https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/po-temer-150-letech-zmizi-z-frydlantska-kocarova-alej
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Po téměř 150 letech zmizí z Frýdlantska Kočárová alej

24.10.2016 12:10 | RASPENAVA (ČTK)
Bude se kácet kvůli rozšiřování úzké a nebezpečné silnice. Nahrazena bude nově vysazeným jednostranným stromořadím.
Bude se kácet kvůli rozšiřování úzké a nebezpečné silnice. Nahrazena bude nově vysazeným jednostranným stromořadím.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jolana Bláhová / Alej roku
Kočárová alej po téměř 150 letech přestane lemovat cestu mezi Raspenavou a Krásným Lesem ve Frýdlantském výběžku. Bude se kácet kvůli rozšiřování úzké a nebezpečné silnice. Nahrazena bude nově vysazeným jednostranným stromořadím. Informoval o tom Zbyněk Vlk za iniciativu Zachraňme aleje, která v aleji uspořádala o víkendu rozlučkovou akci.
 

Rekonstrukce silnice je součástí česko-polského projektu "Od zámku Frýdlant k zámku Czocha" za 20 milionů eur (540 milionů korun). Zhruba polovina prostředků bude směřovat na Frýdlantsko, obnovy se dočká pět silnic. Projekt vyvolal vlnu nesouhlasu, když se ukázalo, že by kvůli opravám silnic mělo padnout kolem 900 stromů včetně některých kočárových alejí, jež jsou pro Frýdlantsko typickým krajinným prvkem. Nakonec se podařilo vyjednat kompromis.

Kácet se bude 523 stromů a trojnásobek jich Krajská správa silnic do roku 2018 vysází. Stromy se budou sázet nejen podél rekonstruovaných úseků, ale také kolem dalších silnic v regionu. "Již letos na konci října proběhne výsadba třešňové aleje v úseku silnice II/291 od Frýdlantu po křižovatku s polní cestou na Supí vrch," uvedla mluvčí kraje Markéta Dědková.

Dojednaný výsledek považuje Vlk za maximum možného. "Čtyři aleje se nám podařilo zachovat, jedna bude pokácena," uvedl. Zmizí právě alej mezi Raspenavou a Krásným Lesem. "Tato silnička je opravdu hodně úzká, tam i názor veřejnosti byl spíše pro vykácení," řekl Vlk. Alej pochází z roku 1870. Vysázeli ji raspenavští sedláci, aby zpříjemnili cestu kočárem z Frýdlantu do Lázní Libverda, které se právě tehdy rozvíjely. "Takže vlastně díky turistickému ruchu vznikla a paradoxně kvůli turistickému ruchu bude zase pokácena," uvedl Vlk. Od lepšího dopravního spojení si autoři projektu slibují, že region bude pro turisty zajímavější.

Frýdlanstko je podle Vlka zemí alejí. "Možná i proto, že bylo dlouho v uvozovkách zapomenuté, s malou intenzitou dopravy. Proto se jich tolik dochovalo," uvedl. O jejich osud se neobává i díky tomu, že vznikla studie o péči o aleje na Frýdlantsku. "Jde tedy i o komplexní a systémové řešení této tématiky včetně shánění financí. Proto myslím, že podobný osud alejím na Frýdlantsku nehrozí, je naplánovaná péče a postupná obnova, jako v případě dožívající aleje před Frýdlantem, směrem od Nového Města," dodal.

Alej mezi Raspenavou a Krásným Lesem zůstane zachována ještě minimálně přes zimu. "V současné době probíhá hodnocení nabídek na výběr zhotovitele. Předpokládá se, že smlouva s vybraným uchazečem by mohla být uzavřena v prosinci a tedy na jaře 2017 se počítá se zahájením rekonstrukcí a rovněž s prvním kácením," dodala mluvčí kraje.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist