Čtenářské hlasování o Ropáka roku 2016
Akce Ropák roku původně vznikla z recese. Jejím cílem je poukázat na konkrétní činy a osoby, "které by svým záměrem, rozhodnutím či prosazením konkrétní stavby mohly způsobit, či již způsobily, poškození životního prostředí nebo přírody za uplynulý rok".
Ve čtenářské anketě je možné hlasovat do pátku 28. 4. do 11 hodin. Její výsledky budou zveřejněny vzápětí spolu s výsledkem hlasování nezávislé komise na slavnostním vyhlášení Ropáka roku 2016 a Zelené perly 2016. Pořadatelem ankety Ropák roku je ekologické sdružení Děti Země.
Mgr. Richard Brabec, ministr životního prostředí a poslanec (hnutí ANO)
- za politickou podporu výstavby jezu u Děčína v chráněném území NATURA 2000 za 4,2 mld. korun, ačkoliv z ekologického hlediska jde v rámci Evropy o jedinečnou lokalitu a dosud chybí souhlasné závazné stanovisko EIA, které by prokázalo, že jez je skutečně z pohledu ochrany přírody přípustný a že neexistuje jiný způsob případné snahy na zlepšení plavebních podmínek na Labi než stavbou jezu,
- za zodpovědnost při přípravě novely zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, kterou se uměle včleněným § 23a pro účelově vybraných devět dopravních staveb z celkových 98 v hodnotě 130 miliard korun stanovila výjimka z provedení nového hodnocení vlivů na životní prostředí, neboť tyto stavby byly posouzeny podle dávno neplatného zákona č. 244/1992 Sb., který nebyl v souladu s evropskou směrnicí EIA, takže hodnocení provede jen samo MŽP bez účasti široké veřejnosti, která se tak v rámci celého procesu nebude moci ke stavbě vyjadřovat a ani navrhovat k posouzení jiné varianty,
- za přípravu nového zákona o odpadech, který by z důvodu nekoncepčních změn podmínek pro skládkování reálně vyvolal přesun komunálního odpadu do drahých a ekologicky rizikových spaloven, namísto snahy o další zvyšování jejich separace a recyklace, přičemž Legislativní rada vlády v lednu 2017 doporučila návrh zákona přepracovat.
Mgr. Evžen Doležal, ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence Ministerstva životního prostředí
- za (třetí) vrácení dokumentace o hodnocení vlivů jezu u Děčína za cca 4,2 mld. korun na životní prostředí v září 2016 s 9 podmínkami, ačkoliv mělo být spíše vydáno nesouhlasné závazné stanovisko EIA, neboť proces hodnocení probíhá 11 let a již se utratilo více než 600 miliónů korun, aniž bylo nezávislými posudky přesvědčivě prokázáno, že stavba je dopravně skutečně potřebná, finančně efektivní a ekologicky přípustná, zvláště když se nachází v evropsky chráněném území NATURA 2000 s velkými riziky nevratného rozvrácení unikátního říčního ekosystému s obnaženými štěrkovými břehy a narušení biotopu bobrů a lososů v ČR a v SRN, přičemž dokumentace EIA byla MŽP vrácena již v květnu 2011 a v květnu 2012.
Ing. Jan Filgas, vedoucí oddělení ochrany přírody a zemědělství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje
Ing. Josef Hejduk, vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Pardubického kraje
RNDr. Jan Hodovský, generální ředitel Povodí Moravy
Ing. Marian Jurečka, zastupitel Olomouckého kraje, ministr zemědělství a poslanec (KDU-ČSL)
- za podporu výstavby protipovodňové vodní nádrže Skalička na Bečvě za 2,7 miliardy korun, a to i přes důrazný odpor Ministerstva životního prostředí z června 2016, neboť podle souhlasného stanoviska SEA z prosince 2015 ke koncepci „Plán zvládání povodňových rizik v povodí Dunaje“ je přípustnou variantou jen výstavba suché nádrže, nikoliv vodní nádrže, takže nedošlo k řádnému posouzení jiných variant jako je nezávislými odborníky předložený boční poldr za cca 1 miliardu korun se stejnou kapacitou pro zadržení povodňových vod, který by zachoval tok poslední štěrkonosné řeky v ČR, a to bez rizika razantních změn hladiny podzemních vod a zvýšené vodní eroze břehů a dále i bez zničení cenných lužních lesů a dalších říčních ekosystémů, včetně území NATURA 2000 s názvem Hustopeče – Štěrkáč,
- za podporu výstavby vodní nádrže Pěčín umístěné v I. a II. zóně CHKO Orlické hory za 11 miliard korun, která by si vyžádala demolici několika desítek budov, ačkoliv její potřebnost je sporná a proti slibům Ministerstva zemědělství nebyly prověřeny přírodě šetrná řešení, které by zajistily zdroje pitné vody,
- za přípravu novely zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, která má usnadnit lov přemnožené zvěře tím, že se zjednoduší vydávání zákazu vstupu veřejnosti do volné krajiny, tzn. i bez předchozího projednání s vlastníky pozemků a na neomezeně dlouhou dobu, a dále se má zvýšit pokuta za porušení tohoto zákazu z 10 na 30 tisíc korun: v roce 2017 byla sice novela předložena do Poslanecké sněmovny s řadou změn, nicméně bez uspokojivého vyřešení tohoto nerovného vztahu mezi uživateli honiteb, tj. myslivci, a vlastníky pozemků, včetně návštěvníků lesa, kteří pobytem v něm vyjadřují svůj pozitivní vztah k přírodě.
RNDr. Petr Kubala, generální ředitel Povodí Vltavy
Ing. Luboš Průcha, pověřený vedením odboru regionálního rozvoje, ÚP, stavebního řádu a investic Krajského úřadu Jihočeského kraje
Ing. Karla Šlechtová, ministryně pro místní rozvoj
Ing. Radek Štejnar, starosta Jirkova (ČSSD)
Ing. Dan Ťok, ministr dopravy
- za hlavní podíl na rozhodnutí české vlády ze dne 2. 5. 2016 o zařazení kaňonovitého údolí Labe v CHKO České středohoří pod názvem Porta Bohemica do evropské soustavy chráněných území NATURA 2000 za účelem ochrany bobrů a lososů bez cenných bahnitých a štěrkových náplavů s výskyty unikátních druhů rostlin a živočichů, a to navzdory odborným argumentům a opakovaném požadavku Evropské komise na jejich zařazení, takže ČR hrozí soudní řízení u Evropského soudního dvora: hlavní motivací odporu rezortu dopravy je výstavba jezu u Děčína za 4,2 miliardy korun, který je v konfliktu s účelem ochrany území NATURA 2000 a dalších částí přírody,
- za zodpovědnost při povolení ročního zkušebního provozu na dálnici D8-0805 Lovosice – Řehlovice v CHKO České středohoří k předem vyhlášenému termínu od 17. 12. 2016, ačkoliv se při projektování a výstavbě dálnice ignorovalo, že trasa prochází rizikovým sesuvným územím délky 3 km a že část estakády Prackovice je velmi nestabilní, neboť se v tomto úseku mj. rozvrátil hydrologický režim podzemních vod, takže se zde jezdí max. rychlostí jen 60 km/h a pokračují zde neplánované rozsáhlé zabezpečovací práce,
- za předložení návrhu na jednání české vlády dne 11. 5. 2016 neprovádět nové hodnocení vlivů u několika účelově vybraných prioritních dopravních staveb na životní prostředí z celkových 98, které byly posouzeny podle dávno neplatného zákona č. 244/1992 Sb. a v rozporu s evropskou směrnicí EIA, čímž se zabrání účasti a připomínkování veřejnosti a možnosti v novém procesu navrhnout k posouzení i jiné varianty, takže do zákona č. 100/2001 Sb., o hodnocení vlivů a životní prostředí byl „uměle“ včleněn § 23a, který takovou výjimku umožnil a vláda ji pak realizovala v nařízení č. 283/2016 ze dne 24. 8. 2016 o stanovení těchto devíti staveb: úseky dálnic D1, D3, D6, D11, D35, D48, D49 a D55 a modernizace jedné železniční tratě.
Ing. Alena Vitásková, předsedkyně Energetického regulačního úřadu
Podklady: Děti Země
reklama