Zastupitelé Brna mají hlasovat o zastavení příprav na stavbu kotle ve spalovně
Opoziční Strana zelených a Žít Brno s ukončením projektu nesouhlasí, protože ekonomický přínos nejen pro firmu, ale i obyvatele města je podle Drápalové nesporný a životnímu prostředí spalovna nijak neškodí.
Brněnská spalovna, přesněji zařízení pro energetické využívání odpadu, provozuje dva kotle s roční kapacitou 240 000 tun, třetí kotel by kapacitu zvýšil na 352 000 tun. "V Brně se vyprodukuje ročně 90 000 až 100 000 tun využitelného odpadu, dalších 100 000 tun můžeme využít z jižní Moravy," řekl Kerndl. Z odpadu SAKO vyrábí jak teplo, tak elektřinu, navíc inkasuje i za každou tunu přijatého odpadu. Roční výroba tepla by se zvýšila z 1,1 gigajoule tepla na 1,5, elektřiny by bylo možné vyrobit místo 45 000 MWh třikrát více než dosud, uváděl před rokem tehdejší předseda představenstva Filip Leder (KDU-ČSL).
Původně byly náklady na stavbu odhadnuté na 2,3 miliardy korun, do tendru se však přihlásil pouze Metrostav se zhruba dvojnásobnou cenou, která reflektuje zdražování. Město má však zároveň schválenou dotaci 2,85 miliardy korun od ministerstva životního prostředí, o kterou v případě zastavení projektu přijde.
Přitom pozitivní ekonomické dopady na Brňany by byly podle Drápalové jednoznačné. Teplo je díky částečné výrobě z odpadu levnější, než kdyby se vyrábělo pouze z plynu. "Stavba třetího kotle by je mohla ještě zlevnit a zvýšila by energetickou bezpečnost a nezávislost Brna na plynu," řekla Drápalová, která byla v minulosti řadu let předsedkyní či členkou představenstva SAKO.
Potenciální ukončení projektu přichází náhle sedm let od zahájení příprav. Minulý týden radní projednávali analýzu, kterou si nechali zpracovat, a devět z 11 se vyslovilo pro ukončení projektu. Opoziční zastupitelé však analýzu k dispozici nedostali a byli pozváni až na pondělní prezentaci a v úterý mají hlasovat. Drápalová zmínila, že vedení města analýzu projednávalo také se zástupci koncernu městských firem v utajeném režimu.
Kerndl z analýzy zmínil také další teoretická rizika, a to zda bude do budoucna dostatek odpadu pro spalovnu s ohledem na zpřísňující se předpisy EU ohledně recyklace a využití odpadu. Drápalová kontrovala tím, že v republice jsou pouhá další tři stejná zařízení a ve výhledu je stavba jen dvou až tří dalších. "Jelikož po roce 2030 už nebude možné skládkování, bude stále přebytek odpadu, který bude třeba zlikvidovat," řekla. Dalším argumentem z analýzy je dosud nejisté zatížení spalování odpadu emisními povolenkami, ale i tak podle Drápalové bude vyráběné teplo stále levnější než z plynu a pro firmu ziskové.
Podle dopravní studie, která vzala v potaz zvýšený počet svozových vozidel, by se dostaly křižovatky v okolí spalovny na hranu kapacity, řekl Kerndl. A argumentoval i dopadem dopravy a vypouštěním spalin na životní prostředí. SAKO však má k dispozici funkční vlečku ze slatinského nádraží. A spaliny už podle odborníků na ovzduší nejsou problémem na rozdíl od lokálních domácích topenišť. "Spalovny musejí splňovat daleko přísnější normy než například uhelné elektrárny," uvedla Drápalová.
Podle Drápalové lze zatím jen spekulovat, kdo a jaký má skutečný zájem na tom, aby spalovna neměla třetí kotel, který podle ní přináší městu i jeho obyvatelům řadu benefitů. Stejně tak to prezentoval před rokem i Leder.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
smějící se bestie
10.10.2023 06:58To je snad zázrak a proč jenom tam, co !
Slavomil Vinkler
10.10.2023 07:22 Reaguje na smějící se bestieJiří Svoboda
10.10.2023 09:34 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Studnička
10.10.2023 08:23Radek Čuda
10.10.2023 12:50 Reaguje na Jaroslav StudničkaKdyž čtu tohle ... "Původně byly náklady na stavbu odhadnuté na 2,3 miliardy korun, do tendru se však přihlásil pouze Metrostav se zhruba dvojnásobnou cenou, ..." ... tak bych taky poněkud znejistěl.
Dotace 2,8 giga sice hezká, ale furt to znamená zacálovat 2 giga z rozpočtu města, což není málo. A jak vychází ta budoucí efektivita investice z článku opravdu nepoznám. Vy o tom možná víte víc, ale já bych se čistě dle článku neodvažoval dělat nějaké závěry.
Jaroslav Studnička
10.10.2023 14:04 Reaguje na Radek ČudaEmil Novák
11.10.2023 07:38 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
11.10.2023 09:29 Reaguje na Emil Novákhttps://www.resako.cz/
https://www.brno.cz/documents/20121/7146484/Materi%C3%A1l_7-7.pdf/965327e0-bd63-6dec-7717-88890977e49a?t=1696464146048
Ano, stávající dvě linky pokryjí množství odpadů z města Brna. Navýšená kapacita měla být pokryta množstvím odpadů z jihomoravského kraje. K tomuto je plánovaná železniční vlečka, aby svoz odpadů nebyl pouze na silniční dopravě.
Nicméně stávající dvě linky budou kolem roku 2030 na konci své životnosti. To je důležité si uvědomit ve vztahu k plánované výstavbě nové linky a o tomto se moc nemluví.
Představa Brna o snížení aktuální závislosti na spalování zemního plynu někam k 5 - 10% zahrnovala právě všechny tři projekty. Tedy SAKO, nový biomasový kotel v rámci lokality Brno - sever a horkovod z EDU.
Výše nabídkové ceny nové linky je otázkou?
Např. linka v Chotíkově vyšla na 2,1 mld. Kč. Ta ale byla dostavěna již v roce 2016.
Před několika týdny byla podepsaná zakázka na dvě linky ZEVO v Mělníku s nabídkovou cenou cca 12,3 mld. Kč.
Hlavně v kontextu k příspěvku Radka Čudy. Nabídky se podávaly cca před rokem. Rok je tedy známá informace, že je pouze jeden nabízející a jaká je nabídková cena.
Vše běželo plynule dál, smlouva připravená k podpisu a v létě najednou nastal problém.
Radek Čuda
11.10.2023 13:18 Reaguje na Jaroslav StudničkaTo by si asi vyžádalo podrobnější článek, ale chápu, že toto přesahuje možnosti ekolistu.
Jan Škrdla
11.10.2023 16:24 Reaguje na Emil NovákVšechno to, co teď končí na skládkách se bude muset vytřídit, nebo prohnat přes spalovnu. Pochybuji, že se do té doby nějaká další na území JM kraje postaví.
vaber
10.10.2023 09:10kolik by nás stálo kdyby se nedostavěl a vláda by nedostávala miliardy za dividendy, které tak rozumně používá
Břetislav Machaček
10.10.2023 18:47své preference, které něco stojí. Kdo váhal pár let, tak dnes zaplatí
dvojnásobek a kdo bude váhat dál, tak vícenásobek a nebo na to už nebude
mít. S inflací vše stojí více, pokud zároveň více nezískám z daní. Vláda
taky žongluje s DPH, kterého vybere více za předražené zboží a tak ji ty
ceny nevadí. Zároveň ale zaplatí více za vše i ona a pokud nula od nuly
nepojde, tak se zadluží. To může udělat i Brno, ale ať nečeká na nižší
cenu spalovny, až je budou chtít stavět místo skládek všichni. Poptávka
cenu zvedne tak, že by ta dnešní byla za zlomek té budoucí, ve které
bude časem spalovat neudatelné vytříděné suroviny. Odpadu bude POUZE
nadále přibývat a nikoliv ubývat, protože odpadem se stává vše, co
nemá další využití. Odpad, který je palivem, ale využití má a kdo ho
takto nebude využívat, tak je minimálně blázen.