Mgr. Jaromír Vegr: Bleskové nabíjení elektromobilů v průjezdu
Vozidlo Peugeot 106 bylo upraveno rozříznutím ve spodní části karoserie rozbruskou a postupně spojeno pertinaxovými pásky tak, aby nedošlo k vodivému spojení. Vznikl tak závit - a šrouby upevňující pertinax tvořily zároveň terminály pro nabíjecí kabely k diodám. V průjezdu do dvora firmy stačí tedy zastavit na 5 minut a díky smyčce ze 3x3 závitů lze indukčně nabíjet bez nutnosti vystupovat z vozidla. Karoserie z ocelového plechu tvoří nejen závit, ale i jakési jádro transformátoru. Uvnitř, díky tzv. Faradayově kleci, nehrozí žádné nebezpečí.
Baterie TS LFP 200AHA snášejí krátkodobě nabíjecí proud 600 ampérů. Při nabíjecím napětí 200 voltů je nabíjecí příkon 120 kilowattů.
Energie, kterou pojmou akumulátory je 33 kilowatthodin - to znamená, že k plnému nabití akumulátorů, které umožní dojezd 300 kilometrů, postačí doba 15 minut. Nabít akumulátory není možné na plnou kapacitu najednou, poněkud se zahřívají, ale nebíjení po dobu pěti minut je možné - čili lze nabít za 5 minut na 100 kilometrů. Je nutno dodržovat hodinové přestávky. Normálně lze však nabíjet proudem 60 ampérů po dobu tří hodin bez nutnosti chladit baterie. V praxi stačí průjezdem projet pomalou jízdou a během minuty se nabije na dalších 20 kilometrů. Na nádvoří se otočíme a při vyjetí se nabije za 1 minutu na dalších 20 kilometrů.
Pro použití vozidla na jízdy po městě jako firemní referentské vozidlo lze projíždět i rychleji, stačí v praxi pětkrát navštívit firmu a můžeme jezdit celý den.
Zkoušky neustále probíhají, zatím je nutno naladit BMS, které zatím zcela nezvládá tak rychlé nabíjení a vždy cca jednou za měsíc je potřeba každopádně nechat vozidlo nabít normálním, pomalým nabíjením.
reklama
Online diskuse
Ještě že je 1. dubna - 3. 4. 2008 - Mgr.Účinnost benzinového motoru před rokem 1900 možná byla 20%, a co nyní? Nebo se počítá celková účinnost benzinového motoru podle toho jak jede rychle a po jaké vozovce?Já mám Felicii a v garáži na rovině ji utlačím, to je jede kousek rovnoměrným pohybem. Výkon člověka v plné zátěži ( k čemuž má tlačení auta v garáži daleko) může být chvilku blízký 1 HP =1k = 736 W. Nemělo by se říci, jakou rychlostí to auto při 1 kW jede? Účinnost Temelína je známa : 936 MW/3000 MW tepelných, to je 31,2%. Takže elektroTrabant potřebuje vlastně 3 x tolik, to je 12 kW.Nemluvě o nákladech na akumulátory (a zřejmě recyklaci Ni-Cd). Eletromobily už v r. 1900 jezdily ( tehdy rychleji, než auta benzinová). Proč se neuplatnily, když čas na to byl? V Kalifornii mají už roky asi 18 km "elektrodálnice" a rychlonabíječky také ( na Ni-Cd). |