Za vybíjením jaguárů stojí i západní hledači ezoterické mystiky
Jak souvisí toxické halušky a šelmy? Velmi. Náhrdelníky z jaguářích drápů a zubů, amulety a kůže totiž mají údajně zvyšovat hloubku a intenzitu mystického prožitku. Alespoň tak to nejrůznější jihoameričtí medicinmani a stánkoví prodejci tvrdí kupujícím. A vzhledem k tomu, že kupující lační po plnohodnotné exotice, utrácí za ně jako diví.
Celou jaguáří kožešinu pořídíte v rozmezí od 49-152 dolarů, packu za devět dolarů, vycpanou hlavu za stovku. Asi nejvýnosnější jsou tesáky, jeden vyjde až na 122 dolarů. „Na všech tržištích v Limě, Iquitosu nebo Pucallpa, kam jsme se vydali tyto předměty hledat, jsme bohužel byli úspěšní,“ říká žurnalistka a fotografka Sharon Gunyupová.
Nelegální lov jihoamerických jaguárů tu probíhal už dříve. Ať už formou odvety farmářů, mstících se za stržený dobytek, nebo organizovanými pytláky a lovci. O části z jaguářích těl měla už skoro tradičně zájem tradiční čínská lidová medicína. Jenže v posledních letech začala likvidace jaguárů v pralesích akcelerovat, právě kvůli populární ayahuascové turistice. Původní areál jaguárů se poslední tři dekády zmenšil o polovinu, velikost populací se snížila o čtvrtinu.
„Vyvolalo to další, výraznější poptávku po jaguářích produktech, které se staly součástí šamanského marketingu,“ píše ve své studii australský zoolog Alexander Braczkowski, který se na podceňovaný faktor nového ohrožení jaguárů zaměřil.
V terénu potvrdil, že většina prodejců si je vědoma hrozby nemalého trestního postihu za prodej jaguářích suvenýrů. Ale současně také to, že se jej moc neobávají. Státní orgány v Peru totiž na zákaz prodeje nedohlížejí, nevnímají jej jako riziko. Navíc z ezoteriku vyhledávajících turistů plynou nemalé příjmy pro místní regiony.
„Je to poměrně nešťastná situace,“ tvrdí Braczowski. „Peru nemá špatné zákony na ochranu přírody a pokud by někdo dohlížel na jejich plnění, fungovalo by to jistě lépe. Dovzdělat by se ale měli i turisté, kteří si sem přichází rozšířit obzory, aby se na tomhle obchodu rozhodně nepodíleli.“
reklama