https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/car4way-spustila-carsharing-evropskeho-strihu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Car4Way spustila carsharing evropského střihu

31.1.2014 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Výhodou tohoto carsharingu je, že jeden uživatel neví o druhém. Všechny vozy vlastní společnost Car4Way, která se stará o jejich pořízení, provoz, servis a další věci spojené s vozy,“ říká Petr Louda.
„Výhodou tohoto carsharingu je, že jeden uživatel neví o druhém. Všechny vozy vlastní společnost Car4Way, která se stará o jejich pořízení, provoz, servis a další věci spojené s vozy,“ říká Petr Louda.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Car4Way
Ne každý potřebuje auto vlastnit. Někteří lidé chtějí využívat výhod, které automobil nabízí, ale nechtějí se o něj starat. Takoví lidé si mohou buď auto půjčovat od kamarádů, z půjčoven, nechat se vozit taxíkem nebo se stát členem družstva, ve kterém auto sdílí více lidí. A nově také mohou využít služeb ryze komerčního carsharingu. Tedy pokud jsou z Prahy či Poděbrad.
 

Komerční carsharing je svým způsobem autopůjčovna, ve které vám auto půjčí i na tak krátkou dobu jako je hodina. Většina klasických autopůjčoven půjčuje auta alespoň na den. V zahraničí je carsharing respektovanou službou, v některých městech (například německé Brémy) je dokonce součástí systému veřejné dopravy podporované městem.

Aktuálně si lidé v Praze a Poděbradech mohou půjčit 12 aut carsharingové služby Car4Way (v Praze jich je 8, v Poděbradech 3, jeden vůz je v servisu). Podmínkou je zaregistrování se na webu provozovatele a složení ročního poplatku 4 tisíce Kč. Za ujetý kilometr se platí 5 Kč a za hodinu půjčení pak 90 Kč (Škoda Citogo), 130 Kč (Škoda Rapid) nebo 170 Kč (Škoda Octavia combi). V noci je poplatek za hodinu půjčení u všech vozů 50 Kč.

Když se uživatel zaregistruje, dostane čipovou kartu. Pomocí ní si může zarezervované auto sám odemknout. S kartou také hradí pohonné hmoty v případě, že je nutné natankovat. Zapůjčené auto je nutné vrátit zpět na místo, odkud bylo vyzvednuto.

Auta jsou po Praze na různých místech. Dva vozy jsou u Wilsonova nádraží, jeden na Starém městě a jeden kousek od Václavského náměstí, dva vozy jsou v okolí Jiřího z Poděbrad, jeden vůz je v Dejvicích a jeden vůz na Jižním Městě. Vozy zaparkované v městských částech, kde jsou vyhrazené parkovací zóny, mají parkovací kartu.

Auto se vrací ideálně na stejné místo, kde bylo zapůjčeno. Nebo do jeho blízkého okolí. Za zaparkování na jiné místo může provozovatel naúčtovat manipulační poplatek. „Tyto poplatky samozřejmě řešíme individuálně s každým uživatelem. V drtivé většině případů jsme daný poplatek odpustili, jelikož vozidlo nebylo možno v dané lokalitě zaparkovat,“ upřesňuje Petr Louda, manažer Car4Way. „Ale v případě, že by někdo s naším vozem odjel do Brna a tam ho nechal, pak už je to pro nás problém a musíme to řešit jízdou naší odtahové služby. V takovém případě má daný poplatek za špatně umístěné vozidlo smysl.“

Pokud si chcete vůz půjčit, prostě si ho vybere při rezervaci, ve které je poloha všech aut zobrazena na mapě. „Výhodou tohoto carsharingu je, že jeden uživatel neví o druhém. Všechny vozy Car4Way vlastní společnost Car4Way, která se stará o jejich pořízení, provoz, servis a další věci spojené s vozy,“ říká Louda. Uživatel si nemusí s nikým předávat klíčky od vozu nebo na někoho čekat. Louda plánuje, že svůj carsharing rozšíří i do dalších měst a rozšíří svou flotilu na 160 aut.

Někomu může víc vyhovovat komunitně zaměřené carsharingy. Více se o nich může dočíst v článku Carsharing: Autonapůl mohou využívat už i Pražané.

Aktualizace 7.2.2014: Jarek Klímek z carsharingové společnosti AJO, nás upozornil na další carsharingové projekty, které se chystají. Zdá se, že rok 2014 by mohl být ve znamení carsharingu.


reklama

 
Další informace |
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je zástupce šéfredaktorky serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist