Ivan Sommer: Co se asi může nacházet v základech JE Temelín?
Likvidace havárie probíhala klasicky vybagrováním kontaminované zeminy a kontrolou plynů ve vrtech asi ve vzdálenosti 50-70 m směrem k řece. Zajímalo mě, co se stane se znečištěnou zeminou, kam je odvážena. Dostalo se mi poněkud překvapivé odpovědi, že se uloží do základů staveb JE Temelín, protože tam čs. dráhy mají vlečku. Nevím, jestli se tak opravdu stalo, ale kontaminovaná zemina zmizela, místo bylo řádně asanováno.
Kdysi dávno jsem při turistických cestách autem po jižních Čechách zajel omylem na staveniště JE Temelín a v podstatě jsem tam bloudil, jak bylo rozsáhlé. Netušil jsem zprvu, kde se vůbec nacházím, vozovka se změnila z asfaltky na prašnou, lemovanou množstvím nejrůznějšího stavebního rumu a různých odpadů. Domníval jsem se, že je to skládka odpadků. Naštěstí jsem narazil na nějakého muže, který mě navedl na parkoviště, kde mě strážní zadrželi a strašně se divili, jak jsem ocitl na tak významném staveništi jaderné elektrárny. Asi jsem se také tvářil natolik nejapně, že mi ukázali správnou cestu a mávnutím ruky poslali pryč.
Mám zkušenost z jiných staveb, že bývá tendence při terénních úpravách různé stavební zbytky zahrnout zeminou, a tak ušetřit na likvidaci odpadu. Materiál, který jsem spatřil při jízdě staveništěm JE pravděpodobně nepocházel ze stavby a nedivil bych se, kdyby tam skončila i kontaminovaná zemina z likvidace ropné havárie na nádraží v Brně.
reklama
Online diskuse
Invalidní matka. - 15. 2. 2009 - Ivan Sommernick fafnir se jen předvádí. Auto jsem kdysi koupil, abych mohl vozit invalidní matku, i v současnosti se invalidům poskytuje příspěvek na koupi auta. Na rozdíl od tvrzení nicky fafnira o neskromnosti, neshledávám používání vozidel pro tělesně postižené za plýtvání, ale významně zlepšující kvalitu jejich života.Auto pocházelo z doby, kdy se ještě katalyzátory neužívaly, a jako starší sloužilo také zaměstnavateli na odběr vzorků. Totiž na odběr jsou obvykle zapotřebí nějaké pomůcky (včetně chemikálií) a např. nebezpečné chemikálie nebo vzorky infekčních splaškových vod nelze dopravovat veřejnou dopravou, geologické vzorky 50 kg asi nelze nosit v baťohu. To auto mělo také velkou výhodu vůči současným typům, že bylo jednoduché, provozně spolehlivé a laciné, projelo téměř všude. Desifinkovat vnitřek šlo velmi snadno. Ve srovnání s firemními auty najelo podstatně menší počet kilometrů za rok, a tak ani množství emisí nebylo podstatné. Je to trochu paradox, že za dob aut bez katalyzátoru bývalo množství emisí v atmosféře menší než v současnosti s vynikajícími katalyzátory. Mohu ale nicku fafnir potěšit, nemám už matku ani ono auto. |

