https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/cim-se-zabyva-nezavisla-senatorka
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Miroslav Šefara: Čím se zabývá nezávislá senátorka

14.11.2003
Nemohu nereagovat na článek "Seitlová varuje před zařazením stavby vodního kanálu k prioritám". Paní senátorka Jitka Seitlová se tímto prohlášením propůjčuje k mimořádně podlé a nečisté hře, kdy si vymýšlí po vzoru spisovatele Kříže, autora "Pravdy o zkáze Sodomy" neexistující ohrožení a bije na poplach. Nechce se mi ani věřit,že to dělá vědomě v zájmu jakési lobby, spíše připouštím, že se ve svatém nadšení pro dobrou věc (a ochrana přírody je nepochybně dobrou věcí) nechala zlákat k dezinformaci, aniž si ověřila fakta a souvislosti.
 
Fakta jsou následující:
Deset let trvá snaha o zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi mezi Ústím n/L a státní hranicí ČR/SRN a deset let tuto investici, rozhodnutou vládou ČR blokuje MŽP. Poslanecká iniciativa, kterou se navrhuje do zákona 114/95 o vnitrozemské plavbě doplnit paragraf 3a, má jediný cíl - tuto situaci vyřešit a umožnit modernizaci existující vodní cesty Labe.

Paragraf 3a zní :
"Rozvoj a modernizace vodní cesty, která je součástí sítě vnitrozemských vodních cest mezinárodního významu na základě mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána, 1a) je ve veřejném zájmu. Pokud tato vodní cesta leží ve zvláště chráněném území, na činnosti související s jejím rozvojem a modernizací se zákazy stanovené podle zvláštního právního předpisu 1b) nevztahují."
-----------------------
1a) Evropská dohoda o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN).
1b) Zákon č.114/92 o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.

Dále budu citovat z uvedené dohody AGN z 19.01.1996, pro nás platné od 26.07.1999: V příloze I na straně 10 je v seznamu hlavních vnitrozemských vodních cest pod kódem E20 pojmenována vodní cesta Labe "E 20 Řeka Labe od Severního moře přes Hamburg, Magdeburg, Ústí n/L , Mělník a Pardubice (spojení Labe - Dunaj)".

Dále je v dohodě vysvětlivka:
"*Úseky vodních cest E, které v současné době neexistují, ale které jsou zahrnuty do odpovídajících programů rozvoje infrastruktury, jsou uvedeny v závorkách (...............)"

Z výše uvedeného vyplývá:

  • 1. Návrh novely mluví o rozvoji a modernizaci, NE o výstavbě vodní cesty. A neexistující vodní cestu je nutné vystavět, nelze ji rozvíjet ani modernizovat.
  • 2. V současné době neexistuje relevantní, schválený nebo jinak validní program rozvoje infrastruktury, který by obsahoval průplav Dunaj - Odra - Labe. A s ohledem na obchodně-ekonomické a dopravní souvislosti, vzniklé propojením Dunaje s Rýnem takový program nikdo,pokud má mozek v hlavě ani nejbližších 50 let nenavrhne.
  • 3. Soukromé iniciativy pana Kubce (jinak guru ekologů v souvislosti s Labem) na poli bádání a zkoumání nerealizovatelných nápadů, v tomto případě v rámci sdružení D-O-L snáší odborná veřejnost s lehkým úsměvem a už ho dávno nebere vážně.
  • 4. Proč ministerstvo vynakládá peníze na jakési studie napojení Břeclavi na Dunaj, to je mi záhadou, protože to je s ohledem na odhad nákladů a reálné zbožové proudy nesmysl. V každém případě však není řeč o projektové dokumentaci, ale o studii. Možná to pro paní senátorku není žádný rozdíl.
  • 5. Tvrzení, že se ČR zavázala, že bude usilovat o výstavbu kanálu D-O-L není pravdivé, stejně jako česká vláda neschválila předloni stavbu vodní cesty (tady se podsouvá D-O-L), ale zlepšení plavebních podmínek na 40 km úseku dolního Labe. Nehezký způsob, jak zaměňovat fakta s fikcí.

    Závěrem bych chtěl vyslovit přesvědčení, že paní senátorka po zjištění skutečného stavu věci poopraví svá tvrzení a své zdroje bude příště pečlivěji prověřovat. Protože ekologie postavena na polopravdách a lžích ztrácí svůj lesk a zařazuje se mezi všechny ty v minulosti tolikrát zkompromitované ideologie jiných barevných odstínů.


    reklama

  •  
    Ing. Miroslav Šefara
    Autor je člen představenstva ČSPL a.s. a zastupitel města Děčína
    Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

    Online diskuse

    Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
    Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

    Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
    Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

     
    reklama


    Pražská EVVOluce

    reklama
    Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
    Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
    TOPlist