https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vystava-na-cvut-predstavi-historii-324-km-dlouhe-labsko-vltavske-vodni-cesty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výstava na ČVUT představí historii 324 km dlouhé Labsko-vltavské vodní cesty

10.12.2022 00:46 | PRAHA (ČTK)
Výstava zachycuje Vltavskou vodní cestu od slapské přehrady po Mělník a Labskou vodní cestu od Pardubic po státní hranici s Německem. Podle vedoucího projektu Pavla Fošumpaura je smyslem výstavy upozornit na existenci jedinečného souboru vodních děl s výjimečnou historií a celospolečenským významem.
Výstava zachycuje Vltavskou vodní cestu od slapské přehrady po Mělník a Labskou vodní cestu od Pardubic po státní hranici s Německem. Podle vedoucího projektu Pavla Fošumpaura je smyslem výstavy upozornit na existenci jedinečného souboru vodních děl s výjimečnou historií a celospolečenským významem.
Foto | Lucas Combos / Flickr.com
Počátky, výstavbu a současnost 324 kilometrů dlouhé Labsko-vltavské vodní cesty představuje výstava této technické památky, jejíž historie sahá do počátku 19. století. Součástí expozice na Fakultě stavební ČVUT budou například interaktivní model zdymadla s jezem nebo velkoplošná obrazovka s videoprojekcí časoprostorového vývoje vodních cest, informovala fakulta.
 

Výstava zachycuje Vltavskou vodní cestu od slapské přehrady po Mělník a Labskou vodní cestu od Pardubic po státní hranici s Německem. Podle vedoucího projektu Pavla Fošumpaura je smyslem výstavy upozornit na existenci jedinečného souboru vodních děl s výjimečnou historií a celospolečenským významem. Veřejnost se tak dozví nejen o modernizaci vodních cest napříč historií nebo o osobnostech, které se o vývoj vodních cest zasadili, ale také o účelech vodní energie i o účelech samotné výstavby. Vedle dopravy totiž vodní cesty slouží při ochraně před povodněmi, při zásobováním vodou nebo při rekreaci.

Výstava bude návštěvníkům bezplatně přístupná do 10. ledna 2023 a to vždy v pracovní dny od 9:00 do 18:00 v atriu stavební fakulty v pražských Dejvicích. Zájemci se mohou účastnit i komentovaných prohlídek.

Projekt zároveň navazuje na webovou aplikaci Technické památky Labsko-vltavské vodní cesty. Aplikace dokumentuje existující historické objekty na této vodní cestě a současně předkládá tipy pro turistiku v okolí řek. Uvedena byla v roce 2020.

ČVUT je jedním z největších a nejstarších technických univerzit v Evropě. Vysoká škola tvoří zázemí pro osm fakult a 19.000 studentů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

10.12.2022 07:14
A také tam budou uvedeny plány z dřívějška, jak mohla ta vodní cesta vypadat, aby byla použitelná co nejvíce - jak do splavnosti/ponor, počet dní ?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.12.2022 11:27 Reaguje na smějící se bestie
bych spíš řekl, že nemáme právo demolovat a zprohýbavat tuto krajinu podle svého egoistického mínění neb kanalizace toků objektivně přispívá k odvodňování a v případě záplav zvyšuje množství škod napáchaných a jinak úbytku vody v krajině včetně mizerného hospodaření s ní.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.12.2022 12:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Takže všude ve světě, jsou zřejmě b l b í, když využívají řeky/vodní cesty k svému prospěchu, že !
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.12.2022 23:19 Reaguje na smějící se bestie
1+. Němci nedávno otevřeli novou část kanálu v Braniborsku a něco tam stavely české firmy. Ĉlánek byl myslím i na ekolistu. Nebo na novinkách.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

12.12.2022 12:18 Reaguje na smějící se bestie
Vážená smějící se bestie,
vůbec nejsou/byli blbí, jenom si v ceně peněz (před 250-100 lety) a na úrovni tehdejších poznatků vypočetli, že ŘEKY potřebují jenom na odvedení vlastních fekálií a do morku kostí věřili, že tohle udělá gravitace za hubičku i v novém KANÁLE. Proto jsme si řeky všeobecně zrušili a nahradili je kanály. A zdaleka se to netýká jen Vltavy a Labe.

No ale teď přesto přese všechno, když už těch řek máme tak málo, holt dozrála doba, že jsme jako společnost pochopili, že řeky nejsou jenom na odvod splašků a za krvavý prachy se to snažíme po milimetrech opravit.

Ale že na to bylo potřeba obrovské množství matematiky, výpočtů, vynálezů a fortele, jak ty řeky zničit, tak o tom absolutně nepochybuji. Dokonce jsme v tom patřili na absolutní světovou špičku. Jenom škoda těch řek. Ty už nám nikdo nevrátí.

A taky bohužel mezitím uplynulo tolik času, že i velcí myslitelé zapomněli, jak vypadá řeka a čím se liší od kanálu.
Takže i učenci z ČVÚT mohou do diskuse napsat, že niva je ten bílý sýr se zelenou plísní a všichni si mlaskáme spokojeností, že nám chutná.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.12.2022 13:40 Reaguje na Daniel Fiala
Dovedli byste spolupracovat s inženýry a navrhnout plavební kanály přírodě blízké, s tůněmi, rákosím, plážemi…, na úrovni dnesních poznatků?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.12.2022 16:41 Reaguje na Daniel Fiala
Můžeme taky chodit pěšky pouze po vyšlapaných stezkách zvěří, sbírat kořínky a plané plody, bydlet v jeskyních a hřát se tam v zimě u ohně oděni v kůžích. Člověče vzpamatujte se! Návrat zpět je utopie! Jak chcete "zkanalizované" řeky tekoucí
přes města a vesnice zpět zmeandrovat a ponechat
jejich koryto vodní erozi? To chcete zlikvidovat
i ty lidi, co u řek bydlí, mají tam pole, louky,
továrny, školy, divadla, silnice a železniční tratě?
Koukněte se do mapy a je to proveditelné třeba
na Vltavě a Labi? Možná na nějakých potocích ano,
ale u většiny řek už je to nereálné. Člověk už
krajinu změnil nevratně a musí eliminovat dopady
změny a nevymýšlet utopické návraty do doby dávno
minulé. Pokud nezpevníte břehy u pilíře mostu, tak
ho řeka podemele a most spadne. Pokud nebudou
zpevněny náplavky a břehy se silnicí na nich, tak
dopadnou stejně jako ten most a tak mohu dál
pokračovat. Když odstraníte zpomalovací jezy,
tak se zrychlí proud a tím se zvýší eroze břehů.
Ti vědci z ČVÚT by vám to asi vysvětlili, pokud
by jste o to měl zájem a nedělal z nich idioty,
kteří si pletou říční nivu se sýrem. Styďte se,
že bez elementárních znalostí vodních staveb kritizujete odborníky, ale já se tomu už dnes
vůbec nedivím, když vidím co produkují různé VŠ
zaměřené na údajnou ochranu přírody a krajiny.
Chrlí kvanta snílků, kteří chtějí řešit budoucnost návratem do pravěku!
Odpovědět
sv

sv

13.12.2022 21:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Jinými slovy, machaček bude raději louskat kořínky, než aby používal moderní dopravní cesty jako silnice a železnice.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.12.2022 09:22 Reaguje na sv
Umíte číst v souvislostech? Reaguji na
příspěvek p. Fialy, který je kritikou
vodních staveb a vědců z ČVÚT. Doporučuji
vám při čtení přemýšlet, ale to chci asi
po vás mnoho anonyme!
Odpovědět
MH

Martin Horský

11.12.2022 01:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Dovolím si oponovat, kanalizace v podobě, jaká je na LVVC (kaskáda zdymadel) naopak udržuje dostatek vody v okolí celé vodní cesty, jelikož udržuje hladiny v dostatečné úrovni i v období sucha. V případě velkých povodní, kdy dojde k širokému rozlivu v celé nivě, by situace byla obdobná i kdyby byly koryta Labe a Vltavy meandrující, tak jako před kanalizací.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.12.2022 07:57 Reaguje na Martin Horský
Ano, bez úprav a vodních děl bychom byli závislí pouze na rozmarech počasí, ale některým čtenářům ekolistu se to těžko vysvětluje.
Děkuji za informace k výstavě, moc doufám, že bych se na ni některý lednový víkend dostala.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.12.2022 23:17
To je škoda, že je výstava otevřená jen v pracovní dny. A mezi svátky??
Odpovědět
MH

Martin Horský

11.12.2022 01:23 Reaguje na Jarka O.
Výstava bude asi ještě prodloužena a chystáme tam nějaké víkendové komentované prohlídky. Sledujte www.lvvc.cz, nebo se ozvěte na lvvc@fsv.cvut.cz s prosbou o zaslání informací k doprovodným akcím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.12.2022 11:03
Nestálo by za zamyšlení umístit ty materiály na WEB? Ono jezdit dnes do
Prahy z Ostravy kvůli výstavě, byť bez vstupného, je drahý špás a pokud
to není tajné, tak by to snad mohlo být zveřejněno i mimo výstavu, když
není výstava předmětem zisku ze vstupného. Pokud se tak stane a bude to
zveřejněno, tak si to rád prostuduji, protože je lépe znát fakta, než
lži rádobyekologů a ekoteroristů bránících ze zásady čemukoliv.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist