https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/dvanact-let-carsharingu-v-cr-od-prastare-zastavy-k-modernim-autum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dvanáct let carsharingu v ČR: od prastaré Zastavy k moderním autům

5.3.2015 11:47 | PRAHA (Ekolist.cz)
Prvním vozem Autonapůl byla divoce pomalovaná Zastava, která byla starší než většina jejích uživatelů. Sloužila až do roku 2008.
Prvním vozem Autonapůl byla divoce pomalovaná Zastava, která byla starší než většina jejích uživatelů. Sloužila až do roku 2008.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Autonapůl
Dnes je to přesně 12 let, co v ČR vznikl první carsharing - Autonapůl. Na úplném začátku byla obstarožní Zastava, kterou společně využívalo několik rodin v Křtinách u Brna. Dnes Autonapůl nabízí ke sdílení 21 aut v pěti velkých městech ČR. Autonapůl se z původně trochu partyzánské záležitosti změnilo v důstojnou službu západního střihu. Jednou z ambicí je službu rozšířit do dalších českých měst (nedříve do Pardubic), ale možná i do Bratislavy či Vídně. O tom, že se za dvanáct let leccos proměnilo, svědčí i to, že v těchto dnech vznikla oborová asociace carsharingu.
 

„Ta první Zastava byla už tehdy mnohem starší než většina jejích uživatelů,“ popisuje první auto Michal Šimoník z Autonapůl. Zastavu koupilo Autonapůl od jednoho svého člena. Později se přikoupila ojetá Škoda Felicie. Postupem času, jak se služba víc profesionalizovala a okruh uživatelů se zvětšoval, změnilo Autonapůl strategii. Místo ojetin pořizuje buď auta zcela nová nebo předváděcí vozy. „Důvodem je spolehlivost a předvídatelnost servisu,“ říká Michal Šimoník. Investice do nových vozů se kryje z úročené půjčky od členů družstva. Je to podle Šimoníka výhodné pro obě strany. Autonapůl získá půjčku levněji než od banky a věřitelům se jejich prostředky zhodnotí lépe, než kdyby je měli na běžném účtu.

Co je to carsharing? Přečtěte si článek o carshingu a jeho podobách.

Jedním z uživatelů Autonapůl je i ZOO Liberec
Jedním z uživatelů Autonapůl je i ZOO Liberec
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Autonapůl

V samotných počátcích se většina uživatelů služby Autonapůl vzájemně znala a předávání klíčů od vozu probíhalo z ruky do ruky. „S nabalováním nových lidí a přesunutím těžiště služby z Křtin do Brna bylo osobní předávání klíčů neúnosné,“ popisuje Šimoník. Lidé se vzájemně neznali a bylo potřeba si ověřovat, komu se klíče předávají. Od loňského roku používá Autonapůl online rezervační systém a odemykání vozu pomocí čipu. Uživatel si na internetu může pohodlně vybrat auto, které potřebuje (k dispozici jsou jak malé městské vozy tak i sedmimístné rodinné), vůz si zarezervuje a později odemkne pomocí karty. Platí pak jen najeté kilometry a dobu, po kterou měl vůz rezervovaný.

Autonapůl dnes působí v Brně, Liberci, Praze, Plzni a Ostravě. V dohledné době se plánuje spuštění služby v Pardubicích. „Všechny technické a administrativní věci jsou zařízené, teď jen potřebujeme najít lidi v Pardubicích, kteří by o službu měli zájem,“ říká Šimoník.

Koliki stojí auto? Přečtěte si, jaké náklady mohou být se Škodou Fabia

Kdo je typickým uživatelem Autonapůl? V drtivé většině jsou to lidé z města, kteří na velkou většinu svých cest vystačí bez auta. Auto používají jen čas od času a vlastnit vlastní vůz se jim nevyplatí. Často jde o mladé rodiny s dětmi nebo tzv. young professionals, mladé lidi, kteří po škole nastoupili do práce. „Mezi našimi uživateli jsou ale i právnické osoby, liberecká zoo, architektonické a projekční firmy, malé realitky nebo neziskovky,“ říká Michal Šimoník. U větších subjektů funguje Autonapůl jako řešení, když jsou všechny služební vozy obsazené. U malých pak nahrazuje vlastní vůz.

Od Zastavy k moderním vozům
Od Zastavy k moderním vozům
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Autonapůl

Carsharing lidem i firmám za určitých okolností nabízí úsporu peněz. Místo toho, aby si člověk koupil a provozoval vlastní vůz, si ho prostě pronajímá jako službu. Dopady jsou i environmentální. Jeden carsharingový vůz dokáže uspokojit dopravní potřeby třeba deseti lidí. Jinými slovy: místo deseti aut, která by bylo potřeba vyrobit, udržovat a někde parkovat, stačí jedno. Uživatelé se navíc nemusí o nic starat. Servis, technické kontroly, nákup, pojištění, to všechno hradí družstvo.

V současné době působí v ČR několik carsharingů. Car4Way, Car2Move, Ajo, Sharujeme.cz. V Brně existuje i carsharing elektromobilů Emuj. V těchto dnech vznikla Asociace českého carsharingu, která carsharingové provozovatele sdružuje. Jejím smyslem má mimo jiné být silnější pozice v jednání s městy, ve kterých by chtěly carsharingové společnosti působit.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist