https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/test-spotreby-aut-automobilky-nam-pravdu-nerikaji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Test spotřeby aut: Automobilky nám pravdu neříkají

10.10.2014 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jak ukázal test ADAC, nejvíce zavádějící jsou údaje výrobců hybridů, tedy plug-in hybridů. A jmenovitě Volva a jeho modelu V60 D6 Hybrid AWD, který měl po testu automotoklubu reálnou spotřebu vyšší o 84 %.
Jak ukázal test ADAC, nejvíce zavádějící jsou údaje výrobců hybridů, tedy plug-in hybridů. A jmenovitě Volva a jeho modelu V60 D6 Hybrid AWD, který měl po testu automotoklubu reálnou spotřebu vyšší o 84 %.
Německý autoklub ADAC podle vlastní metodiky stanovení kombinované spotřeby otestoval několik osobních automobilů a sestavil tabulku vozů, jejichž tovární čísla se od těch naměřených motoklubem nejvíce liší. Ukázalo se, že některé automobilky své zákazníky neklamou. V testu byly vozy na benzín, diesel, LPG, CNG i hybridní.
 

O tom, že automobilky ve svých propagačních materiálech neuvádějí vždy pravdu se podle českého automotoklubu ÚAMK přesvědčil i český řidič. Coby zákazník se cítil být podveden, že mu při prodeji deklarovali kombinovanou spotřebu, které nikdy nedosáhl. A soud vyhrál.

Automobilky motoristy přesvědčují svými reklamami a uváděnými údaji o spotřebě, které ve skutečnosti vozy vůbec nedosahují. Jak dopadl test německého autoklubu?

Nejméně odpovídají realitě hybridy, které mají v průměru vyšší spotřebu o 25 %. Na druhém místě jsou diesely, které mají ve skutečném provozu spotřebu vyšší o 14 %. Následují modely spalující LPG. Řeknou si o 11 % víc proti oficiálně uváděným údajům. Automobily spalující benzin spotřebovávají o 10 % více paliva a motorová vozidla na LPG o 9 %. Navíc situace se stále zhoršuje. Jestliže v roce 2001 „baštila“ vozidla jen o 7 % více proti tabulkám, pak dnes je to v průměru o 23 % více.

Jak vzniká rozdíl mezi oficiálně automobilkami udávanými údaji a realitou? Automobilky mohou údaje podle tzv. nového evropského jízdního cyklu (EU NEDC) z roku 1996 o 4 % snížit. Další posun vzniká tím, že pro laboratorní měření automobilky používají vozy s nejnižší výbavou, a tedy lehčí než je nejčastěji prodávaná verze. Své udělá i použití přehuštěných pneumatik s mimořádně nízkým valivým odporem, které se však s vozem nenabízejí. Automobilky používají i další triky - přes řídící jednotky vypínají spotřebiče, vůz nevyhřívají vlastním topením, ale předehřívají jej, používají se speciální oleje s nízkým třením. Pak vyjde číslo, které se ještě o zmiňovaná 4 % sníží. Takové číslo samozřejmě nemůže odpovídat provozu.

Jak ukázal test ADAC, nejvíce zavádějící jsou údaje výrobců hybridů, tedy plug-in hybridů. A jmenovitě Volva a jeho modelu V60 D6 Hybrid AWD, který měl po testu automotoklubu reálnou spotřebu vyšší o 84 %. Následován byl Toyotou Prius, u něhož odchylka v neprospěch zákazníka činila 73 %. A třetí příčku obsadil Lexus IS 300h. Naopak Kia Optima Hybrid měla reálnou spotřebu jen o 0,4 % vyšší než uváděnou.

Druhou příčku ve výši odchylky si zaslouží dieselové modely a mezi nimi „vede“ Jeep Grand Cherokee V6 3,0 D, který spotřebuje o 55 % více paliva, než kolik by papírově měl. Následuje ho v testu ADAC Volvo V40 D2 s navýšením o 42 % a na třetím místě je Renault Twingo (+ 36 %).

Mezi benzínovými motory se nejvýše umístil Fiat Punto 0,9 TwinAir a Renault Twingo 0,9 TCE (navýšení o 34 a 15 %). Mezi běžnými vozy měly vysokou reálnou spotřebu také Volvo V70 T5 Geartronic (+ 33 %) nebo Mercedes E 250 (+ 27 %).

Pokud jde o verze na LPG, neblahým hrdinou byla Kia Picanto 1.0 LPG (vyšší spotřeba o 28 %) a v případě CNG Fiat Fiat Panda 0,9 TwinAir CNG (+ 27 %).

Vyšel z testu někdo pozitivně? Nižší spotřebu než uváděnou, a to o 17 %, měl Chevrolet Camaro Cabrio (kategorie benzín). O 1 % mezi diesely měla nižší než udávanou spotřebu Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG 125 kW, mezi hybridy už zmiňovaná Kia Optima Hybrid, u vozů na LPG Opel Astra 1,4 LPG ecoFlex (jen + 1 % navíc) a u CNG verzí VW Caddy 2,0 EcoFuel (dokonce o 4 % nižší než ta výrobcem udávaná).


reklama

 
Další informace |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist