VOA: Přístavy v amerických městech znečišťují ovzduší
Studie poměřovala faktory jako kvalitu vody a ovzduší, zábor půdy a dopady na okolí. Nejlépe dopadl přístav Oakland, naopak Los Angeles a Long Beach označili aktivisté za nejhorší producenty škodlivých emisí. Díky nim se do ovzduší dostává tolik chemických látek z dieselových motorů, jako z 16 000 naráz nastartovaných tahačů.
Julie Master z NRDC říká, že je potřeba vynaložit spoustu práce a prostředků na snížení zátěže životního prostředí. "Přístavní správa může nechat nainstalovat zdroje elektřiny do doků, které mohou lodě využívat během čekání na naložení nebo vyložení nákladu, místo dnešní praxe, kdy celé dny kvůli potřebné energii musí běžet obrovské dieselové motory. Mohou využívat čistší, alternativní paliva pro provoz přístavních jeřábů a vykládacích zařízení. Je možné staré zařízení dodatečně vybavit novými prostředky na snížení objemu vypouštěných emisí. Prostě se toho dá dělat mnoho", uzavírá Julie Master.
Úspěšné soudní řízení proti přístavu v Los Angeles, umožnilo poměrně rychlou změnu k lepšímu a správa přístavu se zavázala, že bude napříště více brát zřetel na životní prostředí. "Jedovaté látky z provozu naftových motorů mají jednoznačný dopad na lidské zdraví, a proto se snažíme je maximálně snížit," říká Ralph Apply, který dohlíží na dodržování emisních limitů přístavu v Los Angeles. Podle něj, ale není možné všechno zvládnout přes noc a také odmítá tvrzení, že správa přístaviště celý problém odsouvá. "Odstranili jsme ze zátoky jedovaté usazeniny. Financujeme grant, který zkoumá vliv přívalové vody odtékající z přístavu. Investovali jsme miliony dolarů do programu na zlepšení kvality ovzduší. Do budoucna počítáme s tím, že všechny naše remorkéry a pracovní plavidla vybavíme čistšími pohony," pokračuje Ralph Apply a dodává, že přístaviště hodlá otevřít nový terminál, kde budou lodě kotvící v docích moci použít elektrickou energii přivedenou ze souše a nikoli svoje vlastní motory.
Přístav v Los Angeles se zavázal, že alespoň udrží emise na stejné úrovni jako jsou dnes, i když se bude zvyšovat objem dopravy. Zároveň by měl vypracovat plán, jak udržet provoz kotviště při co nejmenším znehodnocování životního prostředí. V USA hrají přístavy zásadní roli při zásobování. V přístavech Los Angeles a Long Beach každoročně vyloží zboží za 200 miliard dolarů, které sem putuje zejména z Latinské Ameriky a Asie. Podle místních obyvatel to však není žádná omluva pro znečištění, které s sebou přístav přináší. "My tady máme ten obrovský motor, který roztáčí ekonomiku, což někomu přináší obrovské zisky, ale nám nic," říkají kritici. Podle nich je především potřeba snížit produkci škodlivých plynů z obrovských záoceánských tankerů, přístavních strojů, kamionů a vlaků, které vozí zboží do vnitrozemí.
Podle článku Mikea O'Sullivana Voice of America 23. 3. 2004
reklama