https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/verejnou-dopravu-v-cr-hodnoti-lide-velmi-pozitivne.dulezita-je-pro-ne-bezpecnost-dodrzovani-jizdniho-radu-a-frekvence-spoju
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Veřejnou dopravu v ČR hodnotí lidé velmi pozitivně. Důležitá je pro ně bezpečnost, dodržování jízdního řádu a frekvence spojů

22.4.2025 04:38 | PRAHA (Ekolist.cz)
Lidé v MHD.
Lidé v MHD.
Foto | Ondřej Vácha / STEM/MARK / UJEP
Tým Doprava a mobilita z Fakulty sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (FSE UJEP) realizoval na podzim 2024, rozsáhlé dotazníkové šetření mezi uživateli městské hromadné dopravy (MHD) v České republice. Do výzkumu se zapojilo více než 1 500 respondentů z 26 měst s vlastní MHD. Průzkum vznikal ve spolupráci se sociologickou agenturou STEM/MARK.
 
Výsledky ukazují, že veřejná doprava je cestujícími hodnocena velmi pozitivně – průměrně získala 8,1 bodu z maximálních 10. Nejvyšší spokojenost byla zaznamenána v Praze, kde je nabídka dopravních služeb nejširší, avšak vysokou úroveň spokojenosti vyjádřili cestující i v dalších městech.

Cestující vnímají hromadnou dopravu jako cenově dostupnou, časově efektivní a pohodlnou alternativu k individuální automobilové dopravě. Mezi hlavní faktory preference MHD patří eliminace problémů s parkováním a možnost zakončit cestu na jiném místě, bez nutnosti vracet se k zaparkovanému automobilu. MHD je nejčastěji využívána pro pravidelné cesty do zaměstnání, vzdělávacích institucí a za volnočasovými aktivitami. Naopak při cestách na nákupy či výlety se zvyšuje podíl individuální automobilové dopravy nebo kombinace MHD s meziměstskými veřejnými dopravními prostředky, zejména železniční dopravou.

Výsledky šetření potvrzují rostoucí význam digitálních nástrojů v oblasti veřejné dopravy. Mobilní aplikace využívá více než polovina respondentů pro nákup jízdních dokladů, vyhledávání spojů a získávání aktuálních provozních informací. Kombinace mobilních aplikací, webových stránek a SMS jízdenek představuje hlavní platební metodu pro téměř 50 % pravidelných cestujících, kteří nejsou osvobozeni od jízdného. Tradiční způsoby nákupu, jako jsou prodejní automaty, kontaktní centra dopravních podniků či nákup u řidiče, však nadále zůstávají relevantní, zejména ve starších věkových kategoriích.

Dotazníkové šetření také zkoumalo, jaké faktory jsou pro pravidelné cestující v MHD nejdůležitější a které hrají spíše okrajovou roli. Mezi tři nejvýznamnější faktory patří bezpečnost ve vozidle (8,71 bodů z celkových 10), dodržování jízdního řádu (8,71 bodů) a frekvence spojů ve dne (8,57 bodů). Tyto aspekty hrají klíčovou roli ve vnímání MHD z pohledu cestujících a mají zásadní vliv na vnímání kvality veřejné dopravy. Naopak mezi nejméně důležité faktory patří možnost přepravy kola (4,6 bodů), možnost poskytnutí zpětné vazby dopravci či městu (5,88 bodů) a komfort cestování s dětmi ve věku 3–6 let (6,10 bodů).

Důležitá kritéria MHD pro pravidelné cestující (analýza jejich priorit).
Důležitá kritéria MHD pro pravidelné cestující (analýza jejich priorit).
Zdroj | Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP)

Výzkum dále analyzoval, jak cestující vnímají jednotlivé dopravní prostředky – metro, tramvaj, trolejbus, autobus a vlak – a jak se liší jejich spokojenost s klíčovými aspekty přepravy. Kromě zjištění, které faktory jsou pro cestující nejdůležitější, studie odhaluje i oblasti, kde mají uživatelé výhrady.

Jako obecný problém se ukazuje čistota zastávek, v případě metra, které jinak získalo nejvyšší hodnocení, pak kapacita spojů ve špičce. U vlakové dopravy cestující nejčastěji kritizují nedodržování jízdních řádů. Výsledky zároveň umožňují srovnání mezi jednotlivými městy. Ukazuje se například rozdílná míra spokojenosti s přiměřeností ceny za hromadnou dopravu v různých městech.

„Naše studie ukázala, že cestující v České republice obecně vnímají městskou hromadnou dopravu velmi pozitivně, což je povzbudivé pro její další rozvoj,“ uvádí Hana Brůhová Foltýnová, koordinátorka týmu Doprava a mobilita a hlavní řešitelka projektu ATRAKTIV. „Zjištění o rostoucím využívání digitálních nástrojů pro nákup jízdních dokladů a vyhledávání spojů naznačují, že další digitalizace služeb může významně přispět k atraktivitě MHD pro cestující.“

K podrobnému třídění výsledků slouží online poziční mapa, která vizualizuje vztah mezi spokojeností cestujících a důležitostí jednotlivých parametrů veřejné dopravy. Jak dodává Ondřej Vácha ze STEM/MARK: „Tato analýza poskytuje podklad pro dopravní podniky, organizátory a koordinátory veřejné dopravy, kteří tak mohou lépe zacílit opatření ke zlepšení kvality služeb pro stávající cestující.“

Projekt ATRAKTIV se zaměřuje na zvyšování atraktivity veřejné hromadné dopravy jako klíčového prvku udržitelné mobility. Hlavním výstupem bude certifikovaná metodika, která reflektuje potřeby různých skupin uživatelů, nejnovější trendy a technologické možnosti při výběru vhodných opatření. Projekt podpoří integraci veřejné dopravy do multimodálního systému s cílem zvýšit podíl cestujících, zlepšit její udržitelnost, přístupnost a bezpečnost a snížit negativní dopady dopravy na životní prostředí a společnost. Více o projektu na webu týmu Doprava a mobilita.

Sběr dat realizovala agentura STEM/MARK prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu, šetření se zúčastnilo celkem 1 522 respondentů. Dotazováni byli obyvatelé měst, která mají vlastní MHD. Podmínkou pro účast ve výzkumu bylo využívání MHD v místě bydliště minimálně jednou týdně. Sběr dat probíhal v termínu od 14. do 20. října 2024.

Projekt ATRAKTIV podpořila Technologická agentura ČR a Ministerstvo dopravy ČR v rámci Programu na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030.


reklama

foto - Kasaničová Jana
Jana Kasaničová
Autorka je tiskovou mluvčí Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

22.4.2025 07:38
No, nepřechválit -
nejezdí zcela úplně podle potřeb podniků, škol, mnohdy na nesmyslných trasách, místo posílení těch nejpotřebnějších, návaznost na sebe/přestup i na železnici, jak tomu bylo za ČSAD a ČSD !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

22.4.2025 08:38 Reaguje na smějící se bestie
No jižní morava celkem funguje, ale vysočina v sobotu, neděli, to je katastrofa.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

22.4.2025 09:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
Následkem vstupu konkurenčních přepravců na železnici, jezdí více osobních vlaků, ale s menší kapacitou. Některé tratě jsou tak patrně přílišnou frekvencí průjezdů osobních vlaků přetíženy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.4.2025 10:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Píši o Kutnohorsku, Kolínsku a pražské integrované dopravě, působící i v těchto okresech.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist