https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/prazske-masarykovo-nadrazi-se-rusit-nebude-slibuje-developer
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pražské Masarykovo nádraží se rušit nebude, slibuje developer

8.3.2011 15:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Není žádný konflikt mezi existencí nádraží a plány na budoucí zástavbu. Ta se uskuteční pouze na volných plochách,“ řekl Tomáš Kadeřábek a připomenul že právě začíná rekonstrukce stávajících historických budov, přičemž samotný provoz nádraží zůstává zachován.
„Není žádný konflikt mezi existencí nádraží a plány na budoucí zástavbu. Ta se uskuteční pouze na volných plochách,“ řekl Tomáš Kadeřábek a připomenul že právě začíná rekonstrukce stávajících historických budov, přičemž samotný provoz nádraží zůstává zachován.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
V posledních létech se množily spekulace, jestli bude Masarykovo nádraží zrušeno nebo zůstane zachováno. Těm je teď konec, alespoň jak tvrdí developer. Masarykovo nádraží v Praze se rušit nebude, slíbil Tomáš Kadeřábek ze společnosti Masaryk Station Development na veřejné diskuzi, kterou na konci února pořádal Ústav pro ekopolitiku spolu s občanským sdružením Arnika.
 

Nádraží zůstane

Společnost Masaryk Station Development která má předkupní právo na drážní pozemky v okolí Masarykova nádraží. „Není žádný konflikt mezi existencí nádraží a plány na budoucí zástavbu. Ta se uskuteční pouze na volných plochách,“ řekl Tomáš Kadeřábek a ujistil veřejnost, že nádraží se rušit nebude. Uvedl, že právě začíná rekonstrukce stávajících historických budov, ale samotný provoz nádraží zůstává zachován. Případné zrušení nádraží nepřichází v úvahu ani podle ředitele Krajského centra osobní dopravy ČD Aloise Kašpara. Podle něj mají České dráhy podepsány desetileté smlouvy s krajem na zajištění dopravy, ve kterých hraje Masarykovo nádraží nezastupitelnou roli. A tyto smlouvy hodlají ČD dodržet.

Kdy bude nový územní plán?

Detailní představu o podobě proměny Masarykova nádraží ale Tomáš Kadeřábek neuvedl s tím, že jí chce nejprve představit magistrátu, který se bude na rozhodnutí o konečné podobě této oblasti významně podílet. „Vzhledem k tomu, že Ústavní soud řeší žalobu na neplatnost voleb do zastupitelstva pražského magistrátu, není jasné, zda současné vedení Prahy vůbec může o něčem rozhodovat a řada důležitých věcí je pozastavena,“ říká k problematice nového územního plánu Martin Skalský, který vede v Arnice kampaň Praha město pro život. „Radní pouze prohlásili, že chtějí letos schválit rozběhnuté změny územního plánu, tedy i tu týkající se Masarykova nádraží.“

Eva Kubátová z Odboru komunikace Magistrátu hlavního města Prahy informovala Ekolist o Územním plánu hl. m. Prahy. Podoba řešení nového územního plánu byla ve variantním řešení konceptu předložena koncem roku 2009. Po vyhodnocení vyjádření a vyřešení rozporů bude zpracován návrh Územního plánu hl. m. Prahy. „Konečné datum, kdy má vstoupit nový územní plán v platnost, je do 31. 12. 2015,“ uvádí magistrát. Podle Arniky chce ale Praha schválit nový územní plán do roku 2012.

Anketa: Chceme nádraží a park

Pořadatelé debaty v minulých týdnech prostřednictvím internetové i tištěné ankety zjišťovali názor lidí. Pro zachování železniční dopravy i historických budov se vyslovila čtvrtina z téměř 350 dotázaných, čtyřicet procent dotázaných by uvítalo v místě vznik nového parku. Výsledky ankety jsou dostupné na webu Arniky. Výsledky ankety budou podle Aleny Dodokové z Ústavu pro ekopolitiku využity při formulaci připomínek k novému územnímu plánu. Platný územní plán totiž zástavbu na parcelách u Masarykova nádraží nedovoluje.

Masarykovo nádraží slouží výhradně regionální přepravě, všechny rychlíky dnes jezdí na nedaleké Hlavní nádraží.
Masarykovo nádraží slouží výhradně regionální přepravě, všechny rychlíky dnes jezdí na nedaleké Hlavní nádraží.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Zadání změny územního plánu se podle Arniky týká plochy téměř 190 000 m2 a předpokládá zrušení nádraží pro osobní přepravu po zavedení nového, tzv. „průjezdního modelu metropolitní železnice", který by mohl vzniknout nejdříve za 10 let. Změna neobsahuje záměr pro vybudování centrálního parku a po vybudování garáží a parkoviště by podle Arniky došlo v historickém jádru Prahy ke zbytečnému zatížení intenzivnější automobilovou dopravou. Skalský upozorňuje, že lokalita je výborně obsloužena MHD. Magistrát však mnohoznačně uvádí, že se „počítá s plochou zeleně uprostřed území“.

Primární otázkou podle Skalského není, co chybí, ale jak rozumně využít pozemky v centru, které České dráhy nepotřebují. Arnika se prý bojí, aby na těchto pozemcích s velkou komerční hodnotou nevzniklo další nákupní centrum. Obecně se zde počítá se vznikem sídla železničního muzea. Pokud by se zároveň propojila pro pěší celá oblast od Národního muzea k Masarykovu nádraží a dále přes Těšnov na Vítkov, získalo by podle Skalského centrum Prahy „úplně novou perspektivu“.

Mladí architekti si ví rady

Více než stovce návštěvníků byly na diskuzi představeny vize, jak by mohlo vypadat Masarykovo nádraží v budoucnosti podle mladých architektů. Společnost Masaryk Station Development, která nakonec o budoucí podobě nádraží rozhodne, své plány nezveřejnila.

Masaryk Station Development uspořádala v loňském roce urbanistickou soutěž, jejímž cílem bylo prověřit rozvojové možnosti území. Jednotlivé návrhy měly být představeny na této veřejné diskuzi, nakonec se tak však nestalo. „Máme celou řadu studií, které jsou primárně určeny pro diskuzi s městem,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek a vysvětluje, proč je zatím tají: „Situace se po volbách stabilizuje a nepřipadalo mi vhodné seznamovat s plány veřejnost dříve než dotčené orgány.“

Jako alternativa k šesti návrhům, kterými disponuje developer, ale které chce nejprve představit úředníkům, bylo zveřejněno několik studií mladé generace architektů, se kterými veřejnost seznámena byla. „Jejich vize nejsou zatíženy dosavadní podobou lokality ani finanční náročností. Především mění nefunkční bariéry na území, které bude vyhovovat nejen moderním urbanistickým trendům, ale hlavně potřebám obyvatel a návštěvníků města," řekl k projektům, které studenti vypracovali v rámci závěrečný školních prací Martin Skalský.


reklama

 
Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist