíme zpět.
Odpovědět
Někde se to protne, ovšem vodík má na kilo dvojnásobné množství energie a pokud bude v provedení syntetického paliva, bude to tekutina.
Navíc palivový článek má vyšší účinnost než pístový motor, já to vidím optimisticky.
Pouze problém je, že nastane to, čím ropáci stále straší:
naše ekonomika zbankrotuje, my nebudeme mít ani na předražený benzín, natož na normální auto a lidé povstanou proti EU, které bude ekonomicky úplně někde jine a nebude chápat, proč má být viníkem. Viděli jsme to po sametovce, obávám se, že se obloukem vracíme zpět.
va
vaber
13.10.2021 09:03vodík by byl ideální, ale vrhnout se do výroby a používání něčeho, kde se budou technologie ještě hodně měnit, je na zvážení
Odpovědět
JŘ
Jaroslav Řezáč
13.10.2021 10:48 Reaguje na vaberněkdo to táhnout musí a je dobré, když jsou u nás odvážlivci kteří vodík do dopravy zavádí...ono totiž není úplně účinné mířit na vrabce a chtít trefit sokola...tedy jednoduše proč mířit na elektromobilitu, když cílový stav je vodíková doprava
Odpovědět
ig
13.10.2021 09:49
Vodík je absurdní, tedy pro automobily. Když už tak něco tekutého, třeba metyl. Taky to v principu jde, taky je to složité až běda, ale aspoň se to dá čerpat do nádrže.
Odpovědět
PH
PH
JŘ
Jaroslav Řezáč
13.10.2021 10:54kšeftovat s Němci je o držku vždycky, protože příjemci prospěchu ekonomického, komoditního i morálního jsou oni ne my...a tak jsou rozlezlý všude a vytvářejí tím jen závislosti, tedy tedy ekonomické otrokářství
Odpovědět
PB
Petr Blažek
13.10.2021 18:32Vodík je samozřejmě jednou z možností jak uskladňovat energii na delší dobu. Bohužel účinnost jeho výroby a následného zpracování se dohromady pohybuje okolo 20 %, což znamená, že potřebujeme 5x větší zdroje bezemisní energie.
A bohužel paní zelená redaktorka se nezapřela, když nám hned v druhé větě tvrdí, že Japonci budou vyrábět elektřinu z vodíku. V nejlepším případě by to mohlo být naopak.
Odpovědět
A bohužel paní zelená redaktorka se nezapřela, když nám hned v druhé větě tvrdí, že Japonci budou vyrábět elektřinu z vodíku. V nejlepším případě by to mohlo být naopak.
PH
Pavel Hanzl
5.11.2021 17:37 Reaguje na Petr BlažekModerní zařízení mají tu účinnost výrazně vyšší a z vodíku se dá dělat různými způsoby elektřina. V klasických turbínách, pístových motorech a nejúčinnější je palivový článek.
Odpovědět