Pavel Ptáček: Autobusy MHD v Praze
15.7.2010
Před nějakým časem jsem byl nucen strávit asi deset minut čekáním na tramvaj na zastávce Vozovna Střešovice. Bylo velké teplo, slunce svítilo a já šel ulicí Slunnou na zmíněnou zastávku.
Při chůzi podél zdi vozovny zrovna nastartoval autobus linky X-1 a najel do zastávky. Za autobusem to vypadalo, jako by hořelo. Neproniknutelný černý dým a neskutečný dusivý zápach. Ihned jsem si nasadil límec košile přes nos, abych si trochu ulevil. Poté jsem již čekal na tramvaj a přitom se dusil a dusil, když na souběžnou autobusovou zastávku přijížděly další autobusy. Mám malé děti a smrduté diesely mi od té doby, co se děti narodily silně vadí. Řekl jsem si, že budu na jejich škodlivost poukazovat, jak to půjde.
Začal jsem na internetu vyhledávat studie o škodlivosti dieselových výfukových plynů, jejich složení, porovnávání s benzinem a plynem atd. Co všechno jsem zjistil, zde nechci uvádět pro obrovskou obsáhlost, nicméně mi to nedalo a při pohledu na bilboardy Čistá a zelená Praha jsem si stěžoval na kouřivost autobusů přímo u Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Z jeho odpovědi vyplývá, že se nedá nic dělat, protože jsme chudí a nemáme peníze. Nicméně něco málo se prý děje, provoz jediného elektrobusu v centru Prahy, tendr na dalších pět kusů za cca rok a nákup dvou hybridních autobusů. Jenže také nákup několika snad stovek autobusů opět na naftu. Proč ne na plyn?
Vídám u nás na Praze 9 jezdit na lince 110 plynový autobus a musím říct, že to je to, co by strašně pomohlo a co by nepochybně šlo realizovat. Upozorňuji, že tento autobus absolutně nesmrdí a nekouří. Ano, má škodlivé emise, ale nejsou tak bizarně zjevovány, jako u dieselů. Navíc na stránkách výrobce autobusů Tedom lze v sekci kalkulačka úspor spočítat, že po ujetí 1000 km každého z 1000 autobusů provozovaného dopravním podnikem Praha, by došlo k finanční úspoře 4 200 000 Kč na palivu v případě pohonu na CNG(plyn). Proč nás vodí za nos? Navíc pokud nejsou peníze, možná by stálo za to uspořádat sbírku. Kdo přispěje má slevu na MHD. Třeba bychom se divili, kolik lidí by přispělo, kolika lidem není lhostejné v jakém prostředí žijí.
Zdar Dopravní podniku hl. m. Prahy!
reklama
Začal jsem na internetu vyhledávat studie o škodlivosti dieselových výfukových plynů, jejich složení, porovnávání s benzinem a plynem atd. Co všechno jsem zjistil, zde nechci uvádět pro obrovskou obsáhlost, nicméně mi to nedalo a při pohledu na bilboardy Čistá a zelená Praha jsem si stěžoval na kouřivost autobusů přímo u Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Z jeho odpovědi vyplývá, že se nedá nic dělat, protože jsme chudí a nemáme peníze. Nicméně něco málo se prý děje, provoz jediného elektrobusu v centru Prahy, tendr na dalších pět kusů za cca rok a nákup dvou hybridních autobusů. Jenže také nákup několika snad stovek autobusů opět na naftu. Proč ne na plyn?
Vídám u nás na Praze 9 jezdit na lince 110 plynový autobus a musím říct, že to je to, co by strašně pomohlo a co by nepochybně šlo realizovat. Upozorňuji, že tento autobus absolutně nesmrdí a nekouří. Ano, má škodlivé emise, ale nejsou tak bizarně zjevovány, jako u dieselů. Navíc na stránkách výrobce autobusů Tedom lze v sekci kalkulačka úspor spočítat, že po ujetí 1000 km každého z 1000 autobusů provozovaného dopravním podnikem Praha, by došlo k finanční úspoře 4 200 000 Kč na palivu v případě pohonu na CNG(plyn). Proč nás vodí za nos? Navíc pokud nejsou peníze, možná by stálo za to uspořádat sbírku. Kdo přispěje má slevu na MHD. Třeba bychom se divili, kolik lidí by přispělo, kolika lidem není lhostejné v jakém prostředí žijí.
Zdar Dopravní podniku hl. m. Prahy!
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Autobusy MHD v Praze - 30. 7. 2010 - MarSituaci by pomohla i elektrizace vytížených autobusových linek. Trolejbusové trati mají vysoké fixní náklady (výstavba tratí, měníren el. proudu, vozidla), ale oplátkou mohou nabídnout výrazně levnější provoz v porovnání s autobusy (!) či tramvajemi (o metru nemluvě) při velmi dlouhé životnosti veškerého zařízení, jedná se tedy o návratnou investici a to je řeč pouze o penězích. Vedle toho jsou trolejbusy nehlučné a nezatěžují prostředí města výfukovými plyny. Samozřejmě, "nejsou peníze"... |