https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/vladimir-wagner-vedeni-evropske-unie-priznalo-chybu-v-pristupu-k-jaderne-energetice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vladimír Wagner: Vedení Evropské unie přiznalo chybu v přístupu k jaderné energetice

29.3.2026 | Vladimír Wagner |
Jednou z mála elektráren ve výstavbě v Evropě je Hinkley Point C.
Jednou z mála elektráren ve výstavbě v Evropě je Hinkley Point C.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | EDF
V druhém týdnu března předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vystoupila na konferenci o jaderné energetice v Paříži. Konstatovala, že odchod od jaderné energie, který Evropská unie prosazovala, byl velkou chybou a je třeba ji napravit. Podívejme se podrobněji na to, co je v tomto směru třeba udělat.
 

Vyhlášení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové na pařížské konferenci věnované jaderné energetice v březnu 2026 se dá označit jako dokončení transformace pohledu Evropské unie na jadernou energetiku. Ta začala na podobné konferenci, která se uskutečnila v březnu 2024 v Bruselu.

Ve svém vystoupení na bruselském jednání Ursula von der Leyenová konstatovala, že jedním z dopadů invaze Ruska na Ukrajinu a nutnosti snížení závislosti EU na zemním plynu, je změna postoje EU k jaderné energetice. Přechází se od potlačování jaderné energetiky k podpoře jejího využívání. Zásadní je v tomto směru podpora prodloužení bezpečného využívání stávajících bloků, což je v současné době nejlevnější cesta k nízkoemisní elektřině. Další podpora by měla směřovat k vývoji malých modulárních reaktorů (MMR), které slibují velký potenciál v zapojení jaderných zdrojů. Přiznala, že cesta k nízkoemisní energetice se bez jaderné energie neobejde a je třeba směřovat k technologicky neutrálnímu přístupu k různým zdrojům. Energetika je klíčová pro konkurenceschopnost Evropy a z tohoto hlediska má jaderná energie místo v její budoucnosti.

Ve své řeči na pařížské jaderné konferenci v březnu 2026 šla ještě dále a potvrdila dokončení proměny postoje EU k tomuto oboru. Konstatovala, že prosazování ústupu od jádra bylo tragickou strategickou chybou, která vedla v Evropě ke snížení podílu výroby elektřiny jadernými reaktory ze zhruba 30 % na 15 %. Evropská unie musí podle ní udělat vše pro to, aby tuto chybu napravila.

Nezbytnost jaderných zdrojů pro evropskou energetiku uznala i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Nezbytnost jaderných zdrojů pro evropskou energetiku uznala i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Evropský parlament

Zároveň zmínila řadu konkrétních opatření zaměřených na finanční podporu jaderných projektů. Do jejich financování se zapojí i Evropská investiční banka. Na financování programů v jaderné energetice bude možné využít i zdroje získané z emisních povolenek. Konkrétně zmínila fond pro podporu vývoje MMR v hodnotě 200 milionů EUR|, který by měl přispět k jejich všeobecnému uvedení do komerční praxe v třicátých letech. Nejde jen o tuto, relativně omezenou sumu, ale o prostředek přilákání zásadního objemu soukromého kapitálu.

V oblasti MMR| je klíčová standardizace a zjednodušení pravidel pro licencování jednotlivých projektů na evropské úrovni. V dané oblasti je třeba vytvořit evropské dodavatelské řetězce a využít toto technologické odvětví pro obnovu špičkové průmyslové úrovně Evropy. K tomu je potřeba podpořit propojení kapacit různých států a pokrýt všechny oblasti potřebné pro rozvoj jaderné energetiky, od produkce paliva, přes vývoj, výstavbu i provozování reaktorů, k recyklaci paliva i vzdělávání v potřebných oborech.

Zatímco v roce 2024 šlo o uznání jádra jako čistého zdroje, nyní se jedná o jeho intenzivní rozvoj a budoucí široké uplatnění. Přechází se ke konkrétním projektům financování a jejich široké evropské podpoře. Evropa by chtěla být opět klíčovým hráčem v jaderných technologiích.

V současné době provozuje v Evropské unii jaderné bloky třináct z dvaceti sedmi jejich členů. Některé další se chtějí přidat výstavbou nových bloků. Některé státy také odvolaly svůj odchod od jádra. Hlasitými oponenty jaderné energetiky zůstávají Rakousko a Německo. Připomeňme však, že za obrovskou strategickou chybu označil odchod od jaderné energie i německý kancléř Friedrich Merz. Ten sice vidí nápravu této chyby v Německu za neuskutečnitelnou, ale i v tomto směru se může postoj v této zemi v budoucnu změnit.

Staré bloky v jaderné elektrárně Dukovany by mohly být v provozu až do poloviny tohoto století.
Staré bloky v jaderné elektrárně Dukovany by mohly být v provozu až do poloviny tohoto století.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČEZ

Co je třeba realizovat a jak daleko je na této cestě Česko?

Změnu nálady v EU je třeba co nejvíce využít a rozjet v Evropě opravdovou jadernou renesanci. Připomeňme si, jaké klíčové úkoly před jadernou energetikou v EU stojí. První výzvou je co nejdelší bezpečné provozování stávajících reaktorů. Na jedné straně je evropská reaktorová flotila relativně stará, velká část reaktorů se blíží čtyřiceti a padesáti letům provozu. Na straně druhé se ukazuje, že lze reaktory bezpečně provozovat i velmi dlouho. Mohlo by to být až osmdesát let. Je tak možné udržet stávající reaktory i přes polovinu tohoto století. Mělo by tak být dostatek času na jejich náhradu i masivnější rozšíření kapacit.

Klíčová v tomto směru je nezávislost EU v dodávkách paliva. V tomto směru je klíčovým úspěchem náhrada ruského paliva pro reaktory typu VVER západní produkcí. I naše elektrárna Temelín s reaktory VVER1000 přešla k dodávkám od firem Westinghouse a Framatome (dříve Areva), pro bloky VVER440 bude palivo dodávat Westinghouse. I v oblasti přípravy recyklovaného paliva typu MOX má Evropa díky Francii a Velké Británii docela dobrou pozici. Je jasné, že výrobu a recyklaci paliva nebude pravděpodobně Česko realizovat. V této oblasti bude spoléhat na ně, případně se zapojí do nějaké formy spolupráce se zmíněnými státy.

Česko se touto cestou už vydalo. Firma ČEZ má v plánu provozovat bloky VVER440 až sedmdesát let. Na tak dlouhý provoz zaměřuje péči o tyto reaktory. To znamená, že by mohly být v provozu i na začátku druhé poloviny tohoto století. V této oblasti budou zajímavé zkušenosti z provozu starších bloků téhož typu ve finské jaderné elektrárně Loviisa. Temelín by pak mohl být v provozu i velkou část druhé poloviny tohoto století. České podniky se velmi intenzivně podílejí na servisování bloků VVER nejen v Česku, ale třeba na Slovensku i Ukrajině.

Ursula von der Leyenová i další evropští politici propagují zvláště MMR oproti klasickým velkým reaktorům III. generace. Podle mě je to do značné míry dáno tím, že se snaží zdůvodnit svůj obrat v pohledu na jadernou energetiku. Trochu ve stylu: „Naše kritika jaderné energetiky a velkých reaktorů nebyla úplně neoprávněná, ale ty MMR, to je úplně něco jiného.“

Můj osobní názor je, že v případech existence lokality pro velkou stavbu a potřeby velkého výkonu, bude i v budoucnu výhodnější postavit velký reaktor. V tomto sektoru by se Evropa měla soustředit na využití těch typů, které byly i v tendru pro Dukovany, tedy francouzský EPR, americký AP1000 a jihokorejský APR1400 (APR1000), které už jsou v komerční nabídce. Česko zde už výběr realizovalo a mělo by postavit dva bloky APR1000 v Dukovanech a další dvojici pak v Temelíně. Do realizace těchto bloků budou intenzivně zapojeny české firmy, které však dodávají řadu komponent i pro jiné typy reaktorů, například bloky EPR realizované ve Velké Británii.

Velice důležitá je podpora teplárenství dodávkami nízkopotenciálního tepla pro centrální systémy vytápění i průmysl s pomocí existujících i nově budovaných velkých reaktorů. V Česku se na tom intenzivně pracuje, už třetí rok se realizuje dodávka tepla z Temelína do Českých Budějovic a pracuje se na projektu horkovodu z Dukovan do Brna. Jejich kapacita se může v budoucnu rozšířit.

U MMR je třeba dostat co nejdříve první klasické modely do komerční nabídky. Z těch evropských je k tomuto cíli nejblíže tlakovodní reaktor Rolls-Royce s výkonem 470 MWe. V euroatlantickém světě je nejdále varný reaktor BWRX-300 firmy GE-Hitachi s výkonem 300 MWe, který se již začal budovat v kanadské elektrárně Darlington. O těchto dvou typech reaktorů uvažuje celá řada evropských zemí. Jde spíše o středně velké reaktory než o malé.

Česká republika se prostřednictvím společnosti ČEZ rozhodla pro reaktory Rolls-Royce. Důvodem byla možnost vstupu do společnosti Rolls-Royce SMR a zapojení do vývoje a výroby těchto reaktorů. První prototypový a školící blok by se měl postavit v Temelíně, příprava trojice těchto bloků probíhá v Tušimicích. Tyto bloky by mohly nahradit současné velké uhelné elektrárny a teplárny u nás. ČEZ má nejen v oblasti MMR velmi dobrou koncepci pro jadernou energetiku, jak jsem popisoval v dřívějším článku.

ČEZ spolupracuje na malém modulárním reaktoru s firmou Rolls-Royce SMR.
ČEZ spolupracuje na malém modulárním reaktoru s firmou Rolls-Royce SMR.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Rolls-Royce SMR

Zatím neexistuje komerční nabídka v oblasti opravdu malých reaktorů s tepelným výkonem do 100 MWt, které by se zapojily do centrálních systémů vytápění. Pracuje se na řadě projektů, například finský MMR LDR-50 s výkonem 50 MWt, nebo francouzský projekt Calogena s výkonem 30 MWt. Ten druhý je pro nás zajímavý tím, že se do jeho vývoje zapojilo CVŘ s.r.o., které je dceřinou společností ÚJV a.s. v Řeži. Komerční zavedení takového reaktoru by umožnilo průnik jaderných zdrojů do decentralizované energetiky.

Evropská unie dává extrémní důraz na udržitelnost. Měla by se také soustředit na uzavření palivového cyklu a vývoj pokročilých velkých reaktorů i MMR IV. generace. Tyto reaktory jsou také klíčové pro průnik jaderných zdrojů do průmyslu. Zde je potřeba mít velmi vysoké teploty. Zároveň by ji to pomohlo se dostat na špici technologického vývoje v jaderné energetice.

Do vývoje těchto technologií se zapojuje ÚJV a.s. v Řeži i české technické vysoké školy. Tady není nutné příliš spěchat, klíčové je sledovat a rozumět vývoji v této oblasti, aby náš průmysl mohl včas naskočit, až se aplikace těchto technologií rozjede.

Česká republika má v oblasti jaderné energetiky dlouholetou tradici. Podařilo se udržet naše průmyslové i výzkumné kapacity, na velmi dobré úrovni je i školství v tomto oboru. Značný respekt má i díky nedávno zesnulé Daně Drábové Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Měli bychom tak změnu politického klimatu v orgánech Evropské unie co nejvíce využít. Je to možnost pro klíčový technologický a průmyslový rozvoj. Podobný názor se objevuje i v dalších článcích.

Nutnost změny taxonomie

Taxonomie vzhledem k jaderné energetice a společně i k zemnímu plynu byla přijímána v roce 2022 a její platnost začala od 1. ledna 2023. Právě kvůli silnému protijadernému postoji v Evropském parlamentu byla taxonomie velmi silně ovlivněna ideologií. Jaderná energetika byla označena jako pouze přechodná technologie, což je pro velmi dlouhodobou investici velice omezující. Tento přístup se bude muset zásadně změnit.

Až absurdní je povinnost mít do roku 2050 trvalé hlubinné úložiště pro vyhořelé palivo. V taxonomii se navíc klade důraz na recyklaci jaderného paliva. Připomeňme, že i v případě, kdy se nebude vyhořelé palivo recyklovat a uloží se do hlubinného úložiště, je třeba počkat desítky let, než jeho aktivita i produkce tepla poklesne. I v tomto případě bude úložiště potřeba za řadu desetiletí, navíc je objem paliva velmi malý a celý objem vyprodukovaný během celé životnosti elektrárny lze přechodně skladovat v jejím areálu. Pokud navíc má probíhat recyklace, není trvalé úložiště potřeba před koncem století.

V taxonomii je pak také celá řada časových omezení, které bude potřeba určitě korigovat. Je velmi pravděpodobné, že se v nejbližší době začnou diskuze o korekci tohoto dokumentu. Česká republika by na to měla být připravena a měla by tlačit na to, aby byla postavena na vědeckých a technologických znalostech bez ovlivňování ideologií. Podrobně jsem ji rozebíral už v době, kdy se na ní pracovalo (viz zde).

Malé modulární reaktory by mohly nahradit uhelné v elektrárně Tušimice.
Malé modulární reaktory by mohly nahradit uhelné v elektrárně Tušimice.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČEZ

Závěr

Pro českou energetiku jsou jaderné zdroje klíčové. Zároveň má její průmysl v jaderných technologiích velmi silnou pozici. Proto je v jejím zájmu využít současnou změnu pohledu na jadernou energetiku v orgánech Evropské unie. Klíčové je dosáhnout změny v taxonomii, které jadernou energetiku postaví na úroveň ostatních nízkoemisních zdrojů. To významně pomůže při hledání cest k financování jaderných projektů. Mělo by se tak dosáhnout toho, že i v Evropě reálně začne jaderná renesance, která už probíhá jinde ve světě, jak je vidět z přehledu současného rozvoje jaderné energetiky. Pro překonání období, než se podaří dokončit jaderné projekty, které nahradí současné uhelné zdroje, by bylo rozumné tyto udržet v provozu, jak je popsáno v nedávném článku.


reklama

 
foto - Wagner Vladimír
Vladimír Wagner
Autor pracuje v Ústavu jaderné fyziky AV ČR.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (62)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

29.3.2026 06:57
No a končit ve funkcích bez odstupného a EU důchodů budou tedy kdy,
NO !
Odpovědět

Rudolf Šíma

29.3.2026 10:44 Reaguje na smějící se bestie
To se nedočkáte. Layenová, která doslova odzbrojila Bundeswehr, teď "buduje" ocelového dikobraza na Ukrajině. Na rozřezání německých jaderných elektráren se podílela také. S ní se na renesaci jádra fakt netěším.
Odpovědět
sv

s v

29.3.2026 12:09 Reaguje na Rudolf Šíma
Leynka nic neodzborjila. Bundeswehr "odzbrojily" přesuny peněz na jiné účely. Tedy něco podobného co minule praktikoval agent bureš prostřednictvím uřvance metnara a teď opět praktikuje prostřednictvím gumové páteře zůny.
Odpovědět
sv

s v

29.3.2026 12:02 Reaguje na smějící se bestie
Spíš je otázka, kdy začne být stíhán rusácký agent schroder, který má tohle na triku a který byl následně odměněn korýtkem v gazpromu, pro velezradu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 08:21
Je třeba postavit jaderky. Ale přiznejme, že 30GW tj. 30 jaderek do roku 2050, tedy á 1 ročně, nelze postavit. Vypneme hospodářství?
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 11:09 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nevypneme, už proto že 30 GW jaderek potřeba není.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 13:49 Reaguje na Emil Novák
300TWh tj 30 GW je spotřeba česka, odměřená. Ne že ne.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 14:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Samozřejmě nikdo při smyslech nepředpokládá, že budeme celou spotřebu energie v ČR pokrývat jadernými elektrárnami, natož do roku 2050.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 14:20 Reaguje na Emil Novák
Nehledě na to, že elektrifikací dochází ke značným úsporám primární energie, např. tepelnými čerpadly, k vytápění se dá použít i teplo z jaderných elektráren, které vůbec nezpočítáváte, elektrifikací dopravy také dojde ke značným úsporám, atd.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 15:35 Reaguje na Emil Novák
No 2050 je totální dekarbonizace f jako fšeho. O tom kdo je při smyslech se nebavme. Tepelná čerpadla de fakto nic moc neuspoří, jedou na eletriku a zejména v zimě jako přímotop!!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 16:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
1) Totální dekarbonizace neznamená, že všechno budou pokrývat jaderné elektrárny. A že v roce 2050 žádná totální dekarbonizace nebude, to je snad také jasné.
2) Tepelné čerpadlo samozřejmě v průběhu celého roku uspoří poměrně dost primární energie, jako "přímotop jede" jen když hodně mrzne, a to se zas tak často nestává. Takže vaše představa, že když např. protopím 10 MWh za rok v plynu, tak po přechodu na elektřinu protopím 10 MWh v elektřině, je scestná.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 19:54 Reaguje na Emil Novák
1)Total dekarbonizace je náhrada všeho. Sice nesmysl ale je.
2) Ale tak moc ne. Co je čerpadlo vím. Ale záleží na zdroji ee a dalších okrajových podmínkách. Neb bude-li to VT nebo FV, tak musíte uložit s emizernou účinností. A i JE nemůže jet trvale na max výkon. Takže bych ten topný faktor v průměru zaokrouhlil na 1, protože se nejdená o přesný výpočet.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 20:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ad 1) Náhrada všeho určitě není, je to náhrada fosilní energie, a taky to není náhrada jen jadernými elektrárnami.
Ad 2) Pokud byste "topný faktor v průměru zaokrouhlil na 1", tak byste ho zaokrouhlil hodně špatně, protože ve skutečnosti je ten celoroční topný faktor okolo tří.
Mimochodem si pěkně protiřečíte, v jedné větě chcete všechno pokrývat jadernými elektrárnami, a ve druhé zase ukládáte s mizernou účinností z VT nebo FV. Tak si vyberte.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.3.2026 07:46 Reaguje na Emil Novák
Zatím Uršula má zákon že sodovkáč 0.
No, chcete precizní výpočet aniž jsou známy počáteční a okrajové podmíky. Například jaký Mix JE, FV,VT bude, jaká akumulace bude (i JE potřebují akumulaci). Nemyslím však, že bude jen JE. No a taky není jasné, zda bude úspora energií, nebo nárůst spotřeby (nárůst nebo pokles výroby, tj. budeme vozit ocel z ruska a číny, hnojiva dtto, výbušniny, plasty, auta, ....a pak jim budeme vyhrožovat).
U čerpadel berete hranice soustavy jako svorky čerpadla, výstupní voda.
V těch nejistých počátečních a okrajových podmínkách beru odměřenou spotřebu jako směrné číslo a nemyslím, že je to pro orientaci špatně. ŽE tedy vidíme že směřujeme v hospodářství špatně, opravdu špatně.
Co se týče vody, tak už od 60. let je jasné, že nechybí uhlí, ale voda na mokré chlazení. Co to je suché chlazení vím, jaké obrovské plochy vyžaduje třeba 3či4 GW tepla za turbínou.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.3.2026 07:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
1) Co má nebo nemá Uršula je irelevantní, v roce 2050 tu žádná Uršula dávno nebude.
2) Nemyslíte že bude jen JE, a proto tu tapetujete diskuse tím, že budeme pokrývat spotřebu jen JE.
3) Vůbec nic o čerpadlech jsem nepsal.
4) Představovat si že veškerou primární energii budeme 1:1 nahrazovat elektřinou je pro orientaci hodně špatně. 5) Pěstování energetických plodin vyžaduje řádově větší plochy. Na 6 GW tepelných v Dukovanech budou stačit dvě hybridní chladicí věže, žádná obrovská plocha není potřeba.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.3.2026 14:38 Reaguje na Emil Novák
Ad 4. Nic trvalého než JR není zatím k dispozici. , takže co. Teplo nahrazovat 1:1 není tak mimo. Třeba cement, železo, čpavek, nenahradíte efektivitou třeba 1/10.
O takové škodlivině jako energetické plodiny nepíšu nic.
Na 6 MW tepla je třeba asi 1000m2 chladiče. No na 6 GW řádově 1Mm2? A to nemluvím o vzduchovém kondenzátoru.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.3.2026 14:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
1) Aha, takže tím pádem musíme mít nutně veškerou energii z jaderných reaktorů. Tak to potom jo.
2) Teplo nahrazovat elektřinou 1:1 je úplně mimo. O nahrazování cementu, železa, čpavku efektivitou třeba 1/10 jsem nepsal vůbec nic.
3) O energetických plodinách nepíšete nic, ale přesto potřebují řádově větší plochy než dvě chladicí věže při srovnatelné získané energii.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 08:29
Vždy mě překvapí když mluví nějaký chytrý člověk, znalý nějakého oboru, a pak začne zcela vážně o MMR.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 08:33 Reaguje na Petr
MMR jsou poněkud časově vzdálené, ale výhodné řešení, které bude, pokud budeme.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.3.2026 08:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
U nich promrháno až 50let.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 08:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
MMR jsou cícařovy nové šaty.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 08:37 Reaguje na Petr
Pardon, císařovy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 09:10 Reaguje na Petr
Máte pravdu, Teď je třeba stavět to, co se umí, tj. běžné JE a na SMR pracovat. Budou potřeba za 20/30 let.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 09:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Malé modulární reaktory jsou reálné asi jako kapesní jaderné reaktory.
Dejte mi pár stovek milionů a budu na nich pracovat :-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2026 09:38 Reaguje na Petr
Proč já. Číně, Rollsroysu, GE, Nuscale, Holtecu, Smatru atd. atd. jsem taky žádné miliardy neposlal. A fachčí. WIKI vyplivne od boku asi 15 společností na SMR. Do 20 let to bude normál. A po 50 letech pak snad fuzní.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 09:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Do 20 let MMR a do třiceti bude normál kapesní, jako dnešní powerbanka. Samozřejmě s malým mezistupněm, kdy budou jaderné reaktory v kufříku, jako byly dříve mobily.
Odpovědět

Rudolf Šíma

29.3.2026 10:50 Reaguje na Petr
:-) Ale i ty kapesní budou muset mít plnohodnotnou protiteroristickou ochranu (žiletkový plot, senzory, kamery, sekuriťáky, PVO atd.)

Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 12:18 Reaguje na Rudolf Šíma
Pšt, ticho, oni to nevědí.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 09:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vyrobit lze cokoliv. A ještě lepší je o tom psát. To je už úplná hračka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 11:30 Reaguje na Petr
Malé až kapesní jaderné reaktory přece fungují dávno ve vesmíru, nejmenší nějaký zdroj jaderné energie je snad knoflíkové velikosti.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, vesmírné sondy používají jako zdroj energie teplo vznikající rozpadem plutonia. Velmi praktické :-)
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 13:28 Reaguje na Pavel Hanzl
To není jaderný reaktor ale radioizotopový termoelektrický generátor, s jaderným reaktorem to nemá vůbec nic společného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 16:45 Reaguje na Emil Novák
Jede to na principu jaderného rozpadu, z čehož jsem odhadl, že je to jaderné zařízení a reaktor je každý, kdo reaguje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 16:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaderný reaktor nejede na principu jaderného rozpadu ale na principu jaderného štěpení. RTG není jaderné zařízení, a samozřejmě ani každé jaderné zařízení není jaderný reaktor, takže jste to "odhadl" špatně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 11:12 Reaguje na Petr
MMR jsou pořád reaktory o výkonu stovek MW, nic nereálného na nich není, pár už jich běží, pár dalších se staví. Cena na MWh bude pravděpodobně o něco vyšší než u velkých modulárních reaktorů, ale to nutně nemusí být překážka aby se stavěly dál.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 12:09 Reaguje na Emil Novák
Vyrobit a postavit je možné takřka cokoliv. Uvést to do reality je ale něco úplně, ale úplně jiného.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 13:29 Reaguje na Petr
Takových reaktorů už bylo uvedeno do reality plno. V Dukovanech jsou např. uvedené do reality podobné reaktory už 40 let.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 13:36 Reaguje na Emil Novák
Takže vlastně jakýkoliv reaktor můžeme nazvat malým modulárním :-)
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 14:04 Reaguje na Petr
Ne, malé modulární reaktory se nazývají jen ty o výkonu v nižších stovkách MW, nejčastěji do 300 MW elektrického výkonu. Do GW jde o reaktory středního výkonu, nad GW jde o velké reaktory. Na tom přece není nic složitého.
Odpovědět
Pe

Petr

29.3.2026 14:20 Reaguje na Emil Novák
To jistě není. To vy jste to nazval podobným, takže skoro stejným, a podobně reálným. Tak je pak jedno jak se to nazve, když je to vlastně stejné, a už dávno všude. :-)
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 14:24 Reaguje na Petr
1) Podobné je podobné a ne "vlastně stejné".
2) Nevím co tím "Tak je pak jedno jak se to nazve" chcete říct, já se nebavím o tom co se jak nazve, ale o tom že postavit MMR nic nereálného není.
Odpovědět
va

vaber

29.3.2026 09:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jejich výhodnost je zatím jen na papíře.
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

29.3.2026 10:16 Reaguje na Petr
V Číně už je MMR HTR-PM200 v provozu a HTR-PM600 se buduje. Těsně před spuštěním je ACP100. Brzy uvidíme, jestli tyto bloky začne Čína stavět hromadně. V Kanadě se začala výstavba elektrárny Darlington B se čtyřmi bloky BWRX-300. Toto je MMR, o kterém uvažuje i velký počet evropských lokalit. Stejně tak už se připravuje staveniště, zatím geologický a archeologický výzkum, pro MMR Rolls-Royce v anglické Wylfě a českém Temelíně i Tušimicích. Jsou další MMR, které už mají určeno místo pro první prototyp. V nejbližší době uvidíme, jak to bude s jejich hromadnou výrobou. A jen realita rozsoudí naše rozdílné názory.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

29.3.2026 10:40 Reaguje na Vladimír Wagner
Prosím jaký je rozdíl mezi MMR a reaktory používanými již více jak 50 let na různých lodích a ponorkách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 11:39 Reaguje na Petr Blažek
V bezpečnosti.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

29.3.2026 13:19 Reaguje na Pavel Hanzl
reaktory v plavidlech musejí odolávat daleko větším nárokům než stabilní zařízení.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

2.4.2026 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
To jako že ty na lodích nemusejí být bezpečné?
Vy si z nás pořád děláte srandu...
Odpovědět
va

vaber

29.3.2026 09:51
Nejdříve by bylo potřeba změnit Ursulu von der Leyenovou ,ale ta má funkci až do smrti.
Odpovědět
va

vaber

29.3.2026 10:01
Nyní jsme ve stavu, tedy ČR ,že musíme udržet provoz JE co nejdéle. Původní představy o životnosti JE elektráren byly zcely jiné. Naštěstí se dříve vše dělalo robustní s několikanásobnou bezpečností a proto je lze stále provozovat. Ovšem musí být nejvyšší opatrnost, životnost je jen nějaká a ne nekonečná.
Pokud bude ve výstavbě JE zachován dnešní trend kvality výroby zboží , životnost JE bude nižší než projektovaná.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.3.2026 10:30
EU je řízena tak, že by jeden zaplakal. Opakované selhávání v klíčových rozhodnutích ukazuje, že se nejedná o náhodu, ale že už v základech je něco špatného. Něco, co vede ke stále většímu zaostávání EU ve všech klíčových oblastech. jaderná energetika je jen jednou z oblastí. Řešení ve stylu "Perestrojka" tedy pravděpodobně stačit nebude.
Odpovědět
Peter

Peter

29.3.2026 11:44 Reaguje na Richard Vacek
"Nové vetry zo starých prdelí" - tento bonmot na perestrojku v réžii Jakešovej partičky platí opäť.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 11:49 Reaguje na Richard Vacek
Jistě, v tom základu je zásadní chyba, přímo sluníčkářský názor, že evropské národy si budou volit do vedení svých zemí zodpovědné lidi. Takže jeden šílenec typu Orbána dokáže znemožnit zcela zásadní rozhodnutí celé EU a není možno ho vyrazit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 11:45
Tady je jasně vidět, že EU je plně demokratická a má silnou zpětnozu vazbu. Ale dost zoufalé je, že je to pytel blech, kde 27 států se musí domluvit na jednotném postupu, což je natolik tragické, že ohrožuje přímo podstatu celé Unie. Proto se ustanovila skupina nejsilnějších zemí E6, která se, alespoň doufám, sjednotí do federativního státu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.3.2026 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Jestli není ta chyba právě v tom, že bruselská šlechta chce rozhodovat i v oblastech, kde to je úplně zbytečné. Pak taková chyba zasáhne celou EU a navíc přicházíme o autokorekční mechanismus: Německo se vzdá jaderné energie a uvidí, jak Francie, která dál buduje jaderné elektrárny, má levné elektřiny dostatek a díky tomu nepřichází o průmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 16:41 Reaguje na Richard Vacek
Omyl, bruselská šlechta by měla mít pravomoc rozhodnout věci, které přísluší federativního státu. Do jaderné energie nikomu nekafrala, jenom ji nezařila do taxometrie. Budovaly JE Frantíci, Angláni i Finové. A že si to zrušili Němčouři, nikdo jim do toho nekafral, ale nikdo je nenásledoval.
Rakušáci si to zablokovali už v roce 1986 a to referendem, žádná EU v tom nefigurovala.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 16:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Mimo jako vždy. "Nikdo je nenásledoval" - ve skutečnosti je následovali Švýcaři, Belgičané, Španělé, Švédové.
"Do jaderné energie nikomu nekafrala" - akorát dělala všechno pro to, aby jadernou energii členským státům co nejvíc zkomplikovala. Sama předsedkyně EK uznala, že to byla chyba.
"Jenom nezařadila do taxonomie" - to není žádné "jenom", taxonomie říká jaké technologie mají banky financovat, a bez financování se samozřejmě žádné zdroje stavět nedají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2026 20:31 Reaguje na Emil Novák
To je zvláštní, všechny tyhle země jaderky mají a provozují.
Která je zavřela, když Belgičani mají aspoň 40% spotřeby a Španělé 20%?
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.3.2026 20:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Zavřely je všechny. Belgie měla přes 50 % spotřeby z JE, už to "dokázali" díky zavírání reaktorů stáhnout pod 30 %. Španělé ten phase-out pořád mají naplánovaný, Almaraz se má začít zavírat už příští rok. Švýcaři pod vlivem Energiewende zakázali stavět nové a současné jen dožívají. Jednu také už zavřeli. Švédové zavřeli hned čtyři bloky. Ti to aspoň už přehodnotili.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 11:59 Reaguje na Emil Novák
Jistě. Všichni to plánovali, ale zavírají jen ty vysloužilé a nové nestaví.
Otázka je, jaká bilance jim vychází dnes. Přímořské státy možná nové stavět nebudou (vítr jim dá dost a výrazně levněji), Španěláci jedou na vítr a slunko, další možná nové bloky postaví. Já bych jim věřil asi i více, než vám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.3.2026 12:07 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ne, Hanzle, žádná z nich nebyla "vysloužilá", všechny mohly v klidu ještě několik desetiletí běžet dál.
2) "Vítr jim dá dost a výrazně levněji" je opět pěkný blábol.
3) "Španěláci" jedou stále ještě rovnovoměrně na vítr, slunce, jádro a plyn.
4) Čemu nebo komu by energetický analfabet jako vy věřil, je úplně irelevantní.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.3.2026 09:59
Ahoj Vláďo, moc díky za takový článek! Asi jsi tu v ČR jediný, kdo by mohl vládě kvalifikovaně "napovídat", jak má dále postupovat a otevřenou jadernou ruku EK maximálně využít. Prosím, pracuješ na tomto nějak? Dobrý stratég a zároveň odborník se najde málokdy.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

2.4.2026 13:08
Kdyby to nebylo tragické, bylo by to legrační.
Madam, která byla nejhorší ministryní obrany v historii Německa a navíc se dopustila machinací, proti kterým je Babišovo Čapí hnízdo jen prd ve vichru, řídí Evropu... A záležitost s vakcínami proti Covidu, to je taky pěkný tunel v její režii...
A když udělá chybu, nikdo po ní nechce, aby za napáchané škody nějak ZAPLATILA! Minimálně tím, že půjde od válu.
Patřila by do krimu. Tam ji asi nešoupnou - ale měla by jít na odpočinek a brát stejný důchod jako mám já.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist