https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/simonovsky-jsem-nenahraditelny-ministr
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Šimonovský: Jsem nenahraditelný ministr

17.1.2004 | PRAHA | MF Dnes
Sedí v kanceláři, kterou kdysi obýval i generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. A chce naučit Čechy slušně řídit: lidovecký ministr dopravy Milan Šimonovský.
 
* Jací jsou Češi řidiči?
Většina řidičů je ukázněných. Ale to procento velmi nebezpečných řidičů, kteří nedodržují pravidla, je vyšší než v jiných evropských zemích.

* A vy jste jaký řidič?
Myslím, že dobrý. Měl jsem jen dva přestupky. Jednou jsem špatně parkoval a podruhé přejel plnou čáru. Ale je to tak dvacet let. Od té doby nic. Najezdím ročně tak deset dvanáct tisíc kilometrů. Pravidla dodržuji.

* Takže vždycky po obci padesát, a co vidíte na značce, to respektujete?
Přiznám se, že se vždycky vejdu do pětapadesáti, šedesáti. Někdy, když jedu z kopce, tak se to rozjede. Mám automat, tak je to docela pohodlné. Ale můj způsob jízdy je bezpečný.

* Existuje nějaký jednoduchý způsob, jak naučit Čechy řídit?
Jde o změnu myšlení a chování řidičů: musí přestat považovat automobil za prostředek, který jim umožňuje naplnit jejich touhu po svobodě a volném pohybu. Řidičský národ je té změny schopen, i když to nebude hned. My jsme si vytyčili zhruba desetileté období, během něhož by se počet smrtelných nehod měl snížit zhruba na polovinu. Je to ambiciózní cíl, ale v jiných zemích se to podařilo.

* Pomáhají takovému cíli policejní akce, jako byl Kryštof? Jakmile skončil, lidé začali jezdit stejně jako před ním.
Tyhle jednorázové akce jsou sice velkolepou ukázkou, ale policisté by měli být na silnicích stále. Kryštof ale skutečně snížil počet nehod v loňském roce.

* Platí na Čechy víc represe, nebo prevence?
Represe je i prevence. Prevence platí hlavně na mladé řidiče. Na nás, zkušené, platí preventivně zvýšené sankce. Tolik psychologové a já s tím souhlasím.

* Proč pořád ještě jezdí ministři s majáčkem na střeše auta?
Pro ústavní činitele platí právo přednosti v jízdě. Jsem přesvědčen, že to využívá mizivé procento členů vlády. Já sám ho naposled využil v létě 2002 při povodních, kdy jsem se zacpanou Prahou potřeboval dostat na zasedání krizového štábu.

* Tak proč ho máte pořád na střeše?
Ostatní řidiči respektují, že máme maják, a nevolí nebezpečný způsob jízdy. Je to pro nás bezpečnější.

* Nenapadlo vás někdy, že cestujete jako tajemníci KSČ, od nichž čeští politici tenhle způsob převzali?
To mě nenapadlo. Já mám sice v kanceláři nábytek po Gustávu Husákovi, ale to proto, že jsem šetřivý, a ten nábytek je už hodně prodřený. Mně ale stačí.

* Jak to, že se ministři většiny evropských vlád obejdou bez majáku?
To nehodlám posuzovat. Ale máte pravdu, možná v nás ještě nějaké považování si symbolu zůstalo. Ale je to zajímavý námět. Zneužívání majáku mi velmi vadí.

Ve vlaku jsem spokojen
* Kdy jste jel naposledy vlakem?
Naposledy asi před rokem, teď nemám tolik času.

* Jak se vám to líbilo?
Mně se české vlaky líbí, jezdil jsem tři roky do Prahy koridorem mezi Brnem, Českou Třebovou a Prahou vlaky EuroCity či InterCity. Byl jsem velmi spokojen.

* To jsou přece jenom trochu výjimečné vlaky. Bývalý šéf Českých drah Emanuel Šíp už před deseti lety sliboval, že vlaky budou čisté a budou jezdit včas. Splnilo se to?
O úrovni služeb samozřejmě můžeme polemizovat. Některé vlaky čisté jsou, jiné ne. Vedení drah přijalo program, který by to měl zlepšit. Slova pana Šípa se ale ještě bohužel nenaplnila.

* Pomáhá vám při vyjednávání s dráhami fakt, že jejich ředitel, pan Petr Kousal, je členem KDU-ČSL?
S panem ředitelem se vídám zhruba jednou týdně. Jestli to pomáhá? Je podobně klidné a racionální povahy jako já, jestli je to atribut KDU-ČSL, tak to pomáhá.

* I tři z vašich čtyř náměstků jsou členy lidové strany.
Ano, samé racionální a klidné povahy.

* Čím to, že už od začátku 90. let platí: kam přijde lidovecký ministr, tam jsou za chvíli skoro všichni náměstci i ředitelé odborů lidovci?
Ministr je politická persona. Přichází na ministerstvo splnit programové prohlášení vlády. K tomu si bere náměstky, kterým věří. Je to tak obvyklé ve většině evropských zemí, kde nemají služební zákon. I když ve většině zemí už služební zákon asi je. Ředitelé odborů jsou ale na tomto ministerstvu vybíráni přísně ve výběrových řízeních a nevím, jestli z nich některý je člen KDU-ČSL. Možná ředitel personálního odboru. Ale moje mluvčí, paní Roupcová, je třeba sociální demokratka.

* Znamená to, že lidovec věří zase jen lidovci?
Pokud chci splnit velmi ambiciózní vládní prohlášení, musím mít náměstky, kterým stoprocentně věřím a kteří jsou připraveni pracovat jako já šestnáct hodin denně.

O některých věcech se sociálními demokraty nemluvíme
* Vaše vztahy s částí ČSSD nejsou asi zrovna ideální. Na váš návrh vláda zrušila velký projekt Zemanovy vlády za více než sto miliard - dálnici D47 do Ostravy. Dokonce jste prohlásil, že ten obchod mohla provázet korupce. Myslíte si to pořád?
Je lepší citovat mě přesně. Řekl jsem, že když jsem na ministerstvu studoval tento projekt, zjistil jsem, že byl připravován značně nestandardně, což nevylučuje toto podezření. Mluvil jsem velmi opatrně. Ale na radnici, z níž jsem na ministerstvo přišel, by si nikdo nedovolil takhle projekt připravovat. Odhalení korupce je věcí policie.

* To jistě, ale vy ten projekt znáte dokonale. Pokud by si ho takhle nikdo nedovolil připravit na radnici, jak je podle vás možné, že to udělala vláda?
Byl to pilotní projekt připravovaný ve velkém spěchu, byl nestandardně zadán jednomu zájemci (firmě Housing and Construction - Ministerstvo dopravy navíc nebylo schopno připravit smluvní dokumentaci, a tak tento úkol převzal zájemce. To je v Evropě značně nestandardní. A ty smlouvy pak byly připraveny tak, že většinu rizik, třeba všechna možná prodražení celé stavby, přenášel na stát.

* Hlavní roli v celém případu hráli poradci expremiéra Zemana pod vedením Miroslava Šloufa, že?
Když jsem se ptal zaměstnanců ministerstva, jak se sjednávala cena, říkali, že nevědí, že u těch jednání nebyli. To dohadovali poradci pana premiéra. Český stát prostě podcenil přípravu toho projektu.

* To asi nebyl stát, ale konkrétní lidé. Zkusme to znovu: podcenili přípravu z nezkušenosti, nebo byli něčím motivováni?
Nehodlám nikomu přikládat žádný úmysl. Můj předchůdce pan Schling plnil pouze to, co mu uložila vláda.

* V té vládě byli i někteří vaši současní vládní kolegové. Ministr Pavel Dostál třeba tvrdí, že policejní vyšetřování, které jste fakticky nastartoval, je snahou kriminalizovat politické rozhodnutí. Máte kvůli D47 problémy s některými kolegy?
Řekl bych, že se o tom nebavíme. Je to téma, které nás bude dlouhou dobu rozdělovat. Je to věc osobní, o které ještě nejsme ani já, ani pan poslanec Schling schopni mluvit bez emocí.

* Jste rád, že jste do celé té věci šel?
Byl jsem rád tehdy a jsem rád i teď. Firma Housing and Construction nebyla ochotna přistoupit na změnu podmínek, které mohly vyústit v pokračování projektu.

* Kdy bude stát dálnice do Ostravy?
Ta výstavba mi dělá radost. Slíbil jsem, že bude celých osmdesát kilometrů stát do roku 2008. A myslím, že se celý způsob výstavby českému státu vyplatí. Jen na prvním úseku jsme ušetřili čtyři miliardy z osmi a půl plánovaných.

* Kolik bude celá stavba stát?
Stavební náklady nepřesáhnou dvacet osm až třicet miliard korun.

Kalousek do vlády nemusí
* Byl jste blízkým spojencem bývalého předsedy KDU Cyrila Svobody. Na listopadovém sjezdu jste prohráli s Miroslavem Kalouskem. Myslíte, že to bylo pro stranu dobré?
Zaměření pana předsedy Kalouska je spíše na domácí politiku, zatímco Cyril Svoboda akcentoval spíše témata evropská. Jestli to přinese očekávaný vzestup preferencí, na to je třeba vyčkat.

* Dokáže předseda Kalousek víc prosazovat tradiční lidovecká témata?
Jsem přesvědčen, že ano, zaměření na tradiční témata bylo jeho hlavním trumfem. Naším hlavním bodem programu bylo obhájení vstupu země do EU a přiznám, že to není příliš nosné téma pro domácí politiku. Věřím, že řešení, které přijal sjezd, bude ku prospěchu věci.

* Měl by Miroslav Kalousek zasednout ve vládě?
Nejsem přesvědčen, že by bylo třeba rekonstruovat vládu, když se změní vedení jedné ze stran.

* ČSSD si myslí, že by tak váš předseda měl větší odpovědnost za vládu.
Odpovědnost předsedů stran za vládu není ošetřena v koaliční dohodě. Hodnotili jsme práci našich ministrů a došli jsme k názoru, že plní očekávání a jsou nenahraditelní.

* Neříkáte to i kvůli tomu, že byste mohl při vstupu Miroslava Kalouska do vlády přijít o místo?
Určitě ano. Člověk se nemůže od svých pocitů extrahovat, ale kdyby v budoucnu premiér po dohodě s vedením KDU-ČSL usoudil, že je to práce nad moje síly, určitě z toho nebudu dělat osobní tragédii.

MILAN ŠIMONOVSKÝ (54) vystudoval stavební fakultu a poté sedmnáct let pracoval jako specialista pro dopravní systémy Útvaru hlavního architekta v Brně. V letech 1990-2000 náměstek brněnského primátora, v roce 2000 se stal senátorem. Do KDU- ČSL, jejímž je dnes místopředsedou, vstoupil v roce 1990. V červenci 2002 byl jmenován ministrem dopravy.
reklama

 
Jindřich Šídlo

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist