https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/nove-spojeni-2-propoji-podzemni-zeleznice-prahu?sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nové spojení 2: Propojí podzemní železnice Prahu?

1.10.2010 13:40 | PRAHA (Ekolist.cz)
Dáváme veřejnému sektoru projekt, o kterém jsme přesvědčeni, že je přínosný. Autoři projektu Nové spojení 2 (zleva) Tomáš Záruba, Pavel Adámek, Ivan Lejčar, Vladimír Libý a Petr Šlegr
Dáváme veřejnému sektoru projekt, o kterém jsme přesvědčeni, že je přínosný. Autoři projektu Nové spojení 2 (zleva) Tomáš Záruba, Pavel Adámek, Ivan Lejčar, Vladimír Libý a Petr Šlegr
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Stále více velkých evropských měst řeší dopravu v centru pomocí systému příměstských železnic vedoucích skrz celé město. Díky podzemním úsekům jsou cesty po centru pro obyvatele města komfortnější a rychlejší. Centrum pro efektivní dopravu včera představilo studii tohoto typu dopravy pro hlavní město, nazvaný Nové spojení 2. Při této příležitosti byla také pokřtěna publikace „Příměstské železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“.
 

„Individuální automobilová doprava ve městě činí obrovské problémy,“ říká jeden z autorů studie architekt Ivan Lejčar. Automobily znečišťují ovzduší a zabírají veřejný prostor. V průměru 100 automobilů dnes v Praze přepraví 150 osob. Stejný počet cestujících mohou ale přepravit 3 autobusy nebo pouze jedna tramvaj. Jedna souprava metra v ranní špičce odveze přibližně 450 cestujících (přičemž polovina z nich stojí). Patrový vlak dlouhý 170 metrů přepraví 620 sedících cestujících. Jeden vlak odveze stejné množství lidí jako 400 aut.

„Pražské metro je potřeba doplnit příměstskou železnicí, která má trochu jiné funkce. Příměstská železnice, která nemá tolik zastávek jako metro, může být rychlejší způsob dopravy,“ říká k problematice hromadné dopravy ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr.

„Praha má příměstskou železniční dopravu dobře vyřešenou, bohužel chybí průjezd železnice centrem,“ říká Lejčar. Vysvětlil, že by bylo vhodné propojit Hlavní a Masarykovo nádraží. Pražská železnice totiž stále využívá zastaralou koncepci z roku 1999, která vede všechny přijíždějící vlaky do dvou nádraží vzdálených od sebe 800 metrů.

Máme řešení

Železniční stavba Nové spojení, dokončená v loňském roce, významně pomohla tratím od severovýchodu Prahy. Projekt nazvaný Nové spojení 2 na ni volně navazuje a má za cíl spojit pod povrchem železniční tratě pro městskou a příměstskou dopravu od severovýchodu s tratěmi od jihozápadu.

A jak by celá infrastruktura v metropoli vypadala? Jedna trať by tak vedla z Negrelliho viaduktu a Karlína do podzemní stanice Václavské náměstí, kde by byl možný přestup mezi všemi linkami příměstských vlaků. „Situace by byla prostorově řešena tak, že se bezkolizně v podzemí vykřižuje trasa do stanice Václavské náměstí vlaku Nového spojení 2 a jeho výstupy na Hlavní nádraží i Muzeu s trasou C metra. Stanice vlaku bude pod linkou metra C. Je technicky prověřeno, že to jde,“ říká rozhodně Šlégr pro Ekolist.cz.

Z této stanice by pak jedna železniční větev vedla přes podzemní zastávky Karlovo náměstí a Anděl do rekonstruovaného Smíchovského nádraží. Druhá trať povede přes podzemní zastávku Albertov na náměstí Bratří Synků, kde se setká s trasou metra D a poté se zapojí do nové zastávky Eden na modernizované trati do Benešova, informoval Lejčar.

Bude jednou jezdit na trase Václavské náměstí - Smíchovské nádraží?
Bude jednou jezdit na trase Václavské náměstí - Smíchovské nádraží?
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

„Metro na trase B plní úlohu spojení jihozápadního města, sídlišť Butovice, Stodůlky, Ohrada s centrem, zatímco vlak by řešil dojížďku z Berounska a třeba i oblasti Vraného, Dobříše a okolí. Vlakem budou jezdit jiní cestující než metrem,“ řekl Petr Šlegr na otázku, jestli nebude zbytečná vlaková trať z Václavského náměstí na Smíchovské nádraží, když zde jezdí metro.

Z Kladna na Albertov za 40 minut

Díky vhodnému uspořádání několika různých linek spojujících protilehlá místa by byl zajištěn i krátký interval spojů. Zlepšily by se podmínky pro dálkovou dopravu, snížil by se počet přestupů a doprava po městě by se zrychlila. Autoři studie uvádějí, že například z Kladna na pražský Albertov by se cestující díky Novému spojení 2 dostali bez přestupu za 40 minut. Dnes jedou stejnou trasu hodinu s dvěma přestupy. Cesta z letiště Ruzyně do Vysočan by trvala 30 až 35 minut.

Řada zastávek by vznikla také na území středních Čech. Jejich součástí bude zastřešený stojan na jízdní kola. „Z Kladna do Prahy dojíždí denně 25 000 lidí. A to je jen jedna trať, jedno rameno dopravy Pražské integrované dopravy,“ uvedl pro Ekolist.cz Šlegr. Podle jednoho z autorů publikace Pavla Adámka by Nové spojení 2 mohlo přepravit za hodinu 50 000 lidí.

Autoři Nového spojení 2 však dosud netuší, kdy bude tento projekt zprovozněn. „Záleží na politicích, kteří rozhodují o rozpočtu na dopravní infrastrukturu. My veřejnému sektoru dáváme projekt, o kterém jsme přesvědčeni, že je přínosný. Optimistický scénář je rok 2018,“ uvedl Šlegr pro Ekolist.cz. Dodal, že jízdné pro cestování tímto vlakem po Praze by bylo v rámci Pražské integrované dopravy.

Ač se může zdát projekt Nové spojení 2 neuskutečnitelný, svojí náročností se nevymyká jiným investicím do infrastruktury, tvrdí autoři. Jedná se celkem o 12,7 km nových železničních tratí, z nichž necelých 10 km povede v tunelu, a vybudování 6 podzemních a jedné povrchové zastávky.„Odhad investic je 30 až 35 miliard. Je to suma srovnatelná s částí pražského okruhu,“ uvedl Šlegr.

Na tiskové konferenci byla také představena publikace „Příměstská železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“, která přehledně mapuje situaci ve městech jako Mnichov, Stuttgart, Miláno, Paříž, Curych a dalších, kde příměstská železnice město propojuje. Brožura s množstvím fotografií obsahuje také mnoho dalších informacích o projektu Nové spojení 2. „Publikace bude distribuována na různých dopravních akcích a lze si ji objednat na adrese Centra pro efektivní dopravu. Vyšla v nákladu 6000 kusů, tak se snad dostane na všechny zájemce,“ říká s úsměvem Šlegr.


reklama

Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Potreba je presny opak ! - 1. 10. 2010 - obcam1

Praha je precentralizovana, je naopak potreba co nejvic firem odsunout z Prahy na jina mista CR. Tim by se usetriluy obrovske financni naklady a posilila by se ekonomika. V CR plati, ze 'lepsi firma' musi mit sidlo v Praze, coz je jen pozustatek komunisticke byrokracie. I svetove firmy casto sidli mimo hlavni mesta a na jejich vehlasu to nikterak neubira. Samozrejme by ale betonova a tunelarska lobby prisly o miliardy... ;)))

Potreba je presny opak ! - 1. 10. 2010 - bob

A teď pro změnu tu o Červený Karkulce, prosím prosím

Potreba je presny opak ! - 2. 10. 2010 - ps

Nejde o firmy ale o množství finančních prostředků z daní, které plynou do Prahy ve srovnání s menšími městy a také o to, že pražáci mají centrální orgány přímo pod nosem takže můžou víc somrovat. Je nezbytně nutné aby se rozpočtové určení přebudovalo tak aby do prahy teklo nadále méně peněz a více do menších měst a obcí. Pražáci přestanou rozhazovat jako v den posledního soudu a zbytek republiky nebude nucen tak škudlit a projekty podobného rázu budou moci vznikat i jinde než jen v praze.

Potreba je presny opak ! - 3. 10. 2010 - vlada

On ten boj Praha vs zbytek republiky je lehce úsměvný. Jednak, Horní Lhota opravdu nepotřebuje kapacitní železnici, když má 40 domků. Navíc: Pražský okruh není pro Pražáky. Ostatně, ten je pro tranzit, co Prahou projíždí. I tahle stavba opět bude využívána spíše těmi, co do Prahy dojíždí. Navíc odlehčí stávajícím tratím, takže bude více místa na dálkovou dopravu (ta opět není pro Pražáky, ale spíš pro ty, co do Prahy dojíždějí) a dopravě nákladní (ta se Prahy netýká skoro vůbec).

potreba je presny opak ! - 7. 10. 2010 - ps

Do Ostravy a do Brna taky dojíždí spousta lidí a nikdo tam podzemní železnici neplánuje. Horní Lhota asi kapacitní železnici nepotřebuje ale zatímco v praze se utrácejí desítky miliard na zbytečnosti tak v Horní Lhotě nejsou peníze na dokončení obchvatu po kterém by mohly jezdit ty tisíce kamionů které to dnes berou přes Lhotské náměstí.

Potreba je presny opak ! - 5. 10. 2010 - Aleš

Praha vytváří asi 1/4 HDP České republiky. Další valná většina HDP se vytváří ve velkých městech. Ve stutečnosti obyvatelé velkých měst silně doplácí na obyvatele malých měst a vesnic.Je to tím, že větší koncentrace lidí vede k lepší spolupráci a efektivitě, ale i třeba větší dostupností vzdělání. Na opačném konci stojí vesnice. Proto je vhodné rozšiřovat velká města , kam se mohou přestěhovat lidé, pro které nejsou na vesnicích a malých městech pracovní příležitosti.

Potreba je presny opak ! - 7. 10. 2010 - ps

Možná by stálo za to podívat se na strukturu toho HDP vytvoůřeného v praze. Kolik z toho HDP asi připadá na rozhazování veřejných prostředků na tunely, obchvaty, různé karty, další tunely, kupu centrálních úřadů, atd.?
Mě jen zaráží, že zatím mco v Praze se plánuje železniční tunel za 30 mld. Kč, tak jinde nejsou prostředky na to aby se dokončily stavby, které jsou nezbytné k tomu aby lidem přestaly pod okny jezdit každodenně tisíce kamiónů.

Potreba je presny opak ! - 5. 10. 2010 - Dana

Je zajímavé, že např. v Jevíčku se staví nové, velmi velkoryse pojaté náměstí. Nevím, kdo to financuje, ale nehraje mi to s vaším pohledem.

Potreba je presny opak ! - 7. 10. 2010 - ps

kolikpak to náměstí stojí? Snad ne 30 miliard?

Potreba je presny opak ! - 4. 10. 2010 - Vlado

Hlavním důvodem přesídlováním a často i formálním je fakt, že na malém městě je střední firma kontrolována 1x za 4 roky finančním úřadem a podobnými orgány, tak v Praze statisticky možná četnost vychází jednou za 50 let.
Váš usudek o pozůstatku komunistické byrokracie je nepřesvědčivý.

Nechat politikaření - 1. 10. 2010 - Jan Novák

Tento problém, když se bude řešit na odborné úrovni, věřím, že bude zdárně vyřešen ke spokojenosti občanů. Ale jakmile se do toho začnou sr.t politici, nic dobrého z toho nemůže vzejít. Jako odstrašující příklad si vezměte přesun vlakového nádraží v Brně. Sice bylo 100x prokázáno, že se jedná o nesmysl, tak přesto někteří politici tlačí na pilu, aby se to uskutečnilo. Kupříkladu ten, kdo dojíždí do Brna za prací, tak by jen cestováním na nové nádraží od stávajícího měsíčně ztrávil minimálně 4 hodiny.

Nechat politikaření - 3. 10. 2010 - Vladimír Šmídl

Politici budou, jak naznačuje Jan Novák,jenom utrácet peníze (vědí, kdo je dostane) a nikoji zrychlovat doprvu. Věcné odůvodnění stavby je nezajímá. Jinak by nebylo
možné každých deset let předělávat železnici uvnitř Prahy, když průjezd městem se nezlepšuje . Vlaky v Praze ignorují cestující,kteří začínají a zároveň končí jízdu mimo Prahu.Kdyby nápad propojit Prahu hl.n. a Masarykovo nádraží byl realizován dříve, pohled na mapu vám ukáže, že jsme si mohli odpustit miliardy za nádraží ¨Holešovice z konce 80. let.Toto nádraží komplikuje život výše zmíněným projíždějícím cestujícím a např. Pendolino (obvykle téměř prázdné) z něj muselo být odvedeno na hl. n.

Nechat politikaření - 4. 10. 2010 - Vlado

Váš argument 4 hodiny měsíčně má opravdu váhu. Tj. méně jak 12 minut denně.

Ilustrační foto - 4. 10. 2010 - Jasan

nezklamalo a zase mě rozesmálo. Představa Regionovy rachotící a zamořující okolí naftovými zplodinami v podzemí Václaváku nemá chybu. Příště prosím něco elektrického - fotek je dost. Jinak podzemní nádraží na Albertově je také pěkná fantasmagorie - pro koho tam bude (tolik studentů zas není) a jak budou vyřešené přestupy?

Příměstská doprava v pražském regionu vyřešena? - 4. 10. 2010 - Jan Zeman

Opravdu si autoři myslím, že máme vyřešenu příměstskou železniční dopravu, když chybí modern železnice z Prahy na Kladno, tunel Český kras z prahy do berouna a vysokorychlostní trať na Brno a na dráždany, která by uvolnila stávající přetížené příměstské železnice v pražském regionu pro příměstskou dopravu?
Jan Zeman

kapacita metra - 4. 10. 2010 - p

1 souprava metra pobere kolem 1300 cestujících a ve špičce bývá plně využita, údaj 450 patří spíše k dvouvozovému vlaku tramvaje

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist