Ztratíme vztah k přírodě koukáním do mobilu?
24.3.2020
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Piqsels
Obálka knihy Kyber a eko. Digitální technologie v environmentálních souvislostech.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Host Brno
Doma
Kulturoložka Jana Karlová se dívá na digitální technologie z pohledu fenoménu domova. Všímá si, že digitální média nesou část významů, které kdysi přináležely našemu bezprostřednímu fyzickému okolí. Spolu s odlivem významů pak nastává i odliv pozornosti od reálného světa právě k obrazovkám. Karlová se odvolává na několik autorů, mezi nimi Oliviera Mongina, který tvrdí, že pod vlivem technologických infrastruktur a virtuality dochází k de-realizaci světa, zhroucení našeho tělesného vztahu k prostoru, který byl vždy základem našeho vztahu ke světu. Ústředním motivem textu Jany Karlové je otázka, nakolik je možné odpoutat se od tělesnosti a jaké to má důsledky na náš vztah k prostředí. Digitální média nám totiž umožňují žít v pomyslných světech, a stírají rozdíl mezi fyzickými a pomyslnými krajinami. Prostřednictvím sociálních sítí typu Facebook nebo Instagram se například připojujeme jen k těm jednotkám, které si vybereme, a uzavíráme se tím do homogenních skupin. Jejich hranice jsou formovány symbolicky a sociálně, a ne v prostoru jako pomezí dvou států. Karlová v závěru svého textu naznačuje otázku, co proměna krajiny kolem nás vyjadřuje. Co říká o našem vztahu k prostředí? Námi vytvořená nová krajina nemusí být horší, ale je pro nás překvapivá, svým způsobem neznámá a dá se říct, že si s ní nevíme rady.Horská vesnice
Kulturní antropologové Martin Soukup a Jan D. Bláha nabízí čtenáři perspektivu obyvatel horské vesnice na Papui - Nové Guineji. Badatelé požádali mladé lidi v komunitě, aby jim nakreslili svou představu toho, co považují za moderní technologie, a připojili popis, k čemu je taková technologie užitečná. Mezi odpověďmi bezkonkurenčně vynikl mobilní telefon, druhé nejčastěji zobrazované bylo letadlo, pak vrtulník, kytara, a po jednom zastoupení měly kresby pistole, sekery, hodin, automobilu, autobusu, mikrofonu, kláves, rádia, počítače, internetu a tužky. To je perspektiva z ostrova, který dlouho patřil k jednomu z nejméně prozkoumaných míst planety.Moderní technologie. Usnadňují nám život a zároveň jejich obsluhováním trávíme víc a více času.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere
Futuristický pastevec
Text postmoderního pastevce Jeremiáše Havranu rozvíjí futuristickou vizi lidské společnosti. Protože autor sám žije po většinu roku jako pastevec na jižní Moravě, zaměřuje se především na scénáře pastevecké kultury konfrontované s technologickým pokrokem. V autorově představě by pastevectví bylo nositelem odporu vůči nucené technologické kultuře, a to zřejmě proto, že mu budoucnost nebude přát. Není obtížné dohlédnout proč. Může se to týkat nároků na prostor nebo odsouzení jezení masa z etických pohnutek. Maso zvířat bude v budoucnosti nahrazeno masem pěstovaným v laboratořích z kmenových buněk. Pastevecká kultura se tak ocitne na okraji společnosti, možná se spoustou dalších vyvrženců, kteří budou v opozici proti technologiemi ovládané kultuře. Vazba kyber a eko je v textu použita nejen jako opozice technologické civilizace a archaického způsobu vztahování se k přírodě v podobě pastevectví, ale i v metodách odboje. Ty budou založené na kombinaci archaických technologií s těmi nejpokrokovějšími. Představte si poštovního holuba nesoucího paměťový disk. Nepředvídatelnost alogických a iracionálních prostředků bude ve světě kybernetického zabezpečení podle autora představovat nespornou výhodu. Vize Jeremiáše Havranu je sice pochmurná, ale sám autor ji označuje za romantickou. Je založena na předpokladu, že bude kam utéct, tj. že bude existovat prostředí, které takovou rezistenci umožní. V kontrastu k tomu nabízí autor ještě pochmurnější vizi spisovatele Dmitryho Glukhovského, že ze světa bude velké betonové staveniště, kde bude příroda dostupná jen prostřednictvím virtuální reality. V úplném závěru ale připomíná myšlenku, která se při představách budoucnosti Země pravidelně opakuje: „O přírodu se bát nemusíme, neboť ta se jednoho dne nepochybně vrátí v plné síle a vezme si zpět to, o co jsme ji připravili.“Pandemie
U čtyř zmíněných textů je poznat snaha věnovat se vzájemné vazbě života s technologiemi a života v přírodě. U textu Manfreda Spitzera, který celou knihu otevírá a tvoří třetinu rozsahu knihy, je tato souvislost minimální. Manfred Spitzer je psychiatr, který se věnuje výzkumu v oblasti neurovědy, a proslavil se jako kritik digitálních technologií. Zařazení jeho textu vysvětluje v úvodním slově ke knize editorka Zdeňka Sokolíčková tím, že právě setkání s ním bylo jednou z hlavních inspirací pro sestavení publikace.
Digitálním technologiím přičítá Manfred Spitzer snížený zájem o přírodu. Ubírají totiž čas, který lidé tráví a chtějí trávit v přírodě. Tím si upíráme blahodárné účinky na tělesné i duševní zdraví, které pobyt v přírodním prostředí prokazatelně přináší.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pixnio
Blogosféra
Na Spitzerův kritický text reaguje filozof Václav Bělohradský. Na digitální média se dívá jako na nástroj, který má moc podpořit právo na názor v demokratickém prostředí. I když Bělohradský argumentuje spíše opačně. Vyhraňuje se proti elitářství a pokusům znehodnotit ty části populace, které se zformovaly ve veřejném prostoru sociálních médií, blogosfér a nefiltrovaných toků informací, které Bělohradský nazývá „postkatechistické“ většiny. Demokratičnost a respektování toho, že díky nefiltrovanému oběhu informací v globálních sítích našli hlas i lidé, kteří ho dříve neměli, má pro Bělohradského hodnotu, která převažuje nad nebezpečím dezinformací a fake news. Tradiční elity by se podle něj měly pokusit svá privilegia znovu a hlouběji legitimizovat, ne se snažit cenzurovat tento nový veřejný prostor. Knihu uzavírá doslov etika a katolického kněze Marka Orko Váchy, který čtenáři nabízí svůj pohled na soubor textů. Jako závěr do diskuze, kterou si editorka přála vyvolat, bych doplnila jednak otázku, kterou ve svém textu pokládá Martin Leskovjan: Kam na hodnotovém žebříčku budeme klást životní prostředí a potažmo zdraví a život jako takový? Možný směr rozvíjení debat nabízejí i Soukup a Bláha, když citují mediálního teoretika Neila Postmana. Ten v knize Ubavit se k smrti z roku 1985 prorokuje, že předmětem lidské zkázy se může stát to, co lidé ze všeho nejvíce milují, protože to si pouštíme nejblíže k sobě. Sokolíčková, Zdenka: Kyber a eko. Digitální technologie v environmentálních souvislostech. Brno: Host, 2019.reklama
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Karel Zvářal
24.3.2020 18:14Určitě vztah k přírodě takto nezískáme, spíše ztrácíme. Zatímco můj pohled směřuje často na oblohu a do větví, většina kolemjdoucích je zabrána do svých esemesek. To platí pro celek, světlé výjimky zajisté existují. Čím více komfortu, tím méně kontaktu s přírodou.
Odpovědět
LK
Lukáš Kašpárek
27.3.2020 09:06 Reaguje na Karel ZvářalBěžný člověk se dnes nezajímá už vůbec o nic. Ani o sebe samotného.. stává se jen loutkou a výkonnou jednotkou pro přidělené činnosti a práci...
Reklama, média a společnost celkově (zvlášť ta část co na manipulaci vydělává) mu říká co má dělat, co má kupovat, jak má žít, čím se má bavit, jaký má mít na co názor,.... nějaký osobní (nezmanipulovaný) přístup ke světu je vidět u málo koho. Většina lidí je zmanipulovaná tak důkladně, že si ani neklade základní existenční otázky natožtak něco, co v jejich očích není až tak existenční jako vztah k přírodě.... podle mého lidstvo směle kráčí k velkému kolapsu úplně všeho a vlastně to tak asi má být, aby se samo zlimitovalo, protože již dnes je stav světa neudržitelný...
Odpovědět
Reklama, média a společnost celkově (zvlášť ta část co na manipulaci vydělává) mu říká co má dělat, co má kupovat, jak má žít, čím se má bavit, jaký má mít na co názor,.... nějaký osobní (nezmanipulovaný) přístup ke světu je vidět u málo koho. Většina lidí je zmanipulovaná tak důkladně, že si ani neklade základní existenční otázky natožtak něco, co v jejich očích není až tak existenční jako vztah k přírodě.... podle mého lidstvo směle kráčí k velkému kolapsu úplně všeho a vlastně to tak asi má být, aby se samo zlimitovalo, protože již dnes je stav světa neudržitelný...
JŠ
Jaroslav Štemberk
6.4.2020 17:42 Reaguje na Lukáš KašpárekNo tak se nenechávejte manipulovat.
Odpovědět
JŘ
Jaroslav Řezáč
12.3.2021 10:48 Reaguje na Karel Zvářalpříroda toho nabízí hodně ale tahle společnost je čím dál více hluchá a slepá a tím myslím i mentální slepotu. Člověk, který má rád přírodu a vnímá jí je vyrovnanější ale dnes je to velmi vzácné. Chybí duševní hygiéna i duševní schopnosti. Lidi "pracují" v hlavně po celé toky, celý dny nedokážou vyjít ze svých profesních rolí a tak ani nežijí. Jen přežívají ale to není záležitost peněz ale duševních schopností.
Odpovědět
JŘ
Jaroslav Řezáč
7.6.2021 07:57 Reaguje na Karel Zvářalztrácíme pojem o realitě, praktický asociálové, neschopnost se socializovat ve skupině, ztrácí se schopnost spolupráce, emocionální roztěkanost, mentální lenost se spoléhání na to, že na internetu je přece všechno. Odnáší to dlouhodobá paměť, život je fresh, vztahy jsou fresh....ztráta trpělivosti
Odpovědět
JŘ
Jaroslav Řezáč
12.3.2021 10:43ono to je celým stylem jak žijeme. Čím mladší získáme závislost na digitálních technologiích, tak tím stoupá riziko NETOLISMU a NOMOFOBIE. Na to aby se dalo něco ovládat musí jedinec dokončit svůj vlastní mentální a osobnostní rozvoj. To se samozřejmě neděje a i tak by k těmto technologiím měl být omezený přístup. Dnes se toto často používá jako obezlička pro nudu ale tomu člověku osobnostně vůbec nic nepřidá. Nestane se z něj lepší člověk ale spíš asociál a psychicky a emocionálně zničený jedinec.
Odpovědět
ID
Ivana Dlouhá
19.5.2021 20:22Určitě na tom něco bude, sama to vidím na svých dětech a i na synovci, pořád jen sedí doma a i když venku svítí sluníčko, tak je ven nedostaneme. V létě chceme zkusit jen stanovat, tak jsme koupili na https://armik.cz nový stan, snad je to bude alespoň trošku bavit, bereme jak naše děti, tak právě i synovce :D.
Odpovědět