Vedení Brna připravuje plán na zlepšení kvality ovzduší
"Zlepšení kvality vzduchu v ulicích si vyžádá zapojení mnoha úřadů a institucí, ale i spolupráci veřejnosti. Každý můžeme přispět k tomu, aby se v Brně dýchalo lépe," uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ).
Připomněl, že hygienické normy povolují překročení limitu prachu v ovzduší jen 35 dní v roce na jednom místě. V ulici Zvonařka, která je rušnou dopravní tepnou, byl limit letos překročen již čtyřicetkrát. Jinde ve městě není situace tak vážná.
Náměstek neupřesnil, do kdy bude plán hotov. Zdůraznil však, že počítá se změnou v parkování. Město chce důsledně vybírat parkovné v centru, omezí do něj vjezd nejvíce znečišťujícím vozům a naopak nabídne levné parkování na okraji Brna s dobrou návazností na spoje městské hromadné dopravy. První z těchto parkovišť bude otevřeno koncem listopadu u ústředního hřbitova.
Lidi je podle Andera nutné motivovat k většímu využívání MHD. Jednat se proto bude o zlevnění ročních předplatních jízdenek. Za roční jízdenku nyní dospělý v Brně platí 4750 korun.
Rozšířit by se měly cyklopruhy na silnicích, v ulicích přibudou cyklostojany a počítá se také s budováním půjčoven jízdních kol. Zatím se jedná o tom, kolik peněz město příští rok vyčlení na výsadbu nových stromů. "Půjde o stovky. Rozpočet chceme meziročně zvýšit," doplnil náměstek primátora.
Aktivisté z organizace Dejchej Brno, která dlouhodobě sleduje vývoj kvality ovzduší ve městě, volají po konkrétních opatřeních na snížení prašnosti v ulicích. Schází jim například informační panely ukazující aktuální stavy kvality ovzduší. Podle nich by se mělo za smogové situace centrum pro osobní auta uzavírat. Naposledy platila smogová situace v Brně po dva dny předminulý týden.
reklama