Velký příběh o klimatických změnách pro malé čtenáře
„Všichni mluví o klimatických změnách, jenže málokdo tomuto tématu skutečně rozumí. Ty budeš, až si přečteš tuto knihu,“ slibuje se na přebalu stoosmdesátičtyřstránkové publikace. Naplnit tento ambiciózní cíl se Marc ter Horst pokouší tím, že se dívá na klima v kontextu geologického věku Země. Zhruba první čtvrtina knihy se proto zabývá historickými změnami klimatu, aby tu současnou čtenář viděl v kontextu. Proto i název knihy Palmy na severním pólu, který odkazuje k době před 55 milióny let, kdy na pólu měly růst stromy.
Publikace je rozdělená do deseti kapitol, v nichž je vždy několik témat pojednaných na ilustrované dvoustránce. Na ni se musí vejít témata jako Co zabilo dinosaury, Prdící moře, Slisované bahenní rostliny, Zuřivé počasí, Mizející ostrovy, Bezbarvý korál, Letadla na fritovací olej, kandidáti na energetické zdroje do budoucnosti i oblíbené argumenty klimaskeptiků.
Množstvím informací a zajímavostí kniha zaujme i dospělého čtenáře, zároveň se díky tomu některé pasáže obtížně vstřebávají.
Z knihy vystupuje zaměření na problém. A ačkoli je v knize věnována podstatná část i možným cestám ke zmírnění dopadů klimatické změny a adaptaci na ni, trpí kniha vizí hrozby.
Hrozba může být na místě, aby ve společnosti vyvolala silnější reakci. Ale u knihy pro děti je na místě věnovat více prostoru také motivaci, kterou mají děti mít při pohledu do budoucnosti. Protože to je kontext, ve kterém je kniha relevantní. Cíl zpřístupnit problematiku klimatické změny těm, kdo budou pravděpodobně zažívat její dopady, vyžaduje větší důrazu na to, jak má čtenář alarmující informace zpracovat, aniž by propadl úzkosti nebo pocitu, že „to nemá cenu“.
Kniha s vizí budoucnosti úplně nepracuje, ale přitom ji implicitně vytváří. Neodpovídá přitom na otázku, jak žít ve světě zřejmě nezastavitelné klimatické změny. Mohou mít děti radost z dárků, z dovolené u moře, z hamburgru z oblíbeného fast foodu, nebo se mohou jen cítit provinile a úzkostně?
Palmy na severním pólu nepracují s tím, že by čtenáři pomohli lépe se orientovat ve vlastní motivaci, zdrojích radosti, relevantnosti osobních problémů ve srovnání s těmi společenským a celoplanetárním.
Na konci knihy je věnován malý prostor vlastním pochybnostem autora, které jsou ale zahnány prostým tvrzením, že se prostě snažit musíme. Vůči síle jevů, které jsou popisované v knize, si toto přesvědčení nestojí zrovna pevně. Pokud nepřijmeme jako danost, že „má cenu se snažit“, můžete od knihy odcházet s podobným pocitem marnosti jako z většiny výstupů věnujících se této problematice. A hravé ilustrace a jednoduchý jazyk na tom nic nezmění.
Příkladem nedostatečného zpracování konfliktních pocitů, které může kniha přinést, je pojednání o růstu lidské populace. Jako ostatním tématům je mu věnovaná ilustrovaná dvoustrana, na které se popisuje nárůst počtu lidí na planetě, jako by čtenář ani autor nebyli jedněmi z těch, kdo jsou v tomto růstu zahrnuti. Vyvolává to dojem, že ti ostatní lidé představují problém. A etická rovina toho, jestli jako druh můžeme usilovat o zmenšení své populace, dalece přesahuje rámec knihy.
Na jiném místě je uveden výčet věcí, které mohu pro planetu udělat, abych jí ulevil ve vypořádávání se s klimatickou změnou. Jednou z položek na seznamu je: „Neměj děti“. To je požadavek, který je bez obsáhlejší diskuze a komentáře pro děti obtížně pochopitelný. Kniha k tomu ale kromě dvoustránky o přelidnění nenabízí komentář.
Pokud chcete knihu použít k tomu, abyste dětem přiblížili klimatické změny v průběhu historie i dneška, počítejte s tím, že se budete muset zapojit a číst s nimi. Bude se vám také hodit alespoň trochu pozitivní vize budoucnosti, abyste dětem pomohli zpracovat možné konfliktní pocity.
Z knihy není úplně zřetelné, v jakém věku je nejvhodnější ji číst. Jazyk je sice poměrně jednoduchý, ale jevy a problémy, které popisuje, vyžadují udržet v paměti velké množství souvislostí. Pochopení složitých jevů jednoduchý jazyk vždy nezajistí. V dospělém čtenáři může občas naopak vyvolat nedůvěru vůči popisovaným faktům.
Autor proto v poděkování na závěr uvádí, že knížka prošla revizí několika odborníků z oblasti klimatologie, geologie, geografie i chemie, měla by tedy odpovídat současnému vědeckému poznání a přesvědčit vás, abyste ji přibrali jako pomocníka v nelehkém pokusu pomoct dětem zorientovat se ve světě klimatických změn.
reklama
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (39)
Lukáš Kašpárek
27.1.2021 11:59Buď dětem vezmeme jejich bezstarostnost a nebo jim vezmeme budoucnost.... já myslím, že volba je jasná... je samozřejmě potřeba děti informovat citlivě a s velkým rozmyslem, ale rozhodně to nejde odkládat nebo takto zásadní informace dokonce zlehčovat....
Vilém N
27.1.2021 12:49 Reaguje na Lukáš KašpárekOstatně co píšete o dospělých také trochu napovídá, že nerozumíte ani jim.
Pavel Hanzl
27.1.2021 23:03 Reaguje na Lukáš KašpárekVaclav Sobr
3.2.2021 10:14 Reaguje na Lukáš Kašpáreknaprosto stejně uvažoval Joseph Goebells, o Makarenkovi nemluvě.
indoktrinujte děti... nemají srovnání s minulostí tak vám budou věřit všechno.
Je to celkem jednoduché - lidský mozek je programovatelný počítač - který se dá nějak naprogramovat 15-20 let jeho vývoje. Pak je jeho fyzický vývoj defacto uzvařen a standardy toho "jak žít" jsou v něm už prakticky uložené bez významných změn.
Shrnuto v staré lidové moudrosti - "starého psa novým kouskům nenaučíš"
Pavel Hanzl
4.2.2021 20:08 Reaguje na Vaclav SobrKlimatologie je věda založená na tvrdých datech a tím, že se do ní hodně investuje a rychle se vyvíjí, tak dává stále přesnější výsledky.
To, že vy o tom nevíte ani ťok neznamená, že se děcka učí pitomosti.
Miroslav Vinkler
27.1.2021 12:34Jiří Daneš
27.1.2021 13:03A také by se měly učit přírodní zákony, zejména co se týkají fysiky a chemie, místo aby chodili každý pátek za školu, ale snad už k tomu nezavelí ani Greta Thunberg.
Jiří Daneš
27.1.2021 20:04 Reaguje naZapomněl jste na kvantovou mechaniku a na moderní úvahy o temné hmotě a temné energii, které podle některých renomovaných vědců, tvoří 85% součtu hmoty a energie ve vesmíru (a co je proti tomu budoucnost jedné planety?).
Jiří Daneš
28.1.2021 22:59 Reaguje naJiří Daneš
28.1.2021 23:08 Reaguje naA jak nám ukazuje kvantová mechanika, milé spolubojovnice a spolubojovníci, tak emise z lidské činnosti pronikají i do této sféry. (Nikdo sice tomu blábolu nikdo nerozumí stejně jako nechápe, že není ohně bez kouře a CO2 či H2O par, ale budou se cítit vzněšeně, že jejich úsilí(nikoliv skutečná práce, třeba občas zalévat zasazené stromy aby neuschly) je založeno na posledních výdobytcích vědy. A ještě, když se z toho vyřadí Čína a Rusko - jako že pasou soby a pijou vodku,Číňáné pak že jim stačí hrst rýže denně a o víc se nestarají,nenejvýš přeškolují UJgury z muslimů na normální lidi, tak potom na to jistě najdou bohaté sponzory, i ze zámoří.
Jiří Svoboda
30.1.2021 17:59 Reaguje naAle možná stačí vašim dětem ukázat molekulu ve tvaru hlavy mikymause a z toho si už samy (pokud jsou po tatovi) potřebné odvodí.
Lukas B.
27.1.2021 19:57Jiří Daneš
28.1.2021 23:16 Reaguje na Lukas B.Jaroslav Štemberk
27.1.2021 22:37Pavel Hanzl
27.1.2021 23:08 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkProstě prohlásil, že žádná taková změna neexistuje, protože si ji vymysleli ekologové, aby mohli těžit bambiliardy na dotacích.
To se všem lidem na celém světě ulevilo a přihodili pod kotel.
Břetislav Machaček
28.1.2021 15:19tak vnucováni názoru, že je špatné plodit děti, může poškodit citlivé jedince, kteří se budou cítit provinile, že vůbec žijí. Důsledky
raději nedomýšlím. Každopádně si myslím, že ekologické cítění dětí by mělo
být přízemnější, než řešení klimatických změn, ze kterých nejsou moudří
často ani vědci. Vnucovat dětem nějaké teorie zavání vnucováním jediného
"správného" názoru bez možnosti k tomu dospět vlastním poznáním. Pro mne
jsou už otřesná slova Gréty, že jí dospělí zkazili dětství. Ano zkazili,
když ji nevedli k typicky dětským koníčkům a třeba sportu. Cíleně z ní
vytvořili s prominutím "monstrum" klimatického bojovníka, který chce
spasit svět. Představa toho dosáhnout pátečními školními stávkami u
dětí padá na úrodnou půdu už pouze proto, že je to den volna navíc.
Mnohdy to vyhovuje i kantorům a některým rodičům. Posuzovat knihu
z vybraných témat není myslím objektivní, ale těch pár vypíchnutých
ukázek se mi nelíbí. Realita života je zcela jiná a kniha může stavět
děti proti rodičům, kteří se snaží své děti zabezpečit a ony jim
řeknou, že o to nestojí, protože se tím ničí planeta. Ono je lépe
v praxi dětem předvést, jak snížit životní nároky. Například
po setmění vypínat proud, protože už ho přece slunce nevyrábí.
Snížit topení o deset stupňů, aby se ušetřilo spalované palivo.
Nekoupit jim vše, co si přejí a co vytváří zbytečné odpady atd.
Pak položit na misku vah i ten dosavadní standart a říci: vyber si!
Pak být samozřejmě i příkladem a říci, že na výlet půjdeme pěšky,
či hromadnou dopravou a ne v pohodlí autem, protože škodí klimatu.
Nechat je tak přemýšlet, co je reálné a co ne. Co význam má a co je
pouhé sebemrskačství. Tu knihu považuji za bibli klimaaktivistů
pro děti a já nemám v oblibě bible, ale knihy, které mi nediktují
jedinou pravdu. Jinak to dětství bez klimahysterie bylo krásné a
jsem i tak člověkem, co zbytečně neplýtvá a neničí zbytečně přírodu.
Na to jsou jiní kabrňáci mající té ochrany planety a přírody plnou
pusu a přitom páchají pravý opak..
Vladimir Mertan
28.1.2021 20:44Nestojí to za veľa, zase ideológia. Podobne ako s tým Leninom ako to tu niekdo spomínal, alebo ako v tom vtipe: Zeby Lenin? (mala to byť zebra v zoologickej záhrade) MYslím sí, že deti majú rozvinuté kritické myslenie, všetci poznáme výrok "Kráľ je nahý" Ak by napríkla dostali informáciu koľko bolo CO2 v minulosti a dnes mali by k celej teórii dosť otázok.
Pavel Hanzl
30.1.2021 12:04 Reaguje na Vladimir MertanVáclav Cílek Vesmír 9/2020
Já pořád nechápu, co je na celé klimatologii ideologického.
Teploměr je technické zařízení a teplota stále stoupá a zrychluje se to. To je čistá technika. Když si spočítáme jakýkoliv model dalšího průběhu, je to jen matematika.
Tak kde máte tu ideologii?
CO je sleníkáč, to je prokázáno dávno, to je chemie. A že emitujeme 40 miliard tun CO2 ročjě je zase statistika.
Tak kde máte tu ideologii? A proč?
Vladimir Mertan
30.1.2021 13:48 Reaguje na Pavel Hanzl"Politická ponerológia - pseudorealita.
Konečným účelom vytvorenia pseudoreality je moc, ktorú vytvorená pseudorealita poskytuje mnohými spôsobmi. Aj keď ich je veľa, mali by sme vymenovať niekoľko. Po prvé, pseudorealita je vždy konštruovaná tak, že štrukturálne zvýhodňuje tých, ktorí ju prijímajú, pred tými, ktorí ju neprijímajú, často zjavnými dvojitými normami a morálno-lingvistickými pascami. Dvojitý meter v tomto ohľade bude vždy uprednostňovať tých, ktorí akceptujú pseudorealitu ako realitu, a vždy znevýhodní tých, ktorí hľadajú pravdu.
Je potrebné poznamenať, že ľudia, ktorí akceptujú pseudoreality, akoby boli „skutočné“, už nie sú normálnymi ľuďmi. Vnímajú pseudorealitu namiesto reality a čím dôkladnejšie zaujmú tento klamný postoj, tým funkčnejšiu psychopatiu nevyhnutne prejavujú,"
Andrzej Łobaczewski psychiater.
Pavel Hanzl
1.2.2021 08:18 Reaguje na Vladimir MertanTeplotní řada nejen z Klementina je krutě reálná.
Staré fotografie ledovců, kde je dnes holá skála jsou krutě reálné.
Horské chaty v Alpách, které stály vedle ledovců (a jsou zobrazeny na fotkách i krsbách) jsou dnes klidně 150 -180 metrů nad ledovcem.
Milióny moderních měření a analýza proxydat je prostě realita.
To je prostě čistě historický fakt.
Ovšem strkání hlavy do písku před touhle zcela nepochybnou realitou je ta vaše pseudorealita se všemi důsledky.
Vladimir Mertan
1.2.2021 19:30 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.2.2021 18:50 Reaguje na Vladimir MertanJiří Daneš
1.2.2021 22:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.2.2021 18:45 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
4.2.2021 08:46 Reaguje na Jiří DanešPodívejte se na tento snímek mapy. Je na něm chata Kaiser - Franz - Josef - hohe, postavená někdy v půlce 19. století na skále vedle ledovce. Na západ je nejvyšší hora Rakouska, Gross Glockner, kam vedla přes ledovec výstupová trasa. Já tam šel v roce asi 1993, k ledovci se sestupovalo možná 180 metrů, ovšem dnes je dole jezero. To je neskutečný, jak rychle ten led mizí.
Jiří Daneš
30.1.2021 17:49 Reaguje na Pavel Hanzlv Praze-Bráníku 5.července ve 14:00 hodin?
Jirka Černý
30.1.2021 21:36 Reaguje na Jiří DanešJirka Černý
30.1.2021 21:36 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
1.2.2021 08:26 Reaguje na Jiří DanešPro starší období se používají sedimenty, kterým se říká "databáze dějin", kde se s daleko horší přesností dá zjistit to samé.
A právě proto, že těchto dat ze všech možných výzkumů každým rokem přibývají snad ve statisících, tak se celý teplotní graf stále zpřesňuje.
Ale je dobré si zjistit, co je to klima a co počasí.
Karel Tejkal
1.2.2021 11:40https://kreacionismus.cz/stvoreni-odpovedi-pro-deti/
Kamil Krabice
2.2.2021 16:55Proč mají východoevropané nejnižší porodnost a zároveň živí největší státní a nárokově-sociální aparát na světě?
Nebude to spolu souviset? Nejsou náhodou ti východoevropané vybráni k li....ci?