Vládní politici na Slovensku kritizovali systém povolenek ETS2, chtějí odklad
"Žádáme, aby tato emisní daň, nařízení, které bude znamenat sociální masakr, bylo přepracováno a odložena jeho účinnost," řekl novinářům předseda vládní strany Hlas-sociální demokracie (Hlas-SD) a ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok. Dodal, že jeho strana nehodlá podpořit zavedení ETS2 do slovenského právního řádu a v této souvislosti by dala přednost soudnímu sporu Slovenska s Evropskou komisí.
Poslanci Hlasu-SD a další vládní zákonodárci předložili do slovenské sněmovny návrh usnesení, které kromě odkladu zavedení ETS2 zmiňuje také podporu snahám o revizi systému. V dokumentu jeho navrhovatelé tvrdí, že nový systém v jeho současné podobě je v rozporu s veřejným a sociálním zájmem obyvatel Slovenska. Dopady ETS2 na každou slovenskou domácnost odhadli v průměru na více než 3000 eur (72 900 korun) ročně.
Vládní politici na Slovensku obvinili z podílu na prosazení ETS2 v EU současné opoziční politiky, kteří byli u moci v době schvalování rozšíření fungování trhu s emisními povolenkami. Opozice to odmítla a tvrdila, že základ k ETS2 položily dokumenty, které podpořily předchozí vlády pod vedením strany Směr-sociální demokracie současného již čtyřnásobného slovenského premiéra Roberta Fica. Podle opozice nynější kabinet dosud nepožádal o výjimky ani o odklad ETS2 a vládní strany téma nyní využívají ve snaze překrýt vlastní kauzy.
Skupina slovenských nevládních organizací sdružených v Klimatické koalici uvedený návrh usnesení označila za politickou deklaraci. Finanční dopady ETS2 na domácnost, která využívá fosilní paliva k topení i v dopravě, vyčíslila na průměrných 216 eur (5250 Kč) ročně.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (23)
Pavel Hanzl
25.10.2025 09:19Přitom neví, co je to domácnost, neví, jaké používá energie a ani neví, kolik ta povolenka bude stát.
Takže rozptyl od praktické nuly až po cha cha "průměr" 73 tisíc ročně působí silně komicky.
Každého, kdo topí dálkově a málo jezdí autem, to prakticky nepostihne vůbec a ten, kdo topí uhlím a sedí pořád za volantem, to skutečně zacáluje.
Což je správné a proto se to taky dělá.
Proto taky jede Zelená úsporám, kotlíkové dotace i na střešní fve, na zateplování atd., aby se lidé mohli připaravit a vyhnout se placení.
Jenže ropák Macinka to chce celé zrušit, ovšem povolenky zrušit nedokáže. Lid si zvolil, tak má právo trpět.
Jaroslav Studnička
25.10.2025 11:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
25.10.2025 13:10 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
25.10.2025 13:33 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
25.10.2025 11:53A pro pana Hanzla: Emisní povolenky jsou zlo, bez ohledu na jejich konkrétní cenu.
Pavel Hanzl
25.10.2025 13:09 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
25.10.2025 13:41Je mi velice líto. Neexistuje sebemenší důvod, proč by měli lidé platit za vypouštění obecně velice důležitého a příznivě působícího plynu, který je nutnou podmínkou fotosyntézy zelených rostlin, sinic a ještě několika dalších, bez nichž by na Zemi prakticky nebyl žádný život (snad jen nějaká archea)? Je to prostě děsivá pitomost a je nutno proti ní všemi prostředky bojovat.
Pavel Hanzl
26.10.2025 14:24 Reaguje na Jan ŠimůnekHonza Honza
26.10.2025 18:36 Reaguje na Jan ŠimůnekVšichni něco pro to musí dělat: lesníci změnit skladbu lesa, odrůdy odolnější suchu, technika zachycující vodu, podobně zemědělci, stejně tak i obyvatelstvo.
Pouze tyto činnosti nesmí být tak razantní, že kvůli nim zkolabujeme, zkolabuje hospodářství, bude hladomor.
Naprosto mi není jasné, proč nikdo neřekne: podpora Green Dealu být musí, ale ohraničíme ji tak a tak, podpora změny distribuce elektřiny bude jen do této výše... Povolenky budou, ale zastropujeme je do této výše = nepustíme je volně na trh, aby si s nimi dělal co chtěl. To nejde?
Pavel Hanzl
27.10.2025 08:20 Reaguje na Honza HonzaJaroslav Studnička
27.10.2025 08:49 Reaguje na Pavel HanzlEuro 7 nebyla zrušena, byla schválená a je platná.
Strop a úprava povolenek ETS2 není schválená.
Pavel Hanzl
28.10.2025 08:11 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
28.10.2025 08:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.10.2025 20:03 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
28.10.2025 20:54 Reaguje na Pavel HanzlSám tu jak kolovrátek píšete o hybridní válce a přitom sám lžete a šíříte dezinformace.
Pavel Hanzl
27.10.2025 08:27A u nás se mohutně bojuje za záchranu archaických dýzlů a mezitím nám Číňani právě elkárami zničí celý automobilový průmysl. To se nám ten názor nepodporovat, nedotovat, ať se to uživí samo, dost krutě vymstí.
Honza Honza
27.10.2025 08:39 Reaguje na Pavel HanzlBez toho vaše dotace za biliony žádný smysl mít nebudou, elkáry se v EU (masivně) nerozšíří, a dotace v Číně budou chybný podnikatelský záměr.
Je to tak proto, že se nepostupuje svobodně, liberálně, demokraticky, někdo si myslí, že ví vše.
Pavel Hanzl
27.10.2025 16:02 Reaguje na Honza HonzaA ty bilióny skutečně význam mají už dnes, Čína roste asi 4% ročně, to není málo. Chybný zámět to rozhodně nebude, bo není praktická alternativa. Vodík, syntetika, vše hudba budoucnosti. Je to totalita jak vyšitá, ale jsme v úplně jiné době a totalita ovládne další období lidstva.
Jaroslav Studnička
27.10.2025 08:52 Reaguje na Pavel HanzlČína zvolila zcela jiný přístup než EU. EU svým přístupem nikdy nemůže dosáhnout toho, kam směřuje Čína.
Rozhodně to není o nějakém vašem ropáctví.
Pavel Hanzl
28.10.2025 08:29 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
28.10.2025 10:50 Reaguje na Pavel HanzlTak co tu v případě EU svádíte vinu na ropáctví?
EU má naopak problém s něčím zcela jiným.




Evropská komise schválila opatření pro stabilizaci cen emisních povolenek ETS2
Ekologové: Odklad nového systému emisních povolenek by měla ČR využít k přípravě
Svazy: Úpravy cílů EU jsou jen dílčí ústupky, problémy pro průmysl moc neřeší