https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-si-dal-ukol-podporovat-alternativni-paliva-a-zatim-se-mu-to-moc-nedari
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát si dal úkol podporovat alternativní paliva – a zatím se mu to moc nedaří

20.6.2016 01:09 | PRAHA (Ekolist.cz)
Český plynárenský svaz staví plnící stanice na CNG. Zavázal se k tomu v dobrovolné dohodě se státem. Ten ale neplní vlastní závazky podpory aut na alternativní pohon.
Český plynárenský svaz staví plnící stanice na CNG. Zavázal se k tomu v dobrovolné dohodě se státem. Ten ale neplní vlastní závazky podpory aut na alternativní pohon.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Stát neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel, tvrdí Český plynárenský svaz. A dokládá to tím, že právě připravovaný centrální nákup vozidel pro státní správu počítá jen s nákupem vozů na benzín či naftu. Jde přitom o velký nákup, stát chce pro svých 12 ministerstev pořídit na 1500 aut. Ministerstvo financí, které má centrální nákup na starosti, to nijak nerozporuje. Ale dodává, že na alternativní pohony také doje. Příští rok bude vypsána veřejná zakázka na auta jen s alternativním pohonem. Technické standardy těchto vozů si ministerstva právě ujasňují.
 

Přístup státu k alternativním palivům zlepšuje ministerstvo životního prostředí, které chce ještě letos vyhlásit samostatnou veřejnou zakázku na nákup automobilů. Podíl vozů na alternativní pohon v ní bude dosahovat 44 %.

Český plynárenský svaz, který sdružuje významné plynárenské společnosti, má na podpoře alternativních paliv pochopitelný zájem. Po republice buduje síť čerpacích stanic na CNG – zavázal se k tomu v dobrovolné dohodě, kterou uzavřel se státem. A stát se svou automobilovou flotilou by byl vítaným odběratelem plynu a silným hybatelem trhu s auty na alternativní pohon. Plynaři jsou však laxním přístupem státu k nákupu vozů na alternativní pohon zklamáni. Podle nich stát neplní své vlastní závazky.

„V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během pěti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla, ale výsledek byl tristní. Sice obměnila necelých 12 procent za vozidla s vyšší normou Euro, ale přímo na alternativní paliva nakoupila všechna ministerstva a úřady za celých pět let jen čtyři elektromobily, což nečinilo ani půl procenta,“ říká Jiří Šimek za Český plynárenský svaz. A poukazuje na to, že zatímco některé evropské státy už pomýšlejí na zákaz vozidel s klasickými motory, Česko teprve promýšlí technické standardy nákup vozů na alternativní paliva.

Ministerstvo financí konstatuje, že v právě připravovaném centrálním nákupu vozů se s alternativními palivy nepočítá. Podle něho musí být zadávací dokumentace pro vozidla s alternativními pohony postavena jinak než u vozidel s klasickými pohony. „Nejde jen o to rozšířit standardy o další kategorie vozidel, ale také zvolit jiná hodnotící kritéria a jinak definovat požadavky na dostupnost servisní sítě. To nás spolu s odlišným a velmi omezeným trhem potenciálních dodavatelů vozidel s alternativními pohony vedlo k rozhodnutí udělat zakázky dvě,“ říká za ministerstvo financí Jakub Vintrlík.

„Závazků stanovenými Národním akčním plánem čisté mobility si jsme vědomi. Proto se paralelně s nadresortní veřejnou zakázkou na klasická auta připravují rovněž technické standardy na vozy s alternativním pohonem, konkrétně vozidla na CNG či elektromobily. Ty bychom chtěli mít dokončené a odsouhlasené napříč všemi resorty na podzim 2016. V roce 2017 bychom následně zahájili přípravu nadresortní veřejné zakázky na vozidla s alternativním pohonem,“ říká Vintrlík za ministerstvo financí.

Elektromobily využívá například pražská ZOO, pražská záchranná služba nebo pražský magistrát.  Snímek ze slavnostního předání vozů v roce 2011
Elektromobily využívá například pražská ZOO, pražská záchranná služba nebo pražský magistrát. Snímek ze slavnostního předání vozů v roce 2011
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Jaká je současná bilance snah státu ekologizovat svůj vozový park? Od roku 2009 do 2014 běžel program na podporu nákupu ekologických vozidel. „Po skončení programu bylo všemi ministerstvy, krajskými úřady a ostatními organizačními složkami státu provozováno 4 808 vozidel, z toho celkem 811 lze zařadit mezi ekologicky přátelská vozidla,“ říká Jana Taušová z ministerstva životního prostředí. Šlo o 374 benzínových vozidel, 422 naftových vozidel, 13 elektromobilů a 2 CNG vozidla. U nafty a benzínu se ekologicky přátelským autem chápe emisní norma Euro5 a vyšší. Podíl ekologicky přátelských vozidel tak činil necelých 17 %. I tak to bylo pět krát víc než pět let zpátky.

„Cíle Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologicky přátelská vozidla z roku 2008 se podařilo souhrnně splnit pouze krajským úřadům a ostatním organizačním složkám státu,“ říká Jana Taušová z ministerstva životního prostředí. Samotným ministerstvům se cíle naplnit nepodařilo. Jedním z důvodů je malá obměna vozového parku v minulých letech.

V současné době je podpora alternativních pohonů zmíněna v Národním akčním plánu čisté mobility. V Národním programu snižování emisí je podmínka, že do roku 2020 by se měl počet vozidel s alternativním pohonem do roku 2020 blížit 25 procentům. „Ještě letos na podzim chceme vyhlásit výzvu pro obce a kraje na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon,“ říká Jana Taušová z MŽP. Vymezená alokace činí zatím 150 milionů Kč. Aktuální představa je dát podporu 50 tisíc Kč na nákup vozu s CNG, 100 tisíc Kč na plug-in hybrid, 150 tisíc Kč na elektromobil. Více viz MŽP chce dát 150 milionů na nákup elektromobilů a aut na alternativní pohon pro kraje a obce

MŽP také spolu s ministerstvem dopravy podalo návrh v rámci schvalovaného zákona o veřejných zakázkách, aby každá veřejná zakázka na nákup automobilů obsahovala 25procentní podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem. Pokud by například obec nakupovala více než čtyři auta, muselo by jedno a více z nich být vozidlo s alternativním pohonem. Ze strany ministerstva pro místní rozvoj, které má zákon v gesci, je třeba dopracovat k tomuto návrhu studii RIA a až poté bude tato část k zákonu o veřejných zakázkách přičleněna.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist