Pražské Masarykovo nádraží se rušit nebude, slibuje developer
Nádraží zůstane
Společnost Masaryk Station Development která má předkupní právo na drážní pozemky v okolí Masarykova nádraží. „Není žádný konflikt mezi existencí nádraží a plány na budoucí zástavbu. Ta se uskuteční pouze na volných plochách,“ řekl Tomáš Kadeřábek a ujistil veřejnost, že nádraží se rušit nebude. Uvedl, že právě začíná rekonstrukce stávajících historických budov, ale samotný provoz nádraží zůstává zachován. Případné zrušení nádraží nepřichází v úvahu ani podle ředitele Krajského centra osobní dopravy ČD Aloise Kašpara. Podle něj mají České dráhy podepsány desetileté smlouvy s krajem na zajištění dopravy, ve kterých hraje Masarykovo nádraží nezastupitelnou roli. A tyto smlouvy hodlají ČD dodržet.
Kdy bude nový územní plán?
Detailní představu o podobě proměny Masarykova nádraží ale Tomáš Kadeřábek neuvedl s tím, že jí chce nejprve představit magistrátu, který se bude na rozhodnutí o konečné podobě této oblasti významně podílet. „Vzhledem k tomu, že Ústavní soud řeší žalobu na neplatnost voleb do zastupitelstva pražského magistrátu, není jasné, zda současné vedení Prahy vůbec může o něčem rozhodovat a řada důležitých věcí je pozastavena,“ říká k problematice nového územního plánu Martin Skalský, který vede v Arnice kampaň Praha město pro život. „Radní pouze prohlásili, že chtějí letos schválit rozběhnuté změny územního plánu, tedy i tu týkající se Masarykova nádraží.“
Eva Kubátová z Odboru komunikace Magistrátu hlavního města Prahy informovala Ekolist o Územním plánu hl. m. Prahy. Podoba řešení nového územního plánu byla ve variantním řešení konceptu předložena koncem roku 2009. Po vyhodnocení vyjádření a vyřešení rozporů bude zpracován návrh Územního plánu hl. m. Prahy. „Konečné datum, kdy má vstoupit nový územní plán v platnost, je do 31. 12. 2015,“ uvádí magistrát. Podle Arniky chce ale Praha schválit nový územní plán do roku 2012.
Anketa: Chceme nádraží a park
Pořadatelé debaty v minulých týdnech prostřednictvím internetové i tištěné ankety zjišťovali názor lidí. Pro zachování železniční dopravy i historických budov se vyslovila čtvrtina z téměř 350 dotázaných, čtyřicet procent dotázaných by uvítalo v místě vznik nového parku. Výsledky ankety jsou dostupné na webu Arniky. Výsledky ankety budou podle Aleny Dodokové z Ústavu pro ekopolitiku využity při formulaci připomínek k novému územnímu plánu. Platný územní plán totiž zástavbu na parcelách u Masarykova nádraží nedovoluje.
Zadání změny územního plánu se podle Arniky týká plochy téměř 190 000 m2 a předpokládá zrušení nádraží pro osobní přepravu po zavedení nového, tzv. „průjezdního modelu metropolitní železnice", který by mohl vzniknout nejdříve za 10 let. Změna neobsahuje záměr pro vybudování centrálního parku a po vybudování garáží a parkoviště by podle Arniky došlo v historickém jádru Prahy ke zbytečnému zatížení intenzivnější automobilovou dopravou. Skalský upozorňuje, že lokalita je výborně obsloužena MHD. Magistrát však mnohoznačně uvádí, že se „počítá s plochou zeleně uprostřed území“.
Primární otázkou podle Skalského není, co chybí, ale jak rozumně využít pozemky v centru, které České dráhy nepotřebují. Arnika se prý bojí, aby na těchto pozemcích s velkou komerční hodnotou nevzniklo další nákupní centrum. Obecně se zde počítá se vznikem sídla železničního muzea. Pokud by se zároveň propojila pro pěší celá oblast od Národního muzea k Masarykovu nádraží a dále přes Těšnov na Vítkov, získalo by podle Skalského centrum Prahy „úplně novou perspektivu“.
Mladí architekti si ví rady
Více než stovce návštěvníků byly na diskuzi představeny vize, jak by mohlo vypadat Masarykovo nádraží v budoucnosti podle mladých architektů. Společnost Masaryk Station Development, která nakonec o budoucí podobě nádraží rozhodne, své plány nezveřejnila.
Masaryk Station Development uspořádala v loňském roce urbanistickou soutěž, jejímž cílem bylo prověřit rozvojové možnosti území. Jednotlivé návrhy měly být představeny na této veřejné diskuzi, nakonec se tak však nestalo. „Máme celou řadu studií, které jsou primárně určeny pro diskuzi s městem,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek a vysvětluje, proč je zatím tají: „Situace se po volbách stabilizuje a nepřipadalo mi vhodné seznamovat s plány veřejnost dříve než dotčené orgány.“
Jako alternativa k šesti návrhům, kterými disponuje developer, ale které chce nejprve představit úředníkům, bylo zveřejněno několik studií mladé generace architektů, se kterými veřejnost seznámena byla. „Jejich vize nejsou zatíženy dosavadní podobou lokality ani finanční náročností. Především mění nefunkční bariéry na území, které bude vyhovovat nejen moderním urbanistickým trendům, ale hlavně potřebám obyvatel a návštěvníků města," řekl k projektům, které studenti vypracovali v rámci závěrečný školních prací Martin Skalský.
reklama