Proč mají nejen děti trávit svůj čas v přírodě? Kniha přináší souhrn poznatků
„Když jsme se před třemi lety v naší vzdělávací organizaci rozhodli význam kontaktu dětí s přírodou více přiblížit běžným lidem, narazili jsme na to, že sami toho o tématu moc nevíme, pokud nepočítáme naše vlastní zkušenosti, názory a přesvědčení,“ vysvětluje na začátku publikace popud k jejímu sepsání Petr Daniš, ředitel vzdělávacího centra TEREZA a předseda Sítě středisek ekologické výchovy Pavučina.
V zahraničí přitom již desítky let probíhá široká odborná debata a vzniklo množství studií o přínosech kontaktu s přírodou nejen pro děti. Cílem Danišovy publikace je seznámit českou veřejnost s nejdůležitějšími výsledky dosavadních vědeckých výzkumů na toto téma.
Přečtěte si článek České děti tráví venku průměrně dvě hodiny denně, zjistil unikátní průzkum.
V deseti kapitolách autor stručně nastíní problém, představí uskutečněné výzkumy, situaci v Česku a nabídne i závěrečné doporučení. Kapitolu po kapitole ukazuje význam zeleně pro fyzické a psychické zdraví, vztahy mezi lidmi a k přírodě, učení se i důležitost volné hry pro vývoj dítěte.
Zhruba 50 stránek popularizační publikace je tak nabito informacemi z mnoha výzkumů, které na toto téma proběhlo napříč světadíly. A přestože se v podstatě jedná hlavně o výčet různě pojatých vědeckých studií a jejich výsledků, výsledný text není nijak suchopárný. Samotní vědci si už ve svých studiích pomáhají pro větší srozumitelnost různými přirovnáními, které pomohou i laikům problematiku lépe pochopit. Jolanda Maasová nebo Richard Louv například přirovnávají přírodu k zatím nepopsanému vitaminu „G“ (od anglického slova pro zeleň „green“) nebo „N“ (od slova „nature“ - příroda).
Srozumitelný jazyk a množství barevných fotografií zpřístupňuje téma všem zájemcům o tuto oblast. Také stručnost textu je výhodou. To nejdůležitější je řečeno a zájemcům o další informace je k dispozici seznam odkazů i obsáhlý seznam další literatury. Každou kapitolu uzavírá příklad dobré praxe - inspirace pro lektory, učitele a rodiče, jak lze dětem také zprostředkovat zážitky v přírodě.
Kromě nich ale publikace může dát mnoho užitečných informací a argumentů i ekologickým aktivistům bránícím například zeleň ve městě, podobně smýšlejícím politikům, urbanistům a architektům. Podle studií se například ukazuje, že blahodárný je nejen pobyt, ale i pouhý výhled do přírody. Přítomnost zeleně se také pozitivně projevuje na nižší míře agresivity, zlepšuje sousedské vztahy i dělá lidi ochotnější pomoci druhým. William Bird považuje venkovní prostředí za obrovské zdravotní zařízení, jehož terapeutická hodnota stále čeká na plné využití.
A z toho všeho mohou profitovat nejen děti, ale i my, už odrostlejší.
Líbí se Vám článek? Přispějete na další?
reklama