https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/co-se-asi-muze-nachazet-v-zakladech-je-temelin?ids%5Bx9ea9db12baa3cdb1f1785564c2e53535%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ivan Sommer: Co se asi může nacházet v základech JE Temelín?

13.2.2009 | Ivan Sommer |
V roce 1998 se stala na nádraží v Brně Maloměřicích nehoda. Dieselová lokomotiva při jízdě směrem na Blansko vjela na slepou kolej, prorazila zábranu na konci tratě a převrátila se na bok. Z roztržených nádrží uniklo na terén asi 1000 l nafty, která vsákla do štěrkového podloží tratě. Nevím, kdo nehodu zavinil, protože se šetření protáhlo a nejprve bylo nutné zlikvidovat ropnou havárii, protože místo se nacházelo nedaleko řeky Svitavy.
 

Likvidace havárie probíhala klasicky vybagrováním kontaminované zeminy a kontrolou plynů ve vrtech asi ve vzdálenosti 50-70 m směrem k řece. Zajímalo mě, co se stane se znečištěnou zeminou, kam je odvážena. Dostalo se mi poněkud překvapivé odpovědi, že se uloží do základů staveb JE Temelín, protože tam čs. dráhy mají vlečku. Nevím, jestli se tak opravdu stalo, ale kontaminovaná zemina zmizela, místo bylo řádně asanováno.

Kdysi dávno jsem při turistických cestách autem po jižních Čechách zajel omylem na staveniště JE Temelín a v podstatě jsem tam bloudil, jak bylo rozsáhlé. Netušil jsem zprvu, kde se vůbec nacházím, vozovka se změnila z asfaltky na prašnou, lemovanou množstvím nejrůznějšího stavebního rumu a různých odpadů. Domníval jsem se, že je to skládka odpadků. Naštěstí jsem narazil na nějakého muže, který mě navedl na parkoviště, kde mě strážní zadrželi a strašně se divili, jak jsem ocitl na tak významném staveništi jaderné elektrárny. Asi jsem se také tvářil natolik nejapně, že mi ukázali správnou cestu a mávnutím ruky poslali pryč.

Mám zkušenost z jiných staveb, že bývá tendence při terénních úpravách různé stavební zbytky zahrnout zeminou, a tak ušetřit na likvidaci odpadu. Materiál, který jsem spatřil při jízdě staveništěm JE pravděpodobně nepocházel ze stavby a nedivil bych se, kdyby tam skončila i kontaminovaná zemina z likvidace ropné havárie na nádraží v Brně.


reklama

 
Ivan Sommer
Autor je čtenářem Ekolistu.cz.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Invalidní matka. - 15. 2. 2009 - Ivan Sommer

nick fafnir se jen předvádí. Auto jsem kdysi koupil, abych mohl vozit invalidní matku, i v současnosti se invalidům poskytuje příspěvek na koupi auta. Na rozdíl od tvrzení nicky fafnira o neskromnosti, neshledávám používání vozidel pro tělesně postižené za plýtvání, ale významně zlepšující kvalitu jejich života.

Auto pocházelo z doby, kdy se ještě katalyzátory neužívaly, a jako starší sloužilo také zaměstnavateli na odběr vzorků. Totiž na odběr jsou obvykle zapotřebí nějaké pomůcky (včetně chemikálií) a např. nebezpečné chemikálie nebo vzorky infekčních splaškových vod nelze dopravovat veřejnou dopravou, geologické vzorky 50 kg asi nelze nosit v baťohu.

To auto mělo také velkou výhodu vůči současným typům, že bylo jednoduché, provozně spolehlivé a laciné, projelo téměř všude. Desifinkovat vnitřek šlo velmi snadno. Ve srovnání s firemními auty najelo podstatně menší počet kilometrů za rok, a tak ani množství emisí nebylo podstatné. Je to trochu paradox, že za dob aut bez katalyzátoru bývalo množství emisí v atmosféře menší než v současnosti s vynikajícími katalyzátory.

Mohu ale nicku fafnir potěšit, nemám už matku ani ono auto.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist