Adin Vyhlídka: Bude Přerov místem pro život...?
14.1.2014
Ještě deset let po konci druhé světové války bylo město Přerov docela pěkným místem, místem plným zeleně a zahrad. Dá se říci místem oblíbeným nejen zdejším obyvatelstvem, ale i návštěvníky a turisty z blízkého okolí a také ze zahraničí. Původně zemědělsko-průmyslové město, spojující Moravskou bránou a řekou Bečvou podhorské oblasti Oderských a Hostýnských vrchů plynule přecházející v rovinu úrodné Hané. Přerov byl známý jako velmi důležitá železniční křižovatka, měl spojení i po silnicích na všechny světové strany a bylo zde i letiště, po válce přestavěné pro účely moderní vojenské a civilní dopravy s pravidelnými spoji.
První negativní dopad přišel za éry budovatelského nadšení. V padesátých letech započala likvidace selského stavu. Komunisté usoudili, že z města s 25. tis. obyvateli vytvoří průmyslové centrum s těžkým průmyslem a novou chemickou fabrikou na okraji města. Bylo tedy třeba zničit původní městskou zástavbu a začat stavět „králíkárny“ v podobě panelové. Tupost těchto budovatelů dosáhla takové výše, že zlikvidovali i měšťanské a činžovní domy v centru a místo nich postavili panelové bloky s mnoha vchody. Nikdo z nich se nepoučil z těch „imperialistických“ zkušeností na západ od nás a tak je nenapadlo, že obyvatelstvo jednou bude nakupovat auta a v zastavěném centru nebude kde parkovat. Z Přerova se stalo takové „město pro automobily“. Nechvalně známá vládnoucí koalice si s naprostým klidem odsouhlasí nárůst parkovacích míst i na památkově chráněném Horním náměstí a nikomu to nepřijde divné. Automobily se pouští všude, památkově chráněná místa a přírodní prostředí u přerovských radních nehrají žádnou roli. Travnaté plochy přerovské Laguny jsou často plné zaparkovaných vozidel a vedoucí pracovník, dříve odboru Životního prostředí, dnes ve funkci vedoucího odboru Stavebního úřadu, naprosto spolehlivě převzal manýry technokrata a o životní prostředí, krajinu a přírodu jakoby ztratil zájem. Stala se z něj smutná postava, servilně plnící přání trestně stíhaných radních přerovského Magistrátu.
Současný stav městské kasy je v žalostném stavu, zadlužení města je opravdu vážné a zájmy radních jsou namířeny stále špatným směrem. Přerov začíná doplácet na odchody perspektivních mladých lidí, místo nich se do města stahují různá individua a získávají místa na přibývajících ubytovnách. Nezaměstnanost roste a bohužel roste i počet žádostí o různé sociální dávky.
Město Přerov se mění na nepříjemný prostor zaneřáděný dopravou, stále větším počtem lidí (ne)přizpůsobivých, po kterých nalézáme množství černých skládek kolem břehů Bečvy a na mnoha jiných místech.
Asi bude opravdu vhodné z Přerova zmizet, nechat postavit Spalovnu, velké překladiště odpadu a ponechat jako tranzitní oblast s výrobou chemie a velkým odstavným parkovištěm. A tak můžeme konstatovat – naše město nevzkvétá, naše město zaniká.
Přesto si myslím, že jsou mezi námi lidé, kterým osud Přerova není lhostejný a společně s těmito lidmi bychom měli pro podzimní komunální volby připravit pozici pro zvolení nového vedení města, vedení pro které nebude na prvním místě pokrytectví, osobní prospěch, stavby bazénů, klientelismus a korupce.
reklama
První negativní dopad přišel za éry budovatelského nadšení. V padesátých letech započala likvidace selského stavu. Komunisté usoudili, že z města s 25. tis. obyvateli vytvoří průmyslové centrum s těžkým průmyslem a novou chemickou fabrikou na okraji města. Bylo tedy třeba zničit původní městskou zástavbu a začat stavět „králíkárny“ v podobě panelové. Tupost těchto budovatelů dosáhla takové výše, že zlikvidovali i měšťanské a činžovní domy v centru a místo nich postavili panelové bloky s mnoha vchody. Nikdo z nich se nepoučil z těch „imperialistických“ zkušeností na západ od nás a tak je nenapadlo, že obyvatelstvo jednou bude nakupovat auta a v zastavěném centru nebude kde parkovat. Z Přerova se stalo takové „město pro automobily“. Nechvalně známá vládnoucí koalice si s naprostým klidem odsouhlasí nárůst parkovacích míst i na památkově chráněném Horním náměstí a nikomu to nepřijde divné. Automobily se pouští všude, památkově chráněná místa a přírodní prostředí u přerovských radních nehrají žádnou roli. Travnaté plochy přerovské Laguny jsou často plné zaparkovaných vozidel a vedoucí pracovník, dříve odboru Životního prostředí, dnes ve funkci vedoucího odboru Stavebního úřadu, naprosto spolehlivě převzal manýry technokrata a o životní prostředí, krajinu a přírodu jakoby ztratil zájem. Stala se z něj smutná postava, servilně plnící přání trestně stíhaných radních přerovského Magistrátu.
Současný stav městské kasy je v žalostném stavu, zadlužení města je opravdu vážné a zájmy radních jsou namířeny stále špatným směrem. Přerov začíná doplácet na odchody perspektivních mladých lidí, místo nich se do města stahují různá individua a získávají místa na přibývajících ubytovnách. Nezaměstnanost roste a bohužel roste i počet žádostí o různé sociální dávky.
Město Přerov se mění na nepříjemný prostor zaneřáděný dopravou, stále větším počtem lidí (ne)přizpůsobivých, po kterých nalézáme množství černých skládek kolem břehů Bečvy a na mnoha jiných místech.
Asi bude opravdu vhodné z Přerova zmizet, nechat postavit Spalovnu, velké překladiště odpadu a ponechat jako tranzitní oblast s výrobou chemie a velkým odstavným parkovištěm. A tak můžeme konstatovat – naše město nevzkvétá, naše město zaniká.
Přesto si myslím, že jsou mezi námi lidé, kterým osud Přerova není lhostejný a společně s těmito lidmi bychom měli pro podzimní komunální volby připravit pozici pro zvolení nového vedení města, vedení pro které nebude na prvním místě pokrytectví, osobní prospěch, stavby bazénů, klientelismus a korupce.
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk