Daniel Vondrouš: Hlavní chyba není v EU ale v ČR
Chápal bych ještě výhrady k zemědělské politice EU, jež plně sdílím. Autor sám ale kritizuje současný stav - před vstupem do EU. Za něj opravdu může mj. také vliv silně dotovaného zemědělství EU na obchod s potravinami. Sami zemědělci - včetně ekologických - však vidí naději na zlepšení právě ve vstupu do EU.
Podobně jako autor vidím také negativa tlaku EU na výstavbu dopravních koridorů. Přesto by mě nenapadlo obviňovat EU ze špatného trasování českých dálnic, "rozpadu podstatné části silnic, zejména 3. a 2. třídy" či "hrubé zanedbávání jejich údržby a oprav".
Stejně nepatřičné mi případá obvinění, že "v železniční dopravě vede požadavek na výstavbu jinak potřebných čtyř železničních koridorů k hrubému zanedbávání údržby a oprav ostatních tratí a k jejich postupnému vyježdění".
Zavádějící je i tvrzení, že k negativům vstupu do EU patří "Rozpad systému sběru a využívání druhotných surovin a vratných obalů v ČR.". Paradoxně je přitom legislativa EU v nakládání s odpady, kterou přijímáme, samotným autorem hodnocena kladně.
Přestože se na problémy životního prostředí a jejich příčiny díváme většinou podobně, snaha za každou cenu je "naroubovat" na problematiku vstupu do EU působí nesrozumitelně. Vyhroceně nesprávné předpoklady vedou až k absurdnímu závěru: "za těžkou schizofrenii politiky EU považujeme souběžné povinnosti některá přírodně cenná území přísně chránit (CHKO Poodří, dolní Labe aj.), současně je zničit (stavbou nesmyslných vodních děl) a ještě platit vysoké pokuty buď za porušování práva EU nebo mezinárodních závazků ČR".
Do spolku, který by se řídil takto obskurními pravidly, by nikdo rozumný vstoupit samozřejmě nemohl. Naštěstí tomu tak není. Nikdo nemůže mírovou cestou donutit český stát (před i po vstupu do EU), aby stavěl zmíněná vodní díla, pokud se k tomu jeho politická reprezentace sama o své vůli dobrovolně nezaváže. Náš stát si také sám určuje svoji dopravní, energetickou, zemědělskou aj. politiku. Je tedy vizitkou našich politiků, že tyto koncepce obvykle těžce kulhají za našimi západoevropskými sousedy.
Ze samotného závěru textu vyplývá, že si snad KSČM přeci jen uvědomuje, že problém není v EU, ale v ČR: "Žádáme revizi stávající státní dopravní politiky ČR včetně pochybných mezinárodních smluv o tzv. evropských komunikacích a revizi zemědělské politiky ČR".
Je-li tato výzva míněna opravdu upřímně a směřuje-li skutečně k lepší ochraně životního prostředí (což se z této obecné informace, bohužel, nedá zjistit), pak jde o dobrou zprávu, která by mohla předznamenat nový postoj komunistických poslanců např. při projednávání chystaného návrhu zákona o liniových stavbách.
reklama