Pokud chce Británie zachránit hmyz, musí se zříci nadužívání pesticidů
„Hmyz je jako kanárek v uhelném dole. Jeho kolaps je jako výstražné zvonění, které nemůžeme ignorovat,“ říká Dave Goulson, profesor univerzity v Sussexu a hlavní autor textu o tom, jak zvrátit katastrofický úbytek hmyzu v Británii. Podle něj je okamžitá reakce na všech úrovních společnosti naprosto nezbytná. „Když se povede dobře hmyzu, bude vše v pořádku i pro ostatní organismy,“ dodává. Jak to ale souvisí s diskutovaným zemědělským zákonem? Silně. Zástupci z organizací pozemkových fondů ochrany přírody by do jeho návrhu rádi vpravili i opatření stabilizující a podporující hmyzí populace v Británii. Není prý důvod, aby byl připravovaný zákon ve svých cílech méně ambiciózní než dosavadní nařízení poplatné v Evropské unii.
Od třicátých let minulého století přišla Británie o 87 % svých mokřadů a ztratila 97 % plochy divokých luk. V posledních 48 letech se 41 % britských zástupců fauny a flóry potýká s vážným nebo středním propadem populací. A na tom, že úbytek a fragmentace přírodních stanovišť je pak ještě více akcelerována průmyslovým nadužíváním pesticidů, se shodují i odborníci. Každý rok je do zdejší přírody volně rozptýleno 16 900 tun toxických látek. „A to se bavíme jen o pesticidech užívaných v zemědělském hospodářství. Dalšími tunami přispívají města, vesnice, zahradníci,“ říká Craig Bennett, vedoucí Wildlife Trust. „Na svět kolem nás to má zdrcující efekt.“ Co tedy navrhuje? Aby to návrh zákona o zemědělství počítal s hmyzem. Přesněji, aby se objem užívaných pesticidů snížil až o 50 %, a aby 30 % zemědělské půdy bylo obděláváno bez jejich aplikace.
Ochrana přírody začíná u hmyzu, bez něj prý nebude možné udržet krajinu vitální. Patří k tomu i zakládání květnatých pásů podél dopravních komunikací, vytváření biokoridorů a zpřírodnění parků, které ale – dokud budou nadužívány pesticidy – nebudou moci svou roli pro zachování hmyzu naplnit. Regionální legislativa zapovídající používání pesticidů je už platná v Barceloně, Kodani, Torontu a Vancouveru. Připomínky Wildlife Trust se netají ambicí dosáhnout téhož na celonárodní úrovni. „Nový návrh zákona o zemědělství nám dává možnost politicky prosadit silné nástroje ochrany přírody, na které všichni závisíme,“ uzavírá Bennett.
reklama
Dále čtěte |
Britská vláda chce zakázat praktiku, která podle kritiků nahradila hon na lišky
Obří nelegální skládka ohrožuje řeku nedaleko britského Oxfordu
Kočky divoké se po století vrátí do Anglie, plánuje se jejich vypuštění v Devonu
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (37)
Miroslav Vinkler
20.7.2020 06:22To povede k nárůstu cen potravin a i o tom by měla být veřejná diskuze.
Lukáš Kašpárek
20.7.2020 07:15 Reaguje na Miroslav VinklerPokud je něco v režimu chceme/nechceme, tak je diskuse vždy na místě. Pokud jde ale o přežití celé planety, tak není o čem diskutovat.....
Sparkling soda
20.7.2020 08:12 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
20.7.2020 16:01 Reaguje na Sparkling sodaSamozřejmě je na britech, jak to budou řešit u sebe, ale prioritu by to mělo mít a zřejmě i má vysokou.
Hranice státu platí jen pro člověka... všechno ostatní žije na planetě Zemi....
Jan Šimůnek
20.7.2020 07:29A pesticidy jsou jen argument zelených fanatiků, nechápajících realitu.
Pokud se prosadí tato pitomost, tak to bude stát víc (v přímých i nepřímých nákladech), než vykoupení a následná obnova a scelení přirozených stanovišť, aniž by to mělo významný pozitivní dopad.
Jakub Graňák
20.7.2020 11:31 Reaguje na Jan ŠimůnekTvrdit však, že vliv pesticidů je jen argumentem nějakých fanatiků, zavání poněkud demagogií. Devastační vliv pesticidů a jejich rezidují např na vodní a polní druhy hmyzu, je zjevný. Vidím to denně, na bramborách (protože nestříkám) jsem letos odchytil už 11 taxonů slunéček, v poli na též kultuře jen o kilometr dále 2. Co se týče četnosti je tento poměr v podstatě identický. Nehledě k faktu, že poněvadž se obtěžuju s organickým hnojením, tak je můj porost výrazně vzrostlejší a vitálnější. Co se týče terestrických druhů (střevlíčci, drabčíci...) se mi to pokaždé, když jdu kopnout ranné brambory, jen hemží. Ten problém současného zemědělství a jeho negativního vlivu se neomezuje jen na pesticidy, ale na celkově příliš vysokou míru intenzifikace.
Jiří Daneš
20.7.2020 11:53 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
20.7.2020 12:46 Reaguje na Jiří Danešpavel peregrin
20.7.2020 13:08 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
20.7.2020 16:01 Reaguje na pavel peregrinb) cena takových opatření je v jednotkách mld., v objemu ropočtu v řádech promilí.
pavel peregrin
20.7.2020 16:33 Reaguje na Jakub GraňákJiří S
20.7.2020 14:01 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
20.7.2020 15:57 Reaguje na Jiří SJakub Graňák
20.7.2020 16:35 Reaguje na Jakub GraňákJiří S
21.7.2020 10:51 Reaguje na Jakub GraňákAno 0,5 mil ha a ted si vemte, kdyby se měli navrátit brambory do původního stavu, nějaká ta zelenina a ovoce, to by takových 0,2 mil ha odpáralo. A ten zbytek 0,3 mil ha by se dalo zkrmit v živočišné, aby se dorovnaly stavy vepřového a hovězího. Takže by to dle mého nakonec bylo šul nul, jak jsem říkal.
Jakub Graňák
21.7.2020 11:38 Reaguje na Jiří SOni dokonce mají i možnost vyjet do terénu a sporné bloky přeměřit, ale v praxi jenom hnípou třičtvrtě roku v kanclu.
Umíte s LPISem? Tam za mojich časů byla dokonce i vrstva nazvaná Zákresy farmářů, nebo Návrhy farmářů, tak by jste si to mohl zakreslit sám a u příjmu žádosti říct, že to chcete podle vašeho zákresu:-)
Výměra sadů: cca 17 tis ha, soběstačnost:40%, tudíž jednoduše dojdeme tomu, že 40 tis ha bohatě stačí, zelenina 14 tis ha, soběstačnost 40%, taktéž stačí 40 tis ha. Výsledek: 80 tis ha stačí k plošnému pokrytí a hned tu máme 120 tis ha pro mimoprodukční fce. Soběstačnost v hovězím 80%, takže se tady bavíme řádově o pár desítkách tis. ha, u vepřového to bude asi více, ale řádově tak 100 tis ha, když k tomu přičtu i drůbež, tak se stejně nepřehoupneme přes 200 až 250 tis ha, když k tomu přidáme korekci ploch pro energetiku, tak plochy pro mimoprodukční fce je víc než dost.
Jiří S
21.7.2020 12:10 Reaguje na Jakub GraňákTeď jsem si to konečně taky spočítal zhruba a dávám vám za pravdu, pokud by se korigovaly plochy pro energetiku. Avšak byl bych velice opatrný s tou soběstačností, takhle to relativně vypadá dobře, ale v reálu to tak nebude. Každopádně mým odhadem po korekci ploch pro energetiku by se takových 200 tis. ha mohlo uvolnit, což je nějakých 5 %. O takové míře by se dalo hovořit. Těch 10 % co je v greendealu mi připadá přemrštěné.
Jakub Graňák
21.7.2020 17:45 Reaguje na Jiří SJeště docela pomáhá přijít co nejdříve, když se začnou přijímat žádosti, později nebývají už tak "povolní", nejspíš únava materiálu:-)
Vy počítáte celkovou výměru zem půdy, já operoval jen s výměrou orné, takže v podstatě máme oba na mysli totéž číslo.
Jiří S
21.7.2020 18:49 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
21.7.2020 19:55 Reaguje na Jiří SJiří S
21.7.2020 23:40 Reaguje na Jakub GraňákKaždopádně jsem to myslel obecně v sumě pro ČR těch 5 %.
Jan Škrdla
20.7.2020 23:10 Reaguje na Jiří SJiří S
21.7.2020 10:54 Reaguje na Jan ŠkrdlaS tím větším množstvím pesticidů nesouhlasím. Naopak u kukuřice to je jeden herbicid a nic víc a obilí na biolih je pěstováno stejně, jako na potravinu, stejně tak technicka a potravinářská řepka se nijak neodlišují, samo o sobě tento podíl chemie zvyšuje řepka jako taková. To souhlasím.
vaber
20.7.2020 21:45 Reaguje na Jakub Graňákv pralesích Brazílie, které jsou prý chudé na kvalitní půdu se našla místa kde jsou metrové a silnější vrstvy, velice kvalitního humusu,údajně umělého původu a odborníci se snaží zjistit jak něco podobného vyprodukovat, zatím neúspěšně
dnešní civilizace spoléhá příliš na techniku ,žijeme v představě ,že nás vytahne z každé bryndy a v některých směrech vývoje zaostáváme za starými civilizacemi
Jiří S
21.7.2020 10:57 Reaguje na vaberJiří S
21.7.2020 11:02 Reaguje na Jiří SJakub Graňák
21.7.2020 17:56 Reaguje na Jiří SJiří S
21.7.2020 18:53 Reaguje na Jakub Graňákkaždopádně co si o nějakém kompostovaném biouhlu myslíte? Dle mého by šlo například nyní využít vytěžené lesy napadené kůrovcem, ale kdo ví.
Je zajímavou věcí, že pálení slámy se zakázalo a to hlavně z důvodu zničení půdních organismů a přitom dlouhodobý pokus v Žabčicích s pálením poskliznových zbytku je jednoznačný. Vede ke snížení zatížení pesticidy, organická hmota zůstává stejná, výnosy jsou vyšší a vodozádržnost se nesnižuje, naopak lehce zvyšuje.
Jakub Graňák
21.7.2020 19:46 Reaguje na Jiří SOrganický uhlík je super věc, navíc nepoměr C/N vede k urychlení degradace humusu a edafonu. Já pole ob-rok přihnojuju popelem (topení dřevem) a v kombinaci s hnojem to má neskutečně rychlý pozitivní vliv na tvorbu drobtovité struktury.
U nás se dříve vypalovaly louky, paradoxně to vedlo ke zvýšení rozmanitosti u rostlin a pokud se to provádí od pozdního podzimu do brzkého jara, tak to nemá ani negativní vliv na zviřátka.
Jan Šimůnek
20.7.2020 11:56 Reaguje na Jakub GraňákZa další problém považuji obrovské plochy FV elektráren, rovněž stojící na kvalitní orné půdě. Výjimky sice existují, ale jejich málo.
Jakub Graňák
20.7.2020 13:01 Reaguje na Jan ŠimůnekTy FV jako takový problém nevidím (z pohledu vlivu na biodiverzitu) Alespoň u těch, které jsem měl možnost si prohlédnout zblízka, stačí vytáhnout patky, obrátit skývu a můžete zasít. Větší problém vidím spíš v pěstování biopaliv.
PavelA
20.7.2020 13:22 Reaguje na Jakub GraňákZa 22let v lokalitě kde mám včelstva,jsem zažil jen jednou hnojení nájemných luk hnojem. Ani sousední eko-sedlák louky nehnojí.Louky jsou vyšisované s několika druhy odolných trav.
Další věc je,že stačí seč posunout a už je to,co se týče výskytu hmyzu,strašně znát.
A pak ty dotace..
V jiné lokalitě byly krásné meze se suchomilnými rostlinami.Pochopitelně v létě obalenými hmyzem.Pak přišel dotační titul na údržbu mezí,sedláci nakoupili mulčovač a je po kytkách.Naštěsí jim to lidé sabotují a k těm krásným rostlinám tlučou dřevěné kolíky,aby je nezmulčovali:)
Jiří S
20.7.2020 14:04 Reaguje na PavelAJakub Graňák
20.7.2020 16:26 Reaguje na Jiří SVíce k problematice vlivu intenzivních sečí na biodiverzitu:
https://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/co-se-deje-v-trave-vliv-sece-a-vyznam-neposecenych.pdf
Jiří S
21.7.2020 10:59 Reaguje na Jakub GraňákTěch nadšenců ale pomalu jistě přibývá. Nemyslím si, že je úplně snadné rozdělit blok jen tak, musí k tomu být účel, např vznik nové polní cesty, nebo keře a podobně.



Jaká je ekologická stopa mé cesty letadlem? S emisními kalkulačkami mezinárodních letů je legrace i potíž
Jsme báječně zelení, ale nechlubíme se s tím. Je greenhushing opakem greenwashingu?
Lapeni mezi nádherou a škodlivostí. Dají se ohňostroje udělat nějak jinak?