Za deset let provozu železniční vlečka Mattoni odvezla 669 000 palet nápojů
"Vlečka začala svůj znovuobnovený provoz v roce 2012, kdy jsme investovali deset milionů korun do obnovy," řekla mluvčí Mattoni 1873 Andrea Brožová. Bylo tehdy potřeba nahradit 560 pražců a vyměnit 820 metrů kolejnic. Do trati firma každoročně investuje další jednotky milionů korun.
Osmikilometrovou trať z Vojkovic nad Ohří do Kyselky nechal vybudovat Heinrich Mattoni a do provozu byla uvedena v roce 1895. Veřejná osobní doprava na ní skončila v roce 1935, do roku 1997 pak fungovala jako nákladní vlečka. Pak 15 let chátrala.
Vedení firmy chce její provoz nadále zachovat, i když náklady na tento způsob dopravy rostou. "I přes svůj ekologický přínos není železniční doprava nijak podporována nebo přinejmenším nejsou odstraňovány překážky, které komplikují větší využívání železnice pro přepravu výrobků. My ale vytrváváme, protože chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný, již řadu let pro to podnikáme reálné kroky a využívání železniční přepravy je jedním z nich,“ uvedl Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.
Z Kyselky nyní vyráží zhruba dva vlaky týdně. Jejich nakládka trvá den a půl a na Moravu se vlak dostane asi za 12 až 16 hodin. Roční množství výrobků Mattoni 1873 přepravených po železnici vzrostlo z 64 000 palet v roce 2013 na 70 000 až 80 000 palet v posledních letech. Za projekt obnovení vlečky a s ním spojeného rozjetí železniční přepravy výrobků získal jeden z manažerů firmy Roman Dittrich ocenění LOG-IN - Inovátor roku 2012.
Úbytek kamionové dopravy je podle starosty Kyselky Aleše Labíka (nez.) znát i v obci. Pomohlo také vybudování odstavného parkoviště pro kamiony přímo u závodu Mattoni 1873, nákladní auta tak už nestojí v ulicích obce a neomezují dopravu.
Trať ale neslouží jen k převozu láhví s minerální vodou. V posledních letech se po ní mohli svézt i návštěvníci kraje díky prázdninovému provozu osobní dopravy. Tu sice přerušila v posledních dvou letech opatření proti šíření koronaviru, ale mimořádné akce pro veřejnost by se na trať z Kyselky do Vojkovic nad Ohří mohly znovu vrátit.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Vladimír Hošek
26.12.2022 09:16Břetislav Machaček
26.12.2022 14:02a ulevit obcím v okolí silnic. Kdysi to nebývala pouze doprava centrálních
skladů, ale rovnou skladů na úrovni okresů a odtamtud následoval teprve
rozvoz do maloobchodu dodávkovými vozidly. Takové zásilky jsem rozvážel
manipulačním vlakem a byly to i zásilky hnojiv pro zemědělce a nazpět
vagóny s cukrovkou , či kulatinou. Dnes pouze kamiony, rozbité cesty,
zácpy a tisíce vážných nehod unavených řidičů. Jó pokrok nezastavíš,
ač je zhoubou lidstva, protože čas jsou peníze a peníze lidskou modlou.
Viktor Šedivý
27.12.2022 09:13 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.12.2022 14:31 Reaguje na Viktor ŠedivýBohužel globální hospodářství je tak nastavené a pochybuji,
že by tu byla v budoucnu snaha to změnit.
Viktor Šedivý
31.12.2022 00:13 Reaguje na Břetislav MachačekMimoto - vypěstovat zeleninu ve Španělsku a dovézt ji k nám je (i z pohledu spotřebované energie) velmi častou levnější a "úspornější", než pěstovat ji v Polabí. Co s tím? Zakázat dovoz - tedy vynutit si spotřebu dražšího zboží, protože je to ideologicky správné, zdánlivě bez dopravy?
Břetislav Machaček
31.12.2022 12:18 Reaguje na Viktor ŠedivýNe vše musíme mít nutně čerstvé na stole v každou
roční dobu a zde je ta úspora dopravy. Někdo jí
staré brambory do sklizně svých raných brambor,
ale někdo MUSÍ mít ty z Egypta, jen co se objeví
na pultě a totéž je u ostatních produktů. Moje
generace v mládí neznala čerstvé rajče půl roku
a nikomu to ani nechybělo, protože jsme jedli
kyselé tuzemské zelí a tuzemská jablka. Doprava
vozila pouze tropické ovoce a pouze nárazově,
když mělo dobu zralosti v co nejbližší destinaci.
Dnes chtějí lidé na Vánoce borůvky z Argentiny
a hroznové víno z N. Zélandu. Je to opravdu nutné
a nepostradatelné? Není to nehospodárný přepych ?
Viktor Šedivý
31.12.2022 19:02 Reaguje na Břetislav MachačekNavíc - nedávno jsem zkusil spočítat, jak náročný by pro mne (pokud bych si chtěl hrát na kravinia jako je uhlíková stopa) byl nákup lokálních výrobků "ze dvora" ve srovnání s nákupem zboží z tramtárie v hypermarketu ...
Vladimír Hošek
29.12.2022 05:16 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
31.12.2022 12:07 Reaguje na Vladimír Hošektouto cestou, což se o jiných firmách nedá říci. Jinak u té
minerálky budiž, ale produkují i obarvenou čistou vodu a to
se mi nelíbí, protože to už je zbytné zboží, které si může
doma každý sám namíchat.
Viktor Šedivý
31.12.2022 19:04 Reaguje na Břetislav MachačekMenší konkurenci to zlikviduje.