Lenka Dvořáková: Dálnice jako hladová zeď?
Tato trasa dálnice byla naplánována ještě za minulého režimu, kdy se na ochranu přírody bral minimální ohled. Proto se také severočeský region nyní potýká s následky lhostejnosti k devastaci krajiny.
Zprovoznění dálnice, která se má stát součástí hlavní evropské magistrály Skandinávie - Balkán (Sever - Jih), by do ČR svedlo dopravu z ostatních evropských komunikací, dnes již přetížených. Desetitisíce aut kamionů by neúměrně zatěžovaly ovzduší hlavně v Ústí nad Labem a okolí, jelikož vlivem směru proudících větrů by většina škodlivých zplodin z výfuků směřovala na město. Při stavbě této dálnice by se muselo překonávat převýšení v kopcovité krajině Českého středohoří, kde by byla zapotřebí stavba mostů a tunelů. Použito by bylo statisíce tun stavebního kamene. Oběť dálnici by tak musely přinést i některé kopce, jímž by hrozilo odtěžení.
Potom už by "pseudoekologická sdružení", jak jsou s oblibou některých politických představitelů nazývána, nemusela nic chránit. Nebylo by co.
Je-li zapotřebí vyřešit určitý problém, měla by se brát v úvahu i protichůdná stanoviska a názory. Argumenty typu "dálnice přinese prosperitu a rozvoj regionu" vyzní spíše jako populistická hesla kterým veřejnost, žijící v sociální nejistotě, snáze uvěří. Oponenta staví do pozice "škůdce", brzdícího očekávaný rozvoj.
Fakt, že dálnice není zárukou ekonomické prosperity měst, potvrzují zkušenosti z mnoha evropských zemí. Dálnice přináší zisk většinou jen nadnárodním společnostem a to na úkor našich menších podniků.
Udivuje mě argument "hladové zdi", kterou mohou stavět lidé bez práce. Pokud bychom se na to dívali z tohoto hlediska, měli bychom mít v České republice co nejhustší síť dálnic, abychom měli co nejmenší nezaměstnanost.
Pokud se na tento problém budeme dívat reálně, zjistíme, že pár stovek pracovních míst na určitou dobu, nevyřeší problém nezaměstnanosti regionu. Je zarážející, je-li tento argument uváděn jako hlavní důvod k výstavbě dálnice.
Při každé stavbě je zapotřebí zvážit, zda nepřevažuje hledisko veřejné prospěšnosti nad hlediskem ochrany přírody a zdraví obyvatel.
Ekonomicky výhodnější by bylo zprovoznění rychlostní komunikace, jež by vedla dopravu západně od CHKO přes Most, Louny, Litvínov, což se zároveň jeví jako ekologicky šetrnější varianta. Vede méně hodnotným územím, poškozeným těžbou, kterému by tato rychlostní komunikace prospěla, pokud by bylo plánováno ozelenění plochy kolem této dopravní trasy. Ušetřené peníze z miliardového rozpočtu na stavbu dálnice by se mohly využít na modernizaci a opravy stávající silniční sítě a snížení nezaměstnanosti.
Mysleme do příštího tisíciletí, kdy měřítkem vyspělosti země nebude množství a četnost silniční a dálniční sítě, ale využití a zdokonalení ekologicky šetrné dopravy, jakou je kupříkladu železnice. Upřednostnění kombinované tranzitní dopravy pak pomůže nejen životnímu prostředí, ale zajistí i větší bezpečnost na silnicích.
Pan Foldyna se hlásí k ČSSD. Měl by tedy vzpomenout na její předvolební program, kdy tato strana navrhovala mimo jiné i upřednostnit modernizaci a opravy infrastruktury před výstavbou dalších kilometrů dálnic a chtěla preferovat železniční dopravu před silniční.
reklama