https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vysocina-proveri-moznosti-vyuziti-vodikovych-technologii-se-skolou-i-firmami
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vysočina prověří možnosti využití vodíkových technologií se školou i firmami

4.5.2023 10:40 | JIHLAVA (ČTK)
Největší potenciál pro uplatnění vodíkových technologií je podle signatářů v energetice a dopravě. Například Jihlava podle náměstkyně zvažuje nasazení vodíkových autobusů ve veřejné dopravě.
Největší potenciál pro uplatnění vodíkových technologií je podle signatářů v energetice a dopravě. Například Jihlava podle náměstkyně zvažuje nasazení vodíkových autobusů ve veřejné dopravě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Kraj Vysočina chce pomoci zavádět nové vodíkové technologie, které mají přispět ke snižování emisí skleníkových plynů. Radní kraje v březnu schválili memorandum o spolupráci, mezi jehož signatáře bude kraj patřit spolu s městem Jihlava, jihlavskou Vysokou školou polytechnickou a firmami SmartPlan a Jipocar Power. Vzniká tak otevřená platforma s názvem Vodíková Vysočina, řekla náměstkyně hejtmana Hana Hajnová (Piráti).
 

"Říkám záměrně, že je to otevřená platforma, protože jsme otevření i dalším subjektům, kteří se vodíkovými technologiemi zabývají nebo mají zájem je uvádět do praxe," uvedla Hajnová. Dodala, že tomu předcházela několikaměsíční diskuse.

Největší potenciál pro uplatnění vodíkových technologií je podle signatářů v energetice a dopravě. Například Jihlava podle náměstkyně zvažuje nasazení vodíkových autobusů ve veřejné dopravě, společnost Jipocar Power usiluje o to, aby v kraji vznikla veřejná plnicí vodíková stanice.

Signatáři se podle memoranda také chtějí věnovat problematice výroby, přepravy a skladování vodíku, kvůli tomu chtějí komunikovat také se státem. "Víme, že v rámci české vodíkové strategie vznikají různé trasy pro možný transport vodíku a jedna z nich by právě měla vést i Vysočinou," uvedla Hajnová.

Každý ze signatářů memoranda bude mít podle náměstkyně na starosti své projekty. "V pravidelných intervalech bychom se měli potkávat a koordinovat ty aktivity tak, abychom z nich vytěžili maximum," řekla Hajnová. V plánu je podle ní například i podnikatelská mise do Dolního Bavorska, kde už mají s vodíkovou technologií určité zkušenosti.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

4.5.2023 12:31
Bohužel vodíková technologie a infrastruktura kolem je velmi neekologická a potřebuje množství fosilních paliv, aby se udržela v chodu. EROEI vodíkové technologie je hluboko pod hodnotou potřebnou k tomu, aby zajistila fungování vyspělé společnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2023 20:35 Reaguje na Richard Vacek
Především fosilní vítr...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.5.2023 18:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi netušíte, jaká je cesta od větrné energie třeba k pohonu autobusu vodíkem a kolik fosilního paliva spotřebujete, abyste ji vytvořil. A následně kolik dotací, aby to fungovalo. Schválně: vyrobíte větrník, větrník, ale nespotřebujete větrnou energii přímo jak to bylo kdysi v Holandsku. Vyrobíte elektřinu, ale nespotřebujete ji rovnou k pohonu. Vyrobíte elektrolyzéry a ty z elektřiny vyrobí vodík, ale ten nespotřebujete k pohonu autobusů. Vyrobíte kompresorovou stanici a vodík stlačíte na vysoký tlak. Tímto tlakem naplníte bomby autobusu a ten v palivových článcích vodík přemění na elektřinu.
Proto je vodíková budoucnost chmurná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.5.2023 08:21 Reaguje na Richard Vacek
Je to prostě složité jak žebř. A to je dnes všechno, když se podíváte na datové sítě, je to něco zcela neskutečného a jak perfektně to funguje!!
Když se podíváte, jak náročné je někde vyrumplovat ze země ropu, přetáhnoput přes půl světa doravovat, krakovat zase k pumpě pak do auta atd. atd. tak to o moc jednodušší není, zato je to daleko špinavější. A klíč k celému je, že takhle musíte řešit KAŽDÝ LITR, který se následně vypustí do vzduchu. U OZE řešíte pouze technlogii, tj. investici, palivo máte zadara. Dnes jsme ve fázi investic, tak nám to připadá drahé.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

7.5.2023 14:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže zítra můžu přijet na veveří s pilkou na železo a štípačkama, a odříznout Vás od fosilního plynu a fosilní elektřiny?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.5.2023 08:37 Reaguje na Richard Vacek
jediná vyspělost je naše přežranost faktická, mentální a duševní disfunkce toho, pořát chtít více a více.

Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

7.5.2023 14:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, VAŠE rozežranost je určitě problém, naše ne.
Odpovědět
MM

Milan Milan

4.5.2023 13:18
To je takový náčelnický shluk myšlenek, spíše nápadů (tok peněz?). Jeví se mi to spíše ve stylu hlášky z nějakého humorného filmu: "zbojníci na koně! Koně nemáme náčelníku. Nevadí, tak utíkejme!"
A jinde na netu čtu: "EU chystá úpravu, která zásadně omezí tepelná čerpadla. Odborníci před ní varují".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2023 20:37 Reaguje na Milan Milan
Na Netu najdete naprosto jakoukoliv cypovinu zcela mimo realitu. Jenom nechápu, proč se tím vůbec zabýváte. Pan Vinkler (a nejen ten) si vyzobáváním těch správných informací vytvořil svět naopak.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist