Ivan Sommer: Co se asi může nacházet v základech JE Temelín?
Likvidace havárie probíhala klasicky vybagrováním kontaminované zeminy a kontrolou plynů ve vrtech asi ve vzdálenosti 50-70 m směrem k řece. Zajímalo mě, co se stane se znečištěnou zeminou, kam je odvážena. Dostalo se mi poněkud překvapivé odpovědi, že se uloží do základů staveb JE Temelín, protože tam čs. dráhy mají vlečku. Nevím, jestli se tak opravdu stalo, ale kontaminovaná zemina zmizela, místo bylo řádně asanováno.
Kdysi dávno jsem při turistických cestách autem po jižních Čechách zajel omylem na staveniště JE Temelín a v podstatě jsem tam bloudil, jak bylo rozsáhlé. Netušil jsem zprvu, kde se vůbec nacházím, vozovka se změnila z asfaltky na prašnou, lemovanou množstvím nejrůznějšího stavebního rumu a různých odpadů. Domníval jsem se, že je to skládka odpadků. Naštěstí jsem narazil na nějakého muže, který mě navedl na parkoviště, kde mě strážní zadrželi a strašně se divili, jak jsem ocitl na tak významném staveništi jaderné elektrárny. Asi jsem se také tvářil natolik nejapně, že mi ukázali správnou cestu a mávnutím ruky poslali pryč.
Mám zkušenost z jiných staveb, že bývá tendence při terénních úpravách různé stavební zbytky zahrnout zeminou, a tak ušetřit na likvidaci odpadu. Materiál, který jsem spatřil při jízdě staveništěm JE pravděpodobně nepocházel ze stavby a nedivil bych se, kdyby tam skončila i kontaminovaná zemina z likvidace ropné havárie na nádraží v Brně.
reklama
Online diskuse
Důkazní materiál. - 15. 2. 2009 - Ivan SommerProtože se jednalo o dopravní i ropnou havárii, prvně zasáhla místní havarijní jednotka ČD, přečerpala zbytek nafty z nádrží lokomotivy, zasypala místo sorbentem a odtáhla poškozený stroj. Podle havarijního plánu ČD byly uvědoměny dotčené orgány, na místo se dostavila Policie ČR, později zástupci vodohospodářského orgánu magistrátu města Brna OLVHU a Povodí Moravy, a.s. Dorazili i všichni zodpovědní zástupci ČD a byla přizvána naše firma. Byli jsme pověřeni zejména koordinovat a navrhovat práce na místě, aby nedošlo ke kontaminaci nedalekých studní a řeky Svitavy. Ostatní záležitosti, případně naše požadavky, zajišťovaly ČD. O průběhu nápravných opatření a výsledku měl být informován vodohospodářský orgán magistrátu města Brna.Došlo ke škodě velkého rozsahu, bylo nutné odstranit z místa koleje (pak je opět položit), opravit poškozené trolejové vedení (trať byla elektrifikována), vybagrovat zeminu, zajistit atmogeochemické sondy v okolí, odebrat různé vzorky zeminy, plan ů a vody (ze studní) a nechat provést analýzy. Přičteme-li škodu na lokomotivě, škoda byla značná a po vyšetření příčin nehody skončili viníci u soudu. Lze tedy konstatovat, že "papírů" byly stohy. Bylo by asi možné dosadit do příběhu i jména, ale obvyklá odpověď bývá, že ti lidé již na svém místě nepracují. Postupovalo se způsobem obvyklým a jestliže nick Martin pochybuje, zda mohu doložit své vyprávění, má možnost listinné materiály v archivech si ověřit. Bohužel se vždy najdou v diskusích lidé, kteří namítají způsobem "to musíte dokázat", aniž mají vůbec základní znalosti o tom, jak se vlastně taková situace řeší z hlediska předpisů a technicky. I způsob likvidace znečištěné zeminy byl ve zprávách uveden. Temelín uveden nebyl, jen název (číslo) vlečky. Trochu se zapomíná, že jako přímý účastník si mohu pamatovat více podrobností, než je uvedeno v oficiálních zápisech. Samozřejmě jako zaměstnanec firmy jsem musel vyvinout maximální pracovní úsilí k likvidaci havárie na místě v Brně, kterou se podařilo¨, což se úspěšně podařilo. A za příspěvek v tomto směru nás ČD zaplatily. Jak dalece dopadlo vyšetřování - nalezení viníků, a jaká následná opatření ČD přijaly již mě příliš nezajímalo, protože jsem dostal jiný pracovní úkol. |

