Světlé zítřky Fritjofa Capry
Nemůžu než s Caprou souhlasit, že mechanistický přístup k přírodě a člověku je v zásadě chybný a zavádějící. Jeho výsledky, přes veškerou úspěšnost moderních technologií, mohou být fatální a nebezpečné. Podnětná je i celá řada konkrétních případů, kdy a jak se mechanistický model negativně projevuje. Například v situaci, kdy se současná medicína zaměřuje pouze na nemocný orgán a zcela zapomíná na to, že pacient tvoří celek, a to nejen v rovině fyzické, ale především psychosomatické. Přednost se také dává často zbytečným invazivním metodám - ať již přílišnému používání léků či chirurgie.
Ale způsob, jakým Capra tuto kritiku provádí a jaká východiska nabízí, je přes řadu dobrých argumentů a postřehů často diskutabilní.
Capra budí zdání širokých znalostí a pečlivé argumentace, to ale platí asi jen o fyzice. Při bližším pohledu se tento dojem rychle rozplývá. Například jeho různé filozofické poznámky jsou příliš často směsí polopravd a účelových dezinterpretací (Platónův Faidros...) či vyslovených neznalostí. Nejvíce ale udivuje neznalost historie vlastního evropského myšlení a vědy. Capra si jako protiklad mechanicismu bere čínský taoismus i různé minoritní nauky 20. století. Vůbec ale nenalezneme v knize jakékoli zmínky o odpůrcích descartovského mechanicismu uvnitř tradičního evropského myšlení, jako jsou vitalismus či celé období vědy, jakým je naturfilozofie (Humboldt, Goethe atd.). Ty přece byly v určitých obdobích dokonce silnější než mechanicismus samotný. Ostatně právě naturfilozofie by Caprovi mohla být i lepším příkladem holismu, než jaké sám uvádí. Tato naprostá "slepota" vůči vlastní historii zaráží už proto, že je vlastně právě produktem oné mechaničnosti osvícenské vědy, která s představou pokroku zavrhuje vše zašlé a překonané. Pro současného Američana je, zdá se, jednodušší sáhnout pro příklad do Číny než do Evropy...
Poněkud problematický je také Caprův vysloveně účelový styl argumentace a kritiky. Zkritizovat Darwina na pouhých pár řádcích pro přílišnou patriarchálnost a sociobiologii smést tím, že podporuje rasismus a sexismus, je holý nesmysl.
Capra také s oblibou fakta deformuje zamlčováním. Schizofrenii probírá v souvislosti s jejím léčením psychoterapií, ignoruje však velké procento její dědičnosti. Knize také schází hlubší zamyšlení nad úspěšností mechanicismu.
Jak potom Caprovi důvěřovat například v analýze ekonomiky, když budí pochybnosti ve zbytku textu? Tváří se jako vědec, přitom fakta i argumenty vysloveně přizpůsobuje své potřebě.
Stejné rozpaky se dostaví, když Capra nabízí východisko z krize, onen holistický přístup. Hovoří-li o potřebě změny paradigmatu, je to jistě třeba vítat. Používá při tom však slovník, při kterém řadě českých čtenářů, odkojených světlými zítřky komunismu a socialismu, spíše začínají vstávat vlasy. Capra svou knihou vysloveně aspiruje na sjednotitele různých hnutí, které mají splynout, a pak "vytvoří mocnou sílu k uskutečnění změny" nebo přímo "kulturní revoluci". Ostatně v nové budoucnosti bude konečně krásně, vždyť poslední kapitola se jmenuje "Přechod ke slunečnímu věku". Capra je pochopitelně příliš inteligentní i pacifistický, aby vyzýval k sebemenšímu násilí. Chce-li však někdo s takovým nadšením budovat nové zítřky, ba dokonce měnit lidské vnímání, je na místě určitá nedůvěra. Cesta do pekel je dlážděna vždy těmi nejlepšími úmysly. V tomto bodě Capra vlastně nepřekročil stín osvícenské představy pokroku, který právě jde ruku v ruce s oním zavrhovaným mechanicismem…
To ovšem neznamená, že by Capra neměl se svou kritikou mechanicismu a vůbec přístupem současného člověka k životnímu prostředí pravdu. Naopak, toto zůstává od osmdesátých let problémem, ba v některých otázkách je krize i patrnější.
Je ale otázkou, zda je jediným protipólem mechanicismu a konzumnosti současné doby dobře míněná, ale zmatená a nekonzistentní mystika hnutí typu New Age.
reklama
Autor je asistent na katedře filosofie a dějin přírodních věd PřF UK v Praze.