https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zaplavi-elektromobily-ceske-silnice?ids%5Bxff103688d0ffc66ac3c975ce7191e39e%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Budou české silnice zaplaveny elektromobily?

16.11.2010 12:26 | PRAHA (Ekolist.cz)
"Výhody elektromobility se odrazí na zvýšení svěžesti i produktivity občanů," říká Jiří Bendl. Na fotografii elektromobil Škoda SuperbEL, který vznikl na VUT v Brně.
"Výhody elektromobility se odrazí na zvýšení svěžesti i produktivity občanů," říká Jiří Bendl. Na fotografii elektromobil Škoda SuperbEL, který vznikl na VUT v Brně.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Auta na elektrický pohon zřejmě čeká skvělá budoucnost. Alespoň podle většiny automobilek, které se snaží vyvinout vlastní sériově vyráběné modely. Budou příští roky ve znamení prudkého nástupu těchto vozů na české silnice, nebo se tyto modely stanou raritou pro pár vyvolených? Ekolist.cz oslovil odborníky s žádostí o odhad, kolik v ČR bude za pět let jezdit elektromobilů a kolik zde vznikne nabíjecích stanic.
 

Redakce Ekolistu.cz oslovila několik odborníků a zástupců zainteresovaných stran s žádostí o komentář k předloženému tématu. Tentokrát vybrala redakce téma:

„Kolik bude za 5 let jezdit v ČR elektromobilů a kolik tu bude nabíjecích stanic?“

Své odpovědi nám poslali:

Vývoj jde rychle dopředu

Jaromír Vegr se elektromobily zabývá již několik desetiletí a nechápe, že s nastupujícími elektromobily mají lidé problémy s absencí zvuku a uvažují o možnosti doplnit chod elektromotoru umělým hlukem. Tento propagátor elektromobilů říká, že kdo si nevyzkoušel jízdu elektromobilem, nemůže pochopit to kouzlo jednoduchosti. Podle Vegra začal vývoj akumulátorů až před pár lety a jde rychle dopředu. A k počtu elektromobilů v ČR v roce 2015 říká: „Doufám, že to bude alespoň 5000, ale v rozvojové Číně to bude přes deset milionů. Počet nabíjecích stanic se nijak rapidně zvyšovat nebude, protože zásuvek, které k dobíjení elektromobilu stačí, je tolik, že nějaké 2 000, které by mohly např. distribuční společnosti postavit, jsou zanedbatelným procentem. Nabíjet se dá opravdu skoro všude.“

Míst, kde lze dobíjet elektromobily, bude ještě více, jak potvrzuje specialista skupiny ČEZ na E-mobilitu Tomáš Knespl: „Skupina ČEZ plánuje v příštích letech vybudovat několik set dobíjecích stanic. Pilotní projekt by měl otestovat nasazení nových technologií v reálném provozu, dopady dobíjení na distribuční soustavu a další.“ Po zmíněném pilotním projektu, který má dostat do ulic více elektromobilů, skupina ČEZ předpokládá komerční uplatnění elektromobilů. „To, jak se bude počet elektromobilů rozvíjet po roce 2015 je závislé na několika faktorech,“ říká Knespl a vysvětluje, že jde o vývoj klíčových technologií, přístup a finanční i nefinanční podporu rozvoje ze strany státu, místních samospráv a organizací. „Dle odhadů by se elektromobily měly podílet 5 až 15 % na celkových světových prodejích vozidel v roce 2020,“ uzavírá Knespl.

Generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Pavel Podrazil uvedl, že Evropský parlament a Rada požadují od členských zemí do roku 2020 nahradit 10 % fosilních paliv alternativními palivy na bázi obnovitelných zdrojů energie. „Praktické naplnění tohoto cíle znamená nahradit část standardních motorových paliv biopalivy ve směsích s fosilními palivy či v čisté formě a nebo elektrickou energií vyrobenou z obnovitelných zdrojů,“ vysvětluje realizaci této povinnosti a dodává: „Předpokládáme, že minimálně do roku 2030 budou motorová paliva z ropy v dopravě dominovat.“

Podrazil se domnívá, že rozvoj elektromobilů bude záviset především na ekonomických podmínkách, podpoře ze strany státu a dořešení technických problémů s bateriemi a předpokládá, že větší nástup elektromobilů začne až po roce 2015. “Podle našich odhadů bude podíl elektrické energie pro pohon v silniční dopravě v roce 2015 činit asi 2,1 % z celkové spotřeby všech druhů energií pro dopravu,“ říká.

„V roce 2015 bude v ČR kolem 400 veřejných nabíjecích míst. Většina nabíjení však bude probíhat v domácnostech a podnicích, které budou elektromobily vlastnit,“ odhaduje zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) a tipuje 700 elektromobilů v ČR v roce 2015. „Počty elektromobilů v současné době rostou velmi pomalu prakticky pouze kusovým dovozem ojetých elektromobilů ze zahraničí,“ oznámil Marušinec, který se také podílel na vzniku Škody SuperbEL na VUT v Brně a optimisticky dodává: „Pokles ceny elektromobilů způsobený růstem výroby akumulátorů a elektroniky postupně otevře tento trh i méně majetným zákazníkům, které lákají nízké provozní náklady při individuálním cestování na krátké vzdálenosti.“

Vyšší svěžest a produktivita

Vhodnou paralelu s nedávnou minulostí nalezl ve svém názoru odborník na elektromobily z Ministerstva životního prostředí Jiří Bendl: „Příchod elektromobility může být obdobný jako byl nástup mobilních telefonů, které nezadržitelně a relativně rychle nahradily těžkopádné přenosné vysílačky a výrazně převzaly i roli klasických telefonů.“ Elektromobilita prý bude tím pohonem, který „dříve nebo později vytlačí z užívání klasické naftové a benzinové motory“. Jako výhody elektrického pohonu Bendl jmenoval zejména snížení emisí rizikových látek, nižší zátěž stresujícího hluku a dodává: „Výhody elektromobility se odrazí na zvýšení svěžesti i produktivity občanů a na snížení enormních nákladů za léčbu a zdravotnictví.“

Budoucnost je podle Bendla v rukou výrobců dostatečně lehkých a kapacitních baterií za příznivou cenu. Zmínil i situaci v Praze, kdy místo autobusů na zemní plyn byly nakoupeny ty s naftovými motory. „Kromě neinformovanosti je nutné též počítat s tlaky lobistických skupin naftařů i automobilek, které chtějí protahovat období svých zisků z investic do naftových a benzinových motorů co nejdéle,“ říká k problému přechodu na „zelený“ pohon.

„Lze předpokládat, pokud se občané budou při koupi rozhodovat ekonomicky, že do pěti let budou tvořit jednu šestinu vozového parku elektromobily a jednu šestinu vozidla na CNG. Nabíjecí stanici má již nyní každý doma a ostatní rychlonabíjecí vzniknou jako houby po dešti,“ říká Bendl optimisticky a zamýšlí se i nad otázkou rivality elektromobilů a vozů na zemní plyn: „Vzhledem k imisní příznivosti elektromobility i CNG by tato odvětví neměla být vzájemně konkurencí v tom tvrdém slova smyslu, ale spíše spolupracujícím novým odvětvím, které společně zápasí se stereotypy a mýty společnosti.“


reklama

 
Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jestli má dojít k významnému - 17. 11. 2010 - Rostislav Adam

Vtip je v tom, že Vy tady automaticky předpokládáte, že spotřeba energie neporoste. V podstatě to, co tady říkáte o JE: "Masový rozvoj JE nic takového nezpůsobí. JE jsou schopné pokrýt energetickou spotřebu lidstva po dobu několika tisíc let." si lidé mysleli i o uhlí.(Naprosto nevyčerpatelný zdroj). Ve skutečnosti záleží na tom, kolik elektrické energie budeme potřebovat na "běžný život". Pokud budem muset mít (dle pravidel konzumu), každou blbost, která spotřebovává mnoho energie a nevydrží déle než je záruční lhůta, tak se lehce může stát, že ta zásoba energie na několik tisíc let se může vyčerpat za 100 let, nebo méně. V tomhle vidím problém. Dle mého je jaderná energetika jakýsi přechodný stav, dokud nebudou obnovitelné zdroje energie dostatečně vyspělé.

"Opravte mě jestli se mýlím ale vy tvrdíte, že když dojde k výrazném zvýšení spotřeby el. energie tak si můžeme dovolit snížit její výrobu? "
Toto netvrdím. Jednak si myslím, že jaderná elektrárna vyprodukuje víc elektrické energie než co dnes vyrábíme z uhelných elektráren. Nehledě na to, že mnoho elektrické energie vyrobíme bez toho, aniž by se nějak využila.
Moje teze je: Vyřešit problém s toxickými látkami, které z automobilů vznikají.(Čímž se navíší spotřeba energie, kterou nejspíš bude třeba řešit jednou jadernou elektrárnou navíc, nicméně uhelné bude i tak možné bez problémů zavřít) K tomu pak rozumně omezovat spotřebu elektrické energie, tak abychom poté mohli omezit její výrobu(nemyslím, že omezit tak, abychom se vrátily do doby kamenné), která by se nakonec vyráběla z obnovitelných zdrojů energie, které by byly vyspělé.

To M.Z.: Zajímavý nápad. V podstatě to, čeho by se mělo dosáhnout. Ona by se zas ta energie asi ušetřila při výrobě těchto vozítek. Vemte si, že byste nemusel mít tolik vozítek, kolik je dnes aut, ale řekněme 10 na nádraží, možná o trochu víc, ale ne o moc. A když uvážíme, že by se ta vozítka dělala kvalitně, tedy samotné vozítko(nikoliv pohon, respektive baterie) by přetrvalo řekněme 20-30 i více let za dobré údržby, tak i toto by jistě dost energie ušetřilo.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist