https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/edvard-sequens-reaktor-jaky-svet-nevidel-a-s-podporou-do-roku-2080
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Edvard Sequens: Reaktor jaký svět neviděl a s podporou do roku 2080

4.5.2024
Na ilustračním snímku jaderná elektrárna Dukovany.
Na ilustračním snímku jaderná elektrárna Dukovany.
Poslední dvě firmy zbývající v tendru na nový atomový reaktor v Dukovanech, z něhož se stal tendr i na potenciální stavbu dalších tří jaderných bloků, odevzdaly k 30. dubnu své nabídky. Ať již jde o reaktor EPR1200 od EDF nebo APR1000 od KHNP, jde o nové typy, které ještě nikde na světě nestojí, ani si je nikdo jiný neobjednal.
 
Evropská komise rovněž 30. dubna po dvou letech šetření odsouhlasila možnost veřejné podpory pro pátý dukovanský blok. Oproti českému modelu smlouvy o výkupu energie Evropská komise omezila možnost dotovat vykupovanou cenu elektřiny z reaktoru „jen“ na 40 let, sedmdesát procent státem vykoupené elektřiny bude muset být prodáno na trhu a Česko musí zavést mechanismy zpětného vymáhání dodatečných zisků pro zamezení rizika překompenzace.

Jakým modelem by měly být podpořeny případné další bloky, není zcela jasné. Jak opakovaně tvrdil ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), má k financování vzniknout mezirezortní pracovní skupina a ta do konce roku 2024 navrhnout řešení.

Podle analýzy Ministerstva financí, budeme muset najít odhadem 1,7 bilionu korun, pokud bychom chtěli financovat všechny čtyři reaktory. Vedle toho je tu ale plán na dalších nejméně deset (ne)malých modulárních reaktorů (SMR), v součtu s podobnými odhadovanými náklady.

Jisté je, že nové reaktory zaplatí daňový poplatník i spotřebitel elektřiny, model pouze řekne v jakém poměru. Na komerční bázi by ČEZ nové reaktory nestavěl.

V listopadu 2023 schválili poslanci přílepkem poslance Ivana Adamce (ODS) k zákonu o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury návrh na finanční podporu nových jaderných reaktorů cestou rozdílové ceny (Contract for Difference). K návrhu chyběly jakékoliv ekonomické analýzy, které by doložily, že poplatek nebude ve skutečnosti mnohem vyšší, než dnes tolik diskutovaný příplatek za obnovitelné zdroje, jehož větší část z faktur zmizí do roku 2030.

S pohledem na cenovky posledních stavěných jaderných reaktorů považuji za jisté, že cena nabídnutých bloků pro Česko bude daleko vyšší, než ve veřejném prostoru tradovaných 160 miliard korun. Protože však ČEZ vybírá mezi reaktory, jaké dosud svět nespatřil jinak, než na papíře, výrazně se tím zvyšuje riziko, že nebudou dodány v domluveném čase a rozpočtu.


reklama

 
foto - Sequens Edvard
Edvard Sequens
Autor je energetický konzultant, člen ekologické organizace Calla.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (80)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 08:10
vzhledem k rozpracovanosti energetických zdrojů, které budou k mání v roce 2035 (možná) by se dalo říci, že to je čekání na Godota. Jenže za tu dobu se může stát dost věcí v politicko společenském životě... třeba ten žalář nurodů "Brusel".
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.5.2024 08:47
Opět ta bájná "utajená" analýza Ministerstva financí, kterou sice nikdy nikdo neviděl, nikdo neví jak se to číslo 1,7 bilionu vzalo, co je v něm započtené, v jakých cenách je uvedeno, ale všichni odpůrci výstavby se jím ohánějí, aniž by tušili, co to číslo vlastně znamená.
Pravděpodobně v tom jsou započtené i úroky ze splácení půjčky po 30 letech, takže to není částka o kterou by narostl dluh, nebo kterou "budeme muset najít".
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.5.2024 08:49
Žádné jiné bezemisní zdroje, který jsou schopny stabilně zajistit dostatek elektřiny a tepla bohužel nemáme. Pozitivní příklad máme ve Francii, která tak fungovala řadu let (desetiletí).
Spíš bychom se měli zamyslet jak je možné, že dnešní západ v jaderné technologii tak upadá a proč jsou vážné pochybnosti o tom, jestli je vůbec schopen zrealizovat to, co dříve dělal běžně. Třeba to má stejné příčiny, proč dnešní Egypťané nejsou schopni postavit Sfingu.
Odpovědět
MS

Milan Smrž

4.5.2024 11:29 Reaguje na Richard Vacek
Stálá nepravdivá pohádka. Slyšel jste pane Vacku o regionech (Rhein-Hunsruck, Aller Leine Tal, Luchow Danneberg) městech (Hassfurt) či spolkových zemích (Burgenland), které mají obdobné podmínky jako ČR a obnovitelnou elektřinu vyvážejí? To je škoda že ne.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.5.2024 11:37 Reaguje na Milan Smrž
ALe to já mohu obnovitelnou energii rovněž vyvážet (elektřinu dodávat distributorovi). Teda až na zimní měsíce, ale to mají v těch vašich městech taky tak. Možná jsou na tom i hůře pokud neakumulují elektřinu do baterií.
Bohužel elektřina je potřeba i v zimě a dokonce i toho tepla je potřeba víc než v létě.
Odpovědět
sv

sv

4.5.2024 14:41 Reaguje na Milan Smrž
Cituji doktora Wagnera, který vám na tento blábol již odpověděl.
"Pane Smrži, o tom, že Burgenland je málo osídlená zemědělská oblast a všechny ty bioplynové stanice a větrníky, které se tam využívají, jsou vyrobené jinde, jsme si už mnohokrát vysvětlovali. Řada německých měst, které mluví o 100 % obnovitelné energie u sebe si to představují tak, že postaví v přírodní partii Norska velkou větrnou elektrárnu a její výrobu prohlásí za tu, která zásobuje dané německé město. Prosím, alespoň trochu své pohádky korigujte."
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

5.5.2024 17:39 Reaguje na Milan Smrž
V zimě předpokládám, že elektřinu dováží. Nebo jsou soběstační ?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.5.2024 09:09
Typický článek protijaderného aktivisty.
Jadernou energetiku potřebujeme jako nezbytný doplněk nestabilních občasných zdrojů.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

4.5.2024 09:29
Zarazit dotace na Občasné zdroje en. a odklonit tyto finance do JE. A bude přefinancováno
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.5.2024 10:57 Reaguje na Petr Pekařík
Vyjádřeno stručně, jasně.
Akorát že se to bohužel nestane...
Odpovědět
BV

Bohuslav Vintr

4.5.2024 10:50
Z nových reaktorů určitě nebudeme platit za elektřinu 12 Kč/kWh, jako platíme za elektřinu z FVE připojených v roce 2010 a to až do roku 2030.
A to ještě, pokud bychom chtěli porovnávat s JE, museli bychom k ceně elektřiny z FVE připočíst náklady na krátkodobou (ranní a večerní špička) a hlavně dlouhodobou (zima) akumulaci pro přizpůsobení odběrové křivce.
Odpovědět
MS

Milan Smrž

4.5.2024 11:32 Reaguje na Bohuslav Vintr
Víte, že byla cena za FV elektřinu celých 7 let vyšší než v SRN? V roce 2010 dokonce o 66 %? Myslíte, že to byla vina fotovoltaiky? Nebyla to spíše vina politického rozhodnutí?
Odpovědět
sv

sv

4.5.2024 14:35 Reaguje na Milan Smrž
Samozřejmě, že je to vina poltického rozhodnutí ... politického rozhodnutí zelenočervených magorů neschopných pochopit, že oze parodie na elektrárny nejsou ani po technické tím spíše po ekonomické stránce schopny splnit to co zelení ideologové deklarovali a deklarují tedy zcela nahradit současnou energetiku a k tomu ještě do budoucna uspokojovat výrazně zvýšenou poptávku způsobenou např. elektrifikací dopravy.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

5.5.2024 17:44 Reaguje na Milan Smrž
To neni podstatné. V normálním světě by provozovatelé OZE platili i náklady na posilování, vyrovnávání sítě i provoz záložních zdrojů. V kocourkově vše platí odběratel.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.5.2024 11:02 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Cituji: "V normálním světě by provozovatelé OZE platili i náklady na posilování, vyrovnávání sítě i provoz záložních zdrojů."
Naprostý souhlas.
Jen bych připomněl, že podobně by měli přispívat ti, kteří si kupují elektromobily. Místo toho aby měli nejrůznější úlevy a zvýhodnění, měli by platit náklady, které si vyžaduje budování infrastruktury nezbytné pro nabíjení jejich autíček.
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.5.2024 18:22
Jaderné reaktory 4. generace se již staví, ale ve světě na východ od nás, v provozu je už i reaktor v uzavřeném palivovém cyklu. Vývoj JE v Evropě poněkud ustrnul a je otázkou, zda např. náš průmysl ještě dostane šanci vrátit se mezi země, jež dokázaly postavit jadernou elektrárnu vlastními silami. Před půl stoletím jsme to uměli.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.5.2024 11:05 Reaguje na pepa knotek
Proč asi vývoj v Evropě ustrnul?
Bodejť by neustrnul, když se jádru nedostávalo naprosto žádné politické podpory, dokonce bylo postaveno do pozice největšího zla...
Nejen výroba spotřebního zboží - i věda a výzkum jsou ovlivněny poptávkou.
Odpovědět
ms

5.5.2024 02:12
Pan Sequens na Ekolistu ve všech svých článcích horuje pro OZE a bojuje proti jádru. Jenomže zapomíná dodat, že aniž bychom ještě splatili 1. solární tunel za 800 miliard (do roku 2030), už tu máme další. Solární lobbisti si totiž vybojovali rozdílové smlouvy pro OZE. Takže když jejich jmenovitý výkon v roce 2030 plánovaný jen v solárech na 10 GW nebude kde udat, tak solárníci i s nutně odstavenými zdroji budou dostávat své jisté zisky. Mimochodem aukce na VTE nyní garantují v ČR cenu 140 eur/MWh, přičemž korejská KHNC slibuje, že z nových jaderných bloků bude cena nižší než 90 eur/MWh. Tak kdo tady rabuje peněženky českých spotřebitelů ve jménu zelené ideologie? https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/vykupni-ceny-solarnici-je-co-slavit.A240430_160620_p_ekonomika_nef
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

5.5.2024 14:29 Reaguje na
Ten solární tunel z let 2009-10 to byl jen krátký 20 letý "tunýlek" ve srovnání s tím, co se na nás chystá s tunelem (40+ let, mnohem větší objem) nového jádra,
kvantitativní rozbor viz třeba
https://hlidacipes.org/kdyz-vzduchem-letaji-stovky-miliard-ceka-nas-jaderny-tunel-misto-solarniho/
Místo, aby probíhala seriozní diskuse o ekologii, o příčinách klimatických změn které tady na naší planetě probíhaly po miliony let a probíhají neustále, a budou probíhat neustále,
místo řešení skutečných lidských potřeb obyvatel zeměkoule,
se zde neustále přetahují různé lobbystické skupiny v energetice:
1. uhlí
2. jaderné zdroje
3. obnovitelné zdroje
kam nacpat zbytečně vynuceně utrácené (občany, průmyslem) miliardy za předraženou (nebyla předražená v EU v letech 2015-18, byla levná) elektřinu především díky šíleně vysokým uhlíkovým odpustkům a pokřivené politice.

Chce to racionální pragmatický pohled na energetiku, uvědomnění si, že žijeme v křemíkovém věku
počítačů, internetu, mobilní komunikace, robotiky, gigafactories, - to vše je nové vůči situaci před
70 lety, kdy jsme bojovali za uhlí, ocel (EHS i RVHP) a jádro se jevilo jako spasení...

Teď je již zcela jiná doba,
každy občan EU může mít techniku křemíkového věku k osobní disposici a mít osobní zkušenost s ní,
Každý s sebou nosí i tu (popíranou, "neexistující") akumulaci elektřiny v Li bateriích mobilů, notebooků, zahradního náčiní, ....,
obrovská datová centra plně přecházejí na elektřinu z obnovitelných zdrojů,...
A OZE je stále levnější, dostupnější a hlavně neustále výkonnější.
Probuďte se.
Časy se mění...
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

5.5.2024 17:45 Reaguje na Milan Vaněček
Ale jádro garantuje dlouholetý stabilní zdroj elektřiny. Narozdíl od občasných zdrojů energie.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

5.5.2024 18:17 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Jádro - stabilní (možná) zdroj velmi drahé (nejdražší) elektřiny. I obrovské skleníky u JE by mohly být dlouholetý stabilní zdroj ovoce a zeleniny.
Ale zase - velmi drahý zdroj, mnohem levnější jsou pole a sady, i když stabilní úroda není zajištěna.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

5.5.2024 18:24 Reaguje na Milan Vaněček
Drahý není. Pokud by všechny zdroje platily veškeré náklady, které generují.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.5.2024 18:30 Reaguje na Milan Vaněček
Opět lžete, Vaněčku. Naopak je to nejlevnější zdroj, který v ČR máme.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

5.5.2024 19:58 Reaguje na Emil Novák
Nové jaderné elektrárny, budované po fukušimské jaderné havarii jsou ty nejdražší zdroje výroby elektřiny v Evropě a USA. Stačí říci Vogtle, Flamanville, Olkiluoto (kvůli němu zbankrotovala francouzská Areva), Hinkley Point.
Nemluvím o starých, již zaplacených "sovětských" JE (takové už nelze stavět, po každé velké jaderné havarii se zpřísňují požadavky na stavbu nových JE, to vede k zdražování, nedávno o tom hovořila paní Drábová, což je jistě nejkompetentnější reference).
A ty dva možné typy, které by se měly stavět v ČR, jsou zase první takovéto postavené JE, ty jsou vždy cca 3x dražší než byla odhadovaná cena.
Staré, již odepsané JE jsou levný zdroj, stejně jako staré, již odepsané uhelné elektrárny. Když ale uvážíme, že nikdo u nás nechce budovat úložiště jaderného odpadu na svém katastru a že cena úložiště přesáhne stovku miliard...
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.5.2024 20:13 Reaguje na Milan Vaněček
Ne, nejsou nejdražší zdroje výroby elektřiny, Vaněčku, i teď lžete. Např. v Británii jsou výrazně dražší větrné elektrárny, zmiňované Olkiluoto 3 má výrobní cenu elektřiny 51 €/MWh, což je naopak jeden z nejlevnějších nových zdrojů vůbec. Areva nezbankrotovala - další váš výmysl. Že "první takovéto postavené JE" "jsou vždy cca 3x dražší než byla odhadovaná cena" je další pitomost, např. u prvních postavených reaktorů APR-1400 k žádnému údajnému trojnásobnému zdražení nedošlo.
Úložiště jaderného odpadu s tématem vůbec nijak nesouvisí, i kdyby se žádné nové jaderné elektrárny nestavěly, potřebu jeho výstavby to nijak nesnižuje, a cena úložiště nepřesáhne stovku miliard - další váš výmysl. V cenách roku 2020 se jeho vybudování odhadovalo na 30 miliard Kč, což je částka, která na jaderném účtu už je.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

5.5.2024 20:35 Reaguje na Emil Novák
Když si na libovolném odborném fóru zjistíte, jak se zvyšovala cena mnou výše jmenovaných JE a jakou má cenu zaručenou cenu CfD (contract for difference) - to je co o čem píše současný diskutovaný článek a co nám schválila EU na 40 let, tak zjistíte, že ačkoliv ještě JE není dobudována, tak cena za kterou budou prodávat (zaručená smluvně) je přes 150 EUR/MWh, což je mnohem více než současná vysoká cena elektřiny na burze (i ceny předprodejní na 2025 a 2026).
Zjistěte si to, nenechte se mystifikovat panem Novákem.
Ceny elektřiny z NOVÉHO jádra totiž neustále rostou, zatímco cena elektřiny z velkých fotovoltaických elektráren (smluvní, PPA) klesla od dob slunečního tunelu 2010 již zhruba na desetinu a pokračuje v poklesu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.5.2024 21:37 Reaguje na Milan Vaněček
Nemusíte si nic zjišťovat na odborných fórech, stačí se přesvědčit např. zde https://cfd.lowcarboncontracts.uk/, že větrné elektrárny mají v Británii zaručené smluvně částky i přes 200 €/MWh, a že tedy Vaněček lže. Ceny jsou rovněž zvyšovány o inflaci. Nenechte se mystifikovat Vaněčkem.
Ceny elektřiny z NOVÉHO jádra neustále nerostou, to je další Vaněčkův výmysl.
Srovnávat cenu elektřiny ze stabilního zdroje, který vyrábí podle potřeby, s cenou elektřiny z občasného zdroje, který vyrábí podle počasí, navíc zrovna v době, kdy je nejméně potřeba, je typická Vaněčkova demagogie. Se započtením nákladů na integraci těchto občasných zdrojů do sítě vychází totiž mnohem dráž.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 09:15 Reaguje na Emil Novák
Pan Novák je známý lobbista jádra. Samozřejmě ví, že nové fotovoltaické elektrárny i větrné elektrárny na souši prodávají elektřinu v EU přes dlouhodobé smlouvy okolo 50 EUR/MWh, i levněji
a bude to ještě levnější, i včetně bateriové akumulace,
a že drahé jsou zatím jen větrné elektrárny stavěné na moři. To je pochopitelně obtížnější. Samozřejmě ví, že i plovoucí jaderné elektrárny jsou mnohem dražší než ty na pevné zemi.
Ale protože pan Novák nabízí velmi, velmi drahé zboží (víc než trojnásobně drahé než kombinace fotovoltaiky a větrných elektráren) tak musí zamlčovat fakta a demagogicky chválit "ty svoje zázračné "stabilní" zdroje", extrémně drahé a silně předražené a silně riskantní (viz havarie či lokální války, největší Evropská JE v současnosti vyrábět nemůže...)
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 09:39 Reaguje na Milan Vaněček
Pan Novák není žádný lobbista jádra, to jen Vaněček je známý lhář a demagog. Což ostatně předvádí i v této diskusi. Drahé nejsou jen větrné elektrárny stavěné na moři, drahé jsou i ty stavěné ve vnitrozemí v ČR, jak ukazují výsledky aukcí, kde se soutěží podstatně vyšší ceny (130-150 €/MWh) než jaké požaduje ČEZ v případě nového jaderného zdroje. A to jde o ceny občasného zdroje, který neposkytuje zajištěný výkon, na rozdíl od jaderných elektráren, takže skutečné náklady na integraci takového zdroje jsou ještě výrazně vyšší.
Pan Novák žádné zboží nenabízí, pan Novák pouze vyvrací lži, které Vaněček všude neustále šíří.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 10:07 Reaguje na Emil Novák
Prvá věta a hned 2 lživá tvrzení Emila Nováka:
1) pan Novák působí na webu Oenergetice pod nickem Emil jako hlavní zástupce jaderné lobby
2) M. Vaněček je starý důchodce s rozsáhlou vědeckou činností doma i v zahraničí v oboru optické spektroskopie a fotovoltaiky, viz https://scholar.google.cz/citations?user=cD1EeOgAAAAJ&hl=cs
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 10:30 Reaguje na Milan Vaněček
Ad 1) Další Vaněčkova lež: pan Emil jako žádný zástupce jaderné lobby nepůsobí vůbec nikde, protože ani zástupce žádné jaderné lobby není, pan Novák pouze na webu Oenergetice vyvrací neustálé Vaněčkovy lži, podobné jako se snaží šířit lze, což se Vaněčkovi logicky nelíbí. Žádné věcné protiargumenty však nemá, tak mu nezbývá nic jiného než podobné útoky ad hominem.
Ad 2) "Starý důchodce Vaněček" by nejlépe udělal, kdyby se držel svého kopyta a nesnažil se mudrovat o věcech úplně mimo svůj obor, kvalifikaci a znalosti, kterým evidentně vůbec nerozumí.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 11:54 Reaguje na Emil Novák
Neztrapňujte se a diskutujte k tématu článku.
Odpovědět

Radek Čuda

6.5.2024 11:58 Reaguje na Milan Vaněček
Pan Novák k tématu diskutuje, a to k vašemu tvrzení "Pan Novák je známý lobbista jádra.".

Které buď nějak věrohodně doložte ... to jsem na vás zvědav ... a nebo s ním jděte do ... ano, přesně tam
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 12:11 Reaguje na Radek Čuda
Podívejte se na web Oenergetice, je to tam hlavní hlídač, musí mít vždy (ale úplně vždy) poslední slovo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 12:35 Reaguje na Milan Vaněček
Jinými slovy, "překvapivě" vůbec žádný důkaz toho údajného lobbyingu nemáte a opět si jen vymýšlíte, Vaněčku. Myslím že lépe jste se ani do vlastní nohy střelit nemohl, díky.
Odpovědět

Radek Čuda

6.5.2024 15:19 Reaguje na Milan Vaněček
Já ten web čtu. Ano, diskuzí se tam účastní. Ale to z něj nedělá lobbistu ... možná by stálo za to si ujasnit, co to slovo skutečně znamená.
A ta poznámka o hlídači je taky pěkně pitomá.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 19:58 Reaguje na Radek Čuda
Máte pravdu, to bych ho povýšil v hierarchii; je to spíše velmi agilní tiskový mluvčí a obhájce přátel jádra na webu Oenergetice.
Odpovědět

Radek Čuda

7.5.2024 11:42 Reaguje na Milan Vaněček
Jestli myslíte, že podobnými vyjádřeními dodáte vyšší váhu svým tvrzením ... no, je to váš boj.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 19:58 Reaguje na Radek Čuda
Máte pravdu, to bych ho povýšil v hierarchii; je to spíše velmi agilní tiskový mluvčí a obhájce přátel jádra na webu Oenergetice.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 12:07 Reaguje na Milan Vaněček
Naštěstí může každý sám posoudit, kdo se tu ve skutečnosti ztrapňuje a kdo od diskuse k tématu článku přešel k ničím nepodloženému obviňování z lobbingu, Vaněčku.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 13:30 Reaguje na Emil Novák
jen pro ilustraci: Teď jsem zrovna napsal na web Oenergetice krátký diskusní příspěvek k článku "Umělá inteligence by mohla podpořit boom zemního plynu v USA"
bez jakékoliv zmínky o JE, jen na doložení toho USA řešení (zcela obdobné jako v Německu): že objemově naplní růst spotřeby elektřiny čistými fotovoltaickými a větrnými elektrárnami a backup jim budou dělat plynové elektrárny.
Opět: nejprve to musí posoudit jejich censor
(asi se mu nelíbí, že nepíši o tom že budou u datových center stavět JE, to by bylo pěkná pitomost a dlouho, dlouho by se načekali)
pak to možná uveřejní.
A v tomhle si tady žijeme...
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 13:40 Reaguje na Milan Vaněček
"jen pro ilustraci" čeho konkrétně, o čem je tu řeč, Vaněčku? Co to má společného s tím vaším ničím nepodloženým obviňováním z lobbingu?
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.5.2024 14:36 Reaguje na Milan Vaněček
Teda to musíte mít na webu o energetice moc vzdělaného cenzora, když pozná i odborné fejky a fantazie, a nebo je úzkoprsý bez rozhledu a chce reakce striktně k tématu. Ale nakoukla jsem a pod článkem se skvěje příspěvek, který jakoby trochu znevažoval kocourkovské hodnoty :-( A to se naopak nesmí zde. :)
Odpovědět

Radek Čuda

6.5.2024 11:56 Reaguje na Milan Vaněček
Tak jsem si ten odkaz rozkliknul a za mě dobrý, všechna čest. Jsou jen takové dva menší problémy ... s energetikou ty uvedené práce nesouvisí lautr vůbec a jde ve většině případů už o fest vzpomínky na minulost.

Takže ať dělám co dělám, vaše názory na diskutované téma jsou asi stejně validní, jako kohokoli jiného. Nikdo vám je samozřejmě nebere, ale taky si z nich nikdo nesedne na zadek.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 12:20 Reaguje na Radek Čuda
Teď v 80 letech už dělám jen jako poradce zahraničních startupů ve fotovoltaice, nemusím publikovat a shánět granty.
Samozřejmě mě energetika obecně zajímá, fotovoltaika musí jít pořád dopředu, být levnější, mít vyšší účinnost, dobře kooperovat a doplňovat se s větrnou energetikou a bateriovými úložišti. Pak nakonec dosáhne cca 40-50% podílu na výrobě elektřiny ve světě,
někdy za 40-50 let.
To jsou kamínky mozaiky nové, čisté, levné energetiky. Technický pokrok zvítězí.
Tak to je.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.5.2024 13:53 Reaguje na Milan Vaněček
Kdy už si Vaněčku místo blábolení pořídíte alespoň balkónový set FVE?

Jinak by mě také zajímalo jak konkrétně doložíte své tvrzení, že Emil "je hlavní zástupce jaderné lobby"
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 14:00 Reaguje na Jaroslav Studnička
Už to "doložil" tím, že mu jinde čeká na schválení příspěvek, ve kterém nic o jádru nepsal. :-D
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.5.2024 14:31 Reaguje na Emil Novák
Tak to je spiknutí :-).
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 14:38 Reaguje na Jaroslav Studnička
bratři v triku z webu Oenergetice
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.5.2024 14:53 Reaguje na Milan Vaněček
Tak že nic nemáte a jen tu blábolíte...
Odpovědět

Radek Čuda

6.5.2024 15:21 Reaguje na Milan Vaněček
Fajn, jste fanoušek fotovoltaiky ... to má ale k odborníkovi na energetiku furt dost daleko, to se na mne nezlobte.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 16:28 Reaguje na Radek Čuda
Já nejsem odborník na velkou energetiku. Ale na rozdíl od (asi všech) diskutujících vím, kam se solární panely časem dostanou se zvýšenou účinností a životností a se sníženou cenou, vím jak je to s recyklací i dostatkem materiálů. Zkrátka jsem v tomto insider, řadu továren jsem viděl na vlastní oči, a vím, že pro velkou většinu světa je fotovoltaika v budoucnu bezkonkurenční zdroj elektřiny. Prostě žijeme v křemíkovém věku, časy se mění...
Odpovědět

Radek Čuda

7.5.2024 11:46 Reaguje na Milan Vaněček
Nic ve zlém, ale FVE, možná ještě více než VE už z principu nějakým univerzálním energetickým svatým grálem být nemohou a snaha o to přinese víc škody než užitku.
To samozřejmě není vůbec nic proti nim, v energetice mají bezesporu své místo.
Odpovědět
rb

r b

7.5.2024 14:35 Reaguje na Milan Vaněček
"..vím jak je to s recyklací i dostatkem materiálů.."
ano, dost na stiru ..
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

5.5.2024 23:00 Reaguje na Milan Vaněček
A jak nám řeší levné OZE výrobu a dostupnost elektřiny v zimě za inverze ?
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 08:57 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Pane Štěpánku, v zimě spotřebujete mnohem více energie (plyn, uhlí v teplárnách, jaderné elektrárny zatím to své obrovské množství tepla, rovné dvojnásobku vyrobené elektřiny vypouští do vzduchu v chladících věžích) na topení než na výrobu elektřiny.
Kogenerace teplo plus elektřina, to je náš klíč k řešení zimního období pro města i průmysl.
Toto jaderný průmysl naprosto zanedbal, snad budoucí malé reaktory budou toto řešit, počkejme si...
Plyn už cca 50 let u nás toto vše zajišťuje, kogeneraci i nové plynové elektrárny pro výrobu elektřiny, ty jsou cca 15x investičně levnější než jaderné elektrárny, které všechno teplo vypouští do vzduchu...
Je nesmysl tlačit OZE nebo fotovoltaiku do výroby 100% veškeré elektřiny a tepla. I jádro pochopilo, že to není možné aby JE měli 100%.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 09:43 Reaguje na Milan Vaněček
Přesně tohle nakonec vylézá z podobných fanatických odpůrců jádra - propagace fosilních paliv.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

5.5.2024 22:57 Reaguje na Milan Vaněček
Nechápu, proč ve smlouvě není cena pevná. Tj. navyšováni není možné, jen při vícepracech objednatele.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 07:17 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Ve smlouvě cena pevná bude, navyšovat se může jen z přesně daných příčin jako např. inflace, regulatorní změny atd. Proto taky např. ve Finsku investor platil jen cca polovinu celkových nákladů, druhá polovina šla za dodavatelem.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 09:04 Reaguje na Emil Novák
Pane Štěpánku, o tom jsem právě psal: ve Finsku kvůli tomu zkrachoval dodavatel (francouzská Areva, musel jí zachránit stát, který nakonec přes EdF vykoupil velmi draho veškerou energetiku).
Podruhé už se Francouzi nenechají napálit a ošetří si, že veškeré vícenáklady,
které zatím byly u všech elektráren stavěných v USA a EU v 21. století, a které jsem uvedl, zaplatí stát který tu elektrárnu si nechává postavit.
Stále je spousta faktorů, které stavbu JE v EU prodražují: prodražila ji fukušimská jaderná havarie, prodražuje ji válka n Evropě (na Ukrajině).
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.5.2024 09:48 Reaguje na Milan Vaněček
Ve Finsku žádný dodavatel nezkrachoval, Vaněček si opět vymýšlí. Francouzi si rozhodně všechny vícenáklady neošetří, ČEZ od začátku koncipuje EPC kontrakt jako dodávku na klíč s fixní cenou, právě proto aby za vícenáklady způsobené dodavatelem nenesl zodpovědnost, ostatně kvůli tomu v tendu nepokračuje konsorcium Westinghouse-Bechtel, které na tento způsob EPC kontraktu nepřistoupilo. Takže Vaněčkovy představy, že u EDF to bude jinak, ukazují, že o tom ví kulové.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

11.5.2024 10:28 Reaguje na Milan Vaněček
Nesmysl. Energie je základ všeho, proto se nemůže jen tupě počítat s náklady na stavbu zdroje, ale je třeba zohlednit i škody a výdaje státu, které vznikají v důsledku drahé energie či v budoucnu energie dostupné pouze v části dnů či roku.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.5.2024 11:18 Reaguje na Milan Vaněček
Každý u sebe nosí akumulaci elektřiny. Hmmm.
Už jsem musel vyhodit řadu vrtaček a jiného nářadí, kterých mi bylo líto, protože bylo dobré a plně funkční - až na baterie. Protože ty odejdou vždycky první...
A výrobci se pečlivě starají, aby po uplynutí záruky už nebyly k sehnání baterie s výrobkem kompatibilní.

Takže k čemukoliv co má v sobě baterie jsem nedůvěřivý a to na co musí být vždy spolehnutí, bych rozhodně neřešil na základě ukládání energie do baterek.
Mám na střeše FVE. Zdalipak víte, na co je v celém systému nejkratší záruční doba? A co myslíte - proč asi?

Odpovědět
MV

Milan Vaněček

6.5.2024 12:08 Reaguje na Karel Ploranský
To jste ekologicky založen když si nenecháte vyměnit baterie? Mě akorát odešla jedna baterie z mnoha, po 12 letech u Ipad mini. Samozřejmě vymění ji, ale co se týče software, už je zařízení zastaralé.
Nicméně nevyhodím, jako čtečka internetu pořád dobré.
FVE na střeše mají moje děti, nejkratší záruka je na práci montážní firmy, pak na baterie.
Obecně k bateriím: když jsem měl své prvé auto, baterka mi vydržela 4 roky. Teď u posledního auta mi vydržela přes 12 let. Starý, dobrý, olověný baterie.
U Li baterek je a bude podobný pokrok, a dokonce, už teď jsou v laboratořích "baterie na sto let" cyklování nabít vybít.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

9.5.2024 22:12 Reaguje na Milan Vaněček
Prosím, alespoň naznačte, kde bych si je mohl koupit .
Děkuji
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2024 10:00
Povím to zcela otevřeně! Vládnutí na krátká období je pro ty velké státní stavby pohroma. Jeden naplánuje, druhý přehodnotí, třetí zdlouhavě vybírá tak, aby nevybral a nebo vybral tak, že následná vláda bude drahou stavbu oddalovat.
Ideologicky vybrat nejdražšího není umění, ale uměním je na to sehnat ty
investice. Pak jsou tu i kapacitní možnosti dodavatele, kterých je dnes
mimo ty ideově závadné poskrovnu. Takže to vidím tak, že se bude stavba
oddalovat a oddalovat, až se zjistí, že už je pozdě a nemá smysl dohánět
to, co je promeškáno. Energetika se bude lepit dotovanými OZE, plynem z dovozu a hlavním regulátorem spotřeby bude cena energie. Bohatým to vadit
nebude a chudí budou mít energii jako přepychové zboží. Setsakra si budou vybírat, zda dovolená u moře a nebo sprchování v teplé vodě v koupelně po celý rok. Upletou si další svetry a poučí se v zahraničí, kde se ani doma
nezouvají z bot do papučí, aby jim nebylo zima na nohy. Mnozí co se už tak
chovají ale nemají kam ustoupit a pro ně to bude konečná. Co s tím? Volit
do budoucna tak, aby bylo změn ve vládnutí pokud možno co nejméně a taky
politiky jinak hodnotit než dosud. Smyšlené aféry nebrat vážně a uvěřit
nikoliv slibům, ale posoudit činy, které vlády konají. Kdo ničí stát se slibem, že příště se polepší, do vlády nepatří! Za každého musí hovořit
jen činy a ty lze snadno poznat v každodenním životě na rozdíl od slibů,
které jsou pouze na papíře volebního programu.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.5.2024 11:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Příliš rozumné...
Odpovědět
ES

Emanuel Svoboda

7.5.2024 20:48
Nabízené jaderné reaktory francouzských a jihokorejských výrobců jsou dosud nikde neodzkoušené prototypy a to je riskantní. Konečné uložiště vyhořelého jaderného paliva bude stát zhruba 30 miliard Kč a to je jen odhadní cena, která může být o hodně vyšší. Například v Kanadě a v dalších státech jsou dlouhodobě v provozu těžko vodní jaderné reaktory typu CANDU s horizontálním uložením palivových tyčí, které se v nich mohou měnit za chodu reaktoru. Jeden reaktor typu CANDU běžel nepřetržitě více jak 3 roky a po této době byl odstaven jen na krátkou dobu nutné prohlídky a drobných údržbových prací. V reaktorech typu CANDU se dá ještě využít vyhořelé jaderné palivo vzniklé v lehko vodních jaderných reaktorech. Zásadní problém je ale v tom, že vyhořelé palivo z těžko vodních jaderných reaktorů obsahuje již vyšší množství Plutonia z kterého se dají vyrábět malé jaderné bomby, nebo se dá použít jako jaderné palivo do speciálních jaderných reaktorů. Z velkého množství obnovitelných zdrojů elektrické energie vzniká za příhodných klimatických podmínek velké množství nevyužité elektrické energie, která by se ale dala využít pro elektrolytický rozklad vody na vodík a kyslík a tyto plyny potom bezpečně skladovat a využívat je v palivových článcích pro výrobu elektrické energie a to v době kdy je jí nedostatek. Vedlejší produkt elektrolytického rozkladu vody je těžká voda, která se používá jako moderátor jaderného štěpení v těžkovodních jaderných reaktorech. V podmínkách ČR by bylo nejlepší vybudovat větší množství menších těžko vodních jaderných reaktorů u větších měst, tak aby se dalo z nich také využít odpadní teplo z jejich provozu pro oteplování budov, skleníků a rybníků s intenzivním chovem ryb. Tímto výše uvedeným řešením by se podstatně zkrátila doba splatnosti finančních nákladů nutných na jejich výstavbu. Proč se neplánuje v ČR výstavba menších těžko vodních jaderných reaktorů typu CANDU?
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.5.2024 21:07
Autor může být v klidu. Ten reaktor světlo světa zatím neuvidí, protože stavět pro cizí za svoje a zadlužit se na věky nejde, tak nejlépe by bylo tendr přerušit. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-komentar-paty-blok-v-dukovanech-bude-podle-nemeckych-not-a-to-je-problem-251269
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

7.5.2024 22:20
Všichni, kdo se zajímají jak je na tom naše energetika a kolik by stálo reálně vybudování 1 či 4 nových jaderných reaktorů, poslechněte si záznam z dnešní konference o naší budoucí energetice na
https://www.politikaspolecnost.cz/video/nextgen-energetika-2035/
Je do celodenní konference ale stačí sledovat od 2:13 (2 hodiny 13 minut), po cca 1 hodinu, především pana Šnobra, aby jste viděli jak extrémně drahé budou nové jaderné reaktory, mnohonásobně dražší než Vám tvrdil Emil Novák,
a jak drahý bude ještě ten mezikrok, když už uhlí pod tlakem EU skončí a budeme muset budovat plynovou infrastrukturu. A samozřejmě to vše za stálého růstu (stále levnějších) obnovitelných zdrojů.
Přesvědčíte se, že to čím Vás zde mystifikoval Emil Novák byly jen pohádky Boženy Němcové....
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.5.2024 22:41 Reaguje na Milan Vaněček
Tím kdo tu celou dobu mystifikuje není Emil Novák ale právě pan Šnobr, Vaněčku. Zde je pár citací jeho výroků, které to dokládají, např.:
1) leden 2021: "Ruský plyn jako hrozba? Dávno ne" https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/komentar-michala-snobra-rusky-plyn-jako-hrozba-davno-ne-1376687
2) "Stát poskytne úvěr 175 miliard na jaderný blok v Dukovanech. Bude garantovat i cenu elektřiny. Jestli něco takového schválí Brusel soukromé spol. sežeru akcii ČEZ :-)" https://twitter.com/michalsnobr/status/1285329568077877249 - Brusel schválil.
Mám pokračovat, nebo je už jasné, že názory pana Šnobra jsou úplně irelevantní, protože už se mýlil tolikrát v tak zásadních věcech, že jeho dojmy není možné brát vážně?
A teď požaduji konkrétní citaci nějaké té mé údajné "mystifikace" s odkazem, stejně jako jsem to udělal já, a pokud ji nemáte, jako že se vsadím že nemáte, tak o mě přestaňte lhát, vy ubohý trolle!
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

8.5.2024 09:50 Reaguje na Emil Novák
pro pravdu se lidé jako "Emil" opravdu hodně vztekají.
Čtenářům ani mě to ale nevadí,
mohu jen doporučit zhlédnutí té konference,
měli diskuse vyvážené, korektní, vždy několik lidí pro něco a několik oponentů proti, spousta kvantitativních informací,
názor si pak každý musí udělat sám,
pane Nováku
Odpovědět

Radek Čuda

9.5.2024 11:47 Reaguje na Milan Vaněček
Ne úplně výjimečně se Šnobrem v řadě věcí souhlasím, nicméně pan Novák má pravdu v tom, že ne až tak výjimečně je buď fest mimo, nebo z těch jeho vyjádření jsou jasně zřetelné jeho osobní preference a podle toho jejich objektivita vypadá.

Takže Šnobr jako jeden z názorů fajn ... blbej on není ... ale jako nějaká nezpochybnitelná autorita ... to to ani smykem, sorry vole plís.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

8.5.2024 09:50 Reaguje na Emil Novák
pro pravdu se lidé jako "Emil" opravdu hodně vztekají.
Čtenářům ani mě to ale nevadí,
mohu jen doporučit zhlédnutí té konference,
měli diskuse vyvážené, korektní, vždy několik lidí pro něco a několik oponentů proti, spousta kvantitativních informací,
názor si pak každý musí udělat sám,
pane Nováku
Odpovědět
EN

Emil Novák

8.5.2024 10:04 Reaguje na Milan Vaněček
Žádnou pravdu jste nenapsal, Vaněčku. Nezmůžete se na nic jiného než lži a ničím nepodložené pomluvy. Věcné argumenty žádné nemáte, tak vám nezbývá nic jiného než osobní útoky. Přesně jak jsem předpokládal, žádný příklad té údajné "mystifikace" nemáte, vše jste si vymyslel, jak máte ve zvyku. Víte houby co čtenářům vadí nebo nevadí, tak se jimi neohánějte!
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

8.5.2024 10:39 Reaguje na Emil Novák
Podívejte se na tu konferenci, je to dlouhé, ale poučné o situaci naší energetiky a výhledech do 2035, jsou tam názory a data ze všech stran...
Odpovědět
EN

Emil Novák

8.5.2024 10:44 Reaguje na Milan Vaněček
Neodvádějte řeč na konferenci, Vaněčku, já požaduji důkaz té údajné "mystifikace", ze které jste mě křivě obvinil!
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

8.5.2024 12:29 Reaguje na Emil Novák
Fakta předložená na té konferenci jsou zcela jiné než Vaše pohádky,
ať se každý přesvědčí sám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

8.5.2024 12:36 Reaguje na Milan Vaněček
Pohádky tu předkládáte stále jen vy, Vaněčku. Citujte už konečně jedno jediné moje tvrzení, které je v rozporu nějakým faktem, nebo přestaňte lhát, vy trolle!!!
Odpovědět
ZK

Zan K.

11.5.2024 21:14
Ono to bude asi jako s zěmi letouny F-35. Zaplatit podle harmonogramu a čekat podle harmonogramu.....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist