https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ceske-drahy-vzdaly-boj-o-cestujici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Jůza: České dráhy vzdaly boj o cestující

25.7.2003
Ve snaze konkurovat ostatním druhům dopravy ve spojení Prahy s Brnem zavedly České dráhy od počátku června tzv. "relační slevu". Ta umožňuje cestovat přímými vlaky mezi těmito městy za příznivých 140,- Kč. Dráhy však boj o cestující znenadání vzdaly: získání slevy nyní cestujícím velmi znesnadnily, a proto může běžné pasažéry stát jízdné dvaapůlkrát více než současné ceny.
 
Již během prvních dvou měsíců přilákaly podle informací ČD do vlaků na patnáct tisíc nových cestujících. Slibný start se však vedení ČD rozhodlo zabrzdit. I když nebylo dosaženo ani plánovaného třetinového nárůstu, obává se o přetěžování vlaků. "Od 1. srpna se proto mění podmínky této slevy tak, že bude pro běžného cestujícího téměř nepoužitelná," říká předseda Sdružení železničních zákazníků Lukáš Hübner. Prodej jízdenek, dosud realizovaný "autobusovým" způsobem až ve vlaku bez obvyklé pokuty, se přesouvá pouze do pokladen v několika vybraných stanicích.

Navíc bude u vlaků vyšší kategorie Eurocity obnoven zapomenutý způsob povinných místenek, odůvodněný snahou zachovat komfort cestování v těchto vlacích. To má ovšem háček - místenku lze bez problémů získat nejpozději den před plánovanou cestou (poté je k dispozici jen omezený počet tzv. expresních rezervací). Šanci tak bude mít jen ten, kdo své cesty plánuje s dostatečným předstihem. Kromě toho bude muset zájemce absolvovat dvě cesty na nádraží.

Cestující, kteří volí konkrétní spoj až podle okamžité situace, si naopak nebudou často moci zakoupit místenku ani do poloprázdného vlaku. Pokud však do takového vlaku nastoupí bez ní, cena za cestu do Brna se s dalšími doplatky a přirážkami může z původních sto čtyřiceti korun vyšplhat až na 374,- Kč (294 Kč za obyčejné jízdné, 60 Kč za EC příplatek a 20 Kč příplatek za vystavení jízdenky ve vlaku). České dráhy tak prakticky vzdávají boj o zákazníky na této lukrativní trase. Málokdo bude chtít vážit dvě cesty na nádraží s absolvováním obligátní fronty u pokladen, když mu tutéž cenu nabídne i autobus "na poslední chvíli". O tom, že ani ČD nejsou zcela přesvědčeny o smysluplnosti svého kroku, svědčí i jednoměsíční odklad nekompromisního uplatňování nových pravidel až na začátek září.


reklama

 
Pavel Jůza
Autor je členem Sdružení železničních zákazníků.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist