https://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/pastva-ovci-poskozuje-prirodne-cenne-lokality-varuje-kniha-ocenena-cenou-magnesia-litera
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pastva ovcí poškozuje přírodně cenné lokality, varuje kniha oceněná cenou Magnesia Litera

29.7.2025
Kniha Louky: Dobrodružství poznávání, která získala prestižní ocenění Magnesia Litera za rok 2024, kde zvítězila v kategorii naučná literatura.
Kniha Louky: Dobrodružství poznávání, která získala prestižní ocenění Magnesia Litera za rok 2024, kde zvítězila v kategorii naučná literatura.
Foto | Dalibor Dostál / Česká krajina
Dlouhodobá pastva ovcí v České republice poškozuje přírodně cenné lokality a vede k jejich ochuzování. To je jedno z důležitých sdělení jedinečné knihy Louky: Dobrodružství poznávání, která získala prestižní ocenění Magnesia Litera za rok 2023, když zvítězila v kategorii naučná literatura.
 
„Tuhle knihu by měl mít na nočním stolku každý pracovník z oblasti ochrany přírody, ať už působí na úřadu s celostátní, regionální nebo lokální působností. Kniha je nejenom plná zajímavých informací podaných poutavým způsobem, ale vysvětluje také řadu klíčových principů, bez jejichž znalosti se ochrana přírody v Česku opakovaně dopouští některých chyb,“ konstatuje Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina a autor recenze knihy pro odborný časopis Živa.

Reakce autorů knihy Louky. Dobrodružství poznávání na tento článek.

Kniha vydaná nakladatelstvím Academia například upozorňuje, že u zrodu pestrých společenstev trav a kvetoucích bylin na území dnešního Česka stáli původně velcí kopytníci, jako zubři, divocí koně nebo pratuři. Díky nim vznikly bohatě kvetoucí stepi a savany nejen v nížinách Polabí a jižní Moravy, ale například i v Bílých Karpatech, které jsou v současné době nejkvětnatější části České republiky s komplexem květnatých luk o rozloze 4000 tisících hektarů.

Až mnohem později na aktivitu velkých kopytníků navázali první zemědělci, kteří otevřenou krajinu vytvářenou velkými kopytníky z části přeměnili na pole, ale z části jí nechali původní charakter a využívali ji jako pastviny nebo sečené louky.

„Přestože velcí kopytníci vytvořili a tisíce let udržovali květnaté biotopy, pracovníci tuzemských úřadů ochrany přírody se někdy paradoxně obávají toho, že by je velcí kopytníci mohli ničit. A proto tento typ managementu zakazují i v oblastech, kde jsou pro něj vynikající podmínky,“ zmiňuje Dalibor Dostál jednu ze slabin tuzemské ochrany přírody.

Kniha zároveň upozorňuje na dva klíčové nedostatky tuzemské ochrany přírody, které vedou k poškozování přírodně cenných lokalit. Prvním je, že se tuzemská ochrana zaměřila na péči o velké množství malých lokalit namísto menšího počtu rozsáhlejších ploch.

„Kniha upozorňuje na to, že velikost lučních enkláv má výrazný vliv na to, kolik druhů hostí. Zatímco menší luční enklávy rozptýlené v krkonošských lesích hostí jen 76 druhů, ty rozsáhlejší jsou domovem až 224 druhů. Poznatky vědců tak potvrzují, že je klíčové snažit se chránit přírodu na územích většího rozsahu, protože stejně náročná a stejně nákladná péče o menší plochy je z pohledu množství zachráněných druhů výrazně méně efektivní,“ zdůrazňuje Dalibor Dostál.

Malé a izolované luční enklávy jsou podle autorů hendikepované hned několikrát. Například je velmi nesnadno najdou semínka květin, která se v krajině šíří. Navíc jsou malé populace vzácných druhů na nevelkých plochách náchylné k vymření vlivem extrémního počasí nebo jiných událostí, které mají na malých plochách horší dopad než v rozsáhlejších krajinných celcích.

Riziko vymření ohrožených druhů na malých plochách navíc zvyšuje jejich omezená genetická základna, která dlouhodobě vede k příbuzenskému křížení příbuzných jedinců, vzniku defektů až nakonec skončí genetickým zhroucením malé populace, přestože se jí člověk nákladnými managementy snaží zajistit co nejvhodnější podmínky.

„Botanici přitom upozorňují na to, že malé katastrofy, které dokážou z lokality vyhnat malé populace rostlin, přicházejí často. A tak ani obnova vhodného prostředí na malé ploše velmi často nevede k záchraně jeho biologické rozmanitosti. Jen prodlouží vymírání vzácných druhů,“ upozorňuje Dalibor Dostál. Vědci tento princip označují jako takzvané odložené vyhynutí.

Druhým výrazným nedostatkem české ochrany přírody, na který kniha upozorňuje, je, že při péči o krajinu stále preferuje domácí, hospodářská zvířata. Autoři upozorňují, že domácí zvířata jsou mlsná, a při spásání lecjakou nechutnou rostlinu vynechají. A často právě tu, kterou by ochránci přírody rádi omezili.

Především ovce přitom rády okusují květy zvonků, violek a dalších bylin, zatímco trsy tvrdé trávy nechají nespasené. Kvůli tomu se právě trávy nebo trnité rostliny v porostech dlouhodobě pasených ovcemi a dalšími hospodářskými zvířaty šíří a barevné luční rostliny přežívají jen v menším množství.

Kniha upozorňuje, že tam, kde se dlouhodobě pasou ovce, začínají travní druhy převládat, protože ovce jsou mlsnější a při pastvě vybírají pestře kvetoucí byliny na úkor travin. Louky se v tuzemsku navíc mnohdy spásají pozdě, kdy jsou trávy již plné křemíku a dobytek jich moc nesežere. A tak znovu, pomalu, ale nezadržitelně přibývá trav a mizí vzácnější květiny. „Údržba přírodně cenných území pastvou domácích zvířat tak vede namísto jejich obnovy často spíše k jejich ničení,“ shrnul Dalibor Dostál druhé důležité sdělení oceněné knihy.

V ochranářsky vyspělých zemích, jako je Německo, Nizozemí nebo Španělsko, se proto při péči o rozsáhlé plochy krajiny prosazují původní velcí kopytníci, jako jsou zubři, divocí koně nebo zpětně šlechtění pratuři. Jejich dlouhodobé působení má opačný efekt, než pastva ovcí a dalších hospodářských zvířat. Postupně ubývá trav a přibývá květnatosti. Potvrdily to i výzkumy vědců v rezervaci velkých kopytníků v bývalém vojenském prostoru Milovice, kde díky velkým kopytníkům výrazně vzrostla květnatost. A počty mladých jedinců nejvzácnější květiny na území rezervace, hořce křížatého, se zvýšily o 5553 procent.

Pastva hospodářských zvířat zůstane i do budoucna nezbytná v péči o menší plochy. V Česku je přitom jen několik málo organizací a ochranářů, kteří umějí s pastvou hospodářských zvířat dobře pracovat, jako je Ondřej Sedláček na Příbramsku, Jaro Jaroměř, Pražská pastvina, Arthur Sniegon nebo bačové s toulavou pastvou v Beskydech.


reklama

foto - Dostál Dalibor
Dalibor Dostál
Autor je ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ra

Radek

29.7.2025 08:19
Ovce? Ale kdepak. To už je přežitek. Lidi, co to uměli, mezitím zestárli, a ti noví, co milují přírodu, mají k ovcím asi tak blízko jako k domácímu kečupu. Zato si s radostí ocení knihu, kde se píše, že péči o krajinu zvládají nejlépe velcí kopytníci – ideálně ti, co nikdo nechová a co si žijí na volno. Teď už jen zbývá donekonečna připomínat, jak to ti staří ovčáci kazili, a v duchu tleskat, když vlk farmu trošku „optimalizuje“. No jo, moderní ekologie…
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.7.2025 08:33 Reaguje na Radek
Ano. Správně! Pouze velcí spásači kteří jsou preferovaní " Českou krajinou" jsou přínosem. Vše ostatní, nejen ovce, ale i srnčí, daňčí nebo jelení zvěř " České přírodě" škodí. Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

2.8.2025 13:06 Reaguje na Michal Ukropec
Pořídíme si do české krajiny mamuty. To by bylo, ale to nevyřešili.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

5.8.2025 14:35 Reaguje na Galipoli Petr
Copak taková mlsná ovce, ale pratur a prakůň dodaný společností Česká krajina sežere nevybíravě i beton.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.7.2025 10:29 Reaguje na Radek
viděl jsem dokument o reintrodukci zubrů do Karpatské krajiny v Rumunsku, žijí tam více méně volně. Tam uvedli, že zubři jsou krajinní inženýři a to, že sem přišli vlci, tak ti jsou sociální inženýři. Vrcholní býložravci a vrcholní lovci potravního řetězce ve skutečnosti prospívají všem.
Kdyby skutečně všichni vlci, kteří v ČR jsou šli si nacpávat břicha akorát na pastvu chudáků chovatelů, bylo by to o dost děsnější čtení, než že někde někdy přeorganizovali chov.

To, že se střídala pastva nebylo nic neobvyklého, dneska ale se spíš než pastva se jedná o výběhy. Tam nejspíš nic kloudného nevyroste...
Odpovědět
Ra

Radek

29.7.2025 10:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano , jsme zase u toho . Několik čísel , rozloha čr 79000 km . Rozloha rumunska 240000 km z toho rumunské Karpaty 130000 km . Mužem se pořád dokola bavit o osídlení atd atd a trdááá . je to marný , je to marný . Nezlobte se ale nemá to cenu , někde prostě mají prostor a jinde zase né a o tom to celé české „ochranářství“ je .

Nevím jak kde ale u nás se pastva pořád střídá .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.7.2025 11:46 Reaguje na Radek
a co má být? nebo si myslíme, že jsme lepší fainovky?

někteří jsou zakousnutý sami v sobě a tak přijímat nové podněty je pro někoho problém, ale zase za to může i naše lenost, protože za komárů se sekala každá louka a nebylo nic nazmar, dneska louky degradují nálety a zarůstají... kopytníci narušují kopyty narušují kořenové systémy lučních společenství a tím, jak spásají, se objevují rostliny dříve běžné.
Odpovědět
Ra

Radek

29.7.2025 12:47 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A jo , on brouk je a bude a pokud se budou hledat napadené stromy , dřevo z nich se bude sanovat , tak se nebude nekontrolovatelně šířit , o ničem jiném to není .

A ona se ta příroda pomocí velkých spásačů jako podle vás neřídí . Co takhle přijmout fakt že je jelen z daňkem a další spárkatá zvěř spásač a naučit se s nimi žít , to by nešlo ?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.7.2025 16:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Akorát tam kde se to ekologům hodí zase kopytníci narušováním drnu a sešlapem škodí. tak jak to je? Nyní už spásají louky špatně i ovce. Nemohu si pomoci ale pan Dostál ať už jde někam...... Jo Malé, Bílé Karpaty, Javorníky , Beskydy. Ještě nedávno nejlepší louky u nás. No a co se tam hlavně chovalo? Sem tam kravka, sem tam kůň ale hlavně ty zpropadené ovce. Prostě a jasně Dostál lže jak když tiskne.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.7.2025 11:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Joo. A brouk je architekt lesa. Tvrdí Bláhový Duha. Nebo Duhový Bláha? Hodně lesů včetně těch staletých na Šumavě máme vyekologizovaných. Ale máme naštěstí vlka. Jak píše DAG.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.7.2025 11:53 Reaguje na Michal Ukropec
i ten brouk má svůj význam nebo si myslíte, že přestane existovat sám od sebe, kvůli tomu, že si to přejeme?
někteří lidé nedokážou pochopit, že příroda se nebude točit podle našich přání ale s tím, že se taky s něčímu budeme muset naučit žít.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.7.2025 16:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Zajímavé. Ti co žijí s přírodou a v přírodě žijí špatně a přírodě škodí. Je potřeba nechat krajinu bez údržby pěkně zplanět, protože jen pak budou někteří eko spokojení. No a nejlepší jsou ti co se s ní teprve učí žít....... Kdy už začnou někteří lidé myslet hlavou. Pokud se chtějí učit žít s přírodou tak ať už konečně táhnou do opravdové člověkem minimálně narušené přírody. Ještě pořád ji na Zemi zbývá dost a dost.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

31.7.2025 07:03 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ten dokument je prijemny, a treba pro velke lokality jako treba ve vnitrozemi Brdy, Vysocina, v pohranicni pohori by mohlo byt zajimave.
Videl jsem videa z Polska, kde zubri chodi i okolo cest, a lidi se zastavi a pozoruji je na nekolik metru.
Jenze tohle u nas neprojde, lidi klidne vlezou na oplocenou pastvinu s bykem a kravami ktera maji teleta, ale velke "kravy " v lese se predem boji.
Ale problem je zrejme ve zpusobu pece o louky.
Vidim vetsi problem dlouhodobe pastvy na jedne plose, kde vse ovce spasou na drn.
Ale kdysi se.na jare ovce ze vsech hospodarstvi sehnaly na naves, tam je prevzal baca a sel s nimi po loukach okolo obci a pastvinach tak, aby louky jen prepasly. A dalsi rok zacal z jineho konce.
A byly tam i kozy, ktere okousaly kdejaky ker a strom.
A nedopasky se potom vypalovaly. Pokud to bylo smysluplne a bezpecne..
Nicmene, pastva skotem je v mnohem zajimavejsi, krava ma velkou tlamu, tak nespase az na drn jako ovce. Mnohe z toho popsalinuz davno botanici v subsaharske oblasti, kde si uvedomili, ze ovce a kozy likviduji bylinne a travni plochy natolik, ze urychluji sireni pouste.
Odpovědět
su

29.7.2025 10:17
No, tak to teď všechny milovníky pastvy ovcí trefí šlak (a koukám, že už to začíná) :). Za mě palec nahoru ))).
Odpovědět
DA

DAG

29.7.2025 10:57 Reaguje na
Však on všechny pěstitele ovcí vyléčí vlk ;) Šoky, rány, kuří oka vše vyléčí vlk. A nově i zubři.
Jinak vynikající požírač trávy a to i suché je jelen Sika.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.7.2025 11:56 Reaguje na DAG
problémy s vlky jsou jen v hlavách chovatelů...
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

5.8.2025 14:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Spíš v hlavách ovcí, vněkterých je ale duto (na balkoně) že
Odpovědět
LE

Leo Engl

29.7.2025 16:13 Reaguje na
Narodil a vyrostl jsem v Nízkých Tatrách.Jak to že všechny louky v okolí byli doslova posety květy? Možno je něco pravda na obrovských lánech ale na horských loukách to neplatí.Ty louky by Vám doslova udusil nálet křovin.Ono ta ovce vykouše i mladé výhonky keřů a stromů .Jak dopadnul zákaz pást ovce v našem okolí /národní park NT/je vidět i podle map.Z luk jsou obrovské plochy porostlé keři a představte si nejednou ochranáři couvli a kolem se začínají ovce znovu pást a dokonce jsou monitorované /pomoci dronů/ aby vypásali určené plochy.Podle knihy bych vlastně měl v detství vidět kytku jen v květináči když se tam po staletí pásli ovce.Mimo jiné víte kolik důlků ve svahu nechá ovčí stádo a kolik v něm zůstane po dešti vody,zatímco po slehlé trávě jednoduše sklouzne do údolí.Louky jsou i přirozeně hnojeny .Naši předci opravdu nebyli úplní blbci jak se to snaží prezentovat někteří při ,,objevování svoji ameriky".
Odpovědět
pa

pavel

29.7.2025 14:18
ta hrůza já bych to všechno vystřílel a zlikvidoval od zajíců přes srnčí prasata jeleny vlky rysi a i ty losy co se tady neorganizovaně courají a byl by pokoj nikdo by nám to přírodu nakazil a odborníci od počítačů by si mohli udělat čárku že vše zachránili tý vole to už jak jako politbyro evropské unie umí ho.no a kecá do všeho
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.7.2025 16:06
Podľa mňa je to jednoznačne jednostranný sebachváliaci článok. Autor v podstate obviňuje a znevažuje ostatné postupy, ktoré využívajú aktívni ochranári, alebo bežní poľnohospodári. Je naozaj veľmi veľa dôvodov, prečo je situácia s motýľmi, orchideovými lúkami a vôbec biotopmi pestrých lúk neutešená. Neschcem to tu rozoberať, pretože by to bolo na rozsiahly článok. Faktom je, že sa to v malom neoplatí a vo veľkom sa musí postupovať maximálne efektívne, inak je poľnohospodár v mínuse. Veľkí kopytníci sú určite super, ale rozhodne nie sú zadarmo. Generujú iba značnú stratu, ktorú niekto musí zaplatiť. Kto v krajine naozaj hospodári, musí myslieť aj na budúcnosť. Po dlhoročnej pastve veľkých kopytníkov sa len ťažko vrátime ku kuseniu, pretože každorožné kosenie a ďaľšie operácie ako hrababie, balíkovanie, hoci aj mulčovanie a vôbec pojazdy techniky neustále rovnajú terén.
Určiť si ako sledovaný druh kvality biotopu práve horec krížatý mi nepríde práve dobrý nápad. Je to humusák, ktorému sa darí v prvých sukcesných štádiách lokality. Motýľom sa tiež bude dariť v mierne zarastajúcej lúke, ale to nie je trvale udržateľné. Miestni hospodári lúky sledovali a održiavali celý život a skúsenosti si udržiavali z generácie na generáciu, potom prídu ochranári a za pár rokov alebo vôbec bez skúseností ich budú poučovať ako sa majú o lúky starať.
V súčasnosti sú napríklad Bielokarpatské lúky najmä v južnej časti pod veľkým tlakom danielej zveri. Naozaj sa nedá povedať, že by im tá danielia pastva prospievala. Spôsobuje obrovské problémy a miznú aj kvetiny aj motýle.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.7.2025 16:06
Podľa mňa je to jednoznačne jednostranný sebachváliaci článok. Autor v podstate obviňuje a znevažuje ostatné postupy, ktoré využívajú aktívni ochranári, alebo bežní poľnohospodári. Je naozaj veľmi veľa dôvodov, prečo je situácia s motýľmi, orchideovými lúkami a vôbec biotopmi pestrých lúk neutešená. Neschcem to tu rozoberať, pretože by to bolo na rozsiahly článok. Faktom je, že sa to v malom neoplatí a vo veľkom sa musí postupovať maximálne efektívne, inak je poľnohospodár v mínuse. Veľkí kopytníci sú určite super, ale rozhodne nie sú zadarmo. Generujú iba značnú stratu, ktorú niekto musí zaplatiť. Kto v krajine naozaj hospodári, musí myslieť aj na budúcnosť. Po dlhoročnej pastve veľkých kopytníkov sa len ťažko vrátime ku kuseniu, pretože každorožné kosenie a ďaľšie operácie ako hrababie, balíkovanie, hoci aj mulčovanie a vôbec pojazdy techniky neustále rovnajú terén.
Určiť si ako sledovaný druh kvality biotopu práve horec krížatý mi nepríde práve dobrý nápad. Je to humusák, ktorému sa darí v prvých sukcesných štádiách lokality. Motýľom sa tiež bude dariť v mierne zarastajúcej lúke, ale to nie je trvale udržateľné. Miestni hospodári lúky sledovali a održiavali celý život a skúsenosti si udržiavali z generácie na generáciu, potom prídu ochranári a za pár rokov alebo vôbec bez skúseností ich budú poučovať ako sa majú o lúky starať.
V súčasnosti sú napríklad Bielokarpatské lúky najmä v južnej časti pod veľkým tlakom danielej zveri. Naozaj sa nedá povedať, že by im tá danielia pastva prospievala. Spôsobuje obrovské problémy a miznú aj kvetiny aj motýle.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.7.2025 19:01
Odpustil jsem si komentář k vlivu velkých spásačů na počty klíšťat. Jejich stavy nejsou konstantní, podléhají cyklům jako stavy hlavních přenašečů, tj myšovitých. Záleží tedy velmi, v který rok se začne s měřením (latence/gradace) a se kterým se porovnává (jabka vs hrušky).

V oblastech, kde se pasou ovce, se též seče seno na zimu. Vědci by měli sledovat i tyto plochy, neb sečení je optimální způsob péče o krajinu. A kolik vzácných druhů obce spasou záleží především na tom, jak dlouho se na místě zdrží. Při rychlejším přesunu zůstávají místa nedopasená, kde přežije i chráněná flora. Počet nespasených jedinců tedy záleží na intezitě pastvy, znám plochy, které kůň i skot vyžerou do mrtě.
Odpovědět
MS

Martin Sedlak

30.7.2025 08:54
Dekuji za zajimavy a poucny clanek. Cokoliv, co alespon upozorni na spatne praktiky a hloupe mysleni AOPK, ktere jeji urednici autoritativne prosazuji na soukromem majetku obcanu CR bez ohledu na zpusobene ekologicke, ekonomicke a konkurencni ujmy, je dobra vec.
Odpovědět

Otakar Šída

30.7.2025 09:05
no tohle není ani tak recenze, jako spíš marketing na Českou krajinu. A to v žádném případě netrvrdím, že pást koně, zubry a tzv. pratury v Milovicich je blbost. Ale blbost každopádně je se tvářit, že je to ten jediný správný způsob. Na něco jsou dobří koně, na něco ovce a na něco zubr, jednoznačně najdete i společenstva, kde pastva těch velkých kopytníků bude jednoznačně špatně, např. podmáčené louky nebo lesní společenstva. Vždycky jde o to, co je to za porost a čeho chcete dosáhnout. A ano, v knize Louky autoři popisují specifickou situaci z Krkonoš, které řadu desetiletí zkoumají. Ani to ale neznamená, že stejně to bude fungovat na Pálavě, ve vápencových slovenských Karpatech, oněch jmenovaných Bílých Karpatech, nebo v Banátu. Takže za mě, zatímco kniha Louky podrobně, s hlubokou znalostí a vědomím vlastního omezení shrnuje výsledky vlastních desetiletých výzkumů, tahle recenze je spíš jenom taková agitka...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

30.7.2025 16:54 Reaguje na Otakar Šída
Naprosto súhlasím . Platí známe pravidlo, keď máš v ruke kladivo, vidíš každý problém ako klinec.
Odpovědět
va

vaber

30.7.2025 09:16
Kdo hledá najde na všem něco dobré, nebo něco špatné ,podle toho co chce najít.
Otázka je máme u nás mnoho ovcí a je to problém?
Máme krajinu fragmentovanou a to problém je ,alespoň pro mnoho živočichů a s tím se nic nenadělá, člověk to tak udělal.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

30.7.2025 11:42 Reaguje na vaber
A tak tu fragmentaci ještě zvýšíme neprostupnými ohradami .
Odpovědět
va

vaber

31.7.2025 09:28 Reaguje na Jarek Schindler
Jistě, dnes si každý sedlák svoje pole oplotil.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.8.2025 15:21 Reaguje na vaber
Pole ne hlupáku. Řeč je o ovcích a jejich pastvinách. Jó až tu nebudou vlci nebyde potřeba plotů.
Odpovědět
PZ

Petr Zacharda

31.7.2025 09:38
Již několik posledních let si všímám,že společnost česká krajina má obecně v médiích skvělé píárko. Daří se jim tímto prosazovat své zájmy a získávat od společnosti nemalé peníze. Jako velkému chovateli ovcí mi vadí jejich negativní kampanˇ proti ovcím i skotu. Případná negativa pastvy těchto domácích zvířat plynou spíše z nadměrné koncentrace na malé ploše.Volná extenzivní pastva funguje stejně jako zvířata chovaná českou krajinou.To se obecně neprezentuje,což je chyba našich profesích svazů. ˇCeská krajina již má také problém s koncentrací zvířat ve svých ohradách,proto se potřebuje dále rozšiřovat po republice a čerpat další prostredky na svůj byznys.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

5.8.2025 14:41 Reaguje na Petr Zacharda
Inu zisková neziskovka
Odpovědět
PZ

Petr Zacharda

31.7.2025 09:38
Odpovědět

Karel Černý

31.7.2025 14:15
Nedalo mi to, a tak jsem vzal Březinovy Louky do ruky. V rejstříku je u výrazu ovce domácí třináct odkazů, jestli počítám dobře. Když jsem je prošel, ukázalo se, že konotace je v některých případech pozitivní, někdy neutrální a nejvýše jen čtyřikrát může být zmínka hodnocena negativně a tyto případy vyjímám:
Na str. 128 se dočteme, že „…hlavně ovce… uštípnou pestrý květ zvonku nebo violky a trs tvrdé trávy nebo bodláku vedle nechají nespasený“. Na str. 139 najdeme „krávy na rozdíl od běžných ovcí nejsou tak vybíravé“ a na str.163 v popisu k obr. 11.8 „ovce… jsou také mlsnější a často si při pastvě vybírají pestře kvetoucí byliny na úkor travin“, vlastní odkaz v textu je ovšem laděn pozitivně. (Dále ještě najdu negativní hodnocení nadměrného vypásání luk (implicitně ale hovězím) dobytkem na str. 176 obr. 11.25 b.) To, co je z našeho pohledu v knize asi nejdůležitější, je popis diskuze v rozsahu jednoho resp. dvou odstavců na str. 155–156 nad intenzitou pastvy a objevováním se pastevních plevelů – zda pást, jak intenzivně a nakolik přidávat seče.
Když to shrnu, tak kniha na několika místech uvádí, že ovce fungují jinak než krávy, a v jedné pasáži zmiňuje, že nadměrná či nevhodná pastva může potenciálně společenstva ovlivnit či i poškodit a je vhodné, pokud by tato situace měla nastat, to řešit úpravou managementu. Rozhodně v knize nenajdeme sdělení, že „Dlouhodobá pastva ovcí v České republice poškozuje přírodně cenné lokality a vede k jejich ochuzování“ ani žádný informační fundament, ze kterého bychom jej mohli vyvozovat. Kniha tímto směrem prostě zacílena není.
Když čtu článek pana Dostála podruhé, tak mě napadá otázka, jestli pan Dostál tuto skvělou knihu a její renomované autory tak trochu nezneužil. Škoda.
Odpovědět
va

vaber

1.8.2025 10:40 Reaguje na Karel Černý
Mě by zajímalo jak ovlivnily ovce Nový Zéland,tam jich teda ale mají.
Odpovědět
Ra

Radek

1.8.2025 13:57 Reaguje na vaber
Dobře , dokonce tak že tam nemají dotace .
Odpovědět
PD

Petr Dubský

2.8.2025 19:36
Zubr není zvíře stepní, žil v zejména lesích a jejich okrajích. A z naší volné krajiny krajiny zmizeli již před staletími. Divoký tur u nás žil a začal mizet s příchodem prvních zemědělců, protože byl konkurentem jejich dobytka. Pokud jde o divoké koně, je otázka jestli na našem území žili ve větším množství, každopádně i je nahrazují po tisíciletí koně domácí. Kdyby byla pravda, co píše pan Dostál, tak ovce a další domácí spásači u nás většinu nyní vzácných druhů dávno zničili. Ve skutečnosti rozšiřování stepí na úkor lesů je u nás dílem člověka a většina nejen stepních rostlin, ale i živočichů (třeba sysel, kterého nyní tak usilovně chráníme) přišla ve stopách těchto zemědělců často k jejich pramalé radosti. Příčinou mizení druhů volné krajiny je změna, zprůmyslnění, zemědělství. To se ví už dávno, problém je, co s tím. Kolik lidí umí s kosou, umí orat s kravkou, či půjčeným koníkem. A dřít od nevidím do nevidím. jinak dřív se v Čechách chovalo ovcí o dost víc, stačí se začíst do kronik.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist