http://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/carsharing-autonapul-mohou-vyuzivat-uz-i-prazane
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Carsharing: Autonapůl mohou využívat už i Pražané

4.7.2013 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ve středu večer se pražští klienti Autonapůl dočkali prvních dvou vozů. Od teď mohou sdílet Škodu Fabia kombi a Roomster.
Ve středu večer se pražští klienti Autonapůl dočkali prvních dvou vozů. Od teď mohou sdílet Škodu Fabia kombi a Roomster.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Autonapul
Sdílení automobilu více řidiči je například v Německu vcelku běžná věc. U nás tzv. carsharing zatím moc neujal. Jedním z mála funkčních projektů je brněnské Autonapůl. Jde o jakési automobilové družstvo, jehož klientem se může stát kdokoliv. Doposud působilo Autonapůl jen v Brně a Liberci, od středy večer je tato služba dostupná i v hlavním městě.
 

První český carsharing Autonapůl nyní provozuje vozový park 15 automobilů, které jsou využívány stovkou klientů. V Praze budou pro zájemce vyhrazeny dva vozy, Škoda Fabia kombi a Roomster. Brňané mohou využívat mnohem pestřejší paletu vozů. K dispozici jsou jak malé vozy typu Ford Fusion, tak auta velká jako Volkswagen Sharan. Autonapůl zajišťuje nákup aut, veškerý servis i plnohodnotné pojištění pro všechny vozy a klienty. Většina aut není starších dvou let.

„Průzkumy odhadují, že průměrné auto jezdí jen hodinu denně – a dalších 23 hodin tedy někde stojí a zabírá místo. Autonapůl nabízí jiné řešení,“ říká Michal Šimoník z Autonapůl. A vysvětluje, že lidé si nemusí nutně kupovat své vlastní auto. „Stačí se zaregistrovat do našeho systému, složit vratnou vstupní zálohu. A pak už jen včas zarezervovat vybraný vůz a jezdit dle potřeby.“

Carsharing pochopitelně není řešením pro všechny. Ale jsou lidé, pro které to má nejen ekologický, ale i ekonomický smysl. „Výpočty ukazují, že se sdílení aut vyplatí lidem, kteří ročně najedou méně než 10 až 15 tisíc kilometrů,“ tvrdí Šimoník. Rozhodně se vyplatí lidem, kteří auto potřebují jen občas a proto se jim nevyplatí kupovat a provozovat vlastní auto.

Autonapůl pro své klienty chystá od roku 2014 spustit unikátní systém bezkontaktního předávání aut. V současné době se klienti kvůli předání auta musí osobně potkat, v budoucnu už to nebude nutné. Po předchozí rezervaci si vůz jednoduše otevřou čipovou kartou nebo mobilem a mohou jet.

Kromě Autonapůl se lidé mohou zapojit do sdílení soukromých aut v projektu Sharujeme.cz. Základní myšlenka je stejná, tedy že jeden vůz sdílí více lidí, realizace je odlišná v tom, že jde o soukromá auta. Do projektu se může zapojit jednak majitel vozu, který není plně vytíženým, a dát ho k dispozici lidem, kteří vůz potřebují použít. K mání je osm vozů, většina v Praze a Brně a jeden v Říčanech.

Carsharing je na Západě široce rozšířenou službou. Například v Německu sdílení aut využívá na půl milionu lidí, v Švýcarsku pak přes 100 tisíc klientů. Sdílené automobily jsou klientům k dispozici nonstop 24 hodin denně.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist