Mgr. Jaromír Vegr: Bleskové nabíjení elektromobilů v průjezdu
Vozidlo Peugeot 106 bylo upraveno rozříznutím ve spodní části karoserie rozbruskou a postupně spojeno pertinaxovými pásky tak, aby nedošlo k vodivému spojení. Vznikl tak závit - a šrouby upevňující pertinax tvořily zároveň terminály pro nabíjecí kabely k diodám. V průjezdu do dvora firmy stačí tedy zastavit na 5 minut a díky smyčce ze 3x3 závitů lze indukčně nabíjet bez nutnosti vystupovat z vozidla. Karoserie z ocelového plechu tvoří nejen závit, ale i jakési jádro transformátoru. Uvnitř, díky tzv. Faradayově kleci, nehrozí žádné nebezpečí.
Baterie TS LFP 200AHA snášejí krátkodobě nabíjecí proud 600 ampérů. Při nabíjecím napětí 200 voltů je nabíjecí příkon 120 kilowattů.
Energie, kterou pojmou akumulátory je 33 kilowatthodin - to znamená, že k plnému nabití akumulátorů, které umožní dojezd 300 kilometrů, postačí doba 15 minut. Nabít akumulátory není možné na plnou kapacitu najednou, poněkud se zahřívají, ale nebíjení po dobu pěti minut je možné - čili lze nabít za 5 minut na 100 kilometrů. Je nutno dodržovat hodinové přestávky. Normálně lze však nabíjet proudem 60 ampérů po dobu tří hodin bez nutnosti chladit baterie. V praxi stačí průjezdem projet pomalou jízdou a během minuty se nabije na dalších 20 kilometrů. Na nádvoří se otočíme a při vyjetí se nabije za 1 minutu na dalších 20 kilometrů.
Pro použití vozidla na jízdy po městě jako firemní referentské vozidlo lze projíždět i rychleji, stačí v praxi pětkrát navštívit firmu a můžeme jezdit celý den.
Zkoušky neustále probíhají, zatím je nutno naladit BMS, které zatím zcela nezvládá tak rychlé nabíjení a vždy cca jednou za měsíc je potřeba každopádně nechat vozidlo nabít normálním, pomalým nabíjením.
reklama
Online diskuse
Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - KloppKdybyste si radši místo urážení sehnal nějaká fakta.Výkon benzínových motorů v osobních autech je pouze špičkový,většinou je potřeba mnohem méně.Například Favoritu stačí na udržování rychlosti po rovině pouze 1kW.Nezapomeňte taky zohlednit učinnost,benzínový motor stěží 20%,el. trakce až 80%.Tzn benzíňák potřebuje dodat na 100 km 50kWh(energie obsažená v 6 litrech benzínu),elmobilu stačí 10-20kWh.Důkazem je třeba tento na elmobil přestavěný Trabant,pohybuje se výkonem do 4 kW: http://www.trabant.cz/test.php?klic=125%3C/em%3EŠpičkou je Loremo elektric,tomu stačí na 100km pouze 6 kWh:http://elektromobily.wz.cz/Elektromobily/loremo-electric.Kdyby 1 milion těchto elmobilů ujel po 100km,spotřebují 6GWh,což Temelín vyrobí za 3 hodiny.A že nabíjení na plnou kapacitu řádově za desítky minut není utopie viz zde:http://www.hybrid.cz/novinky/elektromobil-subaru-ziskal-oceneni-vlady |