Jan Skalík: ČEZ se nám snaží namluvit, že chceme jádro
Jak zpracovatel takového závěru docílil, se bohužel už nedozvíme. Výzkumnou zprávu se mi na veřejně přístupných zdrojích nepodařilo dohledat. Je ovšem pravděpodobné, že metodika výzkumu byla obdobná jako v roce 2005. Tehdy byla data sbírána po „informačních“ debatách o energetice a dotazník tvořily uzavřené otázky, které umožňovaly výběr jen z několika nekomplexních odpovědí. Například otázka „Při výběru dodavatele elektřiny dáš přednost tomu, který:“ staví středoškoláka před hypotetickou volbu, s kterou se ve svém reálném životě nepotkává. Pokud je navíc možné zvolit pouze mezi třemi možnostmi odpovědi (Nedodává jadernou elektřinu / Dodá nejlevnější elektřinu / Zajistí dodávku bez výpadků), rozhodně nelze mluvit o tom, že by byly vyčerpány faktory, mezi kterými se jedinec rozhoduje. A to ani raději neuvažujme, že samotný vzorek respondentů složený výhradně z účastníků marketingových přednášek jistě nebude reprezentativní pro populaci všech středoškoláků.
Stručně shrnuto: data, která prezentovala agentura JLM, zřejmě nelze nazvat průzkumem veřejného mínění, ale jen pokusem udělat jaderné energetice reklamu. Podle dostupných výzkumů mladým lidem na zamezení změny klimatu skutečně velmi záleží. Skákat ale ČEZu a jeho reklamním trikům na to, že mladí jadernou energetiku chtějí, bychom neměli.
(Pozn. red.: Text reaguje na zprávu Průzkum: Studenti v ČR vidí největší hrozbu v globálním oteplování, zveřejněnou 2. března 2010)
reklama
Online diskuse
EmO - 4. 3. 2010 - DanaBacha na věc, až zas takový vůl nejsem :) |