https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/za-deset-let-provozu-zeleznicni-vlecka-mattoni-odvezla-669.000-palet-napoju
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Za deset let provozu železniční vlečka Mattoni odvezla 669 000 palet nápojů

26.12.2022 00:14 | KYSELKA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Mattoni 1873
Za deset let od obnovy železniční vlečky u závodu Mattoni 1873 v Kyselce na Karlovarsku se po železnici přepravilo 669 000 palet nápojů. Vypravených 762 nákladních vlaků nahradilo přes 20 000 jízd plně naložených kamionů. I když jde jen o procenta z celkové produkce, patří Mattoni 1783 z výrobců rychloobrátkové zboží mezi ty, kteří železnici využívají nejvíce. Po kolejích přepravuje minerálky a ochucené nápoje do svého distribučního skladu na Moravě.
 

"Vlečka začala svůj znovuobnovený provoz v roce 2012, kdy jsme investovali deset milionů korun do obnovy," řekla mluvčí Mattoni 1873 Andrea Brožová. Bylo tehdy potřeba nahradit 560 pražců a vyměnit 820 metrů kolejnic. Do trati firma každoročně investuje další jednotky milionů korun.

Osmikilometrovou trať z Vojkovic nad Ohří do Kyselky nechal vybudovat Heinrich Mattoni a do provozu byla uvedena v roce 1895. Veřejná osobní doprava na ní skončila v roce 1935, do roku 1997 pak fungovala jako nákladní vlečka. Pak 15 let chátrala.

Vedení firmy chce její provoz nadále zachovat, i když náklady na tento způsob dopravy rostou. "I přes svůj ekologický přínos není železniční doprava nijak podporována nebo přinejmenším nejsou odstraňovány překážky, které komplikují větší využívání železnice pro přepravu výrobků. My ale vytrváváme, protože chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný, již řadu let pro to podnikáme reálné kroky a využívání železniční přepravy je jedním z nich,“ uvedl Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

Z Kyselky nyní vyráží zhruba dva vlaky týdně. Jejich nakládka trvá den a půl a na Moravu se vlak dostane asi za 12 až 16 hodin. Roční množství výrobků Mattoni 1873 přepravených po železnici vzrostlo z 64 000 palet v roce 2013 na 70 000 až 80 000 palet v posledních letech. Za projekt obnovení vlečky a s ním spojeného rozjetí železniční přepravy výrobků získal jeden z manažerů firmy Roman Dittrich ocenění LOG-IN - Inovátor roku 2012.

Úbytek kamionové dopravy je podle starosty Kyselky Aleše Labíka (nez.) znát i v obci. Pomohlo také vybudování odstavného parkoviště pro kamiony přímo u závodu Mattoni 1873, nákladní auta tak už nestojí v ulicích obce a neomezují dopravu.

Trať ale neslouží jen k převozu láhví s minerální vodou. V posledních letech se po ní mohli svézt i návštěvníci kraje díky prázdninovému provozu osobní dopravy. Tu sice přerušila v posledních dvou letech opatření proti šíření koronaviru, ale mimořádné akce pro veřejnost by se na trať z Kyselky do Vojkovic nad Ohří mohly znovu vrátit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VH

Vladimír Hošek

26.12.2022 09:16
To je reklama jak vyšitá, jestlipak Ekolistu Mattoni něco přispěla, pokud ne, tak takový článek je nemístný. ČTK by se měla stydět za takové produkty.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.12.2022 14:02
Ano, je to reklama, ale na to, že lze přesunout některé zboží na železnici
a ulevit obcím v okolí silnic. Kdysi to nebývala pouze doprava centrálních
skladů, ale rovnou skladů na úrovni okresů a odtamtud následoval teprve
rozvoz do maloobchodu dodávkovými vozidly. Takové zásilky jsem rozvážel
manipulačním vlakem a byly to i zásilky hnojiv pro zemědělce a nazpět
vagóny s cukrovkou , či kulatinou. Dnes pouze kamiony, rozbité cesty,
zácpy a tisíce vážných nehod unavených řidičů. Jó pokrok nezastavíš,
ač je zhoubou lidstva, protože čas jsou peníze a peníze lidskou modlou.
Odpovědět

Viktor Šedivý

27.12.2022 09:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Problém je v tom, že stoupla cena práce, tedy zejména za překládku - takže nezáleží až tak na najetých kilometrech ale hlavně na počtu skladových manipulací.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.12.2022 14:31 Reaguje na Viktor Šedivý
V tom máte pravdu, ale zkuste se zamyslet, kolik nás to stojí! Neustále bude narůstat potřeba dálnic, silnic, parkovišť, zábor přírody, zplodiny a bude se zhoršovat život lidí v okolí těch silnic. To, co se ušetří na manipulaci u překládky stokrát přeplatíme těmi náklady na komunikace atd.
Bohužel globální hospodářství je tak nastavené a pochybuji,
že by tu byla v budoucnu snaha to změnit.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2022 00:13 Reaguje na Břetislav Machaček
V okamžiku, kdy chcete jíst i něco jiného, než co jste sám sklidil na poli za chalupou a nosit i jiné boty, než co vám ušil švec odnaproti, bez spousty dopravy se neobejdete.

Mimoto - vypěstovat zeleninu ve Španělsku a dovézt ji k nám je (i z pohledu spotřebované energie) velmi častou levnější a "úspornější", než pěstovat ji v Polabí. Co s tím? Zakázat dovoz - tedy vynutit si spotřebu dražšího zboží, protože je to ideologicky správné, zdánlivě bez dopravy?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.12.2022 12:18 Reaguje na Viktor Šedivý
U té zeleniny je to totéž, co popisuji p. Hoškovi.
Ne vše musíme mít nutně čerstvé na stole v každou
roční dobu a zde je ta úspora dopravy. Někdo jí
staré brambory do sklizně svých raných brambor,
ale někdo MUSÍ mít ty z Egypta, jen co se objeví
na pultě a totéž je u ostatních produktů. Moje
generace v mládí neznala čerstvé rajče půl roku
a nikomu to ani nechybělo, protože jsme jedli
kyselé tuzemské zelí a tuzemská jablka. Doprava
vozila pouze tropické ovoce a pouze nárazově,
když mělo dobu zralosti v co nejbližší destinaci.
Dnes chtějí lidé na Vánoce borůvky z Argentiny
a hroznové víno z N. Zélandu. Je to opravdu nutné
a nepostradatelné? Není to nehospodárný přepych ?
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2022 19:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Jenže to španělské rajče vychází levněji i v červnu. A co s tím teď? Vynucovat spotřebu dražších (tedy na zdroje náročnějších!) tuzemských rajčat?

Navíc - nedávno jsem zkusil spočítat, jak náročný by pro mne (pokud bych si chtěl hrát na kravinia jako je uhlíková stopa) byl nákup lokálních výrobků "ze dvora" ve srovnání s nákupem zboží z tramtárie v hypermarketu ...
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

29.12.2022 05:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Článek nepropaguje železniční dopravu, propaguje firmu Mattoni.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.12.2022 12:07 Reaguje na Vladimír Hošek
Propaguje firmu Mattoni jako firmu, co má odvahu a chuť jít
touto cestou, což se o jiných firmách nedá říci. Jinak u té
minerálky budiž, ale produkují i obarvenou čistou vodu a to
se mi nelíbí, protože to už je zbytné zboží, které si může
doma každý sám namíchat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2022 19:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Firma Mattoni se na druhé straně zasazuje o zálohování PETek, protože dobře ví, že to bude drahé, sakra drahé. Mattoni to utáhne a může si dovolit následně přenést náklady na zákazníka.
Menší konkurenci to zlikviduje.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist