https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zastupitele-brna-maji-hlasovat-o-zastaveni-priprav-na-stavbu-kotle-ve-spalovne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zastupitelé Brna mají hlasovat o zastavení příprav na stavbu kotle ve spalovně

9.10.2023 22:57 | BRNO (ČTK)
Zastupitelé Brna mají tento týden na návrh vedení města hlasovat o zastavení příprav na stavbu třetího kotle v brněnské spalovně městské firmy SAKO. Projekt je ve fázi, kdy je známý vítěz výběrového řízení na dodavatele. Pokud zastupitelstvo projekt zastaví, desítky milionů korun vynaložených na přípravu mohou přijít vniveč, uvedla opoziční zastupitelka Jana Drápalová (Zelení). Podle náměstka primátorky Roberta Kerndla (ODS), jenž je proti stavbě, půjde o politické rozhodnutí, při němž proti sobě stojí ekonomický profit městské firmy a dopad na životní prostředí a dopravu v okolí spalovny.
 

Opoziční Strana zelených a Žít Brno s ukončením projektu nesouhlasí, protože ekonomický přínos nejen pro firmu, ale i obyvatele města je podle Drápalové nesporný a životnímu prostředí spalovna nijak neškodí.

Brněnská spalovna, přesněji zařízení pro energetické využívání odpadu, provozuje dva kotle s roční kapacitou 240 000 tun, třetí kotel by kapacitu zvýšil na 352 000 tun. "V Brně se vyprodukuje ročně 90 000 až 100 000 tun využitelného odpadu, dalších 100 000 tun můžeme využít z jižní Moravy," řekl Kerndl. Z odpadu SAKO vyrábí jak teplo, tak elektřinu, navíc inkasuje i za každou tunu přijatého odpadu. Roční výroba tepla by se zvýšila z 1,1 gigajoule tepla na 1,5, elektřiny by bylo možné vyrobit místo 45 000 MWh třikrát více než dosud, uváděl před rokem tehdejší předseda představenstva Filip Leder (KDU-ČSL).

Původně byly náklady na stavbu odhadnuté na 2,3 miliardy korun, do tendru se však přihlásil pouze Metrostav se zhruba dvojnásobnou cenou, která reflektuje zdražování. Město má však zároveň schválenou dotaci 2,85 miliardy korun od ministerstva životního prostředí, o kterou v případě zastavení projektu přijde.

Přitom pozitivní ekonomické dopady na Brňany by byly podle Drápalové jednoznačné. Teplo je díky částečné výrobě z odpadu levnější, než kdyby se vyrábělo pouze z plynu. "Stavba třetího kotle by je mohla ještě zlevnit a zvýšila by energetickou bezpečnost a nezávislost Brna na plynu," řekla Drápalová, která byla v minulosti řadu let předsedkyní či členkou představenstva SAKO.

Potenciální ukončení projektu přichází náhle sedm let od zahájení příprav. Minulý týden radní projednávali analýzu, kterou si nechali zpracovat, a devět z 11 se vyslovilo pro ukončení projektu. Opoziční zastupitelé však analýzu k dispozici nedostali a byli pozváni až na pondělní prezentaci a v úterý mají hlasovat. Drápalová zmínila, že vedení města analýzu projednávalo také se zástupci koncernu městských firem v utajeném režimu.

Kerndl z analýzy zmínil také další teoretická rizika, a to zda bude do budoucna dostatek odpadu pro spalovnu s ohledem na zpřísňující se předpisy EU ohledně recyklace a využití odpadu. Drápalová kontrovala tím, že v republice jsou pouhá další tři stejná zařízení a ve výhledu je stavba jen dvou až tří dalších. "Jelikož po roce 2030 už nebude možné skládkování, bude stále přebytek odpadu, který bude třeba zlikvidovat," řekla. Dalším argumentem z analýzy je dosud nejisté zatížení spalování odpadu emisními povolenkami, ale i tak podle Drápalové bude vyráběné teplo stále levnější než z plynu a pro firmu ziskové.

Podle dopravní studie, která vzala v potaz zvýšený počet svozových vozidel, by se dostaly křižovatky v okolí spalovny na hranu kapacity, řekl Kerndl. A argumentoval i dopadem dopravy a vypouštěním spalin na životní prostředí. SAKO však má k dispozici funkční vlečku ze slatinského nádraží. A spaliny už podle odborníků na ovzduší nejsou problémem na rozdíl od lokálních domácích topenišť. "Spalovny musejí splňovat daleko přísnější normy než například uhelné elektrárny," uvedla Drápalová.

Podle Drápalové lze zatím jen spekulovat, kdo a jaký má skutečný zájem na tom, aby spalovna neměla třetí kotel, který podle ní přináší městu i jeho obyvatelům řadu benefitů. Stejně tak to prezentoval před rokem i Leder.


reklama

 
Zdeněk Meitner
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

10.10.2023 06:58
Zelený v Brně pro spalovnu ?
To je snad zázrak a proč jenom tam, co !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.10.2023 07:22 Reaguje na smějící se bestie
No v Brně spalovna funguje dobře. Nejsou důkazy o znečišťování.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.10.2023 09:34 Reaguje na smějící se bestie
Snad tento nesnadný boj Jana Drápalová + Brno vyhrají.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.10.2023 08:23
Zcela nepochopitelné jednání zastupitelstva pod taktovkou náměstka Kerndla.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2023 12:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
No já vám nevím.

Když čtu tohle ... "Původně byly náklady na stavbu odhadnuté na 2,3 miliardy korun, do tendru se však přihlásil pouze Metrostav se zhruba dvojnásobnou cenou, ..." ... tak bych taky poněkud znejistěl.
Dotace 2,8 giga sice hezká, ale furt to znamená zacálovat 2 giga z rozpočtu města, což není málo. A jak vychází ta budoucí efektivita investice z článku opravdu nepoznám. Vy o tom možná víte víc, ale já bych se čistě dle článku neodvažoval dělat nějaké závěry.





Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.10.2023 14:04 Reaguje na Radek Čuda
Já právě vím, proto si dovolím dělat závěry, které jsem udělal.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.10.2023 07:38 Reaguje na Jaroslav Studnička
Máte nějaké bližší informace o tom, jak a odkud má tento nový kotel zajištěný přísun odpadu? Moc o situaci v Brně nevím, ale co jsem četl, už teď zvládají odpad z okolí spalovat současné kotle, v souvislosti s plánovanou stavbou horkovodu z Dukovan, celkem brutální cenou nového kotle a i faktem, že to prosazují zelení a Hladík, mi bliká varovná kontrolka, jestli jde opravdu o smysluplnou investici.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.10.2023 09:29 Reaguje na Emil Novák
Níže odkazy na stránky ohledně nové linky v SAKO a dále analýzy dodatečně zpracované k aktuálním jednáním zastupitelstva.

https://www.resako.cz/

https://www.brno.cz/documents/20121/7146484/Materi%C3%A1l_7-7.pdf/965327e0-bd63-6dec-7717-88890977e49a?t=1696464146048

Ano, stávající dvě linky pokryjí množství odpadů z města Brna. Navýšená kapacita měla být pokryta množstvím odpadů z jihomoravského kraje. K tomuto je plánovaná železniční vlečka, aby svoz odpadů nebyl pouze na silniční dopravě.
Nicméně stávající dvě linky budou kolem roku 2030 na konci své životnosti. To je důležité si uvědomit ve vztahu k plánované výstavbě nové linky a o tomto se moc nemluví.

Představa Brna o snížení aktuální závislosti na spalování zemního plynu někam k 5 - 10% zahrnovala právě všechny tři projekty. Tedy SAKO, nový biomasový kotel v rámci lokality Brno - sever a horkovod z EDU.

Výše nabídkové ceny nové linky je otázkou?
Např. linka v Chotíkově vyšla na 2,1 mld. Kč. Ta ale byla dostavěna již v roce 2016.
Před několika týdny byla podepsaná zakázka na dvě linky ZEVO v Mělníku s nabídkovou cenou cca 12,3 mld. Kč.

Hlavně v kontextu k příspěvku Radka Čudy. Nabídky se podávaly cca před rokem. Rok je tedy známá informace, že je pouze jeden nabízející a jaká je nabídková cena.
Vše běželo plynule dál, smlouva připravená k podpisu a v létě najednou nastal problém.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.10.2023 09:46 Reaguje na Jaroslav Studnička
Díky.
Odpovědět

Radek Čuda

11.10.2023 13:18 Reaguje na Jaroslav Studnička
Díky za info, nutno uznat, že váš poslední odstavec ... jeho obsah ... je skutečně zvláštní. Stejně je samozřejmě poměrně zásadní vaše další info životnosti již fungujících linek. I když opět nejsem schopen posoudit, jaká jsou možná řešení ... prodloužení této doby???

To by si asi vyžádalo podrobnější článek, ale chápu, že toto přesahuje možnosti ekolistu.
Odpovědět

Jan Škrdla

11.10.2023 16:24 Reaguje na Emil Novák
Od roku 2030 má platit zákaz skládkování odpadu s výhřevností vyšší než 6,5 MJ/kg.
Všechno to, co teď končí na skládkách se bude muset vytřídit, nebo prohnat přes spalovnu. Pochybuji, že se do té doby nějaká další na území JM kraje postaví.
Odpovědět
va

vaber

10.10.2023 09:10
kdysi se taky hlasovalo zdali dostavět Temelín a bylo to o chlup,
kolik by nás stálo kdyby se nedostavěl a vláda by nedostávala miliardy za dividendy, které tak rozumně používá
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2023 18:47
Tomu se říká zaháčkování. Někdo na tom a druhý na něčem jiném. Každý má
své preference, které něco stojí. Kdo váhal pár let, tak dnes zaplatí
dvojnásobek a kdo bude váhat dál, tak vícenásobek a nebo na to už nebude
mít. S inflací vše stojí více, pokud zároveň více nezískám z daní. Vláda
taky žongluje s DPH, kterého vybere více za předražené zboží a tak ji ty
ceny nevadí. Zároveň ale zaplatí více za vše i ona a pokud nula od nuly
nepojde, tak se zadluží. To může udělat i Brno, ale ať nečeká na nižší
cenu spalovny, až je budou chtít stavět místo skládek všichni. Poptávka
cenu zvedne tak, že by ta dnešní byla za zlomek té budoucí, ve které
bude časem spalovat neudatelné vytříděné suroviny. Odpadu bude POUZE
nadále přibývat a nikoliv ubývat, protože odpadem se stává vše, co
nemá další využití. Odpad, který je palivem, ale využití má a kdo ho
takto nebude využívat, tak je minimálně blázen.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist