Co se skrývá za značkou vašich bot?
Vydělávání a měkčení kůže s pomocí toxického chromu, životu nebezpečné pracovní podmínky, vpravdě nelidské zacházení se zaměstnanci. To jsou jen některé části smutného příběhu, které stojí za výrobou obuvi. Přitom je obuvnický průmysl na vzestupu. Jen v roce 2013 bylo vyrobeno 22 miliard párů bot, tedy zhruba tři páry na jednoho obyvatele planety Země. Ponechme stranou určitou matematickou nesrovnalost, totiž to, že 1,7 miliardy lidí zatím stále chodí na boso. Podstatné je, že 87 % obuvnické výroby se odehrává v Číně, která vyrobí dva ze tří párů bot nošených na světě. A že na druhé straně řetězce stojí Evropa a USA, které se řadí mezi největší spotřebitele.
Jak upozorňuje podtitul kampaně: „Práce za značkou“ (Labour behind label), i když Evropany a Američany dělí od asijských výrobců tisíce kilometrů, neměli by zapomínat na příběh „jednou tkaničkou“ spojený s osudy zaměstnanců obuvnických fabrik. S každým dalším nevhodně zvoleným nákupem totiž můžete jejich situaci přitížit. Proč? Výroba bot je prací fyzicky náročnou, byť nevyžadující kvalifikované zaměstnance. Proto se řada velkých výrobců bot rozhodla přesunout svou výrobu právě do zemí, kde si zatím může dovolit ušetřit. Tento outsourcing pracovní síly ale obyvatelům v asijských zemích nijak neprospěje.
Odměna za čtrnáctihodinovou práci v čínské továrně na boty je na hranici minimální mzdy, ale například v Bangladéši je odměna za tutéž práci už jen pětinová. Na přežití rozhodně nestačí. S výrobou bot, zejména kožených, se pojí užívání chemikálií v nadkritické míře, pochopitelně bez ochranných pomůcek. Trvale podlomené zdraví, stovky hodin odpracovaných přesčas bez nároku na odměnu v případě jednotlivce a zničené zdroje pitné vody či toxickými látkami zamořená půda pro celé vesnice.
Taková je cena, kterou v Evropě za nové boty vyrobené v Asii neplatíme. Kampaň Change your Shoes se snaží působit na zákazníky, aby si lépe vybíraly boty „s čitelným rodokmenem“, které byly vyrobeny s respektem vůči zaměstnancům i životnímu prostředí. Cílem také je přimět Evropskou unii, aby zavedla legislativu, která by výrobce bot zavazovala k informování spotřebitelů o podmínkách, za jakých jejich boty vznikaly. Kampaň probíhá v mnoha evropských zemích, v České republice ji realizuje nezisková organizace NaZemi.
reklama