https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/cez-se-nam-snazi-namluvit-ze-chceme-jadro
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Skalík: ČEZ se nám snaží namluvit, že chceme jádro

3.3.2010
Počátkem března 2010 byl agenturou JLM publikován výzkum týkající se postojů studentů ke klimatické změně a zdrojům. „Studenti v ČR vidí největší hrozbu v globálním oteplování“ zní titulek zprávy České tiskové kanceláře. Obavy ze změny klimatu vyjadřuje dle průzkumu 47 % mladých lidí. To zní vzhledem k výsledkům srovnávacího výzkumu Eurobarometru z listopadu 2009 věrohodně. Dle něj považuje 58 % Čechů změnu podnebí za velmi vážný problém a 36 % respondentů ji dokonce považuje za jeden z nejvážnějších globálních problémů.  
 
Zpochybnění výzkumu JLM by se tedy mohlo zdát hnidopišstvím. Ale není. Agentura JLM má totiž nejen dobrou zkušenost s pořádáním akrobatických show, ale dle svých stránek i ve „[…]vytváření a realizaci pozitivních mediálních kampaní zaměřených na budování firemního a osobního image klienta.“ Není proto divu, že z výzkumu pořádaného pro společnost ČEZ vychází, že „[studenti jsou] pro zvyšování výroby elektřiny v jaderných blocích, uvádí průzkum. Necelých pět procent dotázaných oceňuje dodavatele, jenž nemá v portfoliu proud z jaderných elektráren.“

Jak zpracovatel takového závěru docílil, se bohužel už nedozvíme. Výzkumnou zprávu se mi na veřejně přístupných zdrojích nepodařilo dohledat. Je ovšem pravděpodobné, že metodika výzkumu byla obdobná jako v roce 2005. Tehdy byla data sbírána po „informačních“ debatách o energetice a dotazník tvořily uzavřené otázky, které umožňovaly výběr jen z několika nekomplexních odpovědí. Například otázka „Při výběru dodavatele elektřiny dáš přednost tomu, který:“ staví středoškoláka před hypotetickou volbu, s kterou se ve svém reálném životě nepotkává. Pokud je navíc možné zvolit pouze mezi třemi možnostmi odpovědi (Nedodává jadernou elektřinu / Dodá nejlevnější elektřinu / Zajistí dodávku bez výpadků), rozhodně nelze mluvit o tom, že by byly vyčerpány faktory, mezi kterými se jedinec rozhoduje. A to ani raději neuvažujme, že samotný vzorek respondentů složený výhradně z účastníků marketingových přednášek jistě nebude reprezentativní pro populaci všech středoškoláků.

Stručně shrnuto: data, která prezentovala agentura JLM, zřejmě nelze nazvat průzkumem veřejného mínění, ale jen pokusem udělat jaderné energetice reklamu. Podle dostupných výzkumů mladým lidem na zamezení změny klimatu skutečně velmi záleží. Skákat ale ČEZu a jeho reklamním trikům na to, že mladí jadernou energetiku chtějí, bychom neměli.

(Pozn. red.: Text reaguje na zprávu Průzkum: Studenti v ČR vidí největší hrozbu v globálním oteplování, zveřejněnou 2. března 2010)


reklama

 
Jan Skalík
Autor pracuje v Legislativním centru Zeleného kruhu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist