Vláda zrušila územní rezervy pro kanál Dunaj-Odra-Labe, projekt tak končí
"Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád," napsal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.
Na tiskové konferenci po jednání vlády Kupka řekl, že vláda se chce ve vodní dopravě zaměřovat na smysluplné projekty. Jako příklad zmínil budování úvazišť pro malá plavidla a turistické lodě na Labi nebo rozvíjení podmínek splavnosti Labe a Vltavy. S ohledem na polské plány na výstavbu oderského kanálu vláda podle Kupky zpracuje ekonomickou, dopravní a ekologickou studii, zda by mělo smysl navázat i několikakilometrový úsek na české straně.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. "Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím," uvedl. Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.
"Velmi vítáme toto rozhodnutí, o které jsme za Ostravu léta usilovali. Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena," sdělil ostravský primátor Macura.
Unucka řekl, že kraj od počátku projekt pokládal za nesmyslný a zbytečný. "Je ale potřeba brzdit nadšení všech, že v tom koridoru budou hned stavět, protože stát změnil rezervu u sebe ve státním územním plánu, ta se musí přepsat do krajských zásad územního rozvoje a to se potom musí přepsat do územního plánu jednotlivých obcí, což je proces zhruba na pět až sedm let," řekl Unucka.
Kraj podle Unucky podporoval pouze minimalistickou variantu splavnění Odry k Bohumínu. "Říkali jsme, že to vnímáme jako alternativu dovozu plynu do kraje. Pokud teď vláda dala na stůl plynovod Stork 2, tak bude do Polska plynovod a můj názor je, že není potřeba splavňovat Odru ani do Bohumína," řekl Unucka.
Také náměstkyně hejtmana Zlínského kraje Hana Ančincová (Piráti), která má mimo jiné v gesci životní prostředí, zrušení územních rezerv pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe uvítala. Záměr označila za megalomanský, nespatřovala v něm žádné racionální opodstatnění. "Výrazně by to změnilo ráz krajiny a ohrozilo stávající ekosystémy. Myslím, že i plánovaná investice okolo 600 miliard korun by nebyla konečná. Bylo by to rozhazování veřejných prostředků. Určitě se dají využít daleko lépe," řekla dnes ČTK Ančincová.
Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.
Dnešní rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník - Praha - České Budějovice.
Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Projekt, který dlouhodobě prosazoval prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítali, že by koridor zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (83)
Petr Eliáš
8.2.2023 18:26smějící se bestie
8.2.2023 19:21 Reaguje na Petr EliášUž před 20roky, mělo být Labe splavněno až do Pardubic + ty 2jezy pod Ústím a Odra minimálně do Ostravy !
Vše bylo připravené, stačilo jenom po " sametu " pokračovat.
Pavel Hanzl
8.2.2023 21:10 Reaguje na smějící se bestieZkuste odhadnout, co by se dělo, kdyby fakt nějaký šílenec chtěl stavět DOL?
smějící se bestie
8.2.2023 21:53 Reaguje na smějící se bestiesv
9.2.2023 18:45 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
9.2.2023 08:40 Reaguje na smějící se bestiemara polasek
8.2.2023 18:28smějící se bestie
8.2.2023 19:23 Reaguje na mara polasekmara polasek
8.2.2023 21:38 Reaguje na smějící se bestieve studii se pocitalo s ukoncenim u letiste mosnov a v kalkulaci navratnosti jaksi pozapomeli zapocist vystavbu. rekreacni provoz vydelal sotva na udrzby. nakladni doprava nebyla vubec zminovana. dekuji opravdu ne!
smějící se bestie
8.2.2023 21:55 Reaguje na mara polasekZvlášť při současných možnostech.
Zdenek Wenzel
8.2.2023 18:44Kdo přesně zadal studii a proč zrovna musela stát 22 mil.
Byla částka vyplacena? Komu ? Kde je ta studie a v jakém odborném a technickém vyhotovení je?
Pavel Hanzl
8.2.2023 21:11 Reaguje na smějící se bestieJarka O.
9.2.2023 08:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.2.2023 22:06 Reaguje na Jarka O.Postavit plavební kanál přes střechu Evropy je v dnešní době pouze výplod choré koblihy.
Jarka O.
10.2.2023 08:49 Reaguje na Pavel HanzlAsi máte raději výdaje na ničení materiálních hodnot.
Pavel Hanzl
12.2.2023 17:47 Reaguje na Jarka O.Daniel Višňovský
14.2.2023 23:58 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
9.2.2023 10:04 Reaguje na Zdenek Wenzel,, zmínil budování úvazišť pro malá plavidla,, to je moudrost ministra
tleskej radostí dál a ptej se ,kolik stovek miliard dala tato vláda na válku, zbrojení ,uprchlíky a kolik stála další skvělá rozhodnutí a srovnej to s 22miliony
Pavel Hanzl
9.2.2023 22:09 Reaguje na vaberZdenek Wenzel
8.2.2023 18:47Břetislav Machaček
8.2.2023 18:49Pouze se stavba prodraží o výkupy pozemků a staveb v projektované trase.
Každopádně moudří lidé tam stavět nebudou, aby jim to jiná vláda nebourala.
Totéž je u staveb dálnic, obchvatů, rychlotratí atd. Když o tom vláda
rozhodne, tak baráky vykoupí, zbourá a postaví, co je potřebné. Jinak
Poláci kroutí hlavou, proč nechceme alespoň přístav na Odře v Bohumíně
a nebo Ostravě, když už vytýčili trasu kanálu po svém území mimo meandry
Odry a katastrální území Bohumína. Tak bude splavněná Odra končit na
území Polska a k nám to pojede v kamiónech! To je ekologické ?
Zdenek Wenzel
8.2.2023 19:04 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
9.2.2023 09:52 Reaguje na Zdenek Wenzelnahrazovat uhelky bez potřeby těch EKO nesmyslů na polích
a na kdejakém kopci. Jen nekrást a stavět, ale to by tu
nebyly ty stovky miliardářů s konty v zahraničí, ale stát
disponující vyspělou energetikou.
Pavel Hanzl
9.2.2023 22:13 Reaguje na Břetislav MachačekKdyž si klidně zvolí do vedení státu lháře, tuneláře a soudně stíhaného zloděje?
Co proboha čekáte??
Daniel Višňovský
12.2.2023 13:08 Reaguje na Břetislav Machačeksmějící se bestie
8.2.2023 19:25 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
9.2.2023 09:01 Reaguje na smějící se bestienapojení ČR na splavněnou Odru. Naše vláda tomu možná ještě
zatleská, až ji to nařídí Brusel a zdejší odpůrci taky. Ono
i pro ně je befel z Bruselu svatý.
Jarka O.
8.2.2023 20:47 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
8.2.2023 21:15 Reaguje na Jarka O.Malý Patrik přiběhl v Edinburgu domů a hlásil otci: "běžel jsem celou dobu za tramvají a tak jsem ušetřil dva šilikky!"
Otec ho zfackoval:"kdybys běžel za taxíkem, ušetříš dvě libry!"
A taklhle se řídil za ovara a loupežníka tento stát.
Slavomil Vinkler
9.2.2023 07:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.2.2023 08:44 Reaguje na Slavomil VinklerAle mám pocit, že to v Evropě není až taková vyjímka. Každopádně se vypálily stamilióny za přípravu a ještě se nekoplo. U nás normálka.
Jarka O.
9.2.2023 08:43 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.2.2023 08:45 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
9.2.2023 13:56 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
12.2.2023 13:10 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
12.2.2023 15:18 Reaguje na Daniel VišňovskýBřetislav Machaček
9.2.2023 09:29 Reaguje na Jarka O.zkapacitnit průtok vody v době povodní( druhé koryto). Tím
by nemusela být už tři roky po sobě vyplavena hnízda kulíků,
ledňáčků, břehulí atd. U nás jsme na komáry zvyklí a jsou
spíše produktem prohlubní zaplněných vodou po povodních,
protože ostatní vodní plochy kopírují hladinu vody v řece.
Bohužel ekologistům vysvětlit, že by bylo dobré meandry
chránit před povodní v době hnízdění bypassem ve formě
kanálu nemá význam. Jim zmar hnízdících ptáků nevadí a
raději z toho obviní jiné. Mimo dobu hnízdění mohly
povodně v meandrech konat svoji práci a dál měnit břehy
a koryto řeky. Žiji za humny a vím o čem mluvím na rozdíl
od vlády a zdejších diskutérů. Na kanál rozměřovali pole mého dědy i pradědy za Rakouska a 1.republiky a ne pouze
za Zemana. To rozhodnutí dočasné vlády projekt nezařízne
a jednou přijde osvícená vláda a nebo befel z Bruselu.
Nyní se není čemu divit, protože prioritou není nákladní
lodní doprava, ale opravy a prodloužení Baťáku pro rekreaci a splavnění Vltavy pro výletní lodě a hausbóty zbohatlíků. Takto se dnes hospodaří a ekologistům nevadí ani budování přístavů a jiných staveb pouze pro rekreační plavbu. Prostě
ekologisté!
Petr Eliáš
9.2.2023 11:17 Reaguje na Břetislav MachačekBohužel pro tebe, ty ekologisto, nikdo to nikdy budovat nebude. Je to strašná pitomost - vidí to každý, kdo má alespoň kapku rozumu. :D
Jarka O.
9.2.2023 14:00 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
12.2.2023 13:11 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
12.2.2023 15:15 Reaguje na Daniel VišňovskýMiloš Zahradník
9.2.2023 20:08 Reaguje na Břetislav MachačekKarel Pavelka
15.11.2023 13:32 Reaguje na Miloš Zahradníkvaber
9.2.2023 09:24bohužel žádnou hmotnou zodpovědnost nemají ,tak si dělají co chtějí,
připadá mi ,že takové rozhodnutí se děje jen natruc Zemanovi a minulé vládě, rozum a moudrost v tom není,
spekulanti už možná potichu začnou pracovat ,až přijde čas, vše bude jinak,
kdy místní dikutéři a rádoby ochránci přírody pochopí ,že voda v krajině přírodě nikdy neškodí ,jen člověku ,co je rozlezlý všude i tam kde nemá co dělat ,
ale všichni budou brečet, že zrovna na tomto proužku země se chtějí rozvíjet a nemohli,
je málo prostoru zastavěno ? musíme uvolnit vše pro rozvoj ,což je prakticky stavění a betonování
Břetislav Machaček
9.2.2023 09:44 Reaguje na vaberdrážní pozemek kolem rychlotratě, ale na rozdíl od asfaltu by to
byla vodní plocha podobná líně tekoucí řece i se zásaky do okolní
krajiny a ozeleněnými břehy. Mimo zpevnění břehů lomovým kamením
jen beton u plavebních komor a v přístavech. Když vidí člověk
v západní Evropě ty plavební kanály, tak nechápu, co na nich vadí
dnešním ekologistům. Voda v krajině je prioritou, ale plavební
kanál nikoliv? Proč se teda opravuje a prodlužuje Baťák sloužící
pouze rekreační plavbě? Proč se splavňuje Vltava taky pouze pro
rekreační plavbu? To je ekologické a ekonomické? Ano, blokované pozemky města a stát rozprodají kamarádičkům a jednou je stát
za násobně větší cenu vykoupí. Přibude pár milionářů a státu
nějaké ty dluhy.
vaber
9.2.2023 10:17 Reaguje na Břetislav Machačekale zatím jsou blahoslaveni chudí duchem a tak se zástava zrušila
rád bych věděl jaké katastrofy si představuje ministr Bartoš když říká,
,, představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,,
asi je raději ,když se peníze dávají na válku a zbrojení, to není plýtvání a žádné riziko pro ekosystémy a krajinu,
máme moudré ministry
Petr Eliáš
9.2.2023 10:57 Reaguje na Břetislav MachačekRadim Polášek
9.2.2023 11:59Určitě je to taky jen náhoda, že jakékoliv jiné další investice či dotace do vodních cest se vždy, ať už přímo nebo nepřímo, týkají Prahy.
Radim Polášek
9.2.2023 12:09 Reaguje na Radim PolášekOno se možná DOl na befél shora obnoví už brzo. Jakmile Ukrajina vyhraje válku a ideálně v plné síle a vstoupí do EU, určitě se výrazně zvýší význam Dunaje coby dopravní tepny. Protože západní či severozápadní část Ćerného moře s ústím Dunaje se stane enklávou EU. Potom může být Dunaj intenzívně používaný pro dopravu ukrajinského zboží, k tomu, pokud zůstanou turecké kontanty s EU, i tureckého zboží. DOL pak může to zboží z Dunaje dostávat na Moravu a do Polska.
Pavel Hanzl
9.2.2023 16:46 Reaguje na Radim PolášekBřetislav Machaček
9.2.2023 20:00 Reaguje na Pavel Hanzlplavebním komorám a žádné nákladné plutí proti
proudu řeky. To vy ale nepochopíte a lodí se nevozí rychloskazitelné zboží, ale zboží na sklad, zboží
nadrozměrné a zboží velké hmotnosti, které není
možné rozebrat a rozdělit. Ideální je pro to vaše
LNG, stožáry a listy vrtulí větrníků, nosníky mostů, kolejnice, reaktory JE, nádrže a tlakové nádoby.
Bez lodí to pak jede na speciálních podválech po
silnici s podpíráním mostů a zvedáním drátů nad
silnicemi. Pouze pitomci si komplikují život odmítáním lodní dopravy a přitom tleskají dopravě
loděmi ropy, plynu, uhlí atd. nyní až z tramtárie.
Jó ekologisté nejsou ekology a ani logiky!
Pavel Hanzl
9.2.2023 22:17 Reaguje na Břetislav MachačekJarka O.
10.2.2023 09:27 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
12.2.2023 13:14 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.2.2023 18:06 Reaguje na Daniel VišňovskýMajka Kletečková
9.2.2023 12:31Pavel Hanzl
9.2.2023 22:22Tady to máte v číslech:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Břetislav Machaček
10.2.2023 08:49 Reaguje na Pavel Hanzlnákladů, ale podle deformovaných dopravních nákladů díky zvýhodnění
kamionové dopravy. Převis silničních dopravců vytváří ze silniční
dopravy dopravu velmi levnou, což zcela odporuje fyzikálním zákonům.
Podle nich by měla být nejlevnější doprava vodní, železniční a až
na konci silniční. Ale to tak "funguje" v EU už ve všem, když je
olej levnější, než ta semena ze kterého se vyrábí. Všude jinde
ale fyzikální zákony platí, protože neznají slova dotace, podpora,
zvýhodnění a podobné deformace skutečného trhu. EU se dostala do
zajetí vlastních deformací tržního prostředí a proto je vůči světu
stále více nekonkurenceschopná. Vy si myslíte, že to tak bude na
věky fungovat? Víte kolikanásobně narostlo zadlužení EU od doby
jejího založení? Toto perpetumobile je podvod s dodáváním energie,
aby se nezastavilo. Energií jsou zatím dluhy, ale na dluhy zatím
dojel jednou každý stát stejně jako firma, či privátní osoba.
Vedení EU žije ze dne na den v naději, že se tak stane až budou
v penzi a nebo někde na Hawai. Po nich potopa a procitnutí občanů
ze snů o možnosti dotovat vše co je neekonomické tím, že zdaním
o to více ty ekonomicky efektivní. Klasický EUrosocialismus!
Daniel Višňovský
12.2.2023 13:16 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
15.2.2023 00:04 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
10.2.2023 09:21 Reaguje na Pavel HanzlViktor Šedivý
10.2.2023 14:25 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
10.2.2023 14:45 Reaguje na Viktor ŠedivýNikdo nechce kanály jen pro turisty, o kterých mluví Kupka, to by bylo plýtvání. Je jasné, ze dlouho nebudou prachy na nic krom OZE a prostředků ničení. Moc užitečné
Viktor Šedivý
12.2.2023 08:38 Reaguje na Jarka O.Občas nějaký nadrozměr, to ale takovou megastavbu neuživí.