Dvanáct let carsharingu v ČR: od prastaré Zastavy k moderním autům
„Ta první Zastava byla už tehdy mnohem starší než většina jejích uživatelů,“ popisuje první auto Michal Šimoník z Autonapůl. Zastavu koupilo Autonapůl od jednoho svého člena. Později se přikoupila ojetá Škoda Felicie. Postupem času, jak se služba víc profesionalizovala a okruh uživatelů se zvětšoval, změnilo Autonapůl strategii. Místo ojetin pořizuje buď auta zcela nová nebo předváděcí vozy. „Důvodem je spolehlivost a předvídatelnost servisu,“ říká Michal Šimoník. Investice do nových vozů se kryje z úročené půjčky od členů družstva. Je to podle Šimoníka výhodné pro obě strany. Autonapůl získá půjčku levněji než od banky a věřitelům se jejich prostředky zhodnotí lépe, než kdyby je měli na běžném účtu.
V samotných počátcích se většina uživatelů služby Autonapůl vzájemně znala a předávání klíčů od vozu probíhalo z ruky do ruky. „S nabalováním nových lidí a přesunutím těžiště služby z Křtin do Brna bylo osobní předávání klíčů neúnosné,“ popisuje Šimoník. Lidé se vzájemně neznali a bylo potřeba si ověřovat, komu se klíče předávají. Od loňského roku používá Autonapůl online rezervační systém a odemykání vozu pomocí čipu. Uživatel si na internetu může pohodlně vybrat auto, které potřebuje (k dispozici jsou jak malé městské vozy tak i sedmimístné rodinné), vůz si zarezervuje a později odemkne pomocí karty. Platí pak jen najeté kilometry a dobu, po kterou měl vůz rezervovaný.
Autonapůl dnes působí v Brně, Liberci, Praze, Plzni a Ostravě. V dohledné době se plánuje spuštění služby v Pardubicích. „Všechny technické a administrativní věci jsou zařízené, teď jen potřebujeme najít lidi v Pardubicích, kteří by o službu měli zájem,“ říká Šimoník.
Kdo je typickým uživatelem Autonapůl? V drtivé většině jsou to lidé z města, kteří na velkou většinu svých cest vystačí bez auta. Auto používají jen čas od času a vlastnit vlastní vůz se jim nevyplatí. Často jde o mladé rodiny s dětmi nebo tzv. young professionals, mladé lidi, kteří po škole nastoupili do práce. „Mezi našimi uživateli jsou ale i právnické osoby, liberecká zoo, architektonické a projekční firmy, malé realitky nebo neziskovky,“ říká Michal Šimoník. U větších subjektů funguje Autonapůl jako řešení, když jsou všechny služební vozy obsazené. U malých pak nahrazuje vlastní vůz.
Carsharing lidem i firmám za určitých okolností nabízí úsporu peněz. Místo toho, aby si člověk koupil a provozoval vlastní vůz, si ho prostě pronajímá jako službu. Dopady jsou i environmentální. Jeden carsharingový vůz dokáže uspokojit dopravní potřeby třeba deseti lidí. Jinými slovy: místo deseti aut, která by bylo potřeba vyrobit, udržovat a někde parkovat, stačí jedno. Uživatelé se navíc nemusí o nic starat. Servis, technické kontroly, nákup, pojištění, to všechno hradí družstvo.
V současné době působí v ČR několik carsharingů. Car4Way, Car2Move, Ajo, Sharujeme.cz. V Brně existuje i carsharing elektromobilů Emuj. V těchto dnech vznikla Asociace českého carsharingu, která carsharingové provozovatele sdružuje. Jejím smyslem má mimo jiné být silnější pozice v jednání s městy, ve kterých by chtěly carsharingové společnosti působit.
reklama